Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Non Immigrant "O" visum - Behövs från Sverige?

Rekommendera Poster

Ps. Det känns spontant lite bisarrt att ett "non imm O" förbättrar min nuvarande situation jämfört med det "non imm B" som jag haft i ganska många år. Men så är det alltid med regler och byråkrati, det gäller att gilla läget och göra det som blir bäst i längden.

Är det inte så att med 4 thai i bolaget slipper man visaruns, eller vad är kravet för det? Jag har ju själv non-o så jag har inte brytt mig om att kolla upp det men så hadde jag för mig att det va.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får Non-O, får du det först på prov i en månad medans det handläggs, sen får du 1-årsvarianten. Dom gångerna måste du inställa dig själv. Sen behöver du inte ens åka till immigrations. 90-dagars-rapporteringen behöver inte göras personligen. Jag skickar nästan alltid iväg någon annan, tycker jag sett immigrationskontoret tillräckligt många gånger  ::) När du ska förnya ditt Non-O efter ett år måste du dock inställa dig personligen.

Jag måste tyvärr göra om hela processen när vi kommer tillbaka i höst då jag ska få nytt pass i sommar. Nytt pass = ny ansökan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När du får Non-O, får du det först på prov i en månad medans det handläggs, sen får du 1-årsvarianten. Dom gångerna måste du inställa dig själv. Sen behöver du inte ens åka till immigrations. 90-dagars-rapporteringen behöver inte göras personligen. Jag skickar nästan alltid iväg någon annan, tycker jag sett immigrationskontoret tillräckligt många gånger  ::) När du ska förnya ditt Non-O efter ett år måste du dock inställa dig personligen.

Jag måste tyvärr göra om hela processen när vi kommer tillbaka i höst då jag ska få nytt pass i sommar. Nytt pass = ny ansökan.

Det där med nytt pass har jag just kollat upp för det gäller mig också snart. Om du gör det i Thailand ska man kunna få allt överfört med ambassadens hjälp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noen ganger blir det fortalt korrekte opplysninger her på forumet som bare blir avfeid som bare tull. Det å dele sine tanker og meninger på forum som dette er veldig hyggelig, og vi alle kan diskutere alt mellom jord og himmel. Men noen ganger er det ekstra vanskelig å komme frem her på forumet med seriøse innlegg som forteller om livet i Thailand.

Jeg forsøkte, kanskje på en litt dårlig måte, å forklare at det var ikke nødvendig å gifte seg med en thai for å få et 1-år "none immigrant visa". For et "none immigrant visa B" kan også være på et år.

Jeg ble beskyldt av vedkommende trådsetter at min påstand var uriktig. Den er kanskje ikke så uriktig når det kommer til stykket. For jeg har gravd fram et gammelt pass der jeg har sider som kan BEVISE min påstand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo, res till Sverige,fixa ditt nya pass. Be snällt att dom inte på något sätt förstör dina viseringar till thailand. Sedan åker du bara tillbaka och visar ditt gamla pass och ditt nya. Sen åker du bara Immig. sen är allt klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg forsøker meg på enda en liten påstand.

Når jeg hadde mitt aksjeselskap og mitt "none immigrant visa B" FOR 1 ÅR så hadde jeg INGEN ANSATTE. Det var kun MEG. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jeg forsøkte, kanskje på en litt dårlig måte, å forklare at det var ikke nødvendig å gifte seg med en thai for å få et 1-år "none immigrant visa". For et "none immigrant visa B" kan også være på et år.

Men med 1 årigt visa får man ju 3 månaders uppehållstillstånd och måste således var 3:e månad lämna landet, något som Captain Thailand var trött på.

Jag trodde dock man slapp göra de resorna om man har 4 anställda vilket trådksparen tidigare skrivit att de har så jag gissar att jag har fel där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo, res till Sverige,fixa ditt nya pass. Be snällt att dom inte på något sätt förstör dina viseringar till thailand. Sedan åker du bara tillbaka och visar ditt gamla pass och ditt nya. Sen åker du bara Immig. sen är allt klart.

Hej.

Nu ska jag nog inte till Sverige innan jag behöver nytt pass, men tackar ändå för ditt tips.

Jag har dock blivit avrådd att göra den varianten för att immigration som har rätt att föra över stämplar till det nya passet tydligen kräver ett intyg från Svenska ambassaden.

Hur är det med visumet, visum ska ju inte kunna föras över så blir jag då tvungen att ändå ha med mig 2 pass, när jag sedan förlänger mitt non-o visum så kommer jag fortfarande behöva dra med 2 pass eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hadde jeg bare vært litt bedre på pc'n så kunne jeg ha sendt deg kopier av sidene i passet mitt som beviser hva jeg sier.

Man trenger ikke å forlate Thailand med et B visum. Det fungerer som et O visum. Jeg forlot Thailand 1 gang under visumperioden. Søkte om "re-entry visa" så det gikk bra. Og visumet bare ruller å går inntil man kommer tilbake til Thailand. Men husk at man MÅ komme tilbake FØR visumet går ut. Ellers må man starte alt på nytt med et 3 måneders visum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo, res till Sverige,fixa ditt nya pass. Be snällt att dom inte på något sätt förstör dina viseringar till thailand. Sedan åker du bara tillbaka och visar ditt gamla pass och ditt nya. Sen åker du bara Immig. sen är allt klart.

Hej.

Nu ska jag nog inte till Sverige innan jag behöver nytt pass, men tackar ändå för ditt tips.

Jag har dock blivit avrådd att göra den varianten för att immigration som har rätt att föra över stämplar till det nya passet tydligen kräver ett intyg från Svenska ambassaden.

Hur är det med visumet, visum ska ju inte kunna föras över så blir jag då tvungen att ändå ha med mig 2 pass, när jag sedan förlänger mitt non-o visum så kommer jag fortfarande behöva dra med 2 pass eller?

Det er mulig at jeg ikke helt har forstått problemet ditt, men tar sjansen på at jeg har forstått.

Jeg snakker utifra meg som norsk statsborger, men jeg tror ikke det skal være noen forskjell angående et nytt pass.

Mitt siste pass ble utstedt på den Norske Ambassaden i Bangkok. Det gamle passet fikk jeg tilbake sammenstiftet (med stempel over stiftene) med det nye passet. Og alle sidene UNNTATT det med visumet til Thailand var gjennomhullet.

Mulig at du har samme muligheten med den Svenske Ambassaden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo, res till Sverige,fixa ditt nya pass. Be snällt att dom inte på något sätt förstör dina viseringar till thailand. Sedan åker du bara tillbaka och visar ditt gamla pass och ditt nya. Sen åker du bara Immig. sen är allt klart.

Hej.

Nu ska jag nog inte till Sverige innan jag behöver nytt pass, men tackar ändå för ditt tips.

Jag har dock blivit avrådd att göra den varianten för att immigration som har rätt att föra över stämplar till det nya passet tydligen kräver ett intyg från Svenska ambassaden.

Hur är det med visumet, visum ska ju inte kunna föras över så blir jag då tvungen att ändå ha med mig 2 pass, när jag sedan förlänger mitt non-o visum så kommer jag fortfarande behöva dra med 2 pass eller?

Det er mulig at jeg ikke helt har forstått problemet ditt, men tar sjansen på at jeg har forstått.

Jeg snakker utifra meg som norsk statsborger, men jeg tror ikke det skal være noen forskjell angående et nytt pass.

Mitt siste pass ble utstedt på den Norske Ambassaden i Bangkok. Det gamle passet fikk jeg tilbake sammenstiftet (med stempel over stiftene) med det nye passet. Og alle sidene UNNTATT det med visumet til Thailand var gjennomhullet.

Mulig at du har samme muligheten med den Svenske Ambassaden?

Jo ena delen av min fråga är just det du skriver. Att få nya passet är inga problem, det jag undrar över är om visumet.

Men sen väl inne på immigartion fick du väl inte visumet överfört till nya passet utan bara datumstämpel för hur länge uppehållstillstånd du fick, dvs 3 månaders stämpeln, eller hur funkade det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom olika ambassader har så olika förhållningregler är det bäst jag frågar så jag (förmodligen) slipper problem:

Någon här som beviljats Non Immigrant O på thailändska ambassaden i Stockholm, eller känner till de som beviljats det? Självklart har jag över 40,000 baht i månaden och annat som krävs.

Jag ska nämligen åka till Sverige i höst och vore allt klart med giftermålet etc vore det ju läge.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag trodde dock man slapp göra de resorna om man har 4 anställda

Svammel från mig, som jag inte vet varför jag fick för mig.

4 Thai ger ju vanligen ett WP enligt regelverket men slippa gränsresor gör man ju inte.

Vad som krävs ytterligare för det är väl en större investering om jag minns rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Endoo, res till Sverige,fixa ditt nya pass. Be snällt att dom inte på något sätt förstör dina viseringar till thailand. Sedan åker du bara tillbaka och visar ditt gamla pass och ditt nya. Sen åker du bara Immig. sen är allt klart.

Hej.

Nu ska jag nog inte till Sverige innan jag behöver nytt pass, men tackar ändå för ditt tips.

Jag har dock blivit avrådd att göra den varianten för att immigration som har rätt att föra över stämplar till det nya passet tydligen kräver ett intyg från Svenska ambassaden.

Hur är det med visumet, visum ska ju inte kunna föras över så blir jag då tvungen att ändå ha med mig 2 pass, när jag sedan förlänger mitt non-o visum så kommer jag fortfarande behöva dra med 2 pass eller?

Det er mulig at jeg ikke helt har forstått problemet ditt, men tar sjansen på at jeg har forstått.

Jeg snakker utifra meg som norsk statsborger, men jeg tror ikke det skal være noen forskjell angående et nytt pass.

Mitt siste pass ble utstedt på den Norske Ambassaden i Bangkok. Det gamle passet fikk jeg tilbake sammenstiftet (med stempel over stiftene) med det nye passet. Og alle sidene UNNTATT det med visumet til Thailand var gjennomhullet.

Mulig at du har samme muligheten med den Svenske Ambassaden?

Jo ena delen av min fråga är just det du skriver. Att få nya passet är inga problem, det jag undrar över är om visumet.

Men sen väl inne på immigartion fick du väl inte visumet överfört till nya passet utan bara datumstämpel för hur länge uppehållstillstånd du fick, dvs 3 månaders stämpeln, eller hur funkade det?

Når begge passene er stiftet sammen så fungerer dem som at det er bare er 1 pass. Når jeg forlot Thailand så utgikk visumet den samme dagen. Jeg hadde bare et 3 måneders visum. Ved ankomst til Norge delte jeg bare passene i 2. Så nå har jeg bare 1 pass som jeg bruker på vanlig måte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Når begge passene er stiftet sammen så fungerer dem som at det er bare er 1 pass. Når jeg forlot Thailand så utgikk visumet den samme dagen. Jeg hadde bare et 3 måneders visum. Ved ankomst til Norge delte jeg bare passene i 2. Så nå har jeg bare 1 pass som jeg bruker på vanlig måte.

Aha, det måste kunna bli en liten knippe ihopsatta pass efter många års frlängning av ett visum  :D

Tack för informationen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom olika ambassader har så olika förhållningregler är det bäst jag frågar så jag (förmodligen) slipper problem:

Någon här som beviljats Non Immigrant O på thailändska ambassaden i Stockholm, eller känner till de som beviljats det? Självklart har jag över 40,000 baht i månaden och annat som krävs.

Jag ska nämligen åka till Sverige i höst och vore allt klart med giftermålet etc vore det ju läge.

På ambassaden i Stockholm kan du få ett 3-månaders Non-O som man sedan gör om till helårs-Non-O på plats i landet. Dom kan även ge ettårs Non-O där du måste ut var tredje månad, vilket du ju inte vill... (Jag gjort det tidigare, men enl uppgift ska det vara likadant i år)

Ang utgående pass. Om du har ett pass som håller på att förfalla kommer du ej få visum/uppehållstillstånd längre än till slutdagen på ditt pass. Enl Phuket imm ska jag ta med mitt gamla pass ner igen för att underlätta ansökan till Non-O. För mig blir ny ansökan, då jag inte är tillbaka förrän ett par månader efter att gamla passet förfallit, därmed förfaller även mitt Non-O. Om man förnyar passet i tid ska man kunna förnya Non-O utan ny ansökan, enl Phuket imm. Dom säger ju olika så lika bra skriva var infon kommer från.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På ambassaden i Stockholm kan du få ett 3-månaders Non-O som man sedan gör om till helårs-Non-O på plats i landet. Dom kan även ge ettårs Non-O där du måste ut var tredje månad, vilket du ju inte vill... (Jag gjort det tidigare, men enl uppgift ska det vara likadant i år)

Malee, det är inte riktigt som du påstår och det beror på begreppsförvirring. Ett Non-immigrant visa "O" är alltid giltigt i ett år. Man kan välja mellan ett med single entry eller ett med multiple entry. Ett visum kan endast beviljas av thailändskt konsulat eller en ambassads konsulära avdeling utanför Thailand.

Under visumets giltighetstid, vilket anges med texten "Must enter before ....", beviljas man 90 dagars uppehållstillstånd vid varje inresa.

Väl i Thailand kan CT, förutsatt att han uppfyller de ekonomiska kraven, gå till immigration och ansöka om förlängt uppehållstillstånd baserat på äktenskap med en thailändsk medborgare - se paragraf 2.18 punkt (6) ur bifogat dokument (gäller för män gifta med en thailändsk kvinna).

Om ansökan godkänns, beviljas CT ett års uppehållstillstånd. Men, uppehållstillståndet har inget med Non-immigrant visa att göra - visum och uppehållstillstånd är två helt separata företeelser.

Det som krånglar till det hela är brister i det thailändska språket, som gör att immigrationspersonalen släntrianmässigt kallar uppehållstillstånd för visa, vilket inte sällan leder till förvirring hos de som ansöker om förlängt uppehållstillstånd. Det korrekta uttrycket är "Temporary Stay".

Det nu giltiga dokument, som ligger till grund för temporär vistelse i Thailand, är Police Order No. 777/2551. Jag bifogar en pdf-kopia av den engelska översättningen framtagen av Issan Lawyers. Den röda texten i dokumentet är det som är nytt mot den tidigare versionen, 606/2549.

Göran

Order of the Royal Thai Police No. 777-2551 - English Version.pdf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Malee!

Du är en klippa!  :kla

Nu börjar allt falla på plats. Som sagt skall jag försöka sammanställa kraven på en lista och köra "avprickningsmetoden", annars är jag en het kandidat att fastna i det "byråkratiska ekorrhjulet", med alla de extrajobb det kan medföra.

Min jakt (på nödvändiga intyg och liknande) startar i morgon när jag är tillbaka i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett visum kan endast beviljas av thailändskt konsulat eller en ambassads konsulära avdeling utanför Thailand.

Jag ordnade mitt non-o på immigration i Bangkok dvs i Thailand så man måste inte lämna landet för att ansöka om det.

En fråga.

Mitt non-o visum har stämpeln 23 Juli 2010 och eftersom det är gjort i Thailand finns ingen must enter before.

-Jag fick då 3 månaders uppehållstillstånd.

-Därefter skulle visumet förlängas till ett år och jag fick då en månads ytterligare uppehållstillstånd medan ansökan behandlades.

-När månaden passerat fick jag min ettårs förlängning av uppehållstillståndet som går ut 20 oktober 2011. DVS ett år efter att min ansökan om 1 års förlängning lämnades in.

Frågan. Jag gissar att jag innan den 20 oktober kan ansöka om nytt 1 års förlängning, eller måste det göras innom ett år från det att jag fick mitt non-o den 23 juli 2010?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fixade mitt non-o i gbg i mars 2010 så var allt dom krävde ett personbevis som visade att jag är gift med en thailändska, jag hade med mig en massa andra papper som hon tittade på (kopia av ID, vigselbevis mm) men det enda som hon tog med i ansökningen var mitt personbevis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag fixade mitt non-o i gbg i mars 2010 så var allt dom krävde ett personbevis som visade att jag är gift med en thailändska, jag hade med mig en massa andra papper som hon tittade på (kopia av ID, vigselbevis mm) men det enda som hon tog med i ansökningen var mitt personbevis.

Förlängningen man kan ansöka om är de med största säkerhet betydligt hårade med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ambassaden i Stockholm kan du få ett 3-månaders Non-O som man sedan gör om till helårs-Non-O på plats i landet. Dom kan även ge ettårs Non-O där du måste ut var tredje månad, vilket du ju inte vill... (Jag gjort det tidigare, men enl uppgift ska det vara likadant i år)

Malee, det är inte riktigt som du påstår och det beror på begreppsförvirring. Ett Non-immigrant visa "O" är alltid giltigt i ett år.Vad du får den informationen ifrån, fattar jag inte. Malee har helt rätt, DU har fel fel. Man kan välja mellan ett med single entry eller ett med multiple entry. Ett visum kan endast beviljas av thailändskt konsulat eller en ambassads konsulära avdeling utanför Thailand. Detta är vad man kallar desinformation,känner ett flertal som har fixat detta visum i Thailand.

Under visumets giltighetstid, vilket anges med texten "Must enter before ....", beviljas man 90 dagars uppehållstillstånd vid varje inresa.

Väl i Thailand kan CT, förutsatt att han uppfyller de ekonomiska kraven, gå till immigration och ansöka om förlängt uppehållstillstånd baserat på äktenskap med en thailändsk medborgare - se paragraf 2.18 punkt (6) ur bifogat dokument (gäller för män gifta med en thailändsk kvinna).

Om ansökan godkänns, beviljas CT ett års uppehållstillstånd. Men, uppehållstillståndet har inget med Non-immigrant visa att göra - visum och uppehållstillstånd är två helt separata företeelser. Det var som tusan? Dessa ansökningar går faktiskt in i varandra.

Det som krånglar till det hela är brister i det thailändska språket, som gör att immigrationspersonalen släntrianmässigt kallar uppehållstillstånd för visa, vilket inte sällan leder till förvirring hos de som ansöker om förlängt uppehållstillstånd. Det korrekta uttrycket är "Temporary Stay". Det som krånglar till för dig, är att du förmodligen inte kan Thai, och sedan tror du att det är så med all översättningar som kommer ut.

Det nu giltiga dokument, som ligger till grund för temporär vistelse i Thailand, är Police Order No. 777/2551. Jag bifogar en pdf-kopia av den engelska översättningen framtagen av Issan Lawyers. Den röda texten i dokumentet är det som är nytt mot den tidigare versionen, 606/2549. Varken Isaan lawyers eller info. från Thai.Visa har med viseringar att . Det är endast upp till Immigration i varje distrikt i Thailand att avgöra viseringsfrågor. Kuu jaang nii

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom vårt företag har få thailändska anställda, kräver lagen att jag åker utanför gränsen var tredje månad. Efter sju år och nästan trettio resor som känns fullkomligt meningslösa, börjar jag tröttna.

Istället skall jag ansöka om Non Imm "O"  visum, istället för Non Imm "B".

Vad som krävs från Thailand är jag klar med, dvs äktenskapsintyg, pass, frugans ID, uppgifter om min inkomst, anställningsintyg, bild på oss och huset osv.

Dock undrar jag vad jag exakt behöver från Sverige?

1. Är det enbart ett personbevis och ett intyg om att jag är ogift?

2. Kan jag beställa det jag behöver via ambassadens hemsida eller hur går man enklast tillväga.

Givetvis skulle jag kunna googla, men jag litar ännu mer på er som har EGEN erfarenhet. Vissa webbplatser har ganska gammal och ibland rent felaktig info.

Stort tack på förhand!

Jag har Non B och frugan och barnet Non O, behover aldrig aka nagonstans utan HR pa jobb fixar det var 3:e manad har in Bangkok. Behover inte ens aka med dit sa det ska nog ga att fixa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har Non B och frugan och barnet Non O, behover aldrig aka nagonstans utan HR pa jobb fixar det var 3:e manad har in Bangkok. Behover inte ens aka med dit sa det ska nog ga att fixa.

Gissar att du inte har ett multiple entry visum.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Eftersom vårt företag har få thailändska anställda, kräver lagen att jag åker utanför gränsen var tredje månad. Efter sju år och nästan trettio resor som känns fullkomligt meningslösa, börjar jag tröttna.

Istället skall jag ansöka om Non Imm "O"  visum, istället för Non Imm "B".

Vad som krävs från Thailand är jag klar med, dvs äktenskapsintyg, pass, frugans ID, uppgifter om min inkomst, anställningsintyg, bild på oss och huset osv.

Dock undrar jag vad jag exakt behöver från Sverige?

1. Är det enbart ett personbevis och ett intyg om att jag är ogift?

2. Kan jag beställa det jag behöver via ambassadens hemsida eller hur går man enklast tillväga.

Givetvis skulle jag kunna googla, men jag litar ännu mer på er som har EGEN erfarenhet. Vissa webbplatser har ganska gammal och ibland rent felaktig info.

Stort tack på förhand!

Hej då jag själv nyss gift mig nere i Thailand så vet jag exakt vad du behöver.

Först måste du fixa ett papper från skatteverket som heter äktenskapscertifikat dvs hindersprövning denna fyller du och din tilltänkta fru i och skickar till skatteverket. Du måste skicka orginalet via post det går inte att faxa eller scanna för att skicka via mail tyvärr. Handlingstiden för detta är 2 veckor efter att ditt dokument blitt inscannat så räkna med att det tar tid!

När detta är klart så skickar skatteverket ett nytt personbevis till dig som ska vara stämplat och signerat glöm inte att skriva att du bor i Thailand.

Utöver detta ska du även ha 2 vänner som kan intyga att du inte lever i samboförhållande eller är gift samt att på samma dokument ska du skriva dina pärons namn samt vad du har för yrke.

Bägge dessa dokument får du av ambassaden eller laddar ned från webben.

Du behöver även nån form av anställningsintyg eller uppgifter om pension osv.

Har du alla dessa papper så ta dig till ambassaden i Bangkook och de gör en sammanställning åt dig. Sedan tar du hissen ned några våningar och översätter allt till Thai.

Sedan över till Minister of foringers affairs för fler stämplar mm och detta tar hela dagen och kostar 800thb glöm bara inte att kolla så de verkligen har stämplat allt på bägge sidor.

När detta är gjort är det bara åka och gifta sig dvs skriva på papprena och grattis du har blivit med Thailändsk fru.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×