Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Rickardrr

Erfarenheter business to business?

Rekommendera Poster

skulle vilja göra lite affärer med Thailand och bla få en båt/båtar tillverkade!  Nytt land nya kultur... hur gör man säkra affärer där? (mest ekonomiska så att inte pengar försvinner:) visserligen är ägaren Italienare men jag känner inte till deras företags kultur heller... Tanken är att jag inte ska vara på plats i Thailand fast det skulle vara önskvärt;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du går in i en affär som partner eller dyligt bör du göra en due diligence (genomlysning) av företagets ekonomiska status. Sedan bör du förvissa dig om att vederbörliga tillstånd finns, alltför många farangdominerade företag opererar utan giltiga tillstånd. Du bör också kolla upp ägarstatusen, vem/vilka som har teckningsrätt och tänk också på att bolaget är till minst 51% thailandsägt för så vida det inte fått ett godkännande av BOI (Board Of Investment).

Lycka till,

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har haft den typ av buisness i thailand tillsammans med en svensk, jag bodde där men var i sverige ibland och vet att han myglade med hur mycket den var uthyrd,(hade en thai på en annan båt som hjälpte mig att kolla när den åkte ut.jag skullle råda dig att ligga lågt med den buisnessen speciellt som tiderna är nu också, många båtar-lite turister.

post-1915-1476871232816_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för begynnande svar!

precis:) det är inte lika enkelt som i Sverige, Företaget som jag tänkt anlita är väl etablerad, Det jag sett vid besök ser bra ut men det finns en bra grundregel "förtroende bra, kontroll bättre"  men vart kan man söka informationen?

Är det brukligt med bankgarantier?

jag tänkte inte bedriva verksamhet där utan bara få tillverkning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tänkte inte bedriva verksamhet där utan bara få tillverkning.

Då är det en helt annan situation det handlar om eftersom det då är fråga om en vanlig affärsuppgörelse, vilket är mycket lättare att hantera. Det säljande företaget borde kunna komma med referenser som du kan kontrollera mot. Sedan kan du anlita en jurist för att kontrollera företagets ekonomi.

Är det brukligt med bankgarantier?

Vet inte på rak arm om det är vanligt i den branschen. Jag arbetade tidigare inom den militära sektorn och där var det mer eller mindre obligatoriskt.

Du bör eftersträva minst två bankgarantier; en förskottsgaranti som avräknas successivt allteftersom du gör dina inbetalningar enligt betalningsplanen. Du bör inte gå med på en "down payment", som är en första milstensinbetalning, men du kan väl gå med på "advance payment", vilket är ett förskott. Håll isär begreppen.

Sedan skall du också kräva en fullgörandegaranti som skall vara på minst 10% av totalbeloppet. Båda garantierna skall vara utställda i din bank (den svenska) och vara s.k. "on demand-garantier".

Vill du vara riktigt säker bör du även kräva en garanti garnati, dvs. en garanti som löper under garantitiden och som säkerställer att säljaren uppfyller sina garantiåtaganden. En sådan garanti bör ligga på minst 5% av kontraktspriset.

Slutligen bör du ha ett bra och balanserat avtal på engelska, vilket är o.k. enligt thailändsk lag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×