Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
JennieH

Hur mycket i lön till städerska?

Rekommendera Poster

Hej!Vi hyr hus på Lanta 4 veckor i feb.För att slippa få det vanliga vardagsplocket har vi tänkt anlita städerska som städar,bäddar,ev tar disk varje dag.Vad är rimligt att betala per timme tycker ni? Nån som vet vad städerskorna på hotell tjänar?Vi ska bo vid Southern så vi kanske kan "låna" en städerska därifrån tänkte jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En thailändsk lön till en städare som arbetar heltid är ca. 6000 THB/månad.Detta avser heltid.Troligen högre i turistområden.

Ger ni t.ex. 100-150 THB/dag för ett par timmars jobb så lär det vara OK.

Ser fram emot mothugg men så här är det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen ingenting eftersom det jag skrev är ju verkligheten. Bott själv i Thailand ett antal år och tror mig veta prisbilden så där....

Polaren i Ubon Ratchathani har en "städerska" anställd på 4 timmar/dag 6 dagar i veckan. Han uppfattas som väldigt generös i byn eftersom han betalar 4500 THB/månad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En thailändsk lön till en städare som arbetar heltid är ca. 6000 THB/månad.Detta avser heltid.Troligen högre i turistområden.

Ger ni t.ex. 100-150 THB/dag för ett par timmars jobb så lär det vara OK.

Ser fram emot mothugg men så här är det!

Beklager å måtte si det, men det er helt feil. Lønnen per måned er på 3000 Baht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En thailändsk lön till en städare som arbetar heltid är ca. 6000 THB/månad.Detta avser heltid.Troligen högre i turistområden.

Ger ni t.ex. 100-150 THB/dag för ett par timmars jobb så lär det vara OK.

Ser fram emot mothugg men så här är det!

Beklager å måtte si det, men det er helt feil. Lønnen per måned er på 3000 Baht.

Haha, ja inte någonstans jag vistats på. Minilönen är dessutom det dubbla och ska höjas, men men.

Jag skulle ge mer än de du fått höra här om hon sköter sig och om det är några få timmar. Är det många timmar så betydligt mer. Tycker inte man ska vara rädd för att vad vissa kallar "ge för mycket". Det är väl bara jätte bra om personen tjänar bra.

Jag tar alltid alldeles för mycket betalt och det trivs jag med.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog också lite på var.

Vi har en nära vän vars styvdotters bästa väninna jobbade som städerska där vi bodde. Så vi fick bekräftat att de där hade 150 bath om dagen.

Det är inte mycket pengar ens för en thailändare. I alla fall så måste ju minst 1/3 del gå åt till dagens mat!

Så ska man anställa någon som förmodligen måste ta det som extrajobb så måste det ju vara lite mer lönsamt för henne. Så för några timmar så är det nog ok. Är hon duktig så dricksa henne.

Ta gärna med er från ert överskott av kläder, så ska ni se att hon blir hur duktig som helst. Även om de inte passar henne själv, såhar hon säkert syskon, föräldrar och vänner. (eller så står hon på marknaden på kvällen och säljer det, men so what)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog också lite på var.

Vi har en nära vän vars styvdotters bästa väninna jobbade som städerska där vi bodde. Så vi fick bekräftat att de där hade 150 bath om dagen.

Det är inte mycket pengar ens för en thailändare. I alla fall så måste ju minst 1/3 del gå åt till dagens mat!

Så ska man anställa någon som förmodligen måste ta det som extrajobb så måste det ju vara lite mer lönsamt för henne. Så för några timmar så är det nog ok. Är hon duktig så dricksa henne.

Ta gärna med er från ert överskott av kläder, så ska ni se att hon blir hur duktig som helst. Även om de inte passar henne själv, såhar hon säkert syskon, föräldrar och vänner. (eller så står hon på marknaden på kvällen och säljer det, men so what)

Er du helt sikker på at ikke du også er ute å "sykler"? 150 Baht / dag. 5 dager i uken. Blir ikke det 3000 Baht? Jeg tror å erindre at jeg også hadde et innlegg som påsto nettopp den summen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lönen för en städerska på Samui (resorter på Chaweng) max 9000 baht, oftast runt 6 - 7000 baht, tror att det är arbete 6 dagar/vecka, å andra sidan arbetar de effektivt max 6 timmar/dag. Motsvarande arbete uppe i Isaan max halva lönen om ens det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lönen för en städerska på Samui (resorter på Chaweng) max 9000 baht, oftast runt 6 - 7000 baht, tror att det är arbete 6 dagar/vecka, å andra sidan arbetar de effektivt max 6 timmar/dag. Motsvarande arbete uppe i Isaan max halva lönen om ens det.

Det jeg lurer på er hvor dere har alle disse fantasi-lønningene fra? Husk at en barneskole-lærer har en begynnerlønn på 6000 Baht.

En vaske-kjerring på et hotell i et turistområde har ikke mere enn 3000 Baht/måned. Med 5-dagers arbeidsuke. Dersom hun jobber mere enn det så vil hun selvfølgelig tjene litt mere.

Dette er en månedslønn basert på det tidligere lovverk. Nå skal det innføres et nytt minstelønn-system på 300 Baht dagen. Men om dette faktisk blir gjenomført gjenstår å se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror nog också lite på var.

...... Så vi fick bekräftat att de där hade 150 bath om dagen.

Er du helt sikker på at ikke du også er ute å "sykler"? 150 Baht / dag. 5 dager i uken. Blir ikke det 3000 Baht? Jeg tror å erindre at jeg også hadde et innlegg som påsto nettopp den summen.

Jag tror du åkt vilse när du är ute och cyklar! Du citerade nog fel inlägg?

Men om du nu räknar så konstigt så borde du väl istället vara nöjd med att få bekräftat den summa som du påstod blir 150 baht/dag. Hur många arbetsdagar har ni per månad i Norge?!! 1 månad är för det mesta inte detsamma som 4 veckor.

Till detta kan tilläggas att de flesta städerskor arbetar 6 dagar per vecka.

Nu var detta på ett enkelt hotell i den lilla staden Cha Am och där är det mesta billigare än på de flesta andra turistställen. 30-50% mindre än i närliggande Hua Hin. Så man får väl hoppas att de har mer på andra ställen och på större hotell.

Och hur kan du vara så  :C arrogant att kalla 6-9000 bath för fantasilöner?

Du får nog tänka om, och också du, ge lite mer dricks. Du behöver nog inte oroa dig ändå över att de lätt som en plätt ska kunna få råd att åka på semester i businessflyg!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för de områden jag känner till lönerna på: Kata/Karon + NaiHarn/Rawai på Phuket. Heltidsanställda städerskor tjänar 6-7000 baht per månad. Många jobbar 7 dgr i veckan under högsäsong för den lönen. De som ligger i nerderkanten med löneskalan har ofta husrum och två mål mat inkluderat. De som ligger på 7000 eller över talar oftast engelska.

För lättare städning under en kortare period skulle jag ge 150 baht om dagen.

Minimilön på Phuket är i dagsläget 215 baht per dag. (ska bli 300 snart). Lägsta minimilönerna i Thailand finns i Mae Hong Son, Payao, Pichit och Prae: 251 baht. Det är de lagliga minimilönerna. Verkligheten stämmer inte alltid med lagen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en städerska som kommer en gång i veckan och arbetar då åtta timmar exklusive lunch - vi har ett stort hus. Hon är anställd av ett städföretag och för det betalar vi 600 baht per gång som betalas en gång i månaden i efterskott.

Vi har valt att gå genom ett städbolag eftersom städbolaget ifråga går i garanti för sin städpersonal och det ger oss dessutom både flexibilitet som bekvämlighet.

Om vi anlitat en städerska privat hade vi säkert betalat omkring 400 baht för samma service.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan bara svara för de områden jag känner till lönerna på: Kata/Karon + NaiHarn/Rawai på Phuket. Heltidsanställda städerskor tjänar 6-7000 baht per månad. Många jobbar 7 dgr i veckan under högsäsong för den lönen. De som ligger i nerderkanten med löneskalan har ofta husrum och två mål mat inkluderat. De som ligger på 7000 eller över talar oftast engelska.

För lättare städning under en kortare period skulle jag ge 150 baht om dagen.

Minimilön på Phuket är i dagsläget 215 baht per dag. (ska bli 300 snart). Lägsta minimilönerna i Thailand finns i Mae Hong Son, Payao, Pichit och Prae: 251 baht. Det är de lagliga minimilönerna. Verkligheten stämmer inte alltid med lagen.

251 thb?

Vi får väl se om fru Shinawatras valfläsk (300 thb som minimilön)blir verklighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nu har jag fått en rätt bra bild tycker jag. 150 bht/dag verkar ju vara gångbart. Jag tänker att vi behöver hjälp ca 2 timmar/dag, då blir det 4200 thb för 4 veckor och det verkar ju var ok. Jag vill ju inte utnyttja nån. Då gäller det bara att hitta nån väl på plats  :). Fast vi borde ju inte vara dom första som vill ha städhjälp så det kanske bara är att sticka in näsan i grannhuset och fråga om tips.

Ha en bra dag :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kjære "Skruttan" jeg tror at du missforstår litt. Det jeg mente ved å legge til innlegget ditt var at du mente det samme som meg, og var i fare for å bli beskyldt for det samme som meg. Nemlig å være ute å "sykle".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar! Nu har jag fått en rätt bra bild tycker jag. 150 bht/dag verkar ju vara gångbart. Jag tänker att vi behöver hjälp ca 2 timmar/dag, då blir det 4200 thb för 4 veckor och det verkar ju var ok. Jag vill ju inte utnyttja nån. Då gäller det bara att hitta nån väl på plats  :). Fast vi borde ju inte vara dom första som vill ha städhjälp så det kanske bara är att sticka in näsan i grannhuset och fråga om tips.

Ha en bra dag :D

Mine innlegg var ment som å fortelle deg hvordan det virkelig står til med lønninger i Thailand. Den nakne sannhet så og si. Ifølge norske/svenske forhold er dette slave-lønninger. Men sånn er det i Thailand. Noen er forferdelig rike og noen lever i en utrolig fattigdom. Ikke mye sosialisme og oppdrive der. Selv om dem tror at den kommer med en terrorist ved navn Taksin. Men nok om det.

Minimums-lønnen påstår dem nå skal bli 300 Baht om dagen. Men jeg har liten tro på at det blir så. Dette av flere grunner. Men det er en helt annen historie. Det vi diskuterer her er om hvor mye man bør betale en hushjelp og ikke politikk.

En ting du må være fullstendig klar over er at det er en stor forskjell på å være snill og det å være dum. Kanskje en litt merkelig uttalelse, men meget viktig. For det som du tror er snillhet kan for en thai virke som en dumhet. Det hele er en balansegang. Du kan gjerne gi en hushjelp 10000 Baht/måned og hun tror at du er verdens snilleste person og vasker huset skinnede rent. Eller vedkommende thai tror at du er helt blåst i hodet og forventer at du skal gi enda mere penger, og samtidig gjør minimalt i huset.

Så det viktige er ikke hvor mye du gir i lønn. Det viktige er hvor mye du må gi for at vedkommende thai respekterer deg og gjør den jobben hun er satt til å gjøre på en tilfredsstillende måte. For det er jo resultatet som teller, eller hva?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Betalar man en korttidsanställd, kan det vara svårt att hitta någon om man inte betalar en skälig lön. Inte vilken duktig städerska som helst vill eller kan komma ifrån några timmar i veckan.

Mitt tips är att leta efter någon med ordentlig erfarenhet och betala denne bra (utan att överdriva). Många thailändare (utan städutbildning) har en helt annan uppfattning av vad att "städa ett hus" innebär, jämfört med många av oss.

norlund,

Jag instämmer med att en städerska på en turistort i regel har en lön mellan 5000-9000 baht. Dessvärre använder vissa svart arbetskraft från grannländerna, i Samuis fall Myanmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×