Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Alsun

Respektera röd flagg på stränderna

Recommended Posts

Ja och den mannen var nog inte precis otränad, se citat från en Phuket Wan

The young man was a member of Bahrain Democratic Youth Society and worked as a lifeguard at Lost Paradise of Dilmun Water Park

En annan man drunknade samma dag i Kata så det blev två offer på en dag, återigen säger jag tragiskt och onödigt.

Läste i Phuket Wan att förra året drunknade 57 personer i vattnen runt Phuket. Som en jämförelse nämndes att det var 153 personer som omkom i trafiken. En hög siffra drunkningsolyckor och till 99 hade säkert dom flesta kunnat undvikas om inte röd flagg och andra varningar trotsats.

Hittills i år har tydligen 25 drunknat.

http://phuketwan.com/tourism/phuket-beach-mayor-wants-resort-red-flag-alert-12832/

Ni som någongång skulle hamna i dessa hemska strömar och vågor. Simma snett in mot stranden, flyt bara när ni dras utåt och simma bara närv ågorna drar er inåt. Stressa inte upp er....Vet att det är svårt men om ni följer mina tips så finns chansen att ni klarar er om den hemska upplevelsen blir sann.

Jag tar upp den här gamla tråden då det tråkigt nog behövs, jag ber er alla att respektera röd flagg på stränderna. Jag vet att vi har olika åsikter om hur farligt det är men så länge folk dör (enligt mig i onödan) kommer jag att fortsätta varna.

Idag har ytterligare två turister drunknat, vila i frid.

http://phuketwan.com/tourism/phukets-beach-death-kills-tourists-13528/

Obehagligt och tragiskt  :(

Lite oroande oxå det de beskrev i artikeln om orsaken till att det sker så mkt dödsolyckor även nu under den "lugna" perioden...

"" Ovanliga väderförhållanden i hela regionen från Sri Lanka till Australien tros ha skapat förutsättningar för dödliga monsun''rip-strömmar'' att fortsätta trots att vi kommit till den vanligtvis lugna December-april högsäsong i Phuket.""

Vädret är helt klart konstigt nu - gäller att förhålla sig till det när man åker ner nu...

På norra Samui var stranden bråddjup och vågorna gick höga första dagarna, självklart röd flagg. Ändå badade folk o lät sina treåringar springa i vågskvalpet. Obehagligt att se.

Jag kände av havets kraft när jag dök (även om det inte är samma sak). Svårt att ta sig upp i dykbåten då havet fick båten att gunga ordentligt.

Tack för påminneleserna! Det var nytt för mej att man inte alls skall gå i havet med röd flagg, trodde det var lugnt några meter ut  :-[

Bada aldrig vid röd flagg är mitt råd. Är det röd flagg där man är så kan det vara ok att bada på grannstranden om den ligger mer skyddad av rev etc. Undervattensströmmar ser man inte.

Var har det varit rödflagg nånstans på senaste tiden?

Dom olyckorna som skedde idag var i Karon och det var röd flagg uppsatt. Nu var det väldigt vågigt i det här fallet men förädiska rip-strömmar syns inte alltid på ytan så därför ska man ALLTID ta för vana att kontrollera flaggningen.

Det varierar från dag till dag så där det INTE varit röd flagg den senaste tiden är ingen garanti för att det är lika i morgon och vice versa.

Var har det varit rödflagg nånstans på senaste tiden?

Dom olyckorna som skedde idag var i Karon och det var röd flagg uppsatt. Nu var det väldigt vågigt i det här fallet men förädiska rip-strömmar syns inte alltid på ytan så därför ska man ALLTID ta för vana att kontrollera flaggningen.

Det varierar från dag till dag så där det INTE varit röd flagg den senaste tiden är ingen garanti för att det är lika i morgon och vice versa.

Okej.. nej men det är klart.. i havet kan ju strömmar gå olika oavsett period.. jag har själv badat där det inte var röd flagg men sedan hamnat där det varit det. Och det kan jag säga att det var INTE roligt. Jag hade tur som hade surfbräda och kunde skjutsas in av vågorna. var dessutom på Kuta Beach på Bali. Men det är likadant där såklart med rödflagg osv.

Hur ser det ut med flagg på Karon, Kata etc på Phuket.

Trots att jag är i krokarna relativt ofta har jag inte kikat.

Vet att folk ofta blir förvirrade at tex Jetski flaggorna och att det kan vara glest med flagg. Trist med den här typen av "farligt vatten" även under högsäsongen.

En fundering på det här med flaggningen, Vi har varit på Nai Harn hela veckan och det är lite märkligt att varje morgon så är det röd flagg och vid tämligen samma tidpunkt på morgonen så flaggas det om till gult. Sätter man alltid röd flagg på natten och har det med tidvattnet att göra?

Sen vore det ju inte fel om det upplystes vid stränderna vad flaggorna står för, här har jag inte sett någon tavla gällande flaggningen i alla fall och kan inte påminna mig om mina tidigare åtta vistelser på Karon heller?? många skiter ju totalt i flaggningen och även små barn tillåts att bada när det är rödflaggat!!

Badvakten ser jag bara när han byter flagga och inte sitter han i tornet inte. Myndigheterna har nog en del att förbättra här med tanke på vad som händer. Nu skall vi till Karon imorgon för två veckors vistelse så jag skall kolla hur det funkar där.

Sen vore det ju inte fel om det upplystes vid stränderna vad flaggorna står för, här har jag inte sett någon tavla gällande flaggningen i alla fall och kan inte påminna mig om mina tidigare åtta vistelser på Karon heller??

I Karon så finns det skyltar uppe vid vägen, har för mig att det finns flera men åtminstone en ganska mitt på stranden. Har också för mig att jag såg en skylt vid Nai Harn med.

Har varit ner vid karon runt juni/juli några år i rad . Det är alltid röd flagg . Personligen så stör det inte mig då jag alltid föredrar polen men ungarna vill gärna gå ner och plaska i kanten . Det har i försig funkat men i år ska jag ner med min svärföräldrar Phuuuuu . Svär mor vill bada i havet och jag har gjort klart att är det röd flagg så är risken stor att du kommer att ångra ditt dopp. Kata brukar ju vara lugnare men vet ni nån badstrand eller vik man kan ta sig till som det är lugnt vatten i juli?? så jag slipper ha en grinig svärmor .