Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ronoh

Den thailandska trafiken

Rekommendera Poster

Som vanligt ska jag ga pa en trafik relaterad begravning i Thailand 3 personer dog vi moped kollision igar natt.

En tjej pa 25 ar som tillhor slakten dog och jag ska darfor besoka ett tempel for begravning har i Bangkok.

Trafiken ar ett bekymmer. Men vagarna ar ocksa ett stort bekymmer. Speciellt den har manaden aug/sep da det regnar nastan dagligen.012.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dåliga vägar, dåliga förare och ingen hjälm skördar tyvärr många liv i onödan.

Ush, trist.

Off topic: Har du givit upp "hemtrakterna" i Isaan för storstadsliv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Tick-tack-tick-tack... klockan tickar. Ju längre man är i Thailand desto mer överhängande blir realiteten att man blir en del av "olycksstatistiken". Tyvärr funkar människor så att man tror inte att det ska hända en själv. Konsekvensen blir mortalitet eller livslångt lidande. 30000 döda, 300000 invalider per år, ohyggliga siffror som borde innebära en tankeställare för både Thai och turister.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

En restaurangägare (svensk) som jag träffade i våras på södra Phuket berättade att han varje år de senaste åren förlorat någon han kände i trafikolycka. Stamgäster eller annan vän/bekant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dåliga vägar, dåliga förare och ingen hjälm skördar tyvärr många liv i onödan.

Ush, trist.

Off topic: Har du givit upp "hemtrakterna" i Isaan för storstadsliv.

Nä jag stannar Issan förutom vid olika tillfällen då jag måste rulla ner mot Bangkok.

Har hittat ett nytt intresse här uppe. Nämnligen Ban Fai.. Tycker lika illa om backpacker som innan.  :)

048.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som har erfarenhet av bussar och chaufförer som kör mellan Bangkok och Khao Lak? Händer det mycket olyckor på sådana långkörningar? Är det samma chaufför som kör hela vägen? Finns det mer eller mindre seriösa bussbolag som kör sträckan? Om det finns det vilket ska man då välja?

???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du bussarna som går från dom riktiga busstationerna så körs det bra. Undvik turistbussarna som du oftast får om du köper genom resebyråer.

gå ner till busstationen å köp biljetten själv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tar du bussarna som går från dom riktiga busstationerna så körs det bra. Undvik turistbussarna som du oftast får om du köper genom resebyråer.

gå ner till busstationen å köp biljetten själv.

Instämmer!

Och dessutom slipper man överraskningen att det var bussbyte/alt att bussen står stilla i x antal timmar mitt i natten och därigenom gör en 8 timmarsresa till en 17 timmars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är såklart många som blir pålurade dåliga buss biljetter. Oavsett vem man är så kan man gå i den fällan.

Brukar föredra tåg i den utsträckningen det går. Buss chaufförerna kör som idioter i många fall, och det förekommer även en del yaba i kostintaget för en del.

Kan hålla med gosatta att åka till buss stationen för att handla biljetten där.

Överväg vad som är värt din semester. Flyget går väldigt snabbt och du slipper slösa 17 timmar på att komma fram till drömstranden eller ditt du vill åka.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har åkt buss mellan Krabi och Bangkok många gånger och det fungerar hur bra som helst. Jag brukar åka med dom statliga bussarna och dom kör direkt utan byten. Dock så stannar dom på vägen så att man får äta gratis på en restaurang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dåliga vägar, dåliga förare och ingen hjälm skördar tyvärr många liv i onödan.

Ush, trist.

Off topic: Har du givit upp "hemtrakterna" i Isaan för storstadsliv.

Nä jag stannar Issan förutom vid olika tillfällen då jag måste rulla ner mot Bangkok.

Förstod det efter någit inlägg, men vid första inlägget här trodde jag du svikit landsbygden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dåliga vägar, dåliga förare och ingen hjälm skördar tyvärr många liv i onödan.

Ush, trist.

Off topic: Har du givit upp "hemtrakterna" i Isaan för storstadsliv.

Nä jag stannar Issan förutom vid olika tillfällen då jag måste rulla ner mot Bangkok.

Förstod det efter någit inlägg, men vid första inlägget här trodde jag du svikit landsbygden ;)

Det är svart att tvätta ränderna ur en zebra eller vad man brukar säga. Jag trivs med gott sällskap på de allra flesta ställerna. Brukar stirra mig blind ganska fort på grönskande fält eller vita stränder. Sällskapet är det som fått mig att vistas här i byn. Jag har många bekanta i Bangkok. Brukar komma på besök då och då i Bangkok de flesta vägarna bär ju ditt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja dåliga vägar, dåliga förare och ingen hjälm skördar tyvärr många liv i onödan.

Ush, trist.

Off topic: Har du givit upp "hemtrakterna" i Isaan för storstadsliv.

Nä jag stannar Issan förutom vid olika tillfällen då jag måste rulla ner mot Bangkok.

Förstod det efter någit inlägg, men vid första inlägget här trodde jag du svikit landsbygden ;)

Det är svart att tvätta ränderna ur en zebra eller vad man brukar säga. Jag trivs med gott sällskap på de allra flesta ställerna. Brukar stirra mig blind ganska fort på grönskande fält eller vita stränder. Sällskapet är det som fått mig att vistas här i byn. Jag har många bekanta i Bangkok. Brukar komma på besök då och då i Bangkok de flesta vägarna bär ju ditt.

Ja vem har sagt att det ena måste utesluta det andra, det bästa av två världar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg så på et tv-program om Egypt for en stund siden og det var en liten hentydning der til at trafikk-kulturen var "sinnsyk". Og det resulterte i forferdelig mange ulykker og dødsfall.

Det var da jeg kom til å tenke på Thailand og deres bil-kultur eller kanskje jeg heller skulle si mangel på sådan. Jeg tror at ganske mange land rundtom i verden har det samme traikk-problemet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har svårt att förstå är att det kryllar av turister som kör omkring på moppe utan hjälm i Thailand. Säkert halv(hel)fulla också. Något man aldrig skulle göra hemma i Sverige, men bara för att man är i Thailand är det plötsligt okej.

Själv skulle jag aldrig våga sätta mig på en moppe alls i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har svårt att förstå är att det kryllar av turister som kör omkring på moppe utan hjälm i Thailand. Säkert halv(hel)fulla också. Något man aldrig skulle göra hemma i Sverige, men bara för att man är i Thailand är det plötsligt okej.

Själv skulle jag aldrig våga sätta mig på en moppe alls i Thailand.

Problemet är att dom säkert hade kört utan hjälm i Sverige oxå om det inte hade varit lag på det och höga bäter..

Dom som kör utan hjälm i Thailand tänker bara på böterna. För 300 baht är det värt att köra utan även om man skulle bli stoppad några gånger.

Dom som tänker på huvet och använder hjälm för att skydda sej använder hjälm oavsett om det är lag på det eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag har svårt att förstå är att det kryllar av turister som kör omkring på moppe utan hjälm i Thailand. Säkert halv(hel)fulla också. Något man aldrig skulle göra hemma i Sverige, men bara för att man är i Thailand är det plötsligt okej.

Själv skulle jag aldrig våga sätta mig på en moppe alls i Thailand.

He-he. Dere må ha meg unnskyldt min "latter", for dette ble faktisk litt morsomt.

Utsagnet om at det er mange turister som kjører motorsykkel uten hjelm i Thailand fikk meg til å tenke på noen av mine tidligere innlegg her på forumet. Men kanskje min form form for humor er litt spesiell?

Og noen av disse innleggene inneholdt utsagn som oppfordret disse turistene til å bevege seg litt utenfor sin egen "comfort zone". Få muligheten til å oppleve Thailand på en litt mere ekte og naturlig måte. Men akk nei. Jeg fikk litt motbør da. For steder som Phuket og Pattaya det var absolutt det EKTE THAILAND, så jeg burde egentlig pakke meg tilbake til gutterommet mitt igjen. Hva viste vel jeg om Thailand?

Det morsomme er at dersom vedkommende trådsetter hadde stått på et hvilket som helst gatehjørne i sentrum av min hjemby Maha Sarakham i rushtiden på ettermiddagen. Da ville vedkommende få et aldri så lite hakeslepp. For hva vil han oppdage? At nesten alle kjører uten hjelm. Og dette er er IKKE UTLENDINGER, men thaier.

Og det merkelige og kanskje latterlige er at politiet står bokstavelig på et hvert gatehjørne og bak enhver busk med blokka i hånda og venter på neste offer. Det er ikke bare turistene som blåser i å betale bøter. Men igjen. Hva vet jeg om Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×