Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Beata

Växla hemma till Bath?

Rekommendera Poster

Vi växlar möjligtvis in så att vi har pengar det första dygnet i Thailand, men man får bättre valuta där nere! Och som sagt var Forex är ju absolut sämst. Den här gången har vi pengar kvar så vi klarar oss ett dygn eller två.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att växla till sej några tusen baht hemma är la okej men gör det på ett bankkontor i sånna fall och inte på forex..

Annars så finns det bankomater på flygplatsen..

Hvorfor veksle til Baht i Sverige? Det er jo fullstendig meningsløst.

Det kommer kanskje for noen som en stor "bombe", men det finnes faktisk mini-banker i Thailand også. På flyplassen er det mange av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att växla till sej några tusen baht hemma är la okej men gör det på ett bankkontor i sånna fall och inte på forex..

Annars så finns det bankomater på flygplatsen..

Hvorfor veksle til Baht i Sverige? Det er jo fullstendig meningsløst.

Det kommer kanskje for noen som en stor "bombe", men det finnes faktisk mini-banker i Thailand også. På flyplassen er det mange av dem.

Känns kanske inte fullt så meningslöst om man reser med barn och inte känner att man vill leta runt på en flygplats det första man gör.

När vi flög charter första resan -08 fanns det dessutom ingen tid att leta bankomat. Men du lovar alltså att det finns bankomater...chockerande....det visste nog ingen av oss här på formet! Trådskaparen uppskattar säkert infon! ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att växla till sej några tusen baht hemma är la okej men gör det på ett bankkontor i sånna fall och inte på forex..

Annars så finns det bankomater på flygplatsen..

Hvorfor veksle til Baht i Sverige? Det er jo fullstendig meningsløst.

Det kommer kanskje for noen som en stor "bombe", men det finnes faktisk mini-banker i Thailand også. På flyplassen er det mange av dem.

Känns kanske inte fullt så meningslöst om man reser med barn och inte känner att man vill leta runt på en flygplats det första man gör.

När vi flög charter första resan -08 fanns det dessutom ingen tid att leta bankomat. Men du lovar alltså att det finns bankomater...chockerande....det visste nog ingen av oss här på formet! Trådskaparen uppskattar säkert infon! ;)

Dersom man ankommer flyplassen i Bangkok og man må "lete" etter en mini-bank så blir det vel litt for dumt. Med eller uten unger. For er det noe det er masse av der så er det mini-banker og pirat-taxier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Jeg gjør akkurat det samme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Måste man ha fast adress i Thailand för att kunna öppna konto i thailändsk bank?

Det vore ju toppen att kunna föra över pengar från konto i Sverige och ta ut i Thailand utan avgifter!!

???;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eja,

Måste man ha fast adress i Thailand för att kunna öppna konto i thailändsk bank?

Vissa banktjänstemän kräver det, andra inte. Så det går inte riktigt att konkret svara ja eller nej på frågan.

Hur bankernas interna regler är formulerade har jag ingen aning om, men en ren gissning är att adress är ett krav.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Jeg gjør akkurat det samme.

Bra Norlund jag tankte val det.Ar du i Maha Sarakam?Jag ar i Roi-Et

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eja,

Måste man ha fast adress i Thailand för att kunna öppna konto i thailändsk bank?

Vissa banktjänstemän kräver det, andra inte. Så det går inte riktigt att konkret svara ja eller nej på frågan.

Hur bankernas interna regler är formulerade har jag ingen aning om, men en ren gissning är att adress är ett krav.

Oftast behöver du i alla fall en non-immigrant visum för att starta bankkonto.. Jag skrev adressen till min skola och det fungerade bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

:C vilket jäkla skit med dessa banker... Omständiga dryga  :C  som inte kan hantera kontanter. Jäkligt synd att jag hann läsa att bankerna hade bättre kurs än Forex (där jag växlat tidigare och fått mycket bra service)och ja jag får väl skylla mig själv som inte tänkte till innan jag reserverat valuta och istället satt in dom på konto och tagit ut på plats i stället... Men nu kommer jag inte göra om detta iaf...

Så, nu känns det bättre när jag fick skriva av mig lite....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Måste man ha fast adress i Thailand för att kunna öppna konto i thailändsk bank?

Det vore ju toppen att kunna föra över pengar från konto i Sverige och ta ut i Thailand utan avgifter!!

???;)

Skal man følge lovverket så sier det at man MÅ ha et "none immigrant visa", 500 Baht inn på kontoen, og en kopi av visumet/pass-siden med bilde.

Sist gang jeg ville bytte bankfilial så begynte damen i banken å forlange en arbeids-tillatelse og jeg måtte fortelle henne i kanskje et litt "bryskt" toneleie at dette var bare tull. Hun tok så en liten prat med en kollega over telefonen, og etterpå gikk det som en drøm.

Hun begikk egentlig 2 feil. For hun spurte IKKE etter et "none immigrant visa" og hun sa at jeg TRENGTE en arbeids-tillatelse.

Hva jeg ønsker å komme fram til er at mange av dem faktisk ikke vet hva man trenger. Min første bank-konto fikk jeg i Patteya. Hva dem forlangte var en kopi av passet (bildet) og at jeg satte 500 Baht inn på kontoen. Jeg er helt sikker på at jeg IKKE er den eneste som har opprettet en konto i Thaland like lett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bankkonto i Thailand med visakort,och for over pengar fran mitt Svenska konto och far darmed basta mojliga kurs.Tar sen ut i ATM utan avgifter eller andra paslag.Smidigt och bra. :D

Jeg gjør akkurat det samme.

Bra Norlund jag tankte val det.Ar du i Maha Sarakam?Jag ar i Roi-Et

Da er vi jo naboer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Jag växlar in baht för nån/några dag(ar) ca 10000 baht hemma. Då klarar man sig även om nåt skiter sig i samband med ankomsten. Forex eller bank är väl en bekvämlighetsfråga vad som är närmast/enklast för dig. Forex är nog dyrare som det skrivs här, men om man inte ska växla in enorma summor handlar det väl som mest om nån hundring.

Sen är det enkelt att använda ATM på plats. Ta gärna med ett extra kort om du har möjlighet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade först tänkt växla på Forex men har förstått att det är bättre på bank. Men hur gör man då när det är större summor? Ringer man banken innan så dom har pengarna hemma eller går man bara in?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade först tänkt växla på Forex men har förstått att det är bättre på bank. Men hur gör man då när det är större summor? Ringer man banken innan så dom har pengarna hemma eller går man bara in?

Kolla med banken. Hos Nordea här i Borås får man beställa en vecka innan. Olika banker kan du jämföra på www.vaxlingskontor.se

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Hade först tänkt växla på Forex men har förstått att det är bättre på bank. Men hur gör man då när det är större summor? Ringer man banken innan så dom har pengarna hemma eller går man bara in?

Som en del ovan skrivit, var försiktig med att gå/resa omkring med stora summor. Det finns gott om bankomater på de flesta ställena i Thailand. Visst kan du spara några tior på att växla hemma på bank, men det är lätt hänt att bli av med allt oxå.

Men som de säger i Thailand, up2u.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är väl mest rädd för att det ska vara något krångel med kortet där nere så det inte går att ta ut etc. Har inte varit utomlands på tio år och då vi var iväg då växlade vi hemma. Har Visa kort men finns ju olika typer men alla Visa ska väl funka utomlands?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Ja jag är väl mest rädd för att det ska vara något krångel med kortet där nere så det inte går att ta ut etc. Har inte varit utomlands på tio år och då vi var iväg då växlade vi hemma. Har Visa kort men finns ju olika typer men alla Visa ska väl funka utomlands?

Det ska funka med de flesta VISA (vet inte vilket som inte skulle funka). Slutar kortet att funka går det bra att ta ut inne på bank med kortet. Lite krångligare bara med öppettider etc.

Ev kan man ta med ett extra kort oxå. Finns ju olika varianter, från kopia av eget kort till gratis kreditkort (så länge man betalar i tid) från mastercard (via GE Moneybank t ex).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Tack för dina svar. Tror jag tar ut lite här hemma och resten på plats. Känns säkrast så

Låter som en bra idé. Jag brukar göra likadant, dvs växla hemma så man klarar sig några dagar och ta resten vartefter på plats.

Trevlig resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag är väl mest rädd för att det ska vara något krångel med kortet där nere så det inte går att ta ut etc. Har inte varit utomlands på tio år och då vi var iväg då växlade vi hemma. Har Visa kort men finns ju olika typer men alla Visa ska väl funka utomlands?

Normalt fungerar alla Visa. + fler.Krånglar det så har det nog mer med ATM att göra. Ha som regel, minst två kort med. Bra ur alla perspektiv.

Finns gott om atm på flygplatsen. Eg h, helt onödigt att ta ut innan och dessutom oftast sämre kurs.

Hälsn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×