Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Majkut

Ogillar Koh Lanta väldigt mycket

Rekommendera Poster

Kan säga att min första upplevelse av Koh Samui var ganska liknande. Jag var nere då i månadsskiftet oktober/november och åkte första gången till Koh Samui. Stannade på Chaweng. Det var ganska tomt på turister, smutsigt på stranden och vädret var ingen höjade. Gav mig av efter 6-7 dagar vidare/tillbaka till Phuket. Efter den resan hade jag verkligen inte lust att åka till Koh Samui igen, men bara efter nästa resa som var under maj/juni förstod jag att jag helt enkelt var på fel plats vid fel tidpunkt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan förstå att barnfamiljer tycker om lanta, de är lätt att köra barnvagn etc etc! Min personliga åsikt är att Lanta är de dagar jag ångrar mest i mitt thailandresande. Dock jämför jag med alla andra ställen jag varit på, hade de varit så attjag enbart varit på koh lanta skulle jag säkert uppskattat det. Vi var tvugna att åka via lanta för att komma vidare till phuket Iom båten vi först skulle med va full. Jag hade då blivit upplyst i 2 timmar i båten om hur fantastiskt lanta var, när vi kom fram så blev vi grymt besvikna på stränderna, omysigheten och själva känslan av att jag eg kunde åkt till Astrid Lindgrens värld när vi besökte resturangerna! Vi åkte så fort vi fick chansen o kommer aldrig åka tillbaka. Detta var under högsäsong. Thailand är fullt med underbara ställen jag besökt men lanta är defenitivt inte ett av dom.

Vad förvånad jag blir. Jag menar, de södra stränderna, dvs söder om Khlong Nin, är ju extremt paradisiska om man nu söker vita stränder där man näst intill kan vara helt ensam.  :)

För shopping och stora utbud är det ju verkligen kasst. Jag gillar de södra delarna just för att det är de som är "bra" på sin sak. Annars tycker jag Long Beach är rätt mysigt för en stund men någon kritvit toppen strand är det ju inte och det blir fort djupt. Men natursköna tycker jag många är.

Nu kanske ni inte sökte vad många gillar men här några bilder på olika stränder.

post-173-14768712739879_thumb.jpg

post-173-14768712740015_thumb.jpg

post-173-14768712740137_thumb.jpg

post-173-14768712740261_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo... Du bör nog läsa vad andra skriver innan du anklagar någon för något. Att åka smålullig på en mopped med ett barn är inget jag gör. Dock förekommer det mycket ofta i Koh Lanta då det inte egnetligen finns några alternativ. Speciellt under lågsäsong. De är stora avstånd till allt och Tuk_Tuk är omöjligt att få speciellt om du åker ner till mågon strandbar.

Och för att alla ska se vad jag menar så ska jag ta ca 50 bilder idag då jag faktiskt inte har något annan att göra och lägga upp dessa.

Jag förstår och uppskattar verkligen att människor är olika men ingen gillar skräp och smuts. Tyvärr är de delar av Koh Lanta dit många svenskar söker sig för smutsiga och skräpiga och enkla för min del.

Det är för mycket "kåkstad" över det hela. Jag ogillar själv vad som tex skett i Patong men Ao nang för mig är perfekt. En fin strandpromenad som delas på två gångtrottoarer - en direkt vid vattnet utan några som helst butiker och försäljare och en över trottoar över vägen med kafeer och restuaranger och butiker där ställerna ser inbjudande ut. De är rena och fräscha (visst finns det undantag men ändå).

Här är trottaren i en bit utan nivåskillnader under hela strandpromenaden och man kan bara strossa omkring med en barnvagn utan några som helst problem.

Närheten till olika paradisöar i närheten gör att du när som helst för en billig peng kan åka därifrån och du vill ha robinsonkänsla.

Och till dem som skrivit om att de handlar om lågsäsong. Både jag och nej. Stranden kanske städas, men avstånden består och plåtskjulen och kåkstadkänslan försvinner inte....

Jag postar några bilder på eftermiddagen/kvällen.

Majkurt!

Du utstrålar en sådan förälder jag föraktar. :cr Att vilja ta med sig sitt småbarn på barrunda på moppe o köra " lite smålullig" visar att du totalt saknar ansvar och borde söka hjälp. ( för barnets skull, förstås) Har ni bägge föräldrar den synen?

Ang. Koh Lanta som du beskriver känner jag inte igen mig. Vi var där senast Mars -11 och då såg jag inte något skräp på Klong Dao som du beskriver o alla strandrestauranger var förstås öppna. Att få tag i en tuc tuc taxi in till Saladan o bli lite "smålullig" om man vill är inte heller några problem. Det är lågsäsong nu o inte så mycket är öppet samt att de också inte kanske är så noga med o hålla snyggt. Men det låter ok. för mig att du inte var nöjd o åkte dit den här tiden på året så slipper vi andra möta dig med ditt stackars barn på en moppe lite "smålullig" på underbara Lanta framöver. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är just en av fördelarna med Lanta att man aldrig behöver se en väg, bil eller moppe i och med att hotell och restauranger ligger direkt på stranden.

Ska man ut och käka så går man ner på stranden och går runt och kikar lite.

Det är ju bara om man ska in och käka och shoppa i saladon som man ens behöver se nån väg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Alla ställen är perfekta i Thailand enligt mitt sätt att se!

Patong  :JC_burp: Koh Lanta :l_moto: eller Koh Bulon :d_book:. Det är det som är den stora tjusningen med Thailand. Man kan få all variation man vill utifrån vad man önskar just då. Fantastiskt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo... Du bör nog läsa vad andra skriver innan du anklagar någon för något. Att åka smålullig på en mopped med ett barn är inget jag gör. Dock förekommer det mycket ofta i Koh Lanta då det inte egnetligen finns några alternativ. Speciellt under lågsäsong. De är stora avstånd till allt och Tuk_Tuk är omöjligt att få speciellt om du åker ner till mågon strandbar.

??? Anklagar vem för vad, nu hänger jag verkligen inte med, du får citera vad du syftar på för något om att köra fordon över huvud taget eller något om alkohol har jag inte nämnt.  :)

Jag svarare på Tillkvists inlägg... och det va inget illa menat till de heller utan ville bara visa vad som fanns i södern dit jag gissar att de inte hann bege sig.

Där nere är det inte tillstymelse till kåkstad så som Martin skrev beror ju allt på vad man söker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo... Du bör nog läsa vad andra skriver innan du anklagar någon för något. Att åka smålullig på en mopped med ett barn är inget jag gör. Dock förekommer det mycket ofta i Koh Lanta då det inte egnetligen finns några alternativ. Speciellt under lågsäsong. De är stora avstånd till allt och Tuk_Tuk är omöjligt att få speciellt om du åker ner till mågon strandbar.

??? Anklagar vem för vad, nu hänger jag verkligen inte med, du får citera vad du syftar på för något om att köra fordon över huvud taget eller något om alkohol har jag inte nämnt.  :)

Jag svarare på Tillkvists inlägg... och det va inget illa menat till de heller utan ville bara visa vad som fanns i södern dit jag gissar att de inte hann bege sig.

Där nere är det inte tillstymelse till kåkstad så som Martin skrev beror ju allt på vad man söker.

Du kan vara lugn Endoo. Det är mitt inlägg Majkurt inte gillade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ju tur att det finns platser för alla. Vissa vill ha rock n roll med barflickor. Vissa älskar att ligga på varandra på beachen med försäljare som ständigt vill göra dig uppmärksam. En del måste bara kunna få shoppa loss likt som på Ullared o en del vill bara ha det lugnt o skönt o kunna traska ifred på en strand o stanna till på en strandbar o läska sig lite utan att trängas o slippa försäljare o ändå kunna shoppa lite när andan faller på. Då är ju Lanta det mest personliga o lugnaste man kan komma till för att ladda batterierna. :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är just en av fördelarna med Lanta att man aldrig behöver se en väg, bil eller moppe i och med att hotell och restauranger ligger direkt på stranden.

Ska man ut och käka så går man ner på stranden och går runt och kikar lite.

Det är ju bara om man ska in och käka och shoppa i saladon som man ens behöver se nån väg.

Fast nu finns det ju dock typ inga restauranger att gå till eftersom nästan allt är stängt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här såg det ut på Klong Nin i mitten av maj. Som ni ser var det varken nåt skräp eller nåt folk. Så man förstår ju varför dom inte vill städa när det ändå inte är några på stranden..

s1_147955239.jpg

s2_147955388.jpg

s3_147955584.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan btw meddela att Long Beach kommer att städas nu på torsdag. Frågan är ju dock hur länge det kommer vara rent. Det räcker ju med ett oväder så är det lika skitigt igen..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är för mycket "kåkstad" över det hela. Jag ogillar själv vad som tex skett i Patong men Ao nang för mig är perfekt. En fin strandpromenad som delas på två gångtrottoarer - en direkt vid vattnet utan några som helst butiker och försäljare och en över trottoar över vägen med kafeer och restuaranger och butiker där ställerna ser inbjudande ut. De är rena och fräscha (visst finns det undantag men ändå).

Här är trottaren i en bit utan nivåskillnader under hela strandpromenaden och man kan bara strossa omkring med en barnvagn utan några som helst problem.

Närheten till olika paradisöar i närheten gör att du när som helst för en billig peng kan åka därifrån och du vill ha robinsonkänsla.

Och till dem som skrivit om att de handlar om lågsäsong. Både jag och nej. Stranden kanske städas, men avstånden består och plåtskjulen och kåkstadkänslan försvinner inte....

Om du nu gillar Aonang så mycket, varför lägger du inte sin semester där då  ???

Och hade du läst på endel om resmålet innan du åkte dit, så hade du insett att Aonang och Koh Lanta är väääldigt olika...

Själv är jag BÅDE Koh Lanta och Aonang älskare!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För min del är just en av fördelarna med Lanta att man aldrig behöver se en väg, bil eller moppe i och med att hotell och restauranger ligger direkt på stranden.

Ska man ut och käka så går man ner på stranden och går runt och kikar lite.

Det är ju bara om man ska in och käka och shoppa i saladon som man ens behöver se nån väg.

Fast nu finns det ju dock typ inga restauranger att gå till eftersom nästan allt är stängt..

Jo jag vet, det var mera en reflexion över att det alltid skulle vara så långa avstånd även i högsäsong. Ärligt talat uttalar jag mig också mest om Long beach för det är där jag brukar hålla till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jakthund: vilka ställen jämför du med?

Vilken korkad fråga :cr Du kan väl ta en tur till Patong o kolla in eller så kan du väl ta en sväng till Turkiet eller varför inte Gambia så måste du väl själv kunna göra en enkel jämförelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo... Du bör nog läsa vad andra skriver innan du anklagar någon för något. Att åka smålullig på en mopped med ett barn är inget jag gör. Dock förekommer det mycket ofta i Koh Lanta då det inte egnetligen finns några alternativ. Speciellt under lågsäsong. De är stora avstånd till allt och Tuk_Tuk är omöjligt att få speciellt om du åker ner till mågon strandbar.

??? Anklagar vem för vad, nu hänger jag verkligen inte med, du får citera vad du syftar på för något om att köra fordon över huvud taget eller något om alkohol har jag inte nämnt.  :)

Jag svarare på Tillkvists inlägg... och det va inget illa menat till de heller utan ville bara visa vad som fanns i södern dit jag gissar att de inte hann bege sig.

Där nere är det inte tillstymelse till kåkstad så som Martin skrev beror ju allt på vad man söker.

Blev ju nästan humor nu  :cool

Med tanke på felskrivningen om Endoo så funderar jag på om inte Majkut i själva verket är på Patong just nu och inte på Lanta. Kan ju bli fel flera gånger ....  ???;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ord o inga visor, så kan det vara, bilden som den andra skrivaren visade, visar hur det kan vara i thail, speciellt i lågsäsong, men vem åker på sommaren. Helt fel. Massa kanyler låter intressant, det verkar vara lite deppigt tydligen när inga turister finns, ( gammalt ordspråk).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ord o inga visor, så kan det vara, bilden som den andra skrivaren visade, visar hur det kan vara i thail, speciellt i lågsäsong, men vem åker på sommaren. Helt fel. Massa kanyler låter intressant, det verkar vara lite deppigt tydligen när inga turister finns, ( gammalt ordspråk).

Haha, har du någon källa på det gamla ordspråket, eller är det ditt gamla ordspråk?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Och för att alla ska se vad jag menar så ska jag ta ca 50 bilder idag då jag faktiskt inte har något annan att göra och lägga upp dessa.

Lite bilder tack.

Jag vill se hur det ser ut, havet måste vara full av skräp om det blir skräpigt så snabbt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

havet måste vara full av skräp om det blir skräpigt så snabbt

Det är nog där problemet ligger. Haven ÄR fulla av skräp och det blir värre år för år. Plast och annat skräp från Asien flyter iland i Afrika osv. Kollektivt så beter vi människor oss som ett virus, även om det naturligtvis finns mängder av medvetna individer som vill gott och gör sitt bästa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vilket kan frågan  " vilka ställen jämför du med?" vara korkad? Är du 12 år eller? Ja jämför du med patong så är väl lanta ok. Rätt korkat att jämföra med andra länder må jag säga och du drar hela turkiet under samma generalisering visar ju bara på din okunskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att alla som besökt Thailand under lågsäsong har sett skräpiga stränder. Och för den delen brukar det kunna vara väldigt skräpigt på stränder där det inte är så mycket turister även under högsäsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×