norlund 0 Report post Posted May 12, 2011 Jeg har møtt noen "farlanger" i Thailand som har påstått at dem ikke har betalt noe som helst når dem giftet seg med sin thai-kone. Hvordan er dette mulig? For når jeg snakker med lokalbefolkningen hvor jeg bor så sier dem alle at jeg er helt nødt til å betale dersom jeg ønsker å gifte meg med en thai-kvinne. Dem sier at dette er thai kultur. Eller er det det? Er det noen som vet? Share this post Link to post Share on other sites
Guest r1000 Report post Posted May 12, 2011 Jeg har møtt noen "farlanger" i Thailand som har påstått at dem ikke har betalt noe som helst når dem giftet seg med sin thai-kone. Hvordan er dette mulig? For når jeg snakker med lokalbefolkningen hvor jeg bor så sier dem alle at jeg er helt nødt til å betale dersom jeg ønsker å gifte meg med en thai-kvinne. Dem sier at dette er thai kultur. Eller er det det? Er det noen som vet? Det avgör du själv, eller snarare att du måste tala om vilka krav du har och se om det accepteras. Mycket som heter att det är ett måste för att det är thai-kultur är ofta rena påhitten eller i vart fall inte obligatoriskt som det framställs utan mer ett försök att få ett ekonomiskt bidrag. Det stämmer bra att vissa faranger inte har betalat sinsod eller överhuvudtaget bidrar med pengar till Thailand via fru från TL. Share this post Link to post Share on other sites
stgrhe 0 Report post Posted May 12, 2011 Jeg har møtt noen "farlanger" i Thailand som har påstått at dem ikke har betalt noe som helst når dem giftet seg med sin thai-kone. Hvordan er dette mulig? For når jeg snakker med lokalbefolkningen hvor jeg bor så sier dem alle at jeg er helt nødt til å betale dersom jeg ønsker å gifte meg med en thai-kvinne. Dem sier at dette er thai kultur. Eller er det det? Er det noen som vet? Det avgör du själv, eller snarare att du måste tala om vilka krav du har och se om det accepteras. Mycket som heter att det är ett måste för att det är thai-kultur är ofta rena påhitten eller i vart fall inte obligatoriskt som det framställs utan mer ett försök att få ett ekonomiskt bidrag. Det stämmer bra att vissa faranger inte har betalat sinsod eller överhuvudtaget bidrar med pengar till Thailand via fru från TL. Håller med det senaste inlägget till fullo. Var och en avgör själv hur de vill förhålla sig i den här situationen. Det rimliga är att man kompromissar och tar hänsyn till båda parters traditioner. I ett äktenskap är ju hänsynstagande, respekt för varandra och kompromisser A och O, därför menar jag att även frågan om sin sod bör behandlas på samma sätt. Personligen resonerade jag som så att om en thailändare i mitt fall hade tänkt sig att betala 1,000, betalar jag hälften så mycket. Min fru accepterade helt och fullt mitt resonemang, vilket ledde till att jag betalade hälften så mycket som min thailändske svåger. Göran Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Jag är glad över att jag betalade en i mångas ögon rätt tilltagen sinsod för fem år sedan. Det var min kära svärföräldrar värda. De har alltid ställt upp för oss, så jag har inte ångrat mig en sekund. Hur andra tänker och gör är upp till dem. Share this post Link to post Share on other sites
norlund 0 Report post Posted May 13, 2011 La oss si rent teoretisk at familien hennes ønsker 2 mill. Baht, og vedkommende farlang nekter å betale. Og hans fremtidige kone synes at det er helt greit at han ikke betaler fordi hun er glad i han. Hvordan blir forholdet til familien hennes da? Rimelig anstrengt tenker jeg. Så på en måte blir det kanskje litt vanskelig å unngå å betale medgift. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted May 13, 2011 Jag har inte betalat en satang för att gifta mig. Min tjej som nu alltså är min fru anser, precis som jag, att kärlek ska vara gratis och att hjälpa sin familj om någon behöver hjälp gör man väl oavsett i den mån det behövs och i den mån andra i familjen kan. Share this post Link to post Share on other sites
HAWI 5 Report post Posted May 13, 2011 La oss si rent teoretisk at familien hennes ønsker 2 mill. Baht, og vedkommende farlang nekter å betale. Og hans fremtidige kone synes at det er helt greit at han ikke betaler fordi hun er glad i han. Hvordan blir forholdet til familien hennes da? Rimelig anstrengt tenker jeg. Så på en måte blir det kanskje litt vanskelig å unngå å betale medgift. En nyfiken fråga. Ligger beloppen på denna (i mitt tycke höga) nivå normalt? 2 milj Bath är ju lika med 24 årslöner för en vanlig arbetare ( 7000 B/mån) I sådant fall måste det bli väldigt lönsamt att gifta bort några döttrar Obs frågan är seriöst ställd Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Två miljoner är nog sällsynt om du inte gifter dig med en "superstar" alternativt är extremt blåögd. Endoo, Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är miljoner thailändska män som betalar sinsod, även om paret träffats under skoltiden etc, dvs vanlig förälskelse. Själv är det väl ingen tradition jag direkt bejublar, men den är fortfarande en del av det thailändska samhället, vad man nu än tycker det. På de thailändska bröllop jag varit på (där både brud och brudgum är thai) har det alltid ingått sinsod, även om de varit från samma "sociala bakgrund" och i samma ålder. När min frus vänner från universitetstiden gift sig har också alltid sinsod ingått (90% har gift sig med thai). Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted May 13, 2011 fast i vår kultur ingår det ej! och i ett kulturblandat äktenskap får man både ge och ta så inget säger att sinsoden alltid måste vara den som är kvar. på dom flesta thai - svensk bröllop jag har varit på har pengarna funnits med för att visas upp under ceremonin (symbolisk summa) för att sedan ges tillbaks. Men det är också mellan folk i övre medelklass och dom flesta har träffats i Sverige på "svenska" villkor. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 gosatta, Jag bor uteslutande i Thailand och visst har jag "hävdat" mitt ursprung och mina traditioner. Första gången jag hörde talas om detta fenomen blev jag mest förbannad eftersom det är så olikt svensk tradition, men jag bor som sagt inte i Sverige längre. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Trots allt är jag "glad" att jag slapp punga ut med denna högen tusingar och guldtackor: http://blog.tourismthailand.org/EugeneTang/?p=673 Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Två miljoner är nog sällsynt om du inte gifter dig med en "superstar" alternativt är extremt blåögd. Endoo, Det ena behöver inte utesluta det andra. Det är miljoner thailändska män som betalar sinsod, även om paret träffats under skoltiden etc, dvs vanlig förälskelse. Själv är det väl ingen tradition jag direkt bejublar, men den är fortfarande en del av det thailändska samhället, vad man nu än tycker det. På de thailändska bröllop jag varit på (där både brud och brudgum är thai) har det alltid ingått sinsod, även om de varit från samma "sociala bakgrund" och i samma ålder. När min frus vänner från universitetstiden gift sig har också alltid sinsod ingått (90% har gift sig med thai). Visst är det så, jag framförde bara hur jag och mn tjej ser på det. Jag hade noll koll om det här och frågade henne om det när jag fick höra det. Som det mesta finns det ju ingen mall om hur folk är och vilka traditioner de följer. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Det vore intressant att veta om denna tradition minskar i popularitet i Thailand, eller inte. Jag gissar att det inte finns någon statistik, men vem vet?! Ps. När jag var i Thailand första gångerna (som 18-20-åring) var det en massa fenomen som jag gissade skulle mer eller mindre försvinna med tiden och att Thailand skulle bli mer "som i väst" med en ny generation. Alla dessa fenomen och traditioner lever i högsta grad kvar, tjugo år senare. Share this post Link to post Share on other sites
Guest r1000 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Trots allt är jag "glad" att jag slapp punga ut med denna högen tusingar och guldtackor: http://blog.tourismthailand.org/EugeneTang/?p=673 Jag skulle vara jätteglad om jag verkligen hade råd att punga ut lika mycket. Med sådana tillgångar finns säkert mycket mer att hämta från samma ställe när det börjar sina i plånboken Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Onekligen, HiSo:n klarar sig alltid. Med tanke på guldets prisutveckling har denna hemgiftens värde mer än fördubblats Share this post Link to post Share on other sites
LelleGotland 0 Report post Posted May 13, 2011 Storleken på Sin Sod har också att göra med ålder på kvinnan, om hon har varit gift tidigare, om hon har barn, osv. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted May 13, 2011 Storleken på Sin Sod har också att göra med ålder på kvinnan, om hon har varit gift tidigare, om hon har barn, osv. kan inte låta bli att tycka väldigt illa om fenomenet även om liknande funnits och finns runt om i hela världen. Det fall du beskrver är ju onekligen då ett rent pris på kvinnan som sänks med tiden, gissar det alltså är lägre om hon har barn och tidigare varit gift. Lite second hand då alltså Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted May 13, 2011 barn å tidigare gift? Då betalas det inte en enda baht från Thailändare . .även fast västerlänningar ofta får göra det ändå Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Om någon undrar om varför sinsod överhuvudtaget existerar kan man väl enkelt förklara det med att dottern förväntas ta hand om sina föräldrar i Thailand och i många fall även delvis försörja dessa. Om dottern gifter sig skall hemgiften delvis kompensera och "ersätta" att dottern inte längre är vid föräldrarnas sida. I ett samhälle där de flesta har det någorlunda hyfsat ekonomiskt och är uttalade individualister (som Sverige) är detta otänkbart. Vi har ju motsatt tradition, dvs föräldrarna försörjer ungdomarna (ända upp i trettioårsåldern i många fall). När jag berättade det för min fru (dåvarande flickvän) första gången såg hon ut som hon trodde att jag hittade på det. Att fenomenet även existerar bland Thailands överklass (den sk HiSo:n) är ju lite svårare att greppa, men där är nog "show off"-faktorn väldigt hög. Dvs. brudgummen visar upp sin finansiella status offentligt på bröllopsdagen. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted May 13, 2011 Hej, Om någon undrar om varför sinsod överhuvudtaget existerar kan man väl enkelt förklara det med att dottern förväntas ta hand om sina föräldrar i Thailand och i många fall även delvis försörja dessa. Om dottern gifter sig skall hemgiften delvis kompensera och "ersätta" att dottern inte längre är vid föräldrarnas sida. I ett samhälle där de flesta har det någorlunda hyfsat ekonomiskt och är uttalade individualister (som Sverige) är detta otänkbart. Vi har ju motsatt tradition, dvs föräldrarna försörjer ungdomarna (ända upp i trettioårsåldern i många fall). När jag berättade det för min fru (dåvarande flickvän) första gången såg hon ut som hon trodde att jag hittade på det. Att fenomenet även existerar bland Thailands överklass (den sk HiSo:n) är ju lite svårare att greppa, men där är nog "show off"-faktorn väldigt hög. Dvs. brudgummen visar upp sin finansiella status offentligt på bröllopsdagen. Ja man ska ju inte glömma bort den minst sagt viktiga skillnaden med social trygghet. Det är en del bitar som jag tror kan falla på plats när man tänker på just det att ungarna är de som ska försörja. Gäller nog samtliga länder på jorden som saknar social trygghet. Även om jag tycker det känns osmakligt med priser på människor. Share this post Link to post Share on other sites
PerBKK 0 Report post Posted May 13, 2011 Tycker de är helt vansinne att man ska betala. Alla är vi olika, jag hade ju i första hand sett efter mig själv och min fru, dvs om jag haft någon. Edit; Många här inne är ju emot sexhandel, men som någon skrev inann detta är ju "ett köp" av sin blivande fru.. lite hårt draget kanske men men... Share this post Link to post Share on other sites
BaBoo 0 Report post Posted May 13, 2011 Officiellt kan man betala Sin sod men vad som gäller inofficiellt är en annan historia Share this post Link to post Share on other sites
Guest Bea Report post Posted May 13, 2011 Tycker de är helt vansinne att man ska betala. Alla är vi olika, jag hade ju i första hand sett efter mig själv och min fru, dvs om jag haft någon. Edit; Många här inne är ju emot sexhandel, men som någon skrev inann detta är ju "ett köp" av sin blivande fru.. lite hårt draget kanske men men... Anser du att det ligger under din jurisdiktion att fördöma andra? Share this post Link to post Share on other sites
HAWI 5 Report post Posted May 13, 2011 Tycker de är helt vansinne att man ska betala. Alla är vi olika, jag hade ju i första hand sett efter mig själv och min fru, dvs om jag haft någon. Edit; Många här inne är ju emot sexhandel, men som någon skrev inann detta är ju "ett köp" av sin blivande fru.. lite hårt draget kanske men men... Anser du att det ligger under din jurisdiktion att fördöma andra? Ojojoj. "Fördömma andra" Här var det väl någon som uttryckte sin åsikt om hemgift? Ta det lungt nu och sug inte åt dig mer än du behöver Share this post Link to post Share on other sites
Guest Bea Report post Posted May 13, 2011 Tycker de är helt vansinne att man ska betala. Alla är vi olika, jag hade ju i första hand sett efter mig själv och min fru, dvs om jag haft någon. Edit; Många här inne är ju emot sexhandel, men som någon skrev inann detta är ju "ett köp" av sin blivande fru.. lite hårt draget kanske men men... Anser du att det ligger under din jurisdiktion att fördöma andra? Ojojoj. "Fördömma andra" Här var det väl någon som uttryckte sin åsikt om hemgift? Ta det lungt nu och sug inte åt dig mer än du behöver Det här är ett forum. Jag har framfört min åsikt, du din. Share this post Link to post Share on other sites