Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hamradio

Att pensionera sig i Thailand!!

Rekommendera Poster

Startar en ny tråd, tror att jag har valt rätt del av forumet, annars får moderator flytta till bättre del.

Är 46 år, livet har långt ifrån lekt hela tiden,betalar av det sista efter ett kraschat äktenskap där svartsjuka kombinerat med grälsjuka, kopiöst alkoholintag och kontrollbehov gjorde att jag själv fick ta hela den ekonomiska smällen.

Har underhåll för mina 2 barn som om 5 år är färdigbetalat till FK.

Har nu bestämt mig för att börja pensionsspara till mig själv, och efter att ha besökt http://www.pensionsmyndigheten.se/ så inser man att det måste in mer cach för att kunna på ålderns höst kunna pensionera sig i paradiset.

Med en löneutveckling och förräntning på 2 % så skulle jag få ut 13 300  före skatt om jag väljer att gå vid 61 år ålder. Med ett sparande på minst 1500:- per månad i 15 år så skulle det bli 270 000 SKR, mer än väl för de 175 000 som Thai immmigration vill att jag kan visa upp om jag vill ha den åtråvärda 1-årsstämpeln i passet. Nu kommer det ju med all sannolikhet att kunna bli bra mycket mer, säg närmare 500 000 SKR vilket blir i runda slängar 2 miljoner Baht i buffert förutom dom 13 300 minus 27 % skatt=9707 SKR varje månad som flyter in varje månad från Sverige.. ! Dessa siffor förändras ju varje år på pensionsmyndighetens sida, så de tar jag med en nypa salt...

Nu vet ju ingen av oss hur varken löneutveckling, räntor eller nya regler från nya regeringar i Sverige och Thailand kommer att se ut, men det kan ju inte vara en orealistisk plan det jag har.

Är det fler på forumet som har samma funderingar som jag, det vore kul att bolla lite idéer och tankar!

För att göra som alla politiker säger här hemma,jobba ett par år till med lite  höjd pensionsålder så får ni ut mer där dagen när ni går i pension, det köper jag inte. Jag vill inte sitta i en hyreslägenhet i någon förort och bara se mina pengar rinna iväg i en hyra och självklart nya pålagor och avgifter.

Jag vill hinna att njuta av livet och inte bara betala till ett system som skickar pengarna till vinodlare i Frankrike eller fårfarmare i Grekland.

Det är dags att se om sitt hus..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ha...Den var bra...förstår vinken... men det var väl inte riktigt min tanke i slutänden..  :cr Vill kanske ha en behaglig tillvaro, orkar liksom inte grunna på om det är någon som undrar hur jag har råd med det jag behöver i vardagen..!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Underbar planering och helt riktigt tänkt! Själv har jag planerat så här: fyrtio år av skatteplanering har förstås resulterat i en låg pension, men om jag fortsätter att skattefuska bra så kan jag gräva hustruns tomt innan jag lägger av (tomten är rismark dvs träsk, så vi får ju lägga upp en högre tomt. Fiskdamm på köpet). Vid sextiofem kan jag ta ut pensionen och avveckla firman och sälja kåken. En mille ger 4,2 milj bath, insatt på kontot på Bankok Bank och därmed är ju visat i hamn. Jag är också gift med en Thailändsk medborgare och försörjare av ännu ett thailändskt barn (två faktiskt, men det äldre följer inte med). Bygga i byn blir inte dyrt, byggmästaren har en dotter i Enköping så skörtar han upp mig klagar jag hos dottern! Räknar med 200 ooo bath för en hygglig liten kåk, isolerad och byggd för klimatet (thailändarnas hus är ju skämt!).

Sen skall jag sitta vid min damm och meta, odla lite grönsaker och bli gammal och vis i evighet. Känner jag behov av omväxling knallar jag ner till byns pub och tar en öl. Eller också sätter jag på granntanten. Blir jag riktigt exalterad kanske jag metar i ån intill, eller jagar lite fjärilar (entomoligiskt intresserad). Annars tänker jag mest sitta och tjöta med byns alla "goa göbbar", berättandes hiskeliga historier om snö, isbjörnar och svenska blondiner.

Det låter väl bra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ, JAG HAR BESTÄMT MIG FOER ATT SKRIVA UT MIG FRÅN SVERIGE OCH BETALA DEN S.K. SINKSKATTEN (F.N. 25 %, MEN SÄGS SKA SÄNKAS TILL 20 % DEN 1 JAN. 2012=).

HAR VARIT PÅ SKATTEMYNDUGHETEN OCH PENSIONSMYNDIGHETEN OCH FÅTT KLART FOER MIG VILKEN TYP AV DOKUMENTATION SOM BEHOEVS FOER UTSRKVINGEN. DÄREMOT VET JAG INTE HUR JAG SKA "SKRIVA IN MIG" I THAILAND. TÄNKER FLYTTA MITT PENSIONSKAPITAL (TJÄNSTEPENSIONER) FRÅN SVERIGE TILL THAILAND (DET SÄGS ATT DETTA ÄR SKATTEFRITT). OM DETTA STÄMMER KAN JAG SPARA IN EN STOR SUMMA PENGAR. NÅ, TILL FRÅGAN: VEM VÄNDER MAN SIG TILL I THAILAND FOER ATT FÅ  DETTA GJORT PÅ ETT KORREKT SÄTT ? FINNS DET NÅGON MED ERFARENHET AV DETTA SOM KAN GE NÅGRA ANDRA GODA RÅD ?

VET ATT  DET FINNS FOERETAG I SVERIGE SOM MOT BETALNING (30-50000 SEK) HJÄLPER FOLK MED DETTA, MEN DET BORDE MAN VÄL KUNNA FIXA SJÄLV ?

TACKSAM FOER ALLA GODA RÅD.

SONNY49

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Når det gjelder skatteregler i Sverige/Thailand så vet jeg dessverre ikke så veldig mye. Egentlig ingenting. Men hva jeg vet er hvordan du blir registrert som boende i Thailand av thailandske myndigheter.

Det du trenger å gjøre er å melde flytting fra Sverige. Hvilket jeg forstår at du allerede har undersøkt med skattemyndighetene. Det neste du MÅ gjøre er å registrere deg på den Svenske ambassaden i Bangkok. I Norge så får vi en erklæring fra Folkeregisteret om at flyttingen er godkjent. Og jeg vil vel tro at det er det samme i Sverige. Denne erklæringen leveres til ambassaden sammen med en "søknad". Etter en saksbehandlingstid, som på den norske ambassaden er ca. 1-2 uker, vil man få utstedt et bostedsbevis i Thailand.

Dette er et bostedsbevis du leverer til emigrasjonen ved søknad om et 1-års "none immigrant visa". Du blir da registrert som boende i Thailand. I tillegg så kan du dra til din lokale politistasjon å få utstedt et lokalt bostedsbevis. Denne er praktisk å ha fordi denne er på thai og det er et papir thaiene vet hva er. Et bostedsbevis fra ambassaden er det kanskje ikke like enkelt å forstå for en thai. Man kan også være på den sikre siden og oversette bostedsbeviset fra ambassaden fra engelsk til thai.

Dette er kanskje en litt kort versjon av det hele, men i det store og hele er det dette som skal til for å bli registrert som boende i Thailand. 

Men som et lite tillegg så vil jeg nevne at dersom man har et 1-års visum så MÅ man sende et formular hver 3de måned til emigrasjonen for å "verifisere" adressen sin. Dersom dette IKKE gjøres vil vedkommende utlending få store problemer. Emmigrasjons-myndighetene i Thailand ønsker til enhver tid å vite hvor du bor.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ !

TACK FOER SVARET. UPPSKATTAR DIN ENERGI ATT GE MIG ATT KLART SVAR. JAG ÄR REDAN BEKANT MED 90 DAGARSREGELN SÅ DEN ÄR REDAN RUTIN, JAG BESOEKER IMMIGRATION I CHINAGMAI VAR TREDJE MÅNAD. JA, JAG TROR OCH NÄSTAN VET ATT VI HAR SAMMA REGLER I SVERIGE SOM I NORGE.

ÄN EN GÅNG, TACK FOER ETT BRA SVAR. SER FRAM EMOT ETT LÅNGT OCH HÄRLIGT LIV I THAILAND MED MIN FANTASTISKA THAIKVINNA. OENSKAR DIG DETSAMMA.

BÄSTA HÄSLNINGAR

SONNY49

:angel:

PS. JAG BJUDER PÅ EN OEL OM VI SES NÅGONGÅNG I FRAMTIDEN DS. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ !

TACK FOER SVARET. UPPSKATTAR DIN ENERGI ATT GE MIG ATT KLART SVAR. JAG ÄR REDAN BEKANT MED 90 DAGARSREGELN SÅ DEN ÄR REDAN RUTIN, JAG BESOEKER IMMIGRATION I CHINAGMAI VAR TREDJE MÅNAD. JA, JAG TROR OCH NÄSTAN VET ATT VI HAR SAMMA REGLER I SVERIGE SOM I NORGE.

ÄN EN GÅNG, TACK FOER ETT BRA SVAR. SER FRAM EMOT ETT LÅNGT OCH HÄRLIGT LIV I THAILAND MED MIN FANTASTISKA THAIKVINNA. OENSKAR DIG DETSAMMA.

BÄSTA HÄSLNINGAR

SONNY49

:angel:

PS. JAG BJUDER PÅ EN OEL OM VI SES NÅGONGÅNG I FRAMTIDEN DS. :D

Takk som byr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar en ny tråd, tror att jag har valt rätt del av forumet, annars får moderator flytta till bättre del.

Är 46 år, livet har långt ifrån lekt hela tiden,betalar av det sista efter ett kraschat äktenskap där svartsjuka kombinerat med grälsjuka, kopiöst alkoholintag och kontrollbehov gjorde att jag själv fick ta hela den ekonomiska smällen.

Har underhåll för mina 2 barn som om 5 år är färdigbetalat till FK.

Har nu bestämt mig för att börja pensionsspara till mig själv, och efter att ha besökt http://www.pensionsmyndigheten.se/ så inser man att det måste in mer cach för att kunna på ålderns höst kunna pensionera sig i paradiset.

Med en löneutveckling och förräntning på 2 % så skulle jag få ut 13 300  före skatt om jag väljer att gå vid 61 år ålder. Med ett sparande på minst 1500:- per månad i 15 år så skulle det bli 270 000 SKR, mer än väl för de 175 000 som Thai immmigration vill att jag kan visa upp om jag vill ha den åtråvärda 1-årsstämpeln i passet. Nu kommer det ju med all sannolikhet att kunna bli bra mycket mer, säg närmare 500 000 SKR vilket blir i runda slängar 2 miljoner Baht i buffert förutom dom 13 300 minus 27 % skatt=9707 SKR varje månad som flyter in varje månad från Sverige.. ! Dessa siffor förändras ju varje år på pensionsmyndighetens sida, så de tar jag med en nypa salt...

Nu vet ju ingen av oss hur varken löneutveckling, räntor eller nya regler från nya regeringar i Sverige och Thailand kommer att se ut, men det kan ju inte vara en orealistisk plan det jag har.

Är det fler på forumet som har samma funderingar som jag, det vore kul att bolla lite idéer och tankar!

För att göra som alla politiker säger här hemma,jobba ett par år till med lite  höjd pensionsålder så får ni ut mer där dagen när ni går i pension, det köper jag inte. Jag vill inte sitta i en hyreslägenhet i någon förort och bara se mina pengar rinna iväg i en hyra och självklart nya pålagor och avgifter.

Jag vill hinna att njuta av livet och inte bara betala till ett system som skickar pengarna till vinodlare i Frankrike eller fårfarmare i Grekland.

Det är dags att se om sitt hus..!

Klokt att pensionsspara för att ha råd med ett liv i "Paradiset" som inte är ett paradiset om du blir sjuk och inte har råd med dyra försäkringar för pensionärer

En del kan du också läsa i Sonny's tråd bredvid.

Råder också dig att läsa tråden:

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=19807.0

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HEJ !

TACK FOER SVARET. UPPSKATTAR DIN ENERGI ATT GE MIG ATT KLART SVAR. JAG ÄR REDAN BEKANT MED 90 DAGARSREGELN SÅ DEN ÄR REDAN RUTIN, JAG BESOEKER IMMIGRATION I CHINAGMAI VAR TREDJE MÅNAD. JA, JAG TROR OCH NÄSTAN VET ATT VI HAR SAMMA REGLER I SVERIGE SOM I NORGE.

ÄN EN GÅNG, TACK FOER ETT BRA SVAR. SER FRAM EMOT ETT LÅNGT OCH HÄRLIGT LIV I THAILAND MED MIN FANTASTISKA THAIKVINNA. OENSKAR DIG DETSAMMA.

BÄSTA HÄSLNINGAR

SONNY49

:angel:

PS. JAG BJUDER PÅ EN OEL OM VI SES NÅGONGÅNG I FRAMTIDEN DS. :D

Jeg må bare beklage at jeg glemte å fortelle deg at når du er registrert som boende i Thailand så kan emigrasjonen også utstede et bostedsbevis til deg. Du trenger dette papiret dersom du skal kjøpe bil/motorsykkel i DITT NAVN. Men dette kjenner du kanskje til allerede dersom du har et "none immigrant visa"?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×