Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
MIA!

Hjälp med tips för resrutt?

Recommended Posts

*gaah* känner att jag blir helt stressad av alla valmöjligheter - så jag hoppas på bra tips från er erfarna Thailandsresenärer :)

Vi (2 vuxna och 2 barn, 8 och 11 år gamla) anländer till Bangkok mitt på dagen en torsdag i början på februari 2011. Min tanke är att vi "direkt" skall flyga vidare till ngt trevligt ställe - och ungefär där får jag hjärnförlamning och kan inte tänka. Vart är smart/bra att flyga från Bangkok?

Vi vill åka till kanske 2 eller 3 olika ställen (är i Thailand totalt 16 dagar). Är 3 ställen för mycket, kanske skall vi begränsa oss till 2 ställen?

Vart flyger vi i så fall vidare? Vi kan också tänka oss att åka buss/taxi/båt vidare, men det måste ju vara ngt ställe som man sedan kan ta sig tillbaka till Bangkok på ett smidigt sätt.

Vi tänker att vi skall sova endast 1 natt i Bangkok innan vi flygger hem (flyger med nattflyg).

Så - har ni några tips till ett kontrollfreak med resedrömmar? ;)

För att dessa tips ska bli vettiga så kanske det är bra om du preciserar vad ni är ute efter på semestern? Kan ju bli fel att tipsa om Patong eller Pattaya om ni är ute efter en öde strand o.s.v. Folkliv? Shopping? Fina stränder? Stadsliv?

Ah, men förlåt - självklart! :cr

Vi vill ha sol och bad i första hand. Nära till stranden är ett måste - men inget vilt nattliv. Shopping är klart underordnat - det tänkte vi ordna i Bangkok innan hemresan ;) Hotell och så känner jag är ett mindre problem - har blivit helt kär i t ex Sawadee som bokningssite.

Det är mest själva rutten... vart tar vi vägen från Bangkok, liksom...och hur tar vi oss tillbaka på smidigaste sätt utan att lägga för mycket tid på själva transporterna (även om vi vill förflytta oss och inte vara hela tiden på samma ställe).

Eg, vilket jag inte skrev från början, så _måste_ vi inte nödvändigtvis flyga från Bangkok, utan kan tänka oss taxi/buss/båt någonstans också... Vi anländer ju en bra tid på dagen, så vi har rätt gott om tid att komma fram till första anhalten innan natten...

Så här såg vår rutt ut för 1 år sedan:

Landade i Bangkok på fm, åkte in till hotellet i Bangkok, lade oss och sov några timmar, sen bad i pool och shopping på kvällen. Morgonen efter minibuss ner till Koh Maak ( ja speedboat också såklart). Stannade cirka 4 nätter och sedan åkte vi vidare till Koh Chang och stannade där i 9 nätter. Åter mot Bangkok, med minibuss. Stannade på vägen och simmade med delfiner på ett delfinarium. Blandade känslor kring det. Stannade två nätter i Bangkok innan hemfärd så att vi hann med lite marknader och utflykter samt shopping såklart. Vi reste två vuxna med 4 barn i åldrarna 5-11.

Nåt att tänka på är att båtarna till öarna inte alltid går så länge på kvällen. Kolla tidtabellerna om ni tänker åka direkt ner efter ni landat i Bangkok.

Tack för dina fina tips!

Vi kommer börja i Khao Lak 3 nätter, åka vidare till Koh Lanta i 4 nätter, Koh Lipe 4 nätter och sedan 2 nätter i Phuketområdet (Karon...) för att sedan avsluta i Bangkok.

Knappt en månad kvar nu - skall bli underbart!!

Tack för dina fina tips!

Vi kommer börja i Khao Lak 3 nätter, åka vidare till Koh Lanta i 4 nätter, Koh Lipe 4 nätter och sedan 2 nätter i Phuketområdet (Karon...) för att sedan avsluta i Bangkok.

ojjj..det kommer bli många resdagar/timmar för er :heat: Jag hade skippat Karon och flygit till Bangkok efter Koh Lipe!

Hmm, fast vi har flygbiljetter från Phuket upp till Bangkok, så hur det än blir så måste vi från Lipe till Phuket - och tanken var att inte lägga en heldag på resan upp till Phuket, och hellre dela upp det lite...

Guest antigone

Tack för dina fina tips!

Tänk vad olika vi är :laugh:, jag som får ångest av att veta att jag måste flytta på mig 1 gång under vår 2 veckors semester :cr...(Koh Lanta till Koh mook) jag blir precis matt när jag ser hur ofta ni ska packa ihop och flytta på er ;) samtidigt blir jag avundsjuk för jag skulle VILJA fara runt lite mer, fast kanske var längre tid då, en månad vore nog lagom.

Ha en skön semester!

antigone

Hehe...efter tips och råd både här och på andra ställen IRL, så har vi faktiskt sansat oss...  :cool

Nuvarande plan är att ta en "skräp"-natt i Phuket Town när vi kommer ned och sedan ta morgonfärjan mot Koh Lanta där vi ändrat vår bokning till 6 nätter.

Efter det har vi inga fasta planer, utan tänker att vi kanske flyttar till ngn av öarna(funderar lite på Koh Mook vi också) eller åker in till Ao Nang och har det som bas resten av tiden och gör utfärder därifrån. Eller så kanske vi väljer att vara kvar på Lanta. Ingen vet  :D

Det är emot min natur att inte veta och inte planera - men "jag kan flyga, jag är inte rädd"  :laugh: :laugh: Så, wish me luck!