Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Skipper

Dominikanska Republiken mot Thailand?

Recommended Posts

Jag funderar att åka till Dominikanska republiken istället för Thailand nästa år! Ja jag vet att jag hädar på vårat forum, men man skall ha ett öppet sinne så varför inte. Är det någon som har erfarenhet av detta hemska förslag här på forumet?? Jag kommer säkert inte att överge Thailand men det vore intressant att prova....jag har varit i Egypten och det är absolut inget alternativ, åtminstone inte för oss. Ser fram mot spännande åsikter.

Fozzie

allt beror ju på vad man är ute efter, är det endast sol å strand så är det säkert ett gott alternativ.

annars skitdyrt, rätt "kulturlöst" (om man får jämföra) liiiiitet och i mina ögon rätt ointressant. Finns garanterat roligare ställen i västindien. men är det sol å bad ni är ute efter, ja varför inte?

Vi åkte till DR det år då vår thailandsresa blev inställd pga tsunamin. Går inte att jämföra enligt oss. Fin strand men vi var ganska låsta till det all inclusive vi bodde på. Dyrt utanför hotellet och inte mycket att välja på i restaurang och barväg. Massor av festande amerikanska ungdomar där när vi var där (mars), tror att de hade något typ av lov då.

Skulle aldrig byta Thailand mot Dominikansa, men det är ju bara vår åsikt :o)

Jag kan annars rekommendera grannlandet Jamaica som är allt annat än kulturlöst!

Hur är Jamaica om man jämför kostnadsmässigt med Thailand? (nu pratar jag inte om att äta Thaimat i 14 dagar, jag tröttnar i alla fall)

Smaken är som baken, och vi har varit på bägge ställena. Vill man göra utflykter och inte bara vara bakom sina pistolbeväpnade vakter på all inclusiveghettot, kostar det skjortan på DR. Dessutom varnar resebyråerna för att gå på stränderna på grund av rånrisken, vid ATMen står uniformsfolk med maskingevär. Känns så där tryggt. Folket i DR är i mina ögon trevliga, bortsett från stora gäng med unga pojkar och män - fattigdomen närvarande överallt, ön är ju delad med Haiti, dit det gick resor för dem som ville förskräckas över ännu mer misär. Det jag kanske minns mest, från DR var de mängder med tyskar, som hade svarta "vänninor" som de låg och hånglade med på stranden.

Visst finns det brottslighet, våld, fattigdom, droger, missbruk och prostitiution i Thailand. Tar man det i kubik, får man Dominikanska...

Det som var bra, med Dominikanska, var merengemusiken, romdrinkarna och cigarrerna.

Stränderna och naturen är bättre och mer lättillgängliga i Thailand. Det är billigare att flytta på sig, det är tryggare, jag gillar thaimaten bättre, folket är helt enkelt bäst...

Allt enligt mina preferenser, och subjektiva erfarenheter.

Håller med om att DR inte är samma sak. Svindyrt och inte samma sak. Men kan ju vara kul att variera, dock så lär inte jag åka dit igen även fast det är 17 år sedan.

Jag kan annars rekommendera grannlandet Jamaica som är allt annat än kulturlöst!

Hur är Jamaica om man jämför kostnadsmässigt med Thailand? (nu pratar jag inte om att äta Thaimat i 14 dagar, jag tröttnar i alla fall)

Det är några år sedan jag var där, så saker och ting kan ju ha ändrats.

Men jag minns att äta ute var dyrare än Thailand medan taxi var billigare.

Tackar för alla svar! jag är inte intresserad av att bo i reservat, det fick jag nog av i Egypten. Kommer säkert att bli Thailand nästa år igen och eventuellt någon annan plats än Karon, Khao Lak kanske?

Var i DR förra året pga hittade en skamligt billig resa genom ving.

Men om din önskan är att det skall vara jämförbart med thailand blir du besviken!

Landet är okej(träffade John Polman som var där för 11-e gången) men det är allinklusive hotell som gäller.

Vi hyrde bil och for ut på bygden men alla varnade oss för rånare etc.

Tror faran var kraftigt överdriven då människor var trevliga och vänliga.

Gått om gatuförsäljare och tiggare men landet är fattigt!

Klimatet är snäppet sämre och havet kallare, snorkling/dykning sämre.

Prisbilden ganska ointressant då du vistas på hotellområden med få saker att köpa.

Vill man ligga i en solstol och äta/dricka under semestern är det okej antar jag.

Inget ställe jag vill åka tillbaks till, så nu blir det thailand igen!

Jag föredrar All Inclusive hotell framför hotell med frukost bara. Man sparar in oerhört mycket pengar och nej man blir inte låst till att vara bakom vakter med automatvapen bara för att det är All Inclusive.

Jag brukar vara utanför hotellmurarna trots detta koncept men jag tycker om All Inclusive och väljer oftast såna här hotell när jag reser. Vad jag vet så hade eller har Apollo ett hotell i Thailand som har All Inclusive och även ett hotell i Bali. Så nog finns det i Asien också men inte lika mycket utspritt som i Turkiet, Dominikanska Republiken, Mexico och Kuba.

Jag har varit i Turkiet närmare 7-8 gånger och det blir minst lika många gånger igen. Har varit på andra ställen än Turkiet men återkommer dit året efter igen just för att jag gillar vädret. Det regnar aldrig i Turkiet, du ser aldrig moln på himlen och vädret är ständigt kanon och värmen är underbar. Att maten är klassad bland dom bästa i världen gör det inte sämre.

Jag väljer min resa till 99% av hur vädret är. Jag vill liksom inte kasta närmare 30.000:- i sjön för att det kanske ska regna i en vecka eller två. Nä, då kan jag lika gärna stå hemma i duschen och spola kallt vatten över mig i två veckor med en t-shirt och badshorts på mig. Semester för mig är strålande solsken från morgon till kväll och värme. Regnet kan hålla sig på avstånd.

Jag har varit i Thailand en gång och åker aldrig dit mer igen, tyvärr. Just för att det regnade 8 dagar av 14 dagar när vi var där. Om jag vore du så skulle jag testa på västindien men räkna med feta amerikaner som dricker öl och hamburgare som dryper fett.

Dominikanska vet jag inte men jag fullkomligt älskar MEXIKO. Bättre stränder och godare mat än i Thailand. Prisskillnaden är marginell. Enkelt och billigt att resa runt (ingen tuktukmaffia) och massor av sevärdheter. Håller man sig ifrån Mexico City och Ciudad de Juarez samt låter bli droger så är landet säkert att vistas i. Enda nackdelen i mina ögon är tidsskillnaden som är ännu värre än till Thailand samt att det nästan är ett måste med charter eftersom de flesta reguljärflyg åker mellanlandar i USA med allt vad det innebär av safetycontrol...tar timmar >:(

Milla

Jag föredrar All Inclusive hotell framför hotell med frukost bara. Man sparar in oerhört mycket pengar och nej man blir inte låst till att vara bakom vakter med automatvapen bara för att det är All Inclusive.

Jag brukar vara utanför hotellmurarna trots detta koncept men jag tycker om All Inclusive och väljer oftast såna här hotell när jag reser. Vad jag vet så hade eller har Apollo ett hotell i Thailand som har All Inclusive och även ett hotell i Bali. Så nog finns det i Asien också men inte lika mycket utspritt som i Turkiet, Dominikanska Republiken, Mexico och Kuba.

Jag har varit i Turkiet närmare 7-8 gånger och det blir minst lika många gånger igen. Har varit på andra ställen än Turkiet men återkommer dit året efter igen just för att jag gillar vädret. Det regnar aldrig i Turkiet, du ser aldrig moln på himlen och vädret är ständigt kanon och värmen är underbar. Att maten är klassad bland dom bästa i världen gör det inte sämre.

Jag väljer min resa till 99% av hur vädret är. Jag vill liksom inte kasta närmare 30.000:- i sjön för att det kanske ska regna i en vecka eller två. Nä, då kan jag lika gärna stå hemma i duschen och spola kallt vatten över mig i två veckor med en t-shirt och badshorts på mig. Semester för mig är strålande solsken från morgon till kväll och värme. Regnet kan hålla sig på avstånd.

Jag har varit i Thailand en gång och åker aldrig dit mer igen, tyvärr. Just för att det regnade 8 dagar av 14 dagar när vi var där. Om jag vore du så skulle jag testa på västindien men räkna med feta amerikaner som dricker öl och hamburgare som dryper fett.

Får man fråga vart du hört att den turkiska maten räknas till dem bästa i världen?

Får man fråga varför du hänger på ett forum om Thailand om du aldrig mer kommer besöka landet och inte direkt tyckte om det första gången?

Får man fråga vart du hört att den turkiska maten räknas till dem bästa i världen?

Turkiska köket är rankad som tredje bäst i världen och bland dom tio bästa i världen. Sök på google så finner du det. Avundsjuk kanske?

Får man fråga varför du hänger på ett forum om Thailand om du aldrig mer kommer besöka landet och inte direkt tyckte om det första gången?

Läser vad alla skriver :) Står inget om i reglerna "personer som inte gillar Thailand bör inte bli medlem i forumet då 99% av medlemmarna är thailandfanatiker. Men du kan bli medlem på egen risk men räkna inte med stöd från administratören eftersom du redan nu har blivit förvarnad om omständigheterna som kan inträffa."

Även jag har hört detta om den turkiska matkulturen...

Det är känt sedan länge "Kalle" tog ju t ex med sig de numera könda kåldolmarna till Sverige från Turkiet....dessutom tvålen... Inte så ätbart med tvål..men ändå... ;)

Gillar man dykning så är DR suveränt att dyka i.

Vattnet är varmt som i ett vältempererat badkar.

Även om man bor all incl så behöver man inte stanna innanför murarna hela tiden...man måste ju utforska landet ändå och bilda sin egen uppfattning.

Jag kan tänka mig att åka tillbaka till DR...har varit där 2ggr redan. :)

Se bara till att det inte är en redig regnperiod då du åker för det kan bli något i hästväg... :D

Är också sugen på västindien men då mer lockad av Bonaire och Curacao för dykning. Turkisk mat är god men kopplar mest ihop den med Salmonella och en veckas isolering på infektionsavdelning.

Turkiet var mitt första möte med All Inclusive, vilket nog blir det enda med den reseformen. Är för matglad för att äta buffé varje kväll. Känns som julbord varje kväll i 2 v även om de byter salladsskål. Gillar mer idéen med "dine around" som vissa hotell i Västindien erbjuder. Man får besöka andra hotellrestauranger under sin vistelse. Har sällan ätit på samma restaurang mer än 2 ggr. Tycker att man då redan valt ut vilka rätter man vill ha.

Milllan (tuk tuk maffia!!!!) e du medveten om att mexico är klassat som världens kriminellaste land !!!! Min man var där 1981 första gången, när maffian sköt ihjäl en som försökte råna en butik ,han hängde igenom skylltfönstret.

ingen trevlig syn när man är nio år. o våldet rånenen har ökat fruktansvärt i hela västindien  (om man inte vill bo innan för fyra murar)han har sagt att där e mycket mycket fint i  cancun  o hela västindien men kriminaliteten e fruktansvärd o dyrt är där. Rykte???? Det e bara åka.

Är också sugen på västindien men då mer lockad av Bonaire och Curacao för dykning. Turkisk mat är god men kopplar mest ihop den med Salmonella och en veckas isolering på infektionsavdelning.

Turkiet var mitt första möte med All Inclusive, vilket nog blir det enda med den reseformen. Är för matglad för att äta buffé varje kväll. Känns som julbord varje kväll i 2 v även om de byter salladsskål. Gillar mer idéen med "dine around" som vissa hotell i Västindien erbjuder. Man får besöka andra hotellrestauranger under sin vistelse. Har sällan ätit på samma restaurang mer än 2 ggr. Tycker att man då redan valt ut vilka rätter man vill ha.

Vi var på Curacao för 3 år sen och blev ganska besvikna  :-[

Det är en väldigt karg ö. Buskig vegetation,inte alls vad man förknippar med en västindisk ö, med svajande palmer.

Befolkningen upplevde vi som tillbakadragna, inte alls den generositet och glädje som thailändarna visar.

Kom precis att tänka på KLM:s personal på flygplatsen. Det var inga käcka människor det. Surare och otrevligare tror jag aldrig jag stött på. Riktiga ruggugglor  >:(

Inte var det speciellt billigt där heller. Amerikanarna strömmar i de stora kryssningsfartygen som lägger till och då är det kanske lätt att priserna stiger.

Det var en oerhört skräpig ö. Överallt låg det sopor i drivor. Plastsäckar låg slängda,skräp hängde i buskarna längs vägarna. Det var ingen vacker syn.

De hade tydligen väldiga problem med detta och man får ju hoppas att det rättat till sig.

Inget bra första intryck. Först en sur och tvär personal på flygplatsen och sen möts man av sopor längs färden mot hotellet  :-\

Milllan (tuk tuk maffia!!!!) e du medveten om att mexico är klassat som världens kriminellaste land !!!! Min man var där 1981 första gången, när maffian sköt ihjäl en som försökte råna en butik ,han hängde igenom skylltfönstret.

ingen trevlig syn när man är nio år. o våldet rånenen har ökat fruktansvärt i hela västindien  (om man inte vill bo innan för fyra murar)han har sagt att där e mycket mycket fint i  cancun  o hela västindien men kriminaliteten e fruktansvärd o dyrt är där. Rykte???? Det e bara åka.

mmmm och mordstatistiken i Thailand är inget vacker den heller ;) Fast vi får ju bara höra när en svensk råkar illa ut. Jag brukar försöka avhålla mig från att råna butiker på semestern. Självklart måste man vara lite streetsmart i den regionen men det gäller många länder. Och dyrt?...näääe inte värre än Phuket i alla fall. Låter som att du borde besöka Mexiko och bilda en uppfattning därefter.

Mvh

Milla

Turkiska köket är rankad som tredje bäst i världen och bland dom tio bästa i världen. Sök på google så finner du det. Avundsjuk kanske?

Läser vad alla skriver :) Står inget om i reglerna "personer som inte gillar Thailand bör inte bli medlem i forumet då 99% av medlemmarna är thailandfanatiker. Men du kan bli medlem på egen risk men räkna inte med stöd från administratören eftersom du redan nu har blivit förvarnad om omständigheterna som kan inträffa."

Har googlat och hittar inget om att turkisk mat skall vara rankad 3:e i världen kan du komma med en länk kanske? Personligen tycker jag Turkisk mat är gott men jag har aldrig hört någon uttala sig om att det Turkiska köket är fantastiskt och tillhör toppskiktet i världen lite därför jag undrade. Och vad skulle jag vara avundsjuk på att du föredrar Turkiet framför Thailand nej du inte mycket avundsjuka där inte.