Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
lasseboy

Varningar om Priser på taxi tuk tuk!!

Recommended Posts

Fast även om dessa siffror skulle stämma så är det ju inte så många som regelbundet besöker dessa forum. Och även om de flesta går in på forumen ibland så ska dom ju hitta just de trådarna som handlar om tuk tuk-maffian på just dessa besök.

Av oss som är regelbundet beroende så lär ju ingen ha missat detta dock ;)

Men men, maffian lär kunna fortsätta att blåsa sina turister i fortsättningen också om inget radikalt händer.

Den normale prisen (thai-pris) er 100 Baht PR MIL med taxi UTEN TAXI-METER. Noe annet er ren svindel. Man kan til og med få det enda billigere dersom bilen kjører på gass og ikke diesel. En tuk-tuk pleier å være litt dyrere. Men ikke mere enn ca. 20-30%.

Sist gang så reiste jeg fra Pattaya til Maha Sarakham med taxi. Det er ca 60 mil, og jeg betalte 4 500 Baht. Kunne sikkert fått det enda billigere dersom jeg hadde prutet litt, men jeg hadde hatt noen festrunder så jeg var veldig sliten og ville bare hjem.

Når jeg krysser grensen til Laos ved Muktahan, og ankommer Laos på den andre siden av broen så forlanger tuk-tuk taxiene 400 Baht fra grensen til Savanakhet. Jeg pleier å be dem dra til h..... , og sier at jeg heller vil vente på hotellbussen som er GRATIS. Da blir dem plutselig litt mere medgjørlige, og aksepterer en pris på 200 Baht. Og noen ganger når jeg vet at bussen kommer om ca. 20-30 min. så presser jeg prisen ned til 100 Baht, som er "thai-prisen".

Jeg har blitt fortalt av rimelig mange mennesker, både i Thailand og i Norge, at jeg ikke vet en d.... om Thailand. Unnskyld at jeg ler litt av dem. Den som ler sist ler best blir det påstått. He-he. 

Ni som landar i Phuket med flyg, ochartrat, vet Ni om att det finns buss på övervåningen till Phuket Town?, Har de fortsatt inte satt upp någon skylt om detta. Om de inte har så borde någon tala med de inhemska myndigheterna om detta, på tiden att Thailand lär sig lite mer västerländska seder.

Bussen på övre våningen av flygplatsen kör för antagligen mellan 70-100 bath,

Ni som landar i Phuket med flyg, ochartrat, vet Ni om att det finns buss på övervåningen till Phuket Town?, Har de fortsatt inte satt upp någon skylt om detta. Om de inte har så borde någon tala med de inhemska myndigheterna om detta, på tiden att Thailand lär sig lite mer västerländska seder.

Takk og pris for at det er noen som fremdeles bruker litt sunn fornuft.

Finns skylt "Airport Bus" både på 1:a och 2:a vån.

vart på koh lanta 2 ggr  , blev lurad första gången  på 300 bth   men sen fick vi reda på priset är mellan 30 - 50 bath MAX   så pruta rejält !

Beror ju på vart du ska nånstans. 30 baht är det inte många som kör för.. Ja brukade dock åka 2 KM för 20 baht =)

Guest elglenno

det jag brukar betala mellan tex kata/karon är allt mellan 100 baht till 300 baht Annars brukar jag bara be någon köra hem mig på moppen brukar funka bra om man är trevlig :)

Guest elglenno

i bankok har jag igen aning om vad priserna är då mitt lokalsinne är lika med 0 så där har man säkert blivit lurad ex antal gånger :)

Guest elglenno

men kan ju säga att dom som står vid flygplatsen försöker lura en till 100% vilsna turister ser dom som lätt byte :) i bankok har jag inte märkt av det så mycket men på phuket flygplatsen är det ju rena kaoset..var iof ett bra tag sen jag åkte från bankoks flygplats brukar ofta bli därifrån :)

på phuket flygplatsen är det ju rena kaoset..var iof ett bra tag sen jag åkte från bankoks flygplats brukar ofta bli därifrån :)

Oj, jag tycker det är lugnt. De står ett klump chaffisar på utanför utgången men bara en bit bort till "höger" har man ju taxameter bilarna.

Guest elglenno

på phuket flygplatsen är det ju rena kaoset..var iof ett bra tag sen jag åkte från bankoks flygplats brukar ofta bli därifrån :)

Oj, jag tycker det är lugnt. De står ett klump chaffisar på utanför utgången men bara en bit bort till "höger" har man ju taxameter bilarna.

var ett himla strul sist jag var där satte oss i en bil och fram kommer säkerhets vakten och påstår nej åk inte med dom inte säkert osv åk med den här bilen i stället jaja orka tänker vi sätter oss i bilen förklarar för dom i bilen att vi vill bara åka till karon men icke ska stanna på ett boka hotell här ställe som iof va helt ok då dom bjöd på kaffe :)

var ett himla strul sist jag var där satte oss i en bil och fram kommer säkerhets vakten och påstår nej åk inte med dom inte säkert osv åk med den här bilen i stället jaja orka tänker vi sätter oss i bilen förklarar för dom i bilen att vi vill bara åka till karon men icke ska stanna på ett boka hotell här ställe som iof va helt ok då dom bjöd på kaffe :)

Bokade ni nåt på det stället?

Guest elglenno

nej boka inget men hon i bilen bad oss gå in och titta så vi tog 2 minuter och prata lite med dom sen drog vi någon lögn och sa nu får du köra oss dit vi vill :)

Ja jisses, den hade jag missat.

Oavsett vad som hänt borde man ju demolera bilarna som blockerar eftersom det enligt artikeln är olagligt. Men vem vågar det, poliserna har tyvärr ingen större talan här. Lokalt vet jag att det vid ettpar tillfällen tagits hit polis utifrån för ingen av de lokala vågat gå emot folket och då pratar vi mindre orter. Verkligen galet.

Sen kan man ju i det här fallet undra vad som gått sönder när personen råkade gå in i bilen. Klart man får stå för den skadan i så fall.

Undra om det här med Tukisarna kommer få något slut.

Bojkotta dessa helvetes Tuk-Tuk

De används bara i extrema nödfall.

Som när man är på semester och inte har egen bil?  :glad

angående Phuket flygplats. Finns bussar på övervåningen, MEN ingen info om detta i ankomsthallen på nedre plan.. Bussarna går till Phuket town. Där tar man sedan lokalbussar eller tuk tuk till stränderna i västra Phuket.

Taxi brukar vilja ha 800 bath för 4 mil, det är rättt mycket tycker jag.mvh R

ps, men som ni säger, finns ju taxameterbilar också. Kanske något billigare.

Det hender at når jeg er rimelig "fed up" på taxi-sjåfører og deres oppførsel at jeg får tanken med å være "farlang" taxi-sjåfør i Bangkok.

Alle farlanger kjører gratis og thaiene betaler dobbelt. For på en slags måte å skape en "likevekt" med all dritten.

Idiotisk tanke, men den har dukket opp i hodet mitt noen ganger.

Bojkotta dessa helvetes Tuk-Tuk

De används bara i extrema nödfall.

Som när man är på semester och inte har egen bil?  :glad

Eller som när man är för berusad och lat för att gå :JC_burp::JC_see_stars: