Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Falang

Resa till Samui med en 1,5 åring

Rekommendera Poster

Vi ska till samui och koh phangan. Inte ännu valt stränder. Tong nai pan yai lutar det åt på koh pangan. Bo phut och smily resort. Men ännu inget bestämt. Vill gärna hitta boende där ex en bungalow eller terass är nära poolen. Finns det förslag på bra barnvänligs boenden/stränder så lyssnar vi självklart på det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

PÅ Koh Samui skulle jag vilja rekommendera hotellet first House det ligger vid Chaweng Noi Stranden  som är lugnare och inte lika mycket försäljare som Chaweng..

http://www.thailandhotell.se/region/hotel.php?det=1&h=767

Jag själv brukar bo på First residence. Det ligger dock cirka 200 meter längre upp på vägen och det känns som en onödig sträcka att gå eftersom ni har med er ett så litet barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

Har du någon källa på det? Jag trodde spring tide förekom 2 ggr per månad året runt och att årstiden inte alls styrde vidare mycket.

Som du säger låter det som det är lågvatten under en viss årstid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

Har du någon källa på det? Jag trodde spring tide förekom 2 ggr per månad året runt och att årstiden inte alls styrde vidare mycket.

Som du säger låter det som det är lågvatten under en viss årstid.

Det är sant men jag har varit på phangan flera gången under sommaren och då har det alltid varit lågvatten..

Sen har ja varit där på vintern och då var vattnet mycket längre upp..

På verkar alltså inte årstiden vattnet alls? Vet att månen påverkar det och att det brukar kunna vara lågvatten runt full moon men det stämde inte alls i vintras..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

Har du någon källa på det? Jag trodde spring tide förekom 2 ggr per månad året runt och att årstiden inte alls styrde vidare mycket.

Som du säger låter det som det är lågvatten under en viss årstid.

Det är sant men jag har varit på phangan flera gången under sommaren och då har det alltid varit lågvatten..

Sen har ja varit där på vintern och då var vattnet mycket längre upp..

På verkar alltså inte årstiden vattnet alls? Vet att månen påverkar det och att det brukar kunna vara lågvatten runt full moon men det stämde inte alls i vintras..

Full måne eller inte avgörs bara om jorden skuggar solens ljus, det har inget att göra med hur stark dragningkraft månen har. Men ungefär 2ggr per månad ligger både solen och månen på samma sida av jorden och då är det större skillnader mellan ebb och flod.

Hör ofta andra säga att tex på Phuket försvinner vissa stränder under sommaren. et är väl helt sant om man ser på de dagar det är högvatten men jag har sett detsamma på vintern.

Jordens lutning påverkar väl såklart en del med tanke på att solen har inverkan, men Thailand ligger hyffsat nära ekvatorn så jag skulle inte tro det är vidare mycket.

Jag är inte mer än lekman i ämnet och har inte läst på om tidvatten utan undrar mer om det finns något att läsa utifrån påståendena.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

Har du någon källa på det? Jag trodde spring tide förekom 2 ggr per månad året runt och att årstiden inte alls styrde vidare mycket.

Som du säger låter det som det är lågvatten under en viss årstid.

Det är sant men jag har varit på phangan flera gången under sommaren och då har det alltid varit lågvatten..

Sen har ja varit där på vintern och då var vattnet mycket längre upp..

På verkar alltså inte årstiden vattnet alls? Vet att månen påverkar det och att det brukar kunna vara lågvatten runt full moon men det stämde inte alls i vintras..

Utan att kunna bevisa det jag säger har jag fått för mig att det blåser övervägande från sydväst mot nordost under sommaren vilket får vattenmassorna att tryckas upp mot öster i Siambukten, bort från landet vid Surat Thani-kusten (och öarna utanför). Det vanliga tidvattnet dominerar fortfarande, men lågvattnet förstärks av monsunen.

Edit: tidvattentabeller för bla Samui, när jag jämför feb med juni verkar det med lägre vatten stämma?

http://www.thailandmarineguide.com/tidetables.php?tab=7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åker ni på sommaren kan det vara lågvatten på Koh Phangans västkust..

Har du någon källa på det? Jag trodde spring tide förekom 2 ggr per månad året runt och att årstiden inte alls styrde vidare mycket.

Som du säger låter det som det är lågvatten under en viss årstid.

Det är sant men jag har varit på phangan flera gången under sommaren och då har det alltid varit lågvatten..

Sen har ja varit där på vintern och då var vattnet mycket längre upp..

På verkar alltså inte årstiden vattnet alls? Vet att månen påverkar det och att det brukar kunna vara lågvatten runt full moon men det stämde inte alls i vintras..

Utan att kunna bevisa det jag säger har jag fått för mig att det blåser övervägande från sydväst mot nordost under sommaren vilket får vattenmassorna att tryckas upp mot öster i Siambukten, bort från landet vid Surat Thani-kusten (och öarna utanför). Det vanliga tidvattnet dominerar fortfarande, men lågvattnet förstärks av monsunen.

Edit: tidvattentabeller för bla Samui, när jag jämför feb med juni verkar det med lägre vatten stämma?

http://www.thailandmarineguide.com/tidetables.php?tab=7

Ok så du menar att vinden skulle trycka hela havet till öst?

Har inga siffror och vore intessant för jag tror, enbart utifrån eget tänk, att vindar har en otroligt liten inverkan på det djupa haven och dess ebb och flod. Med tanke på vattnets flytande egenskaper borde vattnet rinna tillbaka under ytan och jämna ut det hela ögonblickligen. Däremot skulle jag gissat att pålandsvind coh frånlandsvind kan ge aningen effekt men då på öst och väst sidan samma ö onte hela havet.

Men som sagt jag är lekman i ämnet och delar bara mitt tänk med er  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mpl, jag såg inte din länk av någon anledning men kikade på den nu, toppen.

Måste först rätta mig själv, full eller nymåne har ju inte med jordens skugga att göra.

Enligt den tidvattenlistan tyckte jag skillnaden på Samui va tydlig. Mellan Februari och Augusti har Augusti betydligt längre tid med lågvatten än Februari och dessutom lägre.

Men det gäller samma i Pattaya så att havet skulle blåst upp dit verkar inte stämma för då borde Augusti ha betydligt höre vatten  :)

Gissar att det trots allt är månen och jordens banor runt varandra som gör skillnaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det skulle vara intressant att "mäta" vattenståndet på samma plats, en gång i veckan (eller motsvarande).

Även om det inte blir några statistiskt säkerställda rapporter direkt, kan det ju vara intressant, eller ivarje fall ge en indikation om hur det ligger till.

Jag skulle kunna ge en rapport varje söndag från norra Lamai (på Samui), om någon/några är intresserade. Undantaget om jag och frugan åker bort givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det skulle vara intressant att "mäta" vattenståndet på samma plats, en gång i veckan (eller motsvarande).

Även om det inte blir några statistiskt säkerställda rapporter direkt, kan det ju vara intressant, eller ivarje fall ge en indikation om hur det ligger till.

Jag skulle kunna ge en rapport varje söndag från norra Lamai (på Samui), om någon/några är intresserade. Undantaget om jag och frugan åker bort givetvis.

"problemet" är ju att det är 2 hög och 2 låg vatten varje dag och de är inte på exakt samma tider. På bara någon ett par timmar svänger det.

Så om 2 personer gör mätningar samma dagar på samma plats men på olika tid får man helt olika mätningar.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tänkte väl mer i syfte att kolla om/att det verkligen skiljer sig mellan årstider (eller ej).  :)

Ja om man försöker pricka hög eller lågvattentiden är det ju kalas intressant. Annars är ju risken att man ena gången mäter under högvatten, andra låg och sen mittemellan eftersm det ändras under hela dagen med några timmars mellanrum lär det bli svårt att se några sanna skiftingar om man mäter så sällan.

Men det skulle ju va lite kul att se ändå om det går att få fram något av det så kör på.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Hmm, mest spännande vore det kanske att se hur tidvattnet förändras vid reven utanför nordvästra phangan....  Kanske ett spännande fotoprojekt att ta en bild i veckan från samma ställe vid Had Yao...  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, mest spännande vore det kanske att se hur tidvattnet förändras vid reven utanför nordvästra phangan....  Kanske ett spännande fotoprojekt att ta en bild i veckan från samma ställe vid Had Yao...   :D

Låter bra, tar du hand om den?  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, mest spännande vore det kanske att se hur tidvattnet förändras vid reven utanför nordvästra phangan....  Kanske ett spännande fotoprojekt att ta en bild i veckan från samma ställe vid Had Yao...   :D

Låter bra, tar du hand om den?  ;)

Koh Samui and Koh Phangan Island Tide Tables 2010: http://www.safariboat.info/wp-content/uploads/2010/10/Samui-Phangan-Tide-Tables.pdf

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Hmm, mest spännande vore det kanske att se hur tidvattnet förändras vid reven utanför nordvästra phangan....  Kanske ett spännande fotoprojekt att ta en bild i veckan från samma ställe vid Had Yao...   :D

Låter bra, tar du hand om den?  ;)

haha, skulle göra det med största nöje om jag bara vore bosatt på plats, (och en bättre fotograf).  ;)

Man kan ju alltid hoppas på att någon som är duktig fotograf och bosatt i närheten tycker det verkar spännande...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, mest spännande vore det kanske att se hur tidvattnet förändras vid reven utanför nordvästra phangan....  Kanske ett spännande fotoprojekt att ta en bild i veckan från samma ställe vid Had Yao...   :D

Låter bra, tar du hand om den?  ;)

haha, skulle göra det med största nöje om jag bara vore bosatt på plats, (och en bättre fotograf).  ;)

Man kan ju alltid hoppas på att någon som är duktig fotograf och bosatt i närheten tycker det verkar spännande...

Ja ok, det där med boplats är väl en godkänd ursäkt. Men bra fotograf för den här sakens skull behövs nog inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vattenståndet är ca 40 till 50 cm lägre under Juni och Juli (i snitt, vattenståndet varierar lite under dagen oftast lägst någon gång på eftermiddagen) än mot Januari, detta gäller i alla fall på Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao - försök bada på Sairee beach får ni allt se.

Så har det i alla fall varit de senaste 20 åren, kanske ändrats just i år - fan vet.

Om det nu är vädret eller vad, har jag aldrig reflekterar över, bara accepterat läget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Evert,

Jag har också "varit" här de senaste tjugo åren varav jag bott här på heltid de senaste sju och inte riktigt hållt med om att årstiderna är så unikt avgörande beträffande vattenstånd. Men det är möjligt att jag har misstolkat det hela och därför vore ju ett test intressant eftersom jag är här hela året. Jag kommer vara den första att medge om "mina teorier" är tokiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte om jag har haft otur eller... har varit på Koh Tao under juni, väldigt lågt vattenstånd sammalunda på både Lamai och Chaweng de ggr jag varit där under Juni och eller Juli, stranden har varit väldigt bred mest märks det nästan på Chaweng, förutom på västsidan av Samui - söder om Lipa Noi, där kan man gå hur långt som helst. Ok. jag har bara varit nere årstiden Juni Juli 4 - 5 ggr, däremot har vattenståndet alltid varit betydligt högre under Januari fram till April, om det är vindar eller lufttrycket som gjort detta har jag inte reflekterat över bara accepterat m.a.o. tagit det som en självklarhet.

Att vattenståndet alltid är lägre på eftermiddagen tror jag beror på ebb och flod.

Så vill jag minnas att det var redan i början av 90 talet, hurudant mitt minne sen är kanske man inte ska diskutera.

Till saken hör också att jag mer än gärna håller mig borta från Samui årstiden från October fram till Januari, gillar inte den väderlek som ibland råder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×