Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jungfrun

Räcker denna summa för två veckor?

Rekommendera Poster

Ska åka med tonårsdottern på 2 veckor till Phuket och har sparat ihop 1100 euro, dvs ca 44500 baht  (enl. valutaväxlare). Undrar nu om vi klarar oss med det? Har tänkt sy upp en klänning till dottern, åka på nån enstaka dagsutflykt, men annars bara äta helt vanligt och alkohol kommer vi säkert inte att använda just alls. Tror inte heller att vi shoppar i stora mängder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beror väl på om boende är betalt redan.

Det låter inte jättemycket med 22K per person men om ni lever som du säger så kan det nog gå. Men ni kan nog inte unna er vad som helst med den budgeten.

Alkohol är väl det som kan kosta mest när man är i Thailand och utan den så underlättar det  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ni kommer nog klara er , precis  :) Förra resan gjorde varken min sambo eller jag av med mer än 4000kr/person för 2 veckor...då gick pengarna till mat, snacks, utflykter, lite shopping, all transfer/taxi..dvs allt utom flyg och boende  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka med tonårsdottern på 2 veckor till Phuket och har sparat ihop 1100 euro, dvs ca 44500 baht  (enl. valutaväxlare). Undrar nu om vi klarar oss med det? Har tänkt sy upp en klänning till dottern, åka på nån enstaka dagsutflykt, men annars bara äta helt vanligt och alkohol kommer vi säkert inte att använda just alls. Tror inte heller att vi shoppar i stora mängder.

Tycker nog det låter lite tight men alla är vi olika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska åka med tonårsdottern på 2 veckor till Phuket och har sparat ihop 1100 euro, dvs ca 44500 baht  (enl. valutaväxlare). Undrar nu om vi klarar oss med det? Har tänkt sy upp en klänning till dottern, åka på nån enstaka dagsutflykt, men annars bara äta helt vanligt och alkohol kommer vi säkert inte att använda just alls. Tror inte heller att vi shoppar i stora mängder.

Tycker nog det låter lite tight men alla är vi olika

Absolut, alla är vi olika!! Vissa gör utflykter varje dag, vissa ligger mest på stranden, vissa shoppar i massor (en annan tycker att det inte är mycket att shoppa), vissa dricker mer alkohol...vissa mindre  :dance2:

Så det är egentligen jätte svårt att svara på vad ANDRA klarar sig på för summa  :ok: Man vet bara vad man själv gör av med  :yes3:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med boende betalt ska det väl gå alldeles utmärkt.

Senaste svängen för oss slösade vi bort 15000kr på 2 vuxna + en 4-åring i Phuket+Ao Nang. Och då tycker jag vi slösade. gjorde allt vi ville och shoppade en hel del, drack alkohol dag och kvällstid, longtail varje dag i ao nang, samt bodde en vecka på lite dyrare resort (dyrare luncher alltså)...

Räknar faktiskt med ungefär samma budget denna gång (+lite till kanske) trots ytterligare 1 barn. Men nu kommer vi inte shoppa nämnvärt mycket, Koh Lanta ska vi till så det blir lite lugnare semester nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Maten kan ju oxå vara antingen en rätt stor eller liten utgift beroende på vad man väljer.

Thaimat i de mindre "enkla" restaurangerna ger (enligt mig iaf) oftast de bästa matupplevelserna och är definitivt billigast.

Väljer ni istället att äta europeisk mat eller på hotellrestauranger så går det åt betydligt mkt mer av reskassan.

Om inte det är avgörande att få uppsytt klänningen så skulle jag avstå den till fördel att kunna ha lite mer rörelsefrihet under resan...

Njut av resan :)

//Hanna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle ju även skrivit att vår budget på senaste resan var 15.000:- för två vuxna och en 3-åring i 2veckor.

Väldigt lite shopping och endast en kort utflykt - däremot en hel del hotell luncher.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Jag och min sambo åker tre veckor till Phuket om två veckor  :dan

Vi tänkte ha med oss 30.000-35.000. Vad tror ni om det? Lite utflykter är tänkt vi ska bla bo på phiphi 2dgr. Shoppa och dricka "lite" öl!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi är på Patong beach, första gången i Thailand. Efter bara ett par dagar märkter man priskillanden. Allt beror på var du köper det du äter och dricker. Skall ni hyra solstol, kostar det 200 THB per dag ca 50 kr för 2 st med parasoll. Öl på stranden 70 THB och läsk 30 THB. I går åt vi lunch på en av restaurangerna på stranden, 2 st Clubsandwich med pommes 400 THB. Dryck tillkom med 180 THB, en öl + en jucie. Inte dyrt för oss, men går du sedan upp i "stan" åt vi middag + dryck för 300 THB. Thaimat + en öl och två jucie. Sen lite dricks beroende på vad man vill ge. Där kommer jag nog att få lite svar på tal.  ;)

Mat i ett stånd eller vagn kommer du ner i kostnader som 200 THB för mat + dryck.

Vi ger dricks eftersom vi anser att den servicen vi får är värd det.

Utflykter eller transportmedel har vi inte provat på än.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Jag och min sambo åker tre veckor till Phuket om två veckor  :dan

Vi tänkte ha med oss 30.000-35.000. Vad tror ni om det? Lite utflykter är tänkt vi ska bla bo på phiphi 2dgr. Shoppa och dricka "lite" öl!

Boendet är redan betalt för samtliga dagar bör jag kanske tillägga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Jag och min sambo åker tre veckor till Phuket om två veckor  :dan

Vi tänkte ha med oss 30.000-35.000. Vad tror ni om det? Lite utflykter är tänkt vi ska bla bo på phiphi 2dgr. Shoppa och dricka "lite" öl!

Boendet är redan betalt för samtliga dagar bör jag kanske tillägga.

Ni kan dricka mycket öl, om ni vill

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå

Lånar tråden lite och hoppas att det är okej.

Jag och min sambo åker tre veckor till Phuket om två veckor  :dan

Vi tänkte ha med oss 30.000-35.000. Vad tror ni om det? Lite utflykter är tänkt vi ska bla bo på phiphi 2dgr. Shoppa och dricka "lite" öl!

Boendet är redan betalt för samtliga dagar bör jag kanske tillägga.

Ni kan dricka mycket öl, om ni vill

YES!  :pra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sola, bada och mestadels leva på tahimat, läsk, kaffe,någon glass, frukost, middagsfika + ett riktigt mål mat (mestadels thai)= max 1500 baht/dag, vill man går det lätt på under 1000 också - för 2.

Lite kyckling och ris på stranden kostar under 100 baht och duger gott som mellanmål.

Solstol och parasoll ?, när det finns saronger att köpa + väldigt bra att ligga på.

Är du en riktig småländska räcker pengarna gott och väl, vore du en thaikvinna skulle du känna dig förmögen.

Glöm det där med att hyra en jetski - kostar minst 800 baht för 25 min och varför åka till Freedom beach - så märkvärdig är inte stranden.

Är du eller ni lite småtuffa hyr en moppe och åk runt ett par dagar, kostar inget. Jo moppen kostar nog ca 200 baht/dag + bensin, men ni får möjlighet att kunna se allt det ni vill se på Phuket utan en massa andra extrakostnader, kan också på detta sätt ta sig  bakvägen till Freedom beach (gratis). Ni får också möjlighet att träffa på billiga och BRA inhemska matställen, shoppa i Phuket Town - billigare än övriga Phuket.

Eventuella utflykter inköps EJ på hotellet eller genom ditt resebolag, finns massor av privata erbjudanden ute på "stan", självklart mest på Patong och Karon men även på Kamela och Kata.

Betänk att personalen som arbetar på ditt boende tjänar någonting mellan 6000 - 9000 baht/mån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt mig behöver du inte vara orolig för om pengarna räcker eller inte. Vi (2 vuxna + 3-åring) gjorde av med ca 28000 baht på två veckor i Ao Nang för några veckor sedan. Då gjorde vi "egna utflykter" med longtail eller speedboat nästan varje dag. Även en övernattningstur till PhiPhi. Självklart kan du göra av med hur mycket som helst men jag anser att Ni har så Ni klarar Er utan problem. Nu var det inte så att vår budget låg på en viss summa utan vi köpte det vi ville ha och åt det vi var sugna på. (Gatuköken har den klart bästa maten samt lätt den billigaste!) Vi summerade när vi kom hem och blev faktiskt grymt imponerade att det är så billigt som det är i Thailand!  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, klarar vi det så klarar ni det  :ok:

Tack för uppmuntran... :)Är trots allt ensamstående mamma.... Att ha sparat ihop till resan över jul plus tjänstledigt från jobbet har inte varit självklart lätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För den som är intresserad så kommer här nu en liten dagbok över hur mycket pengar som gick:

Dag 1: Thaimat 350b, Prepaidkort 350b, öl och läsk 150 b, 2 l vatten 28 b = 878b

(detta gick alltså första kvällen)

Dag 2: Solstolar gånger 2, 200 b, lunch 370 b, vatten 20b, glass 120 b, drickor 340 b, pizza 170 b, massage för två 500 b= 1720 b

Dag 3: solstolar 200 b, dricka och frukt 190 b, lunch 300 b,  tuctuc t/r Patong 600 b, middag 500b = 3590b

Dag 4: Solstolar 200b, lunch 300 b, drickor o glass 200 b, klänning 300 b, taxi 300 b= 1300 b

Dag 5: Handpenning på klänning hos skräddare 2500 b, lunch 350b, middag 500b, Dinoland inträde 520 b, drickor o glass 200 b, massage 400 b =4470 b

Dag 6: solstolar 200 b, drickor 150 b, lunch 300 b, massage och fotvård 800 b, en topp till dottern 500 b, tuctuc 400 b, gav 550 b till dottern = 2900b

Dag 7: Sandborstar på stranden 100 b, solstolar 400 b, öl!! 210 b, tvätt 140 b, mat på kvällen 420 b, utflykt till Raya yai 3500 b (inkl. övernattning) = 4770 b

Dag 8: lunch 500 b, glass o dricka 100 b, taxi 400 b, buffalo steak house 1626 b, massage 300 b= 2975b

Dag 9: Sarong 150 b, glass, öl, te, vatten 500 b, solstolar i regnväder (!!) 200b, middag 700 b = 1550 b

Dag 10:frukost 320 b, lunch på Siam beach 500 b, middag 500 b, slutbetalning på den uppsydda klänningen 3900 b, glass och frukt 195 = 5415b

Dag 11: taxi till central festival 800 b, lunch 195 b, en cafe latte på Starbucks 90 b (dyrt!), inköp i Central 2071 b, klänning 1000 b, dricka o frukt 200 b, tvätt 75 b = 4431 b

Dag 12: Solstolar och lunch 1000 b, tuctuc 400 b, middag på Pepes bodega 750 b = 2150 b

Dag 13: solstolar 400 b, internet 100, drickor 140 b, massage 650 b, middag 1000b = 2290 b

Dag 14: solstolar 400 b, lunch 200 b, taxi 200 b,  manikyr 550 b, smågodis i Katas enda godisaffär 670 b!!! (jag vet, helstolligt), hotell slutbetalning 1970 b, glass och dricka 65 b , 2 kimonon 600 b, = 4659 b

Hemfärd : lunch 240 b, extra kilon i resväskan 420 b, dricks till hotellpersonal 80 b, bodylotion på flygplats 500 b, ingefärathe i burk svindyrt 700 b, vatten på flyget 420 b,

Slutsumma hela resan 45478 b!! Reskassan räckte ypperligt för oss två personer och vi har inte behövt snåla alls!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

min erfarenhet av att ställa såna här budget frågor är att alla spenderar pengar olika ;-)

Här fick jag uppfattningen att mina 12000 kr (48000 baht) knappt skulle räcka för enbart mig i 2 veckor. Då var boende inte betalt och jag hade tänkt shoppa massor!

När jag sedan kom till Thailand levde jag som en drottning, bodde inte flott men det hade jag inte tänkt göra, åt vad jag ville, drack vad jag ville och gjorde massa utflykter och resor och när jag åkte hem hade c.a 10000 baht över som jag spenderade på flygplatsen som en liten bonus ;-)

låter som ni haft en trevlig semester!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
:) Jaa, tyckte vi lyxade lagom. Jag menar, vi åt Thaimat på vanliga billiga restauranger, fast vi var 3 gånger på dyrare västerländska också. Sydde upp en dyrbar klänning. Gjorde utflykt med övernattning, men sov i en enkel bungalow. Dricka, frukt och glass köpte vi helt obegränsat så mycket som vi ville. Men det mysigaste var nog alla massage och behandlingar vi gick på. Nästan varannan dag. Hittade inte mkt som jag ville köpa. Gillar inte fejkkopior. Ångrar däremot att vi glömde köpa Converse skor, som jag hörde att bara kostade ca 400 b. Men det borde jag ha letat efter i Central Festival när jag var där. I Karon och Kata såg jag inga såna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×