Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Beckeen

Thailand Kostnader.

Rekommendera Poster

Hejsan,

Tänkte åka ner till Thailand nu i januari vara där 2 veckor ungefär,

Har en budget på ca 10tusen kr:-, Och tänkte om man klarar sig med ca 700:- kr dagen? Med te x, Resor taxi/buss, Mat, Boende/Hotell/vandrarhem, shopping/kläder/skor, dricka/köpa öl på affärerna/och gå in på några clubbar, Räcker 10 tusen kr för 2 veckor då? Eller är det alldeles för lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så känns de väl som att om du verkligen inte ska bo snor billigt, äta billigt och bara ta någon 1-2 öl per kväll så känns de för tajt. Jag skulle lägga till 5000(om möjligt) för att vara på den säkra sidan och inte vända på varenda krona. Hoppas du får skoj.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10 tusen kroner for 2 ukers opphold kan rekke. Men som et innlegg sa. 5 tusen ekstra gjør det litt mere morsomt. Jeg vil heller si at dersom man har 20-25 tusen kroner for 2 uker så blir det enda mere morsomt.

På min første tur til Thailand for en evighet siden så brukte jeg ca. 20 tusen norske kroner. Jeg var der i 16 dager. Det var jo litt / mye fest og moro. Så pengene bare "rant" ut av lommene mine. Men moro var det. He-he. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja 20-25 tusen låter ju lite väl mycket :P, men tänkte ju inte supa kanske varje dag iallafall, men kan tänka mig att ta med ca 16 tusen kr lär väl få räcka det för att det blir första gången och om det inte räcker så får man väl ta ett telefonsamtal hem till sverige igen då och be om lite extra pengar! :P För jag vill ju kunna leva gott och äta gott och dricka och eventuellt shoppa runt som sagt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Norlund: hehe, snacka om att leva som en kung:)  becka: japp 16 ska du kunna leva gott på, de är inte kul o snåla när man är där nere och du kommer märka att du kommer shoppa, äta och dricka drinkar för mer än man trodde;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lösningen heter buffert! Ha flera tusen extra uttöver din budget på ditt konto. Blir det knapert hämtar du ut på närmsta bankomat, som finns i varje håla som det finns turister. ATM är alltid billigare än Forex, så växla inga större belopp i Sverige. Reser aldrig med en förutbestämd budget. Thailand är billigt, så det är lätt att leva billigare utan att för den delen snåla. Det som kostar  mest är utflykter o alkohol.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jeg sa. 10 burde rekke for 2 uker. MEN ! Av erfaring så "vet" jeg at plutselig er "kassa" tom. Er det noe jeg hater så er det å gå tom for penger når moroa er på sitt beste.

En Thailands-ferie "uten" penger suger. Kunne like godt blitt hjemme.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jeg sa. 10 burde rekke for 2 uker. MEN ! Av erfaring så "vet" jeg at plutselig er "kassa" tom. Er det noe jeg hater så er det å gå tom for penger når moroa er på sitt beste.

En Thailands-ferie "uten" penger suger. Kunne like godt blitt hjemme.

Idag håller jag med norlund, låt inte pengarna begränsa dig  :dan

..sen gör det inget om du får lite över som du kan ta hem igen

och lägga på nästa Thailandsresa!

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som jeg sa. 10 burde rekke for 2 uker. MEN ! Av erfaring så "vet" jeg at plutselig er "kassa" tom. Er det noe jeg hater så er det å gå tom for penger når moroa er på sitt beste.

En Thailands-ferie "uten" penger suger. Kunne like godt blitt hjemme.

Når jeg drar hjem til Thailand for 6 måneder så har jeg et budget på ca 60 tusen nkr. Jeg lever som en "konge". Men jeg bor jo langt ut på landsbygda. Prisene og det at jeg bor i "mitt eget hus" gjør jo utgiftene litt lavere. Men dersom man skal til et turiststed med de prisene som er der gjør jo at det trengs litt mere økonomiske resurser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förut la jag uppskattningsvis 30-40,000 baht i månaden på restaurang och krogbesök. Numer har jag mer än halverat just dessa utgifter, till glädje för min lever och personliga tränare (jag själv).

Man kan leva dyrt även i Thailand, likaväl som man kan leva nästan gratis. Vill man endast överleva kan man bo i ett rum för 3000 baht (i månaden) och äta tre portioner nudlar och om dagen och komma undan med 30-50 kronor om dagen. Det finns faktiskt faranger som gör så och dricker sponken för resten.

Aha, det var inte det du frågade om ;-) 700 kronor om dagen borde räcka, men drick inte FÖR mycket dyra drinkar. Det är det som brukar kosta i längden, precis som i Sverige. Även för mycket jetski och turer/utflykter  kan vara ödesdigert för en planerad budget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Förut la jag uppskattningsvis 30-40,000 baht i månaden på restaurang och krogbesök. Numer har jag mer än halverat just dessa utgifter, till glädje för min lever och personliga tränare (jag själv).

Man kan leva dyrt även i Thailand, likaväl som man kan leva nästan gratis. Vill man endast överleva kan man bo i ett rum för 3000 baht (i månaden) och äta tre portioner nudlar och om dagen och komma undan med 30-50 kronor om dagen. Det finns faktiskt faranger som gör så och dricker sponken för resten.

Aha, det var inte det du frågade om ;-) 700 kronor om dagen borde räcka, men drick inte FÖR mycket dyra drinkar. Det är det som brukar kosta i längden, precis som i Sverige. Även för mycket jetski och turer/utflykter  kan vara ödesdigert för en planerad budget.

Jeg kan ikke påstå at jeg er uenig. For jeg skulle egentlig ha skrevet det innlegget. Som ord tatt rett ut av min munn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Normal lön för en thaiarbetare ligger på runt 10000 baht/mån, städerska på hotell 2000 baht lägre. Minimilön i Thaland är 200 baht/dag. Gulskjortorna gick bl.a. till val på att den ska höjas till 300 baht/dag (ris och annat jordbruksarbete).

Visst kan du klara dig på 700 svkr/dag men hurudan semester är det att behöva räkna på alla utgifter.

Tanken att lägga ut en massa pengar på en flygbiljett och sen bara stanna 14 dagar, dessutom med en snål budget - nä, vänta ett år till, spara ihop ytterligare 10 lakan och sen stanna 3 veckor - betydligt mer valuta för pengarna.

Ett hyfsat boende kostar runt 1000 - 1200 baht/dygn = ac och pool.

Utelivet kostar inte mycket - om du inte dricker en massa alkoholhaltiga drycker.

Mat ungefär 500 baht/dag

Drycker på stormarknader, stor öl runt 50 baht, läsk något billigare.

Kläder (pirat) svenska priser fastän summan är i baht = 1/5 av svenska priser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Turist-steder er i forhold til prisnivået generelt i Thailand høyt. Og skal man "få med seg alt" så renner bare pengene ut av lommeboka. Skal man gå på "sparebluss" og å tenke på økonomien "24 timer i døgnet" så tror jeg at ferien vil bli et lite mareritt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var till Thailand nått år sen, vi var där 2 veckor. Då spenderade vi ca 16-17000kr....  ;) ;) Låt inte pengarna styra din semester. Om du ser nått du vill ha och så kommer tankarna att "njaaa...har jag råd?, undrar om pengarna räcker...." m.m.  Inte kul  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

men frågan var väl om det går att klara sig på 10 tusen kr eller? alla fattar nog att man får mera kul för mera pengar och inga problem om man dessutrom är 2 som delar på boendet  var själv i thailand i nov 30 dagar och klarade mig på 11 tusen ca obs sv kr och tänk på det att personen som frågar kanske inte har det så lätt att få fram mer än 10 tusen kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag brände nästan 20 lopper sist festandet billigt nja taxi hit taxi dit oj här finns en klocka den ska det bankas på i baren osv osv som någon vis man nämde spara ett år till åk 3-4 veckor mer pengar längre tid och du kommer garanterat inte vara missnöjd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10.000 sek på 14 dagar motsvarar ung. 3000 bath per dygn, vilket i mina ögon räcker gott och väl.

Nu är ju alla lite olika och vi vet ju inte om du tänker vara kung i baren eller så. För då spricker det direkt.

Se'n vet vi ju inte vart du tänkt åka. Det kostar ju lite olika  mycket/lite beroende på var man tar vägen.

Men som någon sa, se till att ha en bra buffert. Det kan behövas.

Det verkar var din första resa till Thailand och det är lätt hänt att pengarna rinner iväg när man upptäcker hur billigt allt är ;)

En sak är iaf säkert. Du kommer inte att ångra dig att du åkte till Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

10.000 sek på 14 dagar motsvarar ung. 3000 bath per dygn, vilket i mina ögon räcker gott och väl.

Nu är ju alla lite olika och vi vet ju inte om du tänker vara kung i baren eller så. För då spricker det direkt.

Se'n vet vi ju inte vart du tänkt åka. Det kostar ju lite olika  mycket/lite beroende på var man tar vägen.

Men som någon sa, se till att ha en bra buffert. Det kan behövas.

Det verkar var din första resa till Thailand och det är lätt hänt att pengarna rinner iväg när man upptäcker hur billigt allt är ;)

En sak är iaf säkert. Du kommer inte att ångra dig att du åkte till Thailand.

Sen går hälften av dessa 3000 bath till boende. Beror iofs självklart på vart i thailand man tänkt att åka till och vilken period, men 3000 INKL boende låter för lite i mina öron. Sen beror det på om det är en kille eller tjej som åker (tjejer reser billigare generellt sätt enligt mina erfarenheter).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Sen tycker man lite synd om alla äldre thai damer som går runt och säljer krimskrams dom är så trevliga aldrig påflugna men vaknar alltid upp dan efter en bar runda med en massa hattar arband divs trä figurer och undrar varför jag måste gå och ta ut pengar idag igen :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara.

En gång klarade jag mig på ca. 60000 thb/1 månad inklusive boende.Snålade ingenting.

En annan gång gjorde jag av ca. 240000 thb under en månad.Likvärdigt boende som ovan. Snålade inte då heller.

Använder du skallen så borde 43000 thb räcka. Det är ju 3000 thb/dag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

Tänkte åka ner till Thailand nu i januari vara där 2 veckor ungefär,

Har en budget på ca 10tusen kr:-, Och tänkte om man klarar sig med ca 700:- kr dagen? Med te x, Resor taxi/buss, Mat, Boende/Hotell/vandrarhem, shopping/kläder/skor, dricka/köpa öl på affärerna/och gå in på några clubbar, Räcker 10 tusen kr för 2 veckor då? Eller är det alldeles för lite?

Jag och sambon hade 8.000 resp. 10.000 kr vardera för 2 veckor på vår första resa som handpenning ,men då var boende och flyg även taxi till och från Flygplatsen hemifrån redan betalt.

Vi festade inget men pengarna gick till bl. 3 dykutfärder, lite sightseeing och shopping, massager, åt och drack som vi ville. m.m

Men som många andra vana resenärer här på forumet säger så borde det nog räcka, fast jag hade lagt til lite extra om du ska inkludera boendet i dom pengarna...

:dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet er IKKE om 10 tusen kr. rekker for 2 ukers ferie i Thailand eller ikke. Det er snarere et spørsmål om man skal komme tilbake til Sverige og tenke på om man har hatt en fantastisk ferie i Thailand eller ikke.

Det er absolutt ingen problemer å gå på supermarkedet og kjøpe drikkevarene der for å spare penger istedenfor å gå til nærmeste bar å betale det dobbelte eller kanskje det tre-dobbelte. Dersom man begynner å vurdere om man skal gå ned på stranden eller ikke bare fordi man ikke har råd til å leie en sol-stol så blir det rimelig "dumt". Hva slags ferie blir det ut av sånt?

For noen år siden så hadde jeg besøk av en kamerat. Jeg bodde da i en liten landsby 40 mil nord-øst for Bangkok. Han var 16 dager i Thailand. 11 dager hjemme hos meg og de siste 5 dagene i Pattaya. Jeg kan ikke påstå han "shoppet" så forferdelig mye, og hotellet i Pattaya kostet ikke mere enn 600 Baht / døgnet.

Ikke det at han trengte å bruke minimalt med penger fordi han hadde et lite feriebudsjett, men etter 16 dagers ferie så kom sluttsummen for ALT på 6500 nkr. Det er fullt mulig å leve veldig billig på ferieturen i Thailand, men det helt avgjørende er hvor man legger listen. Og hvilke krav man stiller til hotell, transport, og så videre. 

Det å tenke på økonomien hele tiden ødelegger ferien totalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×