Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jonsi

Koh Samet eller Koh Chang?

Rekommendera Poster

Vi reser i januari med två barn, 1 resp 3 år och ska hyra ett hus i Ban Peh i ca tre veckor, därefter tänkte vi antingen tillbringa tre veckor på Koh Samet eller Koh Chang alternativt stanna halva tiden på vardera ön.

Nån som varit på dessa öar och har några tips om vilken som är lämpligast för en barnfamilj att tillbringa en längre tid på? Tips på boende mottages också tacksamt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade då max valt ett par nätter på Koh Samet och resten på Koh Chang. Finns liksom inte speciellt mycket att se och göra på Koh Samet.

Angående boende så rekommenderar jag dig att söka på forumet eller kolla på www.kohchang.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh Samet är underbart om man vill ha fina, små sränder och lite folk - speciellt om man väljer stränderna i söder. Jag gillar dock de första 2-3 stränderna och sedan kan man ta promenader till de andra om man vill.

Koh Chang ser jag mer som en större ö, där man kan likna stränderna till ställen som t.ex. Khao Lak, Koh Lanta mm. (ej naturen, men själva känslan och storleken).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi älskar Koh Samet. Tror inte jag överdriver om jag säger att det är det finaste sanden i Thailand!

Titta på de bilder som finns på Martins sidor. I alla fall på Koh Samet så är det paradisställen!

För barn är det inga problem på båda öarna. Det är ganska grunt överallt på de öarna och stränderna.

Från Ban Phe kan ni t.o.m. ta en dagsutflykt till Koh Samet. Dock måste ni betala parkavgiften om den finns kvar.

http://www.kohsamet.se

http://www.kohchangguiden.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Velar likadant själv inför treveckorsresan i mars. Har bokat boende 4 nätter i början av resan på Koh Chang, och bokat 5 nätter på slutet på Koh Samet (allt avbokningsbart utan kostnad dessutom, man vill ju alltid kunna ändra sig  :D). Tror det löser sig däremellan: gillar man inte Koh Chang kan man alltid dra på en trip till Ankor Wat i Kambodja, eller en liten tur till Koh Kood eller Mak. Avstånden är ju inte enorma!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K.B Resort på Koh Chang och Samed Villa på Koh Samet rekommenderas!

Fick jag bara välja en av öarna skulle jag lätt ta Samet!

Men det beror ju helt på vad man är ute efter...

Samet är mest fantastiska stränder, sol & bad. Slappt och skönt.

Koh Chang för den lite mer rastlösa som vill röra på sig lite...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

K.B Resort på Koh Chang och Samed Villa på Koh Samet rekommenderas!

Fick jag bara välja en av öarna skulle jag lätt ta Samet!

Men det beror ju helt på vad man är ute efter...

Samet är mest fantastiska stränder, sol & bad. Slappt och skönt.

Koh Chang för den lite mer rastlösa som vill röra på sig lite...

Hur var stranden vid KB Resort? Vi har ju småbarn med och vill gärna ha långgrunt. Så mycket äventyr har vi inte tänkt oss, men är inte direkt ute efter ödestränder heller. Tror att det kommer vara rätt lugnt när vi bor i huset i Ban Phe, så vi kommer nog gilla lite folkliv efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Vilket boende rekommenderar du på Samed Villa för en tvåbarnsfamilj? Läge och rumsstorlek alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Lånar tråden lite, var White Sand Beach Resort det stället som låg längst norrut på stranden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Lånar tråden lite, var White Sand Beach Resort det stället som låg längst norrut på stranden?

Ja, det stämmer! Absolut längst norrut. Ligger väldigt isolerat, dessutom riktigt ofräscha bungar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Vilket boende rekommenderar du på Samed Villa för en tvåbarnsfamilj? Läge och rumsstorlek alltså.

Vi bodde i Superior Seaview, var inte inne och tittade i nåt annat boende faktiskt! Ganska rymliga bungar.

Hade en extrasäng till en tonåring, fanns även en liten sittgrupp inne.

Så ska jag rekommendera något så får det bli en sådan!

Samed har även en egen speedboat som tar er från Ban Phe direkt till deras strand. Slipper ni dessutom nationalparksavgiften!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl ingen höjdarstrand direkt! Lite småsteningt och inte speciellt långgrunt vill jag minnas!

Pool finns om man vill ha det. Inget jättepool komplex, men hela stället är trevligt!

Bodde faktiskt inte där för det var fullt! Men vi var där 2 hela dagar och åkte bara och sov på vårt ställe.

Just då bodde vi på White Sand Beach Resort som är det sämsta skit jag bott på!

Bodde även på V.J resort på Klong Prao som var rätt okej!

Lånar tråden lite, var White Sand Beach Resort det stället som låg längst norrut på stranden?

Ja, det stämmer! Absolut längst norrut. Ligger väldigt isolerat, dessutom riktigt ofräscha bungar.

Bra då vet man det iaf, stranden där är ju suverän iaf måste jag säga. Sen är det ju lite drygt att ta sig till och från resorten kan jag tänka mig, var ju helt brutal backe ner dit iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där i december. Först 5 dar på Koh Samet och sen 10 dar på Koh Chang nu efter åt skulle vi gjort tvärtom.

Kör hälften på varje tycker jag.

Härligt, skall dit i mars och bokat 10 dagar på Samet och 3 på Chang.

Lurade länge på uppdelningen. Ser enligt dig ut att bli bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där i december. Först 5 dar på Koh Samet och sen 10 dar på Koh Chang nu efter åt skulle vi gjort tvärtom.

Kör hälften på varje tycker jag.

Härligt, skall dit i mars och bokat 10 dagar på Samet och 3 på Chang.

Lurade länge på uppdelningen. Ser enligt dig ut att bli bra.

Ja alla är vi olika, jag hade verkligen gjort helt tvärtom. Förstår inte heller varför man bokar i mars? Är väl onödigt om du märker att du inte trivs?

Och sen VET jag att "barret" bodde på Coconut Beach Resort som låg vid den klart tråkigaste stranden och delen av Koh Chang...vet dock inte ifall han bytte strand någon gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade bokat där över jul 3 dar och det vart lite länge... Fanns inte så mycket att göra där... Så var på fler ställen  ;)

Vi träffade ett större familje gäng (20pers) först på Koh Samet och sen på chang och dom skulle bo på Coconut 20 dagar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade bokat där över jul 3 dar och det vart lite länge... Fanns inte så mycket att göra där... Så var på fler ställen  ;)

Vi träffade ett större familje gäng (20pers) först på Koh Samet och sen på chang och dom skulle bo på Coconut 20 dagar!!

Vi hade också bokat 3 nätter där över jul, fina Superior bungar men fruktansvärt tråkig strand och "by". Vi hade ju tidigare varit på Lonley ett par nätter, vilket jag tyckte var ljusår bättre om man gillade det lite mer bohemiska. Sen bodde vi ett par nätter på WSB vilket också var ljusår bättre.

Fy fan 20 dagar på Coconut...detta är ju anledningen till varför iaf inte jag bokar så många dagar på samma ställe, jag hade inte varit helt nöjd kan jag lova.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska vara tre veckor både på Samet och på öarna kring Chang. Kommer inte att boka i förväg utan tar det som vi känner. Trivs vi inte så far vi vidare och söker nytt ställe. Har inte tidigare varit i den delen av Thailand, så det ska bli spännande att uppleva dessa platser.

Brukar det vara rumsuthyrare/rums-säljare (vad kallas det?) på Samet när man kliver av båten?

Nu känns det som att man vill iväg!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska vara tre veckor både på Samet och på öarna kring Chang. Kommer inte att boka i förväg utan tar det som vi känner. Trivs vi inte så far vi vidare och söker nytt ställe. Har inte tidigare varit i den delen av Thailand, så det ska bli spännande att uppleva dessa platser.

Brukar det vara rumsuthyrare/rums-säljare (vad kallas det?) på Samet när man kliver av båten?

Nu känns det som att man vill iväg!!

Inte vad jag har sett iaf, däremot står det en massa songthaew-bussar och väntar, själv har jag alltid hoppat av vid första Sai Kaew-stranden men jag antar att dom kör dig dit du vill. Annars så hoppar man av där och hyr en moppe och kör runt själv och kollar. Dock bör man ha lite koll på att köra hoj för vägarna är verkligen usla på ön, finns 4-hjulingar att hyra vilket kan vara bra. Så det bästa är väl att kolla lite på internet om vilken strand och hotell som kan tänkas vara intressant och ta sig dit.

Tänk även på att Koh Samet blir väldigt fullt under högtider och helger så det kan ju vara smart att åka över i början på en vecka eller nåt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi kommer till Samet på en måndag, så det finns nog lediga rum då. Vilken strand är bäst, som har trevliga bungalows?

Bra dag iaf, sen är jag helt fel person att fråga. Jag gillar den första stranden, Hat Sai Kaew då det är liksom själva centrum på den lilla ön. Gillar närheten till alla affärer och 7/11 så man slipper handla till överpriser i småbutikerna vid stranden. Sen har jag bara bott på sunkiga Sai Kaew Villa och ett ännu sunkigare ställe ett stenkast därifrån. Men när man kommer vid nyårsafton så gick det inte direkt att välja och vraka.

Fanns nåt relativt nybyggt som hette Samed Sand Sea (låg granne med Sai Kaew Villa) som såg riktigt schysst ut men det kan nog varit rätt dyrt.

Vet att många rekommenderar Samed Villa, vet iofs inte vilken strand det ligger vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi var där i december. Först 5 dar på Koh Samet och sen 10 dar på Koh Chang nu efter åt skulle vi gjort tvärtom.

Kör hälften på varje tycker jag.

Härligt, skall dit i mars och bokat 10 dagar på Samet och 3 på Chang.

Lurade länge på uppdelningen. Ser enligt dig ut att bli bra.

Ja alla är vi olika, jag hade verkligen gjort helt tvärtom. Förstår inte heller varför man bokar i mars? Är väl onödigt om du märker att du inte trivs?

Lite konstig fråga, varför boka i Mars? Kanske inte förstår vad du menar men i mitt fall så tävlar jag i skidor hela vintern och då blir det Mars för semester.

Har barn med och frugan ogillar att flacka runt så det blir till att boka hemifrån!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×