Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ulliz

Vädret... glädjen försvann...

Rekommendera Poster

Åker till Thailand på torsdag. Ska stanna i 2 veckor och tittar man på väderkartor så är det molnigt & regn typ hela tiden??????????? Verkar som det ska regna i stort sett i hela Thailand, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej Ulliz, hämta tillbaka glädjen igen! Det blir säkert inte så farligt som det verkar - tänk på att mulet i Thailand är inte alls samma sak som mulet här hemma. Du kan ligga på stranden och blir brun ändå, men utan att bränna upp dig. Regnet brukar komma och gå, det är ibland bara uppfriskande med en skur. Det är ju ändå varmt och skönt hela tiden!

Jag hoppas och tror att du får en underbar resa!

:sun

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känner lite samma... Vi åker om drygt 2 veckor och har ju sett fram emot långa lata dagar på stranden och läser rapporter om monsuner och regn hela tiden känns det som :(

Visst - det är ju fortfarande varmt och skönt, men jag vill inte ha massa regn på min semester ju  :pra

Jag kan inte så mycket om Thailand, men har inte fått intrycket att det brukar vara såhär "dåligt" väder den här årstiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi åker ner på lördag och hade tänkt ta koh samui först och sedan ta koh phangan och koh tao efter det. men efter ha scoutat yr.no och klart.se några dagar nu så ser det allt utom soligt och torrt ut. panik-omplanering och kollar nu på koh samet och koh chang istället. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vi åker ner på lördag och hade tänkt ta koh samui först och sedan ta koh phangan och koh tao efter det. men efter ha scoutat yr.no och klart.se några dagar nu så ser det allt utom soligt och torrt ut. panik-omplanering och kollar nu på koh samet och koh chang istället. :(

Läs Pelles inlägg här ovan.

Utöver det så är det VÄLDIGT ofta så att väderprognoserna inte stämmer.

Sök lite på väder här så hittar du massor med trådar som säger exakt detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var på Samui från nyår och knappa två v. Första tre fyra dagarna var det dåligt väder där två hade regn som piskade ner och skapade översvämningar på vägarna. Vädret slog om och var sedan soligt och varmt, någon enstaka skur en sen eftermiddag. Det låter som att Phuket haft fint och varmt väder ungefär från samma tid (se Malees inlägg). Jag hade inte oroat mig alls och hade skippat väderrapporterna, för de visar oftast regn. En vädersajt som hade rätt tendens var dock klart.se. De dagar som det stod att det skulle komma 20-30 mm regn så regnade det verkligen. Står det sol-moln-skur och 0-2 mm var det alltid strandväder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Både jag o mannen har en iphone och på den har d nästan alltid när man än kollar visat mulet o åska i phuket på väder appen...men nu visar d bara sol...d har jag aldrig varit med om. Hoppas d stämmer,åker om 2 1/2 vecka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En kompis är i Ao Nang (Krabi) just nu, från tisdag till och med fredag hade de totalt "ett par regntimmar" meddelade hon i fredags.

Jag ska åka om en vecka och är inte det minsta orolig :)

ska också iväg om en vecka, dit...  :D

så länge som det är några dagar sol så är jag nöjd...  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej Ulliz, hämta tillbaka glädjen igen! Det blir säkert inte så farligt som det verkar - tänk på att mulet i Thailand är inte alls samma sak som mulet här hemma. Du kan ligga på stranden och blir brun ändå, men utan att bränna upp dig. Regnet brukar komma och gå, det är ibland bara uppfriskande med en skur. Det är ju ändå varmt och skönt hela tiden!

Jag hoppas och tror att du får en underbar resa!

:sun

Det går bra att bränna sig även när det är mulet, har erfarenhet av det, flera i min familj brände sig, inte i Thailand utan i södra Frankrike, en mycket mulen dag. Den enda dagen vi inte smorde in oss!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, nej Ulliz, hämta tillbaka glädjen igen! Det blir säkert inte så farligt som det verkar - tänk på att mulet i Thailand är inte alls samma sak som mulet här hemma. Du kan ligga på stranden och blir brun ändå, men utan att bränna upp dig. Regnet brukar komma och gå, det är ibland bara uppfriskande med en skur. Det är ju ändå varmt och skönt hela tiden!

Jag hoppas och tror att du får en underbar resa!

:sun

Det går bra att bränna sig även när det är mulet, har erfarenhet av det, flera i min familj brände sig, inte i Thailand utan i södra Frankrike, en mycket mulen dag. Den enda dagen vi inte smorde in oss!

vill man ha halvdassigt väder i slutet på januari så kan man lika gärna ta en charter till kanarieholmarna  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går bra att bränna sig även när det är mulet, har erfarenhet av det, flera i min familj brände sig, inte i Thailand utan i södra Frankrike, en mycket mulen dag. Den enda dagen vi inte smorde in oss!

Ja, man ska ju självklart inte glömma att smörja in sig även om det är mulet även om man tror att man är "säker" då!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men ni som vart där nu flera år och massor av gånger är vädret som det brukar denna års tid eller ? själv åker jag i april så jag är inte så orolig än  :nau:dan:kla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i dryga tre veckor på koh chang, noll nederbörd och två dagar med lite moln. Udon Thani några dagr, sol och kallt som katten på kvällarna. Just nu i Laos ungefär samma som Udon Thani men inte lika kallt. Drar till Phuket i nästan en vecka imorgon, hoppas på grymmish väder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gott folk, sluta att ta ut bekymmer i förskott angående vädret. Har varit på Phuket hela december och haft det "sämsta" vädret någonsin på 10 år. Dvs en hel del mulet, några lätta korta regnskurar dagtid och några kraftigare nattetid. Däremellan mycket sol och jättevarmt. Många här hemma hade hört talas om det "rekorddåliga" vädret i Thailand medan vi var där och stod som fågelholkar när dom såg oss knallbruna som vanligt när vi kommit hem. Vad jag vill säga är att det verkar så otroligt mycket värre i prognoserna än vad det sedan blir i verkligheten. Såvida man inte drabbas av ett ihållande monsunregn som det t.ex. varit på Koh Samui, det är något helt annat.

Nä, upp med hakorna och se fram emot era semestrar!  :l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HANSJO har rätt! Jag var lite orolig mer av de bilder jag sett från Samui innan resan och sedan upplevde ett par dagars kraftigt regnande på plats. Hade 3 regndagar på 18 dagars semester. Bangkok var svalare än jag upplevt på länge (men skönt, 23-27 första stoppet på resan). Kom hem brun, med många dagar på stranden där kraftig solskyddsfaktor behövdes. Väderprognoser och rapporter om översvämningar är helt olika saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för uppmuntringarna!! Kunde inte låta bli att kolla på ännu en väderprognos och den såg lite bättre ut så nu har jag LOVAT mig själv att inte kolla väderprognoser mer! Har inget emot växlande väder men svarta moln med regn och åska varje dag känns ju inte som något att se fram emot... I vilket fall ska det bli underbart att åka tillbaka till Thailand och som sagt... man slipper ju laga mat på två veckor  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HANSJO och Pelle77 - toppen med lugnande direktrapportering!

Ulliz - vi får göra en pakt att sluta kolla på väderutsikterna, ok?  :D

Ha en härlig semester!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänkte bara lägga till lite information som kanske kan lätta vissa personers sinne, eftersom väderrapporter kan vara rätt så missvisande om man inte får med sig all information.

Bara för att det är ett åskmoln på väderkartan, så är det långt ifrån någon garanti för att det blir åska. Vet jag inte vilken sida ni använder för att kolla vädret, men vi kan ta ett exempel.

Här är wundergrounds väder för Krabi för veckan som kommer:

http://www.wunderground.com/cgi-bin/findweather/getForecast?query=Krabi, Thailand&wuSelect=WEATHER

Går man ner till helgen och början av veckan ser symbolerna inte särskilt kul ut. Men läser man lite så är det inte så illa.

Söndag kväll till Måndag kväll t ex. Alla tre har ett regnmoln och det står:

"20% chance of precipitation (trace amounts)".

Det betyder alltså att det är 1 chans på 5 att det blir regn. OCH blir det regn så är det så lite att det nästan inte är mätbart (trace amounts).

Lördag kväll så har du ett åskmoln som symbol. Men återigen om man läser så finner man både:

"Scattered Clouds" och "40% chance of precipitation (water equivalent of 3.82 mm)".

Scattered Clouds betyder att det är lite spridda moln. 40% chans för regn gör att 6 av 10 dagar så kommer det ingenting. Vattenmängden angedd anger dock att blir det regn så blir det antagligen en hyffsad skur.

Ett annat exempel är samma rapport hos Thailändska väderinstitutet:

http://www.tmd.go.th/en/province.php?id=76

Här har du en stor sol med ett åskmoln framför. Det man antagligen fokuserar på är just åskmolnet. Men läser man återigen under varje åskmoln så står det att det är 10-30% chans för en åskskur. Snabb huvudräkning så kanske du får en åskskur i veckan.

Det är helt enkelt så att pga tropiskt väder finns det nästan alltid risk för en eftermiddagsskur eller lite åska. Och finns det risk, ja då hamnar det på väderkartan även om du aldrig ser spåret av det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×