Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
ReGGae

visum till sverige för thai.

Recommended Posts

Lånar denna lite, samma ämne.

Ska för första gången bjuda hit min flickvän ifrån thailand och har skickat iväg papper för att fixa 3 månaders visum. Hon ska då visa upp 2 bokade biljetter utresa/hemresa. Det ordnar hon själv enkelt där nere och sen när vi fått visum köper jag flyget hit.

Men nu undrar jag ifall det blir gnäll i bangkok på flygplatsen ifall hon endast har enkel biljett och ingen hemresa. Vad tror/vet ni om detta? Tänker förlänga till 6 månader sedan och att köpa båda enkelresa och ombokningsbar hemresa blir lite små jobbigt då det blir utgifter för 3000 utresa + 7-8 tusen för en ombokningsbar hem resa samma månad.

Funderar på att pröva om hon kan checka in och skiter det sig så köper jag kvickt en enkel hemresa för 3000 som hon kan visa upp. Men surt att slänga dom pengarna i sjön.

Ja du är blind  ;)http://www.vfsglobal.com/sweden/thailand/tourist.html

Det är inte EN blankett du ska fylla i, det är rätt många papper... som vanligt. Du måste uppvisa tillgångar för att försörja din besökare såvida besökaren inte kan visa upp bankbok med minimum 33 300 kronor eller baht för den summan. (370 kr per dag). Hon behöver även försäkring och bokad biljett innan hon ansöker.

Ang översätta från thai. Vilka dokument har du på thai? Det gäller om man vill bevisa ett äktenskap ingått i Thailand om man bara har papper på thailändska eller dylikt. Det är inte så svårt, bara en massa papeprsexercis som är lite trist.

Endoo; den som ansöker måste göra det personligen på VFS. Men man måste inte vänta på att det ska bli klart, dom skickar mot avgift.

Detta och mer därtill står på sajten jag hänsvisar till - så läs  ;)

vilket styr det verkar vara, suck....

Håller med dej där...Verkar krångligt..ingen goodwill mellan länderna..Kanske man ska skriva till Thailänska regeringen och säga till dom att dom börjar med lika krångliga visum regler som EU har mot dom

Lånar denna lite, samma ämne.

Ska för första gången bjuda hit min flickvän ifrån thailand och har skickat iväg papper för att fixa 3 månaders visum. Hon ska då visa upp 2 bokade biljetter utresa/hemresa. Det ordnar hon själv enkelt där nere och sen när vi fått visum köper jag flyget hit.

Men nu undrar jag ifall det blir gnäll i bangkok på flygplatsen ifall hon endast har enkel biljett och ingen hemresa. Vad tror/vet ni om detta? Tänker förlänga till 6 månader sedan och att köpa båda enkelresa och ombokningsbar hemresa blir lite små jobbigt då det blir utgifter för 3000 utresa + 7-8 tusen för en ombokningsbar hem resa samma månad.

Funderar på att pröva om hon kan checka in och skiter det sig så köper jag kvickt en enkel hemresa för 3000 som hon kan visa upp. Men surt att slänga dom pengarna i sjön.

Tror eller är ganska säker på att hon inte kommer med planet om hon endast har enkelbiljett,,,likaväl som vi kan bli nekade inträde till Thailand om vi "bara" har enkelbiljett

Håller med dej där...Verkar krångligt..ingen goodwill mellan länderna..Kanske man ska skriva till Thailänska regeringen och säga till dom att dom börjar med lika krångliga visum regler som EU har mot dom

Vet inte om du menar allvar men det är väl betydligt enklare att uppehålla sig i Sverige än i Thailand rent allmänt. Vet inga pizzbagare som måste lämna Sverige var 3:e månad, heller inga utländska företagare som man ställer högre lönekrav på än en Svensk, inte heller att de behöver betala högre skatt etc etc etc. Utan snarare tvärt om att det gynnas med uppskjuten moms etc etc.

Sen eftersom det verkar vara ett rätt stort flöde av just outbildade Thai tjejer som ska in i Sverige efter relativt mycket korta förhållanden så är det nog bra. Sen är det ju inge kul för varje individ allra helst in för de som verkligen är seriösa.

Jag som själv är gift tycker det är otroligt bissarrt att min fru ska ha visum om vi ska ha 2-3 veckor semester i Sverige.

Gammal tråd men tycker det passar in här..

Nån som använt sej av VFS Global för att fixa besöksvisum till Sverige?

Är det samma papper och blanketter som behövs som om man söker direkt via ambasaden?

Ja det är samma papper o blanketter. Allt visumsökande till Sverige går genom VFS Global numer

Mvh LelleGotland

På migrationsverkets hemsida står det inget om att man behöver en bokad biljett men det antar jag att man måste ha?

Kan inte bestämma mej om ja ska betala fygbiljetten eller inte... Gör jag inte det finns det ju risk att biljetterna tar slut eller blir mycket dyrare...

Vi kommer lämna in ansökan den 8 april och planerad resa är 14 maj...

Ska jag chansa på att hon hinner få visumet i tid?  Vi har ju en dryg månad på oss... Dom säger ju att det ska ta 7-9 dagar att få visum men ibland längre..

Kan inte bestämma mej om ja ska betala fygbiljetten eller inte... Gör jag inte det finns det ju risk att biljetterna tar slut eller blir mycket dyrare...

Ska jag chansa på att hon hinner få visumet i tid?  Vi har ju en dryg månad på oss... Dom säger ju att det ska ta 7-9 dagar att få visum men ibland längre..

När min tjej ansökte om visum tog de tre dagar från vi var där tills det leverades till våran lägenhet i phuket. MEN jag har hörde av en vän här att några bekanta till dem fått vänta bra mkt längre tid än vad som ska va normalt nyligen på sitt visum, ambassaden har varit busy, folk har fått vänta flera månader på intervju för UT osv. Det kanske dock var dom som hade otur för man tycker väl att det som VFS global gör inte har någon koppling till hur busy dem är på ambassaden? eller måste ett visum "godkännas" eller så av ambassaden också?

Men eftersom ni har över en månad på er lär det väl inte va någon fara. 

Var glad att ni inte sökt UT.. det är ett jävla väntande i nuläget utan någon information  .."vi vet inte", "vi vet inte", "det kan vi inte svara på..." jäkla byråkrater  :C

När min tjej ansökte om visum tog de tre dagar från vi var där tills det leverades till våran lägenhet i phuket. MEN jag har hörde av en vän här att några bekanta till dem fått vänta bra mkt längre tid än vad som ska va normalt nyligen på sitt visum, ambassaden har varit busy, folk har fått vänta flera månader på intervju för UT osv. Det kanske dock var dom som hade otur för man tycker väl att det som VFS global gör inte har någon koppling till hur busy dem är på ambassaden? eller måste ett visum "godkännas" eller så av ambassaden också?

Men eftersom ni har över en månad på er lär det väl inte va någon fara. 

Var glad att ni inte sökt UT.. det är ett jävla väntande i nuläget utan någon information  .."vi vet inte", "vi vet inte", "det kan vi inte svara på..." jäkla byråkrater  :C

Jag läste det... helt otroligt att det ska ta sån tid och att dom dessutom inte kan svara på enkla frågor...

Ja chansar på att betala så allt e klart..

Kan man få mer än 90 dagar?

Min flickvän fick tillbaka sitt pass idag med följande dagar..

Fran DU From 15-05-13    TILL AU UNTIL 27-08-13

Jag hade bokat en biljett 15 maj till 12 augusti men nu funderar jag på att boka hemresan 25 augusti istället och det blir ju mer än 90 dagar..

Ett besöksvisum är MAX 90 dagar, att det står längre tid än 90 dagar på visumet är för att ni/hon/han ska ha lite tid för att kunna ändra resorna men hon/han får max vara i sverige i 90 dagar.

Ett besöksvisum är MAX 90 dagar, att det står längre tid än 90 dagar på visumet är för att ni/hon/han ska ha lite tid för att kunna ändra resorna men hon/han får max vara i sverige i 90 dagar.

Okej! Tack för svar... :)

Då får ja glömma den tanken å köra på datumen som va planerat från början..

Man kan väl förlänga med 90 dagar till hos Migrationsverket under tiden som Thaibesökaren är i Sverige.

Man kan väl förlänga med 90 dagar till hos Migrationsverket under tiden som Thaibesökaren är i Sverige.

Ja det stämmer... Men i sånna fall måste man ju köpa en öppen biljett som man kan boka om..

Ja det stämmer... Men i sånna fall måste man ju köpa en öppen biljett som man kan boka om..

Släng returen och köp en enkelbiljett tillbaka! Enda fördelen med Norwegian är att dom säljer billiga enkelbiljetter!

Släng returen och köp en enkelbiljett tillbaka! Enda fördelen med Norwegian är att dom säljer billiga enkelbiljetter!

Får se hur det blir sen ;)