Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Molly82

Första gången Thailand

Recommended Posts

I Februari 2012 ska jag, min sambo och våra två barn som då kommer vara 4 och 6år åka till Thailand för första gången. Vi är inte vana resenärer har bara varit till Grekland en gång för flera år sedan. Planeringen är i full gång även om det är långt kvar. Vi vill boka på en gång resorna släpps för att få en chans på dom bra hotellen. Men vi behöver lite hjälp från er som varit i Thailand.

Vi har tänkt oss en charter kombinationsresa. (Vill inte boka på egen hand då vi är ovana och dessutom reser med små barn). Första veckan på ett lugnt ställe för att vila upp oss och andra veckan lite mer shopping och utflykter.

Det absolut viktigaste första veckan är att det är en fin strand man bor vid , det ska vara långgrunt och rent och fint/klart vatten med fin ren sand, gärna "paradisstrand" om det finns sådana kvar i Thailand. Vi vill ha ett hotell 4-stjärnigt på stranden eller väldigt nära. Det ska vara lungt och inte överbefolkat med folk men sammtidigt ska det inte vara för lungt, det måste finnas restauranger inom gångavstånd och lite småbutiker. Vi har tittat mycket på Fritidsresors hotell då några av dom har barnklubbar.

Andra veckan vill vi ha lite mer fart men det ska ändå vara barnvänligt. Vi vill ha tillgång till mycket shopping andra veckan. Och bra utflyktsmöjligheter. Vill även då ha ett bra hotell som ligger nära stranden.

Vilka två resmål ska vi kombinera tycker ni? Vill ha mycket svar och förslag.

Har själv funderat på Kho Lanta/Phuket (kata beach) men är så osäker. Kho Lanta verkar bra för barn men kanske inte har dom där riktigt fina stränderna. Och Kata beach verkar inte ha några bra hotell i närheten av stranden och dessutom säger många att Phuket inte är bra för barn.

Så vad skulle ni föreslå?

Hej

Koh Lanta- Ao Nang tror jag är exakt det du söker.

Stränderna på Koh Lanta är i mitt tycke underbara och finare än Phukets.

Boka själv istället så sparar du många tusenlappar.

Vi var på Lanta i februari i år och bodde på Lanta Nakara resort.

Deras beachfront bungalows verkade väldigt fina om man vill bo och vakna upp direkt på stranden.

Koh Lanta va min första tanke, men personligen är jag inte så såld på Khlong Dao stranden i norr som är den mest barnvänliga men Koh Lanta har lugnet, mysfaktorn och småshoppingen.

Ao nang är ett bra val för andra veckan ockå om man riktar in sig på utflykter. Själva Ao Nang tycker jag inte vidare om inte många % Thailand över det och då menar jag inte att Patong skulle vara lite Thailändskt alls utan själva Ao Nang ger verkligen känslan av att det byggs upp först och sen har man slussat turister dit.

Valen här är ju många, finns ju ställen på Phuket också som skulle kunna passa, Kata tex. Även Samui med Chaweng eller Lamai.

Sunwing Bangtao Beach var MYCKET barnvänligt (åkte med en 1,5-åring och en 5-åring)! Dessutom lugn och vacker strandmiljö. Rekommenderas starkt! Vi åker tillbaka till samma hotell i dec 2011 faktiskt...! :)

Här kan du läsa om våra synpunkter efter första resan till Thailand - se svar #9:

http://www.thailandforum.se/index.php?topic=16239.msg188223#msg188223

Jag skulle föreslå första veckan på Koh Lanta.

Antingen Lanta Island Beach Resort (VING) eller Chada Beach Resort (FRITIDSRESOR).

Andra veckan skulle jag välja Aonang. Kanske Aonang Villa Resort (FRITIDSRESOR) kan va något för er :)

Jag håller med föregående skribent att Sunwing Bangtao verkar vara ett toppen hotell för barnfamiljer. Vet flera bekanta som har varit supernöjda!!

Jag tycker inte Kata är så barnvänligt, då huvudgatan genom byn är ganska livligt trafikerad. Utbudet av shopping var också bättre i Aonang än Kata, försäljarna var betydligt lugnare samt att det var lugnare på gatorna (trafiken)...

SÅ ska du välja Phuket sista veckan tror jag Bangtao är bäst :)

Kho Lanta verkar bra för barn men kanske inte har dom där riktigt fina stränderna.

Du har helt rätt. Stränderna på Lanta, åtminstone Klong Dao där de flesta familjer hamnar, är barnvänliga. Men Klong Dao är samtidigt inte särskilt paradisisk. Utseendemässigt liknar den mer stränder vid Medelhavet än stränder på andra håll i Thailand.

Om ni föredrar västra sidan av Thailand skulle jag föreslå Khao Lak eller Koh Kho Khao i kombination med Ao Nang (eller möjligen Phuket, men själv är jag inget stort Phuket-fan).

Lycka till!