Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
lasseboy

Varningar om Priser på taxi tuk tuk!!

Recommended Posts

Guest Sunny

Vore bra att få veta vad som är "överpriser" när alla kör på samma priser. Vad är ett acceptabelt pris och hur ska man kunna hävda det?? Ingen kör ju för det ändå. Att åka taxi är att föredra men blir det billigare i turistområdena? Känns som om man är helt utlämnad i denna situation. Enda sättet jag vet är att ha ett avtal med någon taxichaufför som man ringer v b, men det tar också bort alla s k oplanerade resor vilket känns trist.

Inom centrala patong skulle jag inte betala mer än 50 baht för en tuktuk.. I Pattaya kostar det i jämförelse 10 baht för en liknande resa med en bahttaxi..

Lyckas du med det? Hur?

Guest Sunny

Tillägg till ovanstående: För mej slutar alltid prutningen med tuktuk att jag får acceptera deras pris eller gå därifrån. Ni som lyckas med prutningen i t ex Patong, hur bär ni er åt?

Det fanns en lag i Phuket för 5-6år sen att det skulle finnas en prislista i bilarna det följdes i ca 3månader sen sket alla i det, så varför skulle det gå bättre den här gången.

Vore bra att få veta vad som är "överpriser" när alla kör på samma priser. Vad är ett acceptabelt pris och hur ska man kunna hävda det?? Ingen kör ju för det ändå. Att åka taxi är att föredra men blir det billigare i turistområdena? Känns som om man är helt utlämnad i denna situation. Enda sättet jag vet är att ha ett avtal med någon taxichaufför som man ringer v b, men det tar också bort alla s k oplanerade resor vilket känns trist.

Inom centrala patong skulle jag inte betala mer än 50 baht för en tuktuk.. I Pattaya kostar det i jämförelse 10 baht för en liknande resa med en bahttaxi..

Lyckas du med det? Hur?

Har faktiskt lyckats med det nån gång.. Då har ja stannat en som kommer körandes men oftast är det ju 150 baht som gäller..

I PAtong brukar jag ta mc taxi.. brukar ja få betala 30-40 baht för inom Patong

Främst Phuket, men även Koh samui har den här typen av problem, och det verkar sprida sig till andra turisttäta områden typ Koh Chang

Problemet är att turister finner sig i detta svineri, många har inställningen att "det ju ändå är semester", och att man inte vill vara snål, "det är ju ändå så billigt"

Vad har du för förslag till lösning?

Då det främst är charterturister som driver upp priserna skulle jag vilja se mycket mer information från charterarrangörerna. Dom borde "varna" åk inte tuktuk och att om man gör det absolut inte acceptera några överpriser. Det är ju precis så att många tänker "det är ju så billigt" "det är ju ändå mycket billigare än sverige" etc.. Visst det stämmer men varför betala mer än vad man behöver även om man är på semester? Hade man accepterat samma sak om man åkte till danmark om man fick betala dubbla priset på taxi mot vad det borde vara?

Jimmie. Jag håller med dig om orsaken till att svinpriserna uppstår i stort med undantaget att jag nog tror att alla turister driver upp priserna.

Däremot så kommer man aldrig att få alla turister att bojkotta tuk tuk hur gärna man än vill eftersom folk helt enkelt behöver förflytta sig. Och jag är säker på att man även i Danmark betalar överpris om man behöver förflytta sig och det är för långt att gå(är ju förvisso relativt vad som är för långt).

Jag tror helt enkelt att lösningen måste ordnas lokalt av myndigheter och polis. Förarna skiter helt enkelt i om du och jag och några till bojkottar dom.

Som info kan jag säga att jag själv tagit tuk tuk totalt tre gånger på de två senaste resorna, inte beroende på att jag tror att det påverkar utan helt enkelt för att jag vägrar gynna judarna som kör. EN av dessa betalade jag vad han ville ha.

En kompis åkte tuktuk från bangla till sitt hotell när han var här på semester för några månader sedan. Han var full och chauffören ville ha 3000baht för en sträcka på ca 2km. Min kompis vägrade och gav honom 300baht. Han klarade sig dock undan med hot och diverse glåpord från chauffören.

En kompis åkte tuktuk från bangla till sitt hotell när han var här på semester för några månader sedan. Han var full och chauffören ville ha 3000baht för en sträcka på ca 2km. Min kompis vägrade och gav honom 300baht. Han klarade sig dock undan med hot och diverse glåpord från chauffören.

Hade han acepterat 3000 baht innan dom åkte iväg?

Nej, SÅ full var han inte hehe.

Nej, SÅ full var han inte hehe.

Sånna förare borde ju verkligen inte få köra.. Finns det nåt nummer i tuktukarna så man kan anmäla dom i efterhand?

Sånna förare borde ju verkligen inte få köra.. Finns det nåt nummer i tuktukarna så man kan anmäla dom i efterhand?

Det finns reg nr på bilarna men frågan är vart man ska vända sig med det numret eftersom polisen knappast bryr sig.

Jag vägrar att åka Tuk Tuk numera. Det är fyra år sedan senaste turen.

Numera hyr jag alltid motorcykel när jag kommer ner till Phuket.

Kostar inte mer än 200-250 bath/dygn och man är fri att röra sig som man vill utan att gynna skojarna.

Farligt att åka motorcykel? Det är farligt att leva, man kan dö ;-)

Kostar inte mer än 200-250 bath/dygn och man är fri att röra sig som man vill utan att gynna skojarna.

Hur gör du är ute och tar några Chang på kvällen då? ;)

Jag ser till att ha ett boende på krypavstånd eller så får damen köra eftersom hon inte dricker.

Gör liknande, hyr alltid bil. Det är så billigt att hyra i Thailand och bra vägar i Phuket/Khao Lak/Samui där vi hittils hyrt. Tjänar in utflyktspengar på land då man själv tar sig dit man vill. Skönt att sätta sig i en AC bil efter att ha varit ute i värmen, samt att ha möjligheten att åka och storhandla tunga Changflarror att fylla kylen med  :D Vägrar att betala sådana ockerpriser.

Guest elglenno

Se bara till att inte missa vänster trafiken har hänt mig :)

har bara åkt tuk tuk en gång och det var mellan khaosan gatan och patpong( ca 8-10 km) delade 3 hjuling med en kille från israel vi betalade 50 baht var, lite kul var det faktiskt att åka med den men inte lika hemskt som den enda gång jag tagit mc taxi i bangkok sa dessutom att jag hade väldigt brottom till tåget

verkligen tragiskt för den misshandlade killen i phuket det de gjorde kan ju inte vara bra reklam för turismen 

Jag ser till att ha ett boende på krypavstånd eller så får damen köra eftersom hon inte dricker.

Tänkte inte på det ;)

Att tuktuk priserna är höga är ju inget att hymla om. Men jag vill igen bra påpeka att det är DYRT för Thai också. Det gör ju inte saker bättre för turisten men jag vet att många inte inser hur det är för lokala befolkningen. Väldigt många Thai har inte råd att åka tuk tuk alls på Phuket så det är inget turistfenomen. Bensinen kostar hutlösa (i relation till många löner) 40 baht litern, även moppar drar bensin.

Men i viss mån tycker jag turisten är skev i sin syn och lite väl snål och vill tom betala mindre än vad gemene Thai gör som tjänar vad farangen skulle anse vara ingenting.

Ett exempel är ju moppe taxi priset som jag skrev tidigare, att även thai barn inte sällan betalar 40 baht för ett par kilometers sträcka om de inte ska gå eller att lokalfamiljen Thai på marknaden köper en t-shirt för 199 baht som turisten vill ha för 150 osv.

tyckte att priset på tuktuk var ganska så bra i somras. betallade aldrig mer än 350 thb och då var vi altid 7 st . hände några gånger att man inte behövde tjafsa om priset . karon till Big C och till baka för 500thb . åkte taxi i swe Arlanda till värmdö 950 kr . Stör mig inte så mycket på deras priser som jag gör på deras betende .