Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
cicci

Är det nån som har något positivt att säga om

Rekommendera Poster

Vi ska åka på sommaren och så är det för att våra barn går i skolan och vi vill vara borta länge. Koh Samet  med omnejd samt Kambodja och Vietnam är dom ställen vi tänkt. Vi har hört att det är så dåligt väder åk inte dit ta Koh samui istället. Men är det någon som kan muntra upp mig lite. Eller är det bara så att vi kommer regna bort? ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

södra delarna är helt okey, inte vinterbra men helt okey, annars finns ju hela malaysias östkust som är fin vid den tiden.

Håller med om Malaysias östkust. Var där i Juli förra året. Perfekt väder och lugn sjö.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar Skruttan! Varför skulle vi svettas bort? Och på vilket sätt är Thailand svårt?

Hade vi velat åka till ett närmre ställe typ Grekland kan jag säga att budgeten inte håller i 2 månader som vi ska vara borta . Och varför skulle jag vilja ta semester någon annanstans än världens underbaraste land oavsett om det regnar eller inte. Vi sitter inte i sjön direkt utan vi kanske drar ner till Malaysia om det blir för mycket regn.

Ingen annan som känner sig positiv? 

Regnar ni inte bort så svettas ni kanske bort.

Finns det inte enklare och närmre ställen att ta sommarsemester på?

       

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Koh samui är ett bättre alternativ på sommaren just pga regnet. Det regnar MASSOR på Koh Chang på sommaren ( även förra månaden...)Man behöver inte undvika Thailand på sommaren bara man är på "rätt" sida/ställe. Och att man inte är rädd för regn...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnar ni inte bort så svettas ni kanske bort.

Finns det inte enklare och närmre ställen att ta sommarsemester på?

Jag förstår inte kommentaren. Nu bor jag visserligen på Phuket men jag tycker att lågsäsongen är helt underbar vädermässigt, visst kan det regna men det är oftast värre under hösten (sept-okt). För varje år så kommer det fler och fler turister från skandinavien under barnens sommarlov och det beror nog inte på att dom tycker om att regna eller svettas bort.  ;)

Jag rekommenderar er absolut att åka, två sköna månader i värmen med familjen till en rimlig kostnad.

Här är ett citat från en guidesida om Phuket som beskriver vädret som jag upplever det här under lågsäsongen

Visiting Phuket in the monsoon season has lots of advantages. Temperatures average a comfortable 29/30C (88-90F) and light warm winds make sightseeing tours very pleasant. During the monsoon season, it doesn't rain every day! The usual weather pattern is for short dramatic showers, with plenty of sunshine in between, providing an opportunity to chat with the locals while you're waiting for the rain to pass. June, July and August are particularly pleasant.

http://www.phuket-guide.net/phuket_home/index.htm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regnar ni inte bort så svettas ni kanske bort.

Finns det inte enklare och närmre ställen att ta sommarsemester på?

Jag förstår inte kommentaren. Nu bor jag visserligen på Phuket men jag tycker att lågsäsongen är helt underbar vädermässigt, visst kan det regna men det är oftast värre under hösten (sept-okt). För varje år så kommer det fler och fler turister från skandinavien under barnens sommarlov och det beror nog inte på att dom tycker om att regna eller svettas bort.  ;)

Jag rekommenderar er absolut att åka, två sköna månader i värmen med familjen till en rimlig kostnad.

Här är ett citat från en guidesida om Phuket som beskriver vädret som jag upplever det här under lågsäsongen

Visiting Phuket in the monsoon season has lots of advantages. Temperatures average a comfortable 29/30C (88-90F) and light warm winds make sightseeing tours very pleasant. During the monsoon season, it doesn't rain every day! The usual weather pattern is for short dramatic showers, with plenty of sunshine in between, providing an opportunity to chat with the locals while you're waiting for the rain to pass. June, July and August are particularly pleasant.

http://www.phuket-guide.net/phuket_home/index.htm

Tack Alsun det värmde verkligen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte vad du menar Skruttan! Varför skulle vi svettas bort? Och på vilket sätt är Thailand svårt?

Hade vi velat åka till ett närmre ställe typ Grekland kan jag säga att budgeten inte håller i 2 månader som vi ska vara borta . Och varför skulle jag vilja ta semester någon annanstans än världens underbaraste land oavsett om det regnar eller inte. Vi sitter inte i sjön direkt utan vi kanske drar ner till Malaysia om det blir för mycket regn.

Ingen annan som känner sig positiv? 

Regnar ni inte bort så svettas ni kanske bort.

Finns det inte enklare och närmre ställen att ta sommarsemester på?

       

Oj, det var nog en för snabb SPONTAN reaktion från min sida och att mitt tyckande bottnar i viss okunnighet eftersom flera inte förstod min kommentar. Jag kanske är helt "ute och cyklar" för vi har bara prövat månderna nov,dec,jan,feb och vet inte hur det är överallt. Och så missade jag rubriken att du bara ville ha positiva svar. Sorry, menade inte att såra dig.

Men vår allra närmsta vän bor i Cha Am året om och har, speciellt i år, klagat över värmen som inte sällan varit runt 40 grader. Du får sortera bland våra olika tyckanden och hoppas innerligt att ni får en bra sommarsemester i ett fantastiskt Thailand mm.

Med vänliga hälsningar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

då ska man vara medveten om att Thailand påverkas av två olika vädersystem vilket gör att hela landet INTE har liknande väder samtidigt.

men överlag är ju sommaren väldigt varm! så vistas man inte vid kusten då kan det nog bli rätt jobbigt om man nu inte älskar 40grader + å vindstilla :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit sammanlagt ca 14v utslaget på 4 resor i Thailand under Juli månad då min hustru har tvingad semester på sommaren.

Vi har varit på/i Chang Mai, Hua Hin, Koh Phangan, Koh Samui samt Bangkok. Jag vågar nog påstå att på dessa 14v har det max regnat (sammanslaget) 3dagar, det har ALDRIG varit något problem med vädret. Ofta en skur runt 18-19 tiden som snabbt försvunnit.

Värmen är inget jag stör mig på, kan vara lika varmt i Grekland dock inte lika fuktigt. Hur man tål värme är ju dock högst personligt, vill dock påstå att man vänjer sig, våra barn kan vara lite obekväma på kvällarna de första dagarna men sen är det rock n roll!

Sen är det inte så tjockt med turister på sommaren (vill inte veta hur det är på vintern!).

Skall tillbaka i sommar igen (Hua hin, lånar hus här, sen vidare till något annat).

/Kim

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit sammanlagt ca 14v utslaget på 4 resor i Thailand under Juli månad då min hustru har tvingad semester på sommaren.

Vi har varit på/i Chang Mai, Hua Hin, Koh Phangan, Koh Samui samt Bangkok. Jag vågar nog påstå att på dessa 14v har det max regnat (sammanslaget) 3dagar, det har ALDRIG varit något problem med vädret. Ofta en skur runt 18-19 tiden som snabbt försvunnit.

Värmen är inget jag stör mig på, kan vara lika varmt i Grekland dock inte lika fuktigt. Hur man tål värme är ju dock högst personligt, vill dock påstå att man vänjer sig, våra barn kan vara lite obekväma på kvällarna de första dagarna men sen är det rock n roll!

Sen är det inte så tjockt med turister på sommaren (vill inte veta hur det är på vintern!).

Skall tillbaka i sommar igen (Hua hin, lånar hus här, sen vidare till något annat).

/Kim

TACK DET VÄRMDE VERKLIGEN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bor också på Phuket, men har varit runt lite här och där under juli-augusti. Har aldrig haft så dåligt väder att jag tycket det varit bortkastad tid. Tycker som Alsun - det är oftast skönare på sommaren eftersom det oftast inte är så stekhett.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×