Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Henkan75

Hjälp! Koh Chang eller Koh Lipe??? Eller kanske nått helt annat??

Rekommendera Poster

Vi åker till Thailand för 4:de gången i feb jag, min sambo och vår 5 årige son och är så splittade vart vi ska åka.. Vi var på Koh Chang typ en vecka förra gången vi var i Thailand men tror att vi fick lite taskigt intryck då, hade lite oflyt med vädret, vattnet var inte så där blått och härligt som i södra thai utan ganska grumligt och trist, mycket ryssar, ja lite all möjligt men vi känner att man kanske skulle ge Chang en andra chans?

Det var ju en hel del som var bra också, bra priser, trevligt bemötande överallt osv

Sen är vi lite sugna på Koh Lipe och har kollat lite hotell osv på nätet och det ser ju grymt fint ut på ön men det verkar vara en ganska dyrt, hotell verkar vara väldigt överprissatta och vad jag förstår så är det ganska dyrt att vara där med mat osv.

Vi är ju lite oroliga att det blir lite för lugnt på Lipe också, vi är inga festprissar eller så men vi vill ändå att det ska finnas lite att göra.

Vi funderade lite också lite på Koh Samui med omnejd men den ön kanske är lite väl "turistig"?

Så nån som har nått gott råd till några vilsna resenärer?? ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du inte varit på Samui så tycker jag att du ska ge det en chans. Ön är stor och det går att hitta lugna och mindre turistiga platser där (liksom på Phuket). Själv gillar jag norra Samui med Maenam och den fina Choeng Mon stranden bäst.

Ta några nätter eller en vecka (beroende på hur länge ni stannar) på grannön Koh Phangan för ännu mera lugn och ro. Feb är dessutom vädermässigt perfekt att åka till Siambuktens öar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller på Koh Phangan/Samui som även någon annan föreslog. Tycker att Lipe är överreklamerat. Ön är ju pytteliten, hotellen är dyra och restaurangerna likaså. Det finns inte så mycket annat att göra än att äta, dricka, snorkla och ligga i hängmattan. Det kan vara nog för en del, men ni ville ju ha lite att göra också. Dessutom är resan dit rätt jobbig och framförallt så gillar jag inte att lokalbefolkningen blivit hopfösta till nåt slags getto mitt på ön där man eldar turisternas sopor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Kood är en vacker ö med fina stränder, men det händer inte så mycket på den ön heller.

Vi tar några dagar på Koh Chang för att acklimatisera oss, och far sedan vidare till Koh Kood. Dumt igentligen att marknadsföra ön, då jag gillar att den är lite okänd för många.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska stanna hela februari och flyttar gärna på oss efter typ en vecka så om vi åker till Koh Chang så blir det väl typ Samet/Chang/Maak kanske Kood.

Men samtidigt är man ju nyfiken på något nytt, nånstans där man inte varit förut.

Vi har ju aldrig varit på Samui men jag tycker man hör så mycket blandat om Samui ena personen säger att det är som Phuket och den andra säger att det är lugnt och lagom av allt om man bara inte är på dom 2 största stränderna.

Och visst självklart har ju alla olika uppfattningar men faan vad förvirrad man blir..  ???

Sen har vi ju får 5-åring med oss så pool på hotellet är ju ett grymt + men inte nödvändigt och kollar man på Lipe så verkar allt vara väldigt primitivt, pool är ju att glömma, el finns bara på kvällen, tv finns inte heller på en del hotell. Då pratar jag om hotell i 400-500kr klassen

Hahaha svårt detta!!   Men ös gärna på med råd om ni har några!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit över 20 ggr på Samui allt från 1 vecka till 1 mån varje gång. Ön är nog inte bäst på något men totalt sett outstanding, allt finns - och då menar jag ALLT. Värsta ös eller helt öde strand, bara att välja, kritvit sand som endast är snäppet grövre än på Koh Samet eller grovkornig gulbrun sand. Svensen's glasbar, hamburgare eller vanliga gatustånd.

Åk INTE dit, du kommer bara att bli besviken - på dig själv för att du inte åkt dit tidigare.

Samui var ett paradis för 20 år sedan - innan flygplatsen, idag är det inte samma lugna paradis ändå inte alls likt Phuket eller Pattaya. Sen har du Koh Phangan, lugnare och billigare än Samui - kanske lite efter i utvecklingen men absolut inte sämre, kanske t.o.m. tvärtom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som varit på både chang och lipe, kan säga att lipe är överlägset. stränderna, vattnet stämnigen.  maten är inte dyrare än nån annanstans men vi ska tillbaka till lipe i år, ingen tvekan från vår sida.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som varit på både chang och lipe, kan säga att lipe är överlägset. stränderna, vattnet stämnigen.  maten är inte dyrare än nån annanstans men vi ska tillbaka till lipe i år, ingen tvekan från vår sida.

Enda nackdelen som jag ser det är att turistboomen ökar rejält. Var där både 2010 och 2011 vid ungefär samma tidpunkt på året, och utan att ha gjort någon vetenskaplig undersökning kändes det som att det var 50% mer folk (och 500% mer moppar) mellan dessa år. Jag var förbluffad över hur det kunde ändras så mycket på bara ett år.

Antar att den utvecklingen fortsatt inför 2012...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som varit på både chang och lipe, kan säga att lipe är överlägset. stränderna, vattnet stämnigen.  maten är inte dyrare än nån annanstans men vi ska tillbaka till lipe i år, ingen tvekan från vår sida.

Har märkt att det är många som blundar för det de inte vill se :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som varit på både chang och lipe, kan säga att lipe är överlägset. stränderna, vattnet stämnigen.  maten är inte dyrare än nån annanstans men vi ska tillbaka till lipe i år, ingen tvekan från vår sida.

Har märkt att det är många som blundar för det de inte vill se :(

Ja så är det väl? Även du blundar nog för saker om du fortfarande åker till Thailand.... Med tanke på allt elände som finns där om man bara tittar under ytan och reagerar på det.. som fattigdom och utnyttjande. Till exempel min tjej har väldiga problem med dessa barer och "gubbarna" som sitter där med unga tjejer medans jag väljer att inte reagera så mycket över det.. Att gå genom Bangla på dagtid till stranden var dock ok ;-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag som varit på både chang och lipe, kan säga att lipe är överlägset. stränderna, vattnet stämnigen.  maten är inte dyrare än nån annanstans men vi ska tillbaka till lipe i år, ingen tvekan från vår sida.

Har märkt att det är många som blundar för det de inte vill se :(

Ja så är det väl? Även du blundar nog för saker om du fortfarande åker till Thailand.... Med tanke på allt elände som finns där om man bara tittar under ytan och reagerar på det.. som fattigdom och utnyttjande. Till exempel min tjej har väldiga problem med dessa barer och "gubbarna" som sitter där med unga tjejer medans jag väljer att inte reagera så mycket över det.. Att gå genom Bangla på dagtid till stranden var dock ok ;-)

Man har ju blivit mycket bättre på att ta hand om avfallet på de flesta ställen i Thailand numera. Och vad jag menar är att det känns svårt att uppleva "stämningen" på en ö som är så uppenbart överexploaterad som Lipe. Ön är ju väldigt liten och har en grotesk mängd turister som gör att den lokala befolkningen (som måste till för att driva hela cirkusen) inte får plats längre.

Ja, jag antar att detta är ot så jag ska inte skriva mer om det i den här tråden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där köper jag  ;)

Fast jag tyckte inte (upplevde) det var groteskt mycket folk där i början av Jan 2011. Fast jag tycker inte om när det är helt dött heller så det var lagomt för min del  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va på lipe i januari i 2011 och slogs av hur lite folk och hur mycket plats de var på stränderna. Säkert jättestor skillnad i jämförelse med några år tillbaka. Men när man har varit på ordentliga turistställen(Phuket, phi-phi, lanta) som verkligen är mer turist känsla så känns lipe som en dröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är man inte alltför speciell anpassar man sig ganska snabbt. Uttrycket att det var bättre förr stämmer ytterst sällan. Helt säkert annorlunda men inte bättre.

8 år sedan jag var på Lipe, en helt ok ö. Då fanns det dock knappt någon resort med ac och absolut ingen med pool, strömmen bröts vid 21 - 22 tiden, ja hela ön var ganska primitiv. Är inte helt säker på att jag idag 8 år äldre skulle uppskatta detta primitiva boende, är nog alltför bortskämd och betalar hellre 4 ggr så mycket och får alla bekvämligheter.

Kommer säkert att få en mindre chock när vi anländer dit nästa gång så har det i alla fall varit när vi kommit till Samui trots att vi är där varje år, förändringarna går snabbt eller är det så att man är väldigt glömsk. Trots allt brukar det bara ta en eller två dagar sedan är man inne i det gamla invanda och tänker inte på att det blivit en hel del förändringar.

Börja med Koh Lipe och fortsätt sedan med att besöka och stanna till på olika öar norrut, bl.a är Koh Bulon värt ett besök och klart vatten kan garanteras.

Från Pattayastranden på Lipe går det utmärkt att snorkla för din 5 årige grabb, och ja, vattnet är klart - garanterat. Varken stränder eller vatten går att jämföra med Koh Chang´s, inte samma vecka i alla fall.

Koh Lipe är som Koh Samet fast ändå väldigt olika, likheten är att det finns inget mer att göra än att sola, bada, snorkla, ligga i solstolen och slappa + kvällstid hänga vid någon bar eller matställe, Koh Samui är däremot helt annorlunda, där finns allt. Många olika beacher, en del helt lugna andra med lite mer aktivitet. Populärast och störst, (finast) är Chaweng, ja det är där allt finns och händer. Lamai något lugnare, havsbadet är inte riktigt lika barnvänligt men ändå helt ok. Choengmon är lugn något dyrt, stranden ön's finaste, enda nackdelen är att man måste ta en songtaew till kvällslivet på Chaweng. Dessutom finns det några helt ok beacher på norra delen av ön, lugnt, vackert och kanske mer prisvärt än Chawengs, nackdelen som jag ser det är avståndet till Chaweng men vi är alla olika.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Va på lipe i januari i 2011 och slogs av hur lite folk och hur mycket plats de var på stränderna. Säkert jättestor skillnad i jämförelse med några år tillbaka. Men när man har varit på ordentliga turistställen(Phuket, phi-phi, lanta) som verkligen är mer turist känsla så känns lipe som en dröm.

Det kanske är för många år sedan jag var på Phi Phi, Lanta eller Phuket eftersom jag upplever Lipe som överexploaterad då ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter mycket forskande och letande så börjar det mer och mer luta åt Koh Phangan, verkar ju var en mycket trevlig ö med många bra stränder och normala priser på hotell. Och om det börjar bli lite långrandigt efter nån/några veckor så kan man ju lätt åka över till Samui och fortsätta där.

Kollar lite på Cookies salad resort, har ju fått bra betyg och verkar vara prisvärt.

Haad yao resort verkar ju också vara bra.

Är det väldigt långgrunt runt ön? vi åker ju i februari, hur är vattnet då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det inga problem alls, norra och nordöstra delen har dessutom inga korallrev som hindrar, å andra sidan finns det inte mycket av något annat heller.

Koh Phangan med avslutning på Samui kan dessutom kanske bli det optimala för er, vem vet.

Kommer ni att trivas på Phangan, stanna då där så länge som möjligt, är själv kanske lite "bortskämd" med tillgång på allt som finns på Samui, accepterar det något högre prisläget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×