Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
LindaL

Finnair eller Qatar???

Rekommendera Poster

Vi har flygit med både Finnair 2006-2007 och med Qatar 2010..vi var mer nöjda med Qatar. Qatar hade bättre plan och service jämfört med Finnen, men det kan ju ha ändrat sig sedan vi åkte. Vi har iaf nu bokat med finnen å lyfter om 42 dgr  :)

Jag har också testat bägge, dock åkte jag med Finnair innan de uppgraderade flottan. Skillnaden var milsvid om man jämför säten, mat, underhållning ombord men framförallt, servicen!! Qatar är det bästa flygbolag jag åkt med och de är ju också 5* ratade enligt skytraxx.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag flyger Finnair Stockholm - Helsingfors - Bangkok med ett byte i Helsingfors på 1, 5 - 2 timmar eller flyger Qatar Stockholm - Doha - Bangkok med 1, 5 - 2 timmar i Doha. Vad är skillnaden?

Jo jag får sträcka på benen efter halva resan, gå på en riktig toalett, byta kläder beroende på vilket håll jag är på väg. Bra service, god mat och dryck. Utomordentligt underhållningssystem. Senast på väg hem behövde jag gå på toa på väg ut, frågade om det var möjligt. OK sa flygvärdinnan och rensade toan från två stora påsar med filtar på nolltid. Service!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För mina närmaste resor till Europa har jag bokat SAS, mest för att det är så trevligt med lite skandinavisk touch på komfort och underhållning, av nostalgiska skäl längtar jag efter sådant ibland.

Därefter kommer jag att resa minst en gång med Qatar för att se om de är så bra som alla säger.

Finnair kommer jag endast att anlita i nödfall. De är visserligen något billigare ibland, men det är inte värt den lilla besparingen att fraktas som boskap.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att Qatar får så bra kritik. Av personliga skäll så vägrar jag åka finnair eller äga nokia mobil

Hehe....jag åker också hellre med Qatar.....men det slumpade sig så att jag äger en Nokia och ska lyfta med Finnen denna gång, blir kanske Qatar nästa gång :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Hoppas det :) Jag är så himla flygrädd och det känns tryggt att qatar inte haft en enda incident + att det är såpass nya plan o sen att det ska vara 5  stjärnigt gör ju saken ännu bättre.

Om du är flygrädd kosta på dig en businessklassbiljett. Det går nu att få för under 18,000 kronor från Sverige tor under högsäsong. Det är visserligen fråga om en "business restrictive", som innebär en extra kostnad vid ombokning, men det låga priset är enastående förmånligt på ett så pass förstklassigt bolag som Qatar Airways.

I businessklass hos dem kommer du helt att glömma bort att du flyger.

Göran

...fast man måste ändå ha ordentligt gott ställt för att kunna motivera merkostnaden. Hon hade ju fått ett pris på 26700:- för 4 personer.

18000*4= 72000:-

En nätt merkostnad på 45000:- för lite bättre komfort under ett fåtal timmar är inget som gemene man har råd med. Även om det är ännu dyrare i vanliga fall. Det handlar ju ändå om en kvarts årsinkomst för en svensk medelinkomsttagare i merkostnad.

Har inte du berikats med skattesänkningar som oss andra i buisnessclass? För övrigt rekomenderar jag direktflyg så en redan lång restid inte blir längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flygit både Qatar och Finnair. Qatar är klart bättre men tyvärr tråkigt med långa väntetider i Qatar.

Finnair har trots allt moderna, nya plan precis som Qatar men kan inte stoltsera sig med samma service som Qatar. Är medlem hos båda då det blir en hel del resor till BKK.

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Båda har bra Frequent Flyer program.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har flygit både Qatar och Finnair. Qatar är klart bättre men tyvärr tråkigt med långa väntetider i Qatar.

Finnair har trots allt moderna, nya plan precis som Qatar men kan inte stoltsera sig med samma service som Qatar. Är medlem hos båda då det blir en hel del resor till BKK.

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Båda har bra Frequent Flyer program.

Tycker det var mycket bra med en bensträckare  efter 6 timmars flyg tid   är en o halvtimma för långt tid ?  dom som röker kan ju hinna med ett eller två bloss  sen kan snusarna byta ut sin mu- filt  :lagun:  gäller Qatar inte finnar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av personliga skäll så vägrar jag åka finnair eller äga nokia mobil

jeesus vilket fjortis-statement  ::)

Tycker det var mycket bra med en bensträckare  efter 6 timmars flyg tid   är en o halvtimma för långt tid ?  dom som röker kan ju hinna med ett eller två bloss  sen kan snusarna byta ut sin mu- filt  :lagun:  gäller Qatar inte finnar

Nu tror jag ju inte ALLA avgångar har exakt samma tider för mellanlandning, har läst här på forumet att flertalet har haft runt 6 timmar om jag inte minns helt fel. Vad skulle snusarna byta sa du?

Och för att tillägga något i sakfrågan så tycker jag att Finnair är helt okej, bor man som jag på västkusten så finns det inte så många alternativ att välja på.

Får åka till Köpenhamn nästa gång och testa Qatar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter bra att Qatar får så bra kritik. Av personliga skäll så vägrar jag åka finnair eller äga nokia mobil

Jag kom på att jag har Nokia stövlar, klart bästa på marknaden ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Då vet du int vad bra service är för något. QR var mycket bra tills för några år sedan då de började anställa en massa "ryss luder" till cabin crew. Hur i helvete tänker dessa enfaldiga araber. Vill man sänka ett flygbolag, ja då skall dessa ryss kretin anställas i cabin. De är så jävla korkade att hade jag haft en kniv tillgänlig hade jag knivat i ögat på dessa patrask.Jag har flugit frekvent ca 4-5 ggr till BKK och alltid i C klass. Nu dritter jag i detta skitbolag och väljer Emirates via LHR. Kan då flyga A380 i C klassen och får en egen hytte. Tack och lov är management på EK brittisk och de har förstått att minimera den slaviska ådran i kabin på deras bolag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Då vet du int vad bra service är för något. QR var mycket bra tills för några år sedan då de började anställa en massa "ryss ****" till cabin crew. Hur i helvete tänker dessa enfaldiga araber. Vill man sänka ett flygbolag, ja då skall dessa ryss kretin anställas i cabin. De är så jävla korkade att hade jag haft en kniv tillgänlig hade jag knivat i ögat på dessa patrask.Jag har flugit frekvent ca 4-5 ggr till BKK och alltid i C klass. Nu dritter jag i detta skitbolag och väljer Emirates via LHR. Kan då flyga A380 i C klassen och får en egen hytte. Tack och lov är management på EK brittisk och de har förstått att minimera den slaviska ådran i kabin på deras bolag.

Vilket patetiskt övertramp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Då vet du int vad bra service är för något. QR var mycket bra tills för några år sedan då de började anställa en massa "ryss ****" till cabin crew. Hur i helvete tänker dessa enfaldiga araber. Vill man sänka ett flygbolag, ja då skall dessa ryss kretin anställas i cabin. De är så jävla korkade att hade jag haft en kniv tillgänlig hade jag knivat i ögat på dessa patrask.Jag har flugit frekvent ca 4-5 ggr till BKK och alltid i C klass. Nu dritter jag i detta skitbolag och väljer Emirates via LHR. Kan då flyga A380 i C klassen och får en egen hytte. Tack och lov är management på EK brittisk och de har förstått att minimera den slaviska ådran i kabin på deras bolag.

Hoppas att de inte anställer en sådan fördomsfull som dig -och som bl.a. hotar med kniv- och har ett ordförråd sämre än sämst. Är det bara svordomar som du kan?

Tänkte anmäla inlägget men tror nog att det rensas bort ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med Pelle77 och Skruttan. Hur kan man utrycka sig på detta sätt oavsett vad man tycker om olika flygbolag och vilken nationalitet personalen har. Helt otroligt !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Då vet du int vad bra service är för något. QR var mycket bra tills för några år sedan då de började anställa en massa "ryss ****" till cabin crew. Hur i helvete tänker dessa enfaldiga araber. Vill man sänka ett flygbolag, ja då skall dessa ryss kretin anställas i cabin. De är så jävla korkade att hade jag haft en kniv tillgänlig hade jag knivat i ögat på dessa patrask.Jag har flugit frekvent ca 4-5 ggr till BKK och alltid i C klass. Nu dritter jag i detta skitbolag och väljer Emirates via LHR. Kan då flyga A380 i C klassen och får en egen hytte. Tack och lov är management på EK brittisk och de har förstått att minimera den slaviska ådran i kabin på deras bolag.

Har flygit med Qatar de 3 senaste gångerna. Inte sätt några ryssar till cabin crew. Mest asiater och några araber. Servicen har alltid varit bra. Jag tror att även om personalen är av ryskt ursrung kan de hantera servicen bra då de trots allt utbildats hos Qatar. Det är inte Aerosvit eller Aeroflot vi diskuterar.

Vilket patetiskt övertramp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finnair väljer jag då jag har bråttom, Qatar när jag vill njuta av bra service.

Då vet du int vad bra service är för något. QR var mycket bra tills för några år sedan då de började anställa en massa "ryss ****" till cabin crew. Hur i helvete tänker dessa enfaldiga araber. Vill man sänka ett flygbolag, ja då skall dessa ryss kretin anställas i cabin. De är så jävla korkade att hade jag haft en kniv tillgänlig hade jag knivat i ögat på dessa patrask.Jag har flugit frekvent ca 4-5 ggr till BKK och alltid i C klass. Nu dritter jag i detta skitbolag och väljer Emirates via LHR. Kan då flyga A380 i C klassen och får en egen hytte. Tack och lov är management på EK brittisk och de har förstått att minimera den slaviska ådran i kabin på deras bolag.

Har flygit med Qatar de 3 senaste gångerna. Inte sätt några ryssar till cabin crew. Mest asiater och några araber. Servicen har alltid varit bra. Jag tror att även om personalen är av ryskt ursrung kan de hantera servicen bra då de trots allt utbildats hos Qatar. Det är inte Aerosvit eller Aeroflot vi diskuterar.

Vilket patetiskt övertramp!

Skillnaden emellan dig och mig är att du tror medan jag VET. Jag flyger till BKK då vårt företag har Thailändare anställda och jag måste åka dit varje år för business agreement med DoE (department of Employment) som är deras motsvarighet till arbetsmarknadsdepartementet i Sverige. (DoE ställer kravet för att utfärda utresetillstånd för dessa anställda) annars kan de inte lämna landet. Således är det inga nöjes trippar jag gör utan affärsresor. Jag har flugit på BKK i 31 år och har i tidspektrat nog bredare erfarenhet än det stora flertalet av dem som loggar in på denna sejt. Vad gäller utbildningen så är det inte utbildningen som ställer till problem, utan deras attityd. Alla bolag som anställer ryssar väljer defenitivt att medvetet riskera deras så viktiga affärsresenärer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte folk mer att göra än tjabba om en fråga som numera är inaktuell, då lider vi verkligen av sysslolöshet.

Dessutom ändras bemanningen på flyget numera i rasande fart, alla letar efter besparingar, teknisk mellanlandning där man kan köpa billig soppa eller där man kan byta besättning blir mer och mer vanlig - allt för att spara pengar.

Självklart blir passagerarna lidande när besättningar minimeras men väljer man åka i apklassen så gör man.

Till syvende och sist, man får för vad man betalar.

Betala lite mer och köp biljett i affärsklassen och du har INGEN orsak till att klaga.

Hur man sen kan jämföra Qatar med Finnair övergår mitt förstånd, inte jämnför man Audi med Skoda = sak samma eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×