Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Tili

Vädret på Koh samui i december

Recommended Posts

Vi har bokat biljetter till Thailand i december och funderar på Koh samui. Nu har jag hört lite delade meningar om vädret.

Någon som har koll på hur vädret är? Skulle ni rekommendera något annat ställe i december?

Koh Samui i December är ett säkert kort  :)

Låter toppen!

Läste här inne att någon sa att vädret inte var så bra där i december och blev lite orolig.

Säkert kort är det definitivt inte. November är regnigaste månaden o spiller lätt över i dec. I år höll väl översvämningarna i tills dec och när jag var nere i slutet av dec/början av jan var det Monsunregn i några dagar. Västkusten brukar vara stabilare i dec.

Guest r1000

Visst regnar det en del i December men normalt är det lite regn då jämfört med oktober och november. Ju längre in i månaden desto säkrare förstås. December är den månad på året i Koh Samui som har flest antal soltimmar så om det skvätter till en stund är inget som stör en semester.

Verkar vara delade meningar ang vädret där i dec. Vi kommer ner den 11/12 så då kanske regnet försvunnit.

Har suttit och läst endel på nätet och det står olika överallt så man blir ju ganska splittrad. Vet att det självklart kan vara olika från år till år men det måste finnas någon statistik någonstans.

Funderade på Koh lanta också eftersom vädret där kan vara bättre men det verkar vara mycket dyrare eller har jag fel?

Hej,

Jag har tillbringat ca femton jular på Koh Samui och det brukar "normalt" (som sagt) vara helt ok väder from mitten av december. Ibland är hela månaden fin. Det är ju som med väder i Sverige, det är omöjligt att lova något utan man får förlita sig på statistik och hoppas helt enkelt.

Förra året var det rekordmycket regn. Även gamla öbor som tillbringat hela sina liv här påstod att det var ett regnrekord.

Verkar vara delade meningar ang vädret där i dec. Vi kommer ner den 11/12 så då kanske regnet försvunnit.

Har suttit och läst endel på nätet och det står olika överallt så man blir ju ganska splittrad. Vet att det självklart kan vara olika från år till år men det måste finnas någon statistik någonstans.

Funderade på Koh lanta också eftersom vädret där kan vara bättre men det verkar vara mycket dyrare eller har jag fel?

Ja där har du nog fel    :cool

December är den månad på året i Koh Samui som har flest antal soltimmar så om det skvätter till en stund är inget som stör en semester.

Eftersom jag gillar statistik blir jag ju nyfiken på vart du hittat den informationan. Har bott några år på Samui och tycker den statistik jag har hämtat från de decennierna stämmer ganska bra. 14 regndagar, snitt 200 mm. December är ju månaden vädret normalt ska vända solsidan till.

Mindre regn och mer soltimmar hittar man garanterat andra månader.

Visst regnar det en del i December men normalt är det lite regn då jämfört med oktober och november. Ju längre in i månaden desto säkrare förstås. December är den månad på året i Koh Samui som har flest antal soltimmar så om det skvätter till en stund är inget som stör en semester.

Statistiskt sett den tredje "regnigaste" månaden. http://vader.se.msn.com/local.aspx?wealocations=wc:THXX0046&q=Ko+Samui%2c+THA

Statistiskt sett delar December 6e platsen angående soltimmar med fyra andra månader - ligger alltså i undre halvan av antalet soltimmar. Se "Klimat och Väder" på http://www.ving.se/thailand/koh-samui

Guest r1000

December är den månad på året i Koh Samui som har flest antal soltimmar så om det skvätter till en stund är inget som stör en semester.

Eftersom jag gillar statistik blir jag ju nyfiken på vart du hittat den informationan. Har bott några år på Samui och tycker den statistik jag har hämtat från de decennierna stämmer ganska bra. 14 regndagar, snitt 200 mm. December är ju månaden vädret normalt ska vända solsidan till.

Här är källan, vet ej huruvida den stämmer...

http://www.kohsamui.org/textweather.html

Jag har själv varit på Koh Samui flera år i rad i December och aldrig upplevt att det har regnat så att det har stört några aktiviteter. Därmed inte sagt att det alltid behöver vara så. I Januari när jag var där regnade det under en dag så att det var meterhögt med vatten på många gator. Dagen efter sken solen och det var som att det aldrig hade varit något regn.

Här är källan, vet ej huruvida den stämmer...

http://www.kohsamui.org/textweather.html

Jag har själv varit på Koh Samui flera år i rad i December och aldrig upplevt att det har regnat så att det har stört några aktiviteter. Därmed inte sagt att det alltid behöver vara så. I Januari när jag var där regnade det under en dag så att det var meterhögt med vatten på många gator. Dagen efter sken solen och det var som att det aldrig hade varit något regn.

Haha, då är det ju CT man får fråga om statistiken. Har aldrig sett den. Den jag har ser ganska annorlunda ut, den är tagen från Thailands egna väderstatistik under de senaste decennierna plus "tweakad" mot några andra väder statistik platser.

post-173-14768712646684_thumb.jpg

Hej,

Källan (beträffande Kohsamui.org) är Thai Meteorological Department, men statistiken har i detta fallet ganska många år på nacken. Även Sawadee.com använder sig av samma. Jag kommer kontakta TMD och efterfråga mer relevant statistik inom kort.

Väderstatistikens relevans är förstås beroende av hur lång tid det specifika väderförhållandet har uppmätts och när det har uppmätts. Allra bäst statistik får man förstås genom många år (helst decennier) av mätningar.

Som sagt skall jag se om det går att få mätningar från den dagen de startade fram till 2011 och utifrån detta göra tabeller och diagram.

Halloj

Här är en som kommer åka dit 9 dec 2012 och hoppas på att vädret är helt ok. Har för mig att jag läst nånstans att dec 2011 så var det badförbud i chaweng, nån som vet om detta stämmer.

En nya tabell om vädret skulle uppskattas.

Vi åker med några kompisar som aldrig var i Thailand innan och vill ju att dom ska få det kanon och bli lite förälskade som vi!

Halloj

Här är en som kommer åka dit 9 dec 2012 och hoppas på att vädret är helt ok. Har för mig att jag läst nånstans att dec 2011 så var det badförbud i chaweng, nån som vet om detta stämmer.

En nya tabell om vädret skulle uppskattas.

Vi åker med några kompisar som aldrig var i Thailand innan och vill ju att dom ska få det kanon och bli lite förälskade som vi!

En tabell på vad som varit hjälper dock inte om man vill veta vädret kommande december. Man kan bara ta med sig det som historien visar rent allmänt, dvs. att regn förekommer oftast i december och rött flagg på stränderna är ganska vanligt.