Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
bricce

Thai Airways Premium Economy Class

Recommended Posts

Det trodde jag med men samtidigt så verkar om fortfarande sälja PE och kärrorna ska snart var renoverade. Maj, Juni om jag minns rätt.

Har som sagt bokat PE CPH-USM med avresa i februari 2013. Är seatad på rad 14 (upper deck) både ut och hem. När jag kollar på MyBookings är det en retrofitted kärra ut (26 platser i U) och en "original"-kärra hem (32 platser i U).

Så beskedet jag fick av Thai i Köpenhamn, att alla 747 skulle vara retrofittade 16 aug 2012, verkar stämma dåligt.

Flighten hem är den som kommer från HKT med avgångstid BKK 13:00 LT.

Kan det inte vara så att den du har på nervägen redan är klar medans den du åker hem med inte är det och kan således inte visas upp som ombyggd, men att den skall göras det under sommaren/hösten.

Det trodde jag med men samtidigt så verkar om fortfarande sälja PE och kärrorna ska snart var renoverade. Maj, Juni om jag minns rätt.

Har som sagt bokat PE CPH-USM med avresa i februari 2013. Är seatad på rad 14 (upper deck) både ut och hem. När jag kollar på MyBookings är det en retrofitted kärra ut (26 platser i U) och en "original"-kärra hem (32 platser i U).

Så beskedet jag fick av Thai i Köpenhamn, att alla 747 skulle vara retrofittade 16 aug 2012, verkar stämma dåligt.

Kan det inte vara så att den du har på nervägen redan är klar medans den du åker hem med inte är det och kan således inte visas upp som ombyggd, men att den skall göras det under sommaren/hösten.

Så kan det i och för sig vara men när jag seatade mig via nätet var det två olika klickbara bilder på kabinerna, där man valde sittplats. En bild med 26 valbara sittplatser för utresan och en med 32 för hemresan.

Så nja, hoppas i och för sig att du har rätt.  :)

Nu var det iofs Arlanda jag tänkte på när jag sa att kärrorna skulle vara renoverade i maj, Juni men rimligen blir det ungefär samma tid för Köpenhamn!

Thai kör annars bara PE på nån Airbus och där är PE inte särskilt märklig. Jag trodde att dom skulle sluta med PE på Skandinavien efter att dom renoverat kärrorna men om man får tro dina klickbara bilder när du valde plats så har dom minskat antalet stolar och därmed antar jag ökat benutrymmet? Märkligt!

Nu var det iofs Arlanda jag tänkte på när jag sa att kärrorna skulle vara renoverade i maj, Juni men rimligen blir det ungefär samma tid för Köpenhamn!

Thai kör annars bara PE på nån Airbus och där är PE inte särskilt märklig. Jag trodde att dom skulle sluta med PE på Skandinavien efter att dom renoverat kärrorna men om man får tro dina klickbara bilder när du valde plats så har dom minskat antalet stolar och därmed antar jag ökat benutrymmet? Märkligt!

Det kan väl vara så att man av marknadsmässiga skäl behåller PE och business då dessa biljetter troligen är mera gångbara än business och förstaklass från Skandinavien.

Sedan gissar jag att de nya business stolarna i sin konstruktion helt enkelt kräver mer plats därav minskat antal stolar.

Bifogar utklipp från MyBookings över Upper deck.

Utresa 16 feb 2013, hemresa 3 mar 2013

post-2866-14768713199229_thumb.jpg

som jeg læser nyhedsbrevet fra thai, bliver b747 ver. 1 som der bruges til københavn og Stokholm ændret så de bliver med samme antal sæder på premium og buisness som b474 ver. 2.

Kan sammenlignes på Seatguru.com

oleh

som jeg læser nyhedsbrevet fra thai, bliver b747 ver. 1 som der bruges til københavn og Stokholm ændret så de bliver med samme antal sæder på premium og buisness som b474 ver. 2.

oleh

Min uppfattning är att PE kommer försvinna på Thais 747-400. PE marknadsförs enbart på deras linje BKK-LAX med A340-500. Anledningen att den finns kvar på CPH/ARN är förmodligen att de blir de sista att genomgå retrofit och de har inte mage att kalla version 1 kabinerna på long-haul för Silk och First.

När samtliga 747-400 är uppe i version 2 (7443) standard kör de First och Silk på dessa linjer också.

Jag har inga konkreta input för ovanstående påstående men det borde vara en naturlig utveckling. Om de sedan kommer fortsätta med 747 på CPH/ARN är ett annat spörsmål, på OSL kör de ju 777-200

oleh

Min uppfattning är att PE kommer försvinna på Thais 747-400. PE marknadsförs enbart på deras linje BKK-LAX med A340-500. Anledningen att den finns kvar på CPH/ARN är förmodligen att de blir de sista att genomgå retrofit och de har inte mage att kalla version 1 kabinerna på long-haul för Silk och First.

När samtliga 747-400 är uppe i version 2 (7443) standard kör de First och Silk på dessa linjer också.

Jag har inga konkreta input för ovanstående påstående men det borde vara en naturlig utveckling. Om de sedan kommer fortsätta med 747 på CPH/ARN är ett annat spörsmål, på OSL kör de ju 777-200

Exakt vad jag trodde men hittills verkar det som jag har fel.

Den 1. juni lancerer THAI helt nye sæder på Premium Economy og Business Class

THAI's B747-flyflåde undergår i disse måneder en større opgradering, hvor alle vores B747-400 bliver forsynet med nye sæder. Den 1. juni kan vi således præsentere helt nye sæder på Premium Economy og Business Class. Samtidig reduceres sædeantallet fra 50 til 40 på Premium Economy og fra 14 til 10 på Business Class. Rent faktisk får vores fremtidige Premium Economy passagerer reelle Business Class sæder, mens vores Business Blass passagerer får First Class sæder. Den 16. august er vi også klar med helt nye sæder på økonomiklasse med personlige skærme og underholdning, som har været efterspurgt længe.

sakset fra thai´s nyhedsbrev

oleh

THAI's B747-flyflåde undergår i disse måneder en større opgradering, hvor alle vores B747-400 bliver forsynet med nye sæder. Den 1. juni kan vi således præsentere helt nye sæder på Premium Economy og Business Class. Samtidig reduceres sædeantallet fra 50 til 40 på Premium Economy og fra 14 til 10 på Business Class. Rent faktisk får vores fremtidige Premium Economy passagerer reelle Business Class sæder, mens vores Business Blass passagerer får First Class sæder. Den 16. august er vi også klar med helt nye sæder på økonomiklasse med personlige skærme og underholdning, som har været efterspurgt længe.

oleh

Det låter ju jättebra,hoppas det stämmer. :D

oleh

Låter mycket positivt!

læste et interwiev med dansk repræsentant for thai airways i danmark. Der sagde han at priserne på p.e. og buisness burde hæves, men det var der ingen planer om.

Maskinerne skulle være dem der flyver (mener jeg) på Munchen og frankfurt i dag.

Altså med 40 p.e. pladser og 10 buisness. Kan desværre ikke finde artiklen.

oleh

læste et interwiev med dansk repræsentant for thai airways i danmark. Der sagde han at priserne på p.e. og buisness burde hæves, men det var der ingen planer om.

Maskinerne skulle være dem der flyver (mener jeg) på Munchen og frankfurt i dag.

Altså med 40 p.e. pladser og 10 buisness. Kan desværre ikke finde artiklen.

oleh

Får hoppas det stämmer

Jag gjorde en sökning på data.flight24.com och fick fram följande resultat.

Av de 20 st 747 som Thai har registrerade är det 9 st som flugit på CPH den senaste månaden. Av de 9 har jag hittat bilder på 4 st med ny inredning, 1 med gammal inredning (bild från 2011) och övriga på de 4 finner jag ingen bekräftelse.

HS-TGA – byggd 2001 – okänd inredning

HS-TGB – byggd 2001 – okänd inredning

HS-TGF – byggd 2003 – okänd inredning

HS-TGG – byggd 2003 – okänd inredning

HS-TGK – byggd 1991 – NY inredning

HS-TGL – byggd 1991 – NY inredning

HS-TGM – byggd 1992 – NY inredning

HS-TGN – byggd 1992 – NY inredning

HS-TGZ – byggd 1999 – GAMMAL inredning (2011)

Något nördigt att lägga ner tid på detta men kanske någon som kan fylla i luckorna.

Följande från thaiairways.dk

THAI's B747-flyflåde undergår i disse måneder en større opgradering. Den 1. juni kunne vi således præsentere helt nye sæder på både Premium Economy og Business Class. Fra den 16. august er vi også klar med helt nye sæder på økonomiklasse med personlige skærme og underholdning.  (Opdateret 13. juni kl. 12.50)

Det stämmer bra med föregående inlägg. Pratade senast idag med Thai Airways i Stockholm. De kommer flyga med de renoverade kärrorna från Stockholm from mitten på augusti preliminärt. Det innebär nya säten i economy med egna tv skärmar samt sk lie-flat seats i Premium economy. Mycket positivt! :)

Det stämmer bra med föregående inlägg. Pratade senast idag med Thai Airways i Stockholm. De kommer flyga med de renoverade kärrorna från Stockholm from mitten på augusti preliminärt. Det innebär nya säten i economy med egna tv skärmar samt sk lie-flat seats i Premium economy. Mycket positivt! :)

Kampanjpriset ARN-BKK för 10.800 i Premium blir rena klippet

Guest Sunny

Jag som ska åka i januari och vara borta i 3 mån kan tyvärr inte få kampanjpris. Kampanjen gäller bara 1 månadsbiljett och man måste ut senast 14/1. Om kampanjen förlängs så lär den ändä bara gälla 1 månadsbiljetter.

En annan knepig grej med att boka Premium är att det inte går att boka en kombination med ekonomi från Umeå. Om man bokar Premium med en inrikesanslutning (därför att man vill ha en hel biljett) då måste man köpa business från UME och då åker priset upp rejält. Just nu 22 000 kr i Premium från UME till Samui. Man få betala ca 4-5000 kr för sträcka UME-ARN. Den enda gången jag köpt en fullprispremium (för några år sedan) kostade den 16 400 kr från ARN till Phuket. Då fick jag boka separata biljetter mellan UME och ARN för att få ett rimligt pris på den sträckan. Då riskerar man också att förlora dom om nåt händer dvs förseningar. Men visst kan man ta den risken.

Är det nån som vet om kampanjpris nånsin gällt biljett på längre tid än 1 mån?

Mmm. Jag hade riktigt röta för billjetterna i december. Kampanjen gällde ju med utresa senast 14 dec. Jag och min sambo fick tag i Premium economy för 10600kr per pers med Thai utresa 12dec hemresa 12 jan dock fanns det då endast 2 billjetter kvar i premium.

Faktum är att kampanj i premium brukar Thai sällan ha under högsäsong.Detta pris har jag åkt med under lågsäsong i maj, augusti samt oktober... När jag sökte vanliga ekonomi hittade jag inget bra under 8000kr. Ja, vill man flyga med mellanlandning i 12 timmar ja då finns det....

Mmm. Jag hade riktigt röta för billjetterna i december. Kampanjen gällde ju med utresa senast 14 dec. Jag och min sambo fick tag i Premium economy för 10600kr per pers med Thai utresa 12dec hemresa 12 jan dock fanns det då endast 2 billjetter kvar i premium.

Faktum är att kampanj i premium brukar Thai sällan ha under högsäsong.Detta pris har jag åkt med under lågsäsong i maj, augusti samt oktober... När jag sökte vanliga ekonomi hittade jag inget bra under 8000kr. Ja, vill man flyga med mellanlandning i 12 timmar ja då finns det....

Grattis!  :dan

Grattis!  :dan

Tackar!!  :kla

Någon som har åkt streckan ARN-BKK nyligen med de gamla Thai TG 747 planen? Har de uppgraderat PE klassen ännu? Jag ställde frågan om uppgradering av stolar till Thai i veckan och fick svaret "...Till nästa år bör det vara helt klart men datum har vi ej ännu." Vilket kan betyda att alla som åker efter nyår får riktigt sköna stolar. Det som talar emot är Thais svar: "B747 håller ju på att göras om med färre stolar i Premium...". Ni som åker dec/jan kan väl posta lite uppdateringar kring detta. Tack på förhand.

Jag har själv bokat PE med utresa i mitten av feb och hem 4 veckor senare. Hur som helst är det enda sättet för mig som 1.90cm att flyga 10h till BKK. Och i PE sover man oftasts som ett litet barn på hemresan och vips så är man hemma. :)

På frågan som någon ställde tidigare angående flyga "lyx" vs hur bor ni sen? Det är helt skilda världar anser jag. Flygningen är ett stort aber, och kan man uppgradera för en kostnad av ca 2000:- per flygning, enkelt val tycker jag för att göra början och slutet på en efterlängtat semeser mindre "plågsam". Som jag brukar säga "Det är semester, då snålar man inte!". Man ska ju må bra hela semestern! PE är verkligen värt sina pengar jämfört med vanlig E.