Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst StoraHanna

Då var det budget dags igen

Rekommendera Poster

Gäst StoraHanna

Hotell + frukost är betalt.

Låter en budget på 1500 bath per person/dag rimligt ?

till shopping + mat + utflykter.

1500 bath snabbt räknat cirka 375 svenska kr.

Ska vara där 3 veckor.

Så det blir cirka 8000 kr per person.

Är den budgeten snål eller tycker ni den låter rimlig ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter högst rimligt, särskilt om du letar upp riktiga thaihak för godare och billigare mat, och dricker Chang... Lite beror det även på hur turistisk plats Du valt att bo på. Prisnivåerna varierar en del...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst StoraHanna

Ska till karon men hade väl inte tänkt stanna där i 3 veckor.

Ska försöka gå efter denna budgeten så ser vi hur länge den håller  :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lianinho

hur mycket lägger du per dag i budget???

Budgeterar helst inte utan åker så jag kan göra vad jag vill utan att behöva tänka på att ev. behöva vända på slantarna. Men i år har jag väl ändå tänkt lägga ett tak på kanske 3000THB per dag, då är boendet betalt. *Men man vet aldrig :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi e alla olika. Vi gjorde av med 8000 sek på två, i fickpengar till mat, taxi, moppar, båtutfärder massage o s v i 21 dagar. Och vi saknade inget. Men visst, vill man äta hummer eller steak varje dag, eller resa runt mycket, kan det kosta mycket mycket mer. Men kanske inte bli bättre. Sedan håller jag med om, att man helst inte skall behöva fundera, bäst att ha kosing med och sedan bli glad när det blir över till nästa resa!

Och vi var mest på Lanta, som har hyfsade priser!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok

själv gör jag som du . gjorde av med ca 20 000 på 4 föra året i 14 dagar tyckte det var lungt . då var det bara mat och nöjen och mycket shoping. Men hella handlar väll hur bra man är på att förhandla om pris mm. jag brukar vara i phuket men avslutar i bangkok där jag gör det mesta i shoping väg . phuket så latar man sig bara och käkar bra . ska det handlas i phukte så blir det oftas big c eller på superchep.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu dec gjorde vi åt ca 50.000 baht för två veckor. Då ingick boende inkl frukost med ca 20.000 baht. Mat, lite shopping, solstolar, Chang, drinkar, massage, utflykter m.m kostade således ca 2.000 bath per dag för oss båda. Vi åker utan budget och unnar oss det vi vill ha...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lianinho

hur mycket lägger du per dag i budget???

Budgeterar helst inte utan åker så jag kan göra vad jag vill utan att behöva tänka på att ev. behöva vända på slantarna. Men i år har jag väl ändå tänkt lägga ett tak på kanske 3000THB per dag, då är boendet betalt. *Men man vet aldrig :)

Hmm..hur länge ska du då vara iväg ??? På bara 2 veckor blir det ju...typ 11000SEK!!

Jag brukar bränna typ 4000SEK på 2 veckor..och då lever jag verkligen inte "snålt".. :-\ Iof så shoppar jag knappt någonting, då jag tycker det inte finns något att ha  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lianinho

hur mycket lägger du per dag i budget???

Budgeterar helst inte utan åker så jag kan göra vad jag vill utan att behöva tänka på att ev. behöva vända på slantarna. Men i år har jag väl ändå tänkt lägga ett tak på kanske 3000THB per dag, då är boendet betalt. *Men man vet aldrig :)

Hmm..hur länge ska du då vara iväg ??? På bara 2 veckor blir det ju...typ 11000SEK!!

Jag brukar bränna typ 4000SEK på 2 veckor..och då lever jag verkligen inte "snålt".. :-\ Iof så shoppar jag knappt någonting, då jag tycker det inte finns något att ha ;)

23 dagar blir det i år. Det är mkt möjligt att man inte kommer upp i summorna, men återigen, trist att åka med ett "tak".. Lite shopping blir det väl men inte i några större mängder. Men visst, lägger gärna en extra slant på riktigt "fin" thaimat inemellan och som tidigare nämnts tar jag gärna ett antal öl. Färskpressad juice och dyl. (läs: INTE Shakes) som väl inte klassas som jättebilligt åker också ner :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst antigone

Om man nu envisas med att ha en budget så får man väl göra allt man kan för att hålla den.

Själv skulle jag bli tokig om jag visste att man "bara" hade en viss summa pengar att bränna, jag vill kunna handla det jag vill ha just för tillfället och även äta som jag vill varje dag, är det semester så är det :dan

antigone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Antigone, jag skulle bli tokig om jag hade en viss summa som inte fick överskridas, men därmed är ju inte sagt att man ibland kanske får tänka efter vad man gör/handlar. Jag har faktiskt betalat en hel hög med pengar för att komma bort å kunna leva gott dom veckorna.....då vill jag gärna slippa tänka på pengar, det gör jag så det räcker hemma! :dan         

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Antigone och Wroncan. Att betala 6-10 000 kr för en flygbiljett och sedan leva på marginalen dödar ju semesterlusten. Ett knep jag tar till är att inte röra sista lönen innan avresa förutom till räkningar. Med tanke på att man är borta 2-4 v (vanligtvis) så har man en skön buffert och slipper oroa sig. Hittar man sedan något som den tänkta budgeten inte tillåter finns ATM.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Frågorna kanske inte handlar om att snåla utan att man åker för första gången till ett nytt land, där man hört att allt är så billigt. Men när man läser vissas inlägg så verkar det ju kosta en del även i detta paradis. Ni som svara är ju till kanon hjälp för oss första gångs thaiare.................

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi (2vuxna) var på Phuket/Kho Lanta i januari, reskassan slutade på 10 000kr för oss tillsammans. Vi snålade inte på något, åkte på 3 snorkelturer, åkte ofta taxi och betalade för färjan mellan Phuket och Kho lanta. Vi hade ingen planerad budget utan tog dagen som den kom och tog ut pengar på ATM vartefter de tog slut. Precis som Antigone vill vi inte tänka på en viss summa att hålla oss till, det är ju semester. Det var först efteråt vi kollade hur mycket pengar som gått åt  :) en glad överraskning som visar att det är lätt att leva billigt om man inte äter på Ricos, Harrys, Two chefs osv.

Hoppas ni får en trevlig resa, vi längtar tillbaka  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Antigone, jag skulle bli tokig om jag hade en viss summa som inte fick överskridas, men därmed är ju inte sagt att man ibland kanske får tänka efter vad man gör/handlar. Jag har faktiskt betalat en hel hög med pengar för att komma bort å kunna leva gott dom veckorna.....då vill jag gärna slippa tänka på pengar, det gör jag så det räcker hemma! :dan          

Skulle också bli tokig på om jag hade en viss summa som INTE fick överskridas...jag har aldrig en budget när jag åker. Utan summerar vad som har gått åt, när jag kommer hem :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med budget är alltid en het fråga, men riktigt kul ;)

Jag kan ge en liten hint. Jag och tjejen bor på koh samet just nu.

Jag har för skojs skull räknat exakt vad vi gjort åt på 3 dagar.

Med boende + mat + massage osv gjorde vi åt 3600 baht per dag ihop!!

Ska man resa som vi gör mellan olika ställen så blir dessa dagar dyrare.

Visst är d skönt att slippa tänka på budget, men alla kan ju inte slippa tänka på d.

Jag o tjejen var lite oroliga om vi skulle klara oss ihop på 1400 kr/dag inkl boende. Och jag kan säga att vi gör d. Vi klarar oss på 850 kr/dag inkl boende

Och vi snålar absolut inte.

Här på koh samet bor vi för 1500 baht/natt

Jag återkommer på vad vi spenderat exakt under 3,5 veckor......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!Tänk på att många resturanger är väldigt dyra att äta på.Var på karon beach och med min dotter(1st visuvio-1st capriciosa-1st öl-1st vatten-kaffe+1st cointreu)1,750baht.

Stämmer så länge det är icke thailändska ställen. Fast ditt exemple lät "nästan" i överkant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!Tänk på att många resturanger är väldigt dyra att äta på.Var på karon beach och med min dotter(1st visuvio-1st capriciosa-1st öl-1st vatten-kaffe+1st cointreu)1,750baht.

Stämmer så länge det är icke thailändska ställen. Fast ditt exemple lät "nästan" i överkant.

Måste varit en riktigt god pizza :ok:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!Tänk på att många resturanger är väldigt dyra att äta på.Var på karon beach och med min dotter(1st visuvio-1st capriciosa-1st öl-1st vatten-kaffe+1st cointreu)1,750baht.

Stämmer så länge det är icke thailändska ställen. Fast ditt exemple lät "nästan" i överkant.

Måste varit en riktigt god pizza :ok:

Och VÄLDIGT stor ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ!Tänk på att många resturanger är väldigt dyra att äta på.Var på karon beach och med min dotter(1st visuvio-1st capriciosa-1st öl-1st vatten-kaffe+1st cointreu)1,750baht.

Dyrare en pizzahut eller vad det är som liger i lotus .

Personligen tycker jag man bräner mest pengar på transport.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×