stgrhe 0 Report post Posted July 13, 2010 5. Respektera äldre och höga ämbetsmän. I Thailand respekterar man sina gamla till skillnad från ett land jag inte tänker nämna här. Finns litet hyckleri i detta da dem aldre aldrig har fel och man far anpassa sig darefter, jag gar aldrig med pa sant forutom med svarforaldrarna men det ar dar jag drar gransen. Bara for man ar aldre har man inte alltid ratt, det ar en av anledningarna Thailand ser ut som det gor idag. Och jag gör det inte ens för mina svärföräldrar! Respekt är något man måste förtjäna hos mig och inte något man bara får per automatik. I sakfrågor må man ha olika uppfattning men att ge med sig bara för sakens skull gör jag inte. Då tycker jag det är mycket mer hederligt att avsluta diskussionen med att påpeka att man har särskilda uppfattningar i frågan. Göran Share this post Link to post Share on other sites
Eremiten 0 Report post Posted July 13, 2010 5. Respektera äldre och höga ämbetsmän. I Thailand respekterar man sina gamla till skillnad från ett land jag inte tänker nämna här. Finns litet hyckleri i detta da dem aldre aldrig har fel och man far anpassa sig darefter, jag gar aldrig med pa sant forutom med svarforaldrarna men det ar dar jag drar gransen. Bara for man ar aldre har man inte alltid ratt, det ar en av anledningarna Thailand ser ut som det gor idag. Tror inte ens dem forstar det da det ar del av deras kultur... Och jag gör det inte ens för mina svärföräldrar! Respekt är något man måste förtjäna hos mig och inte något man bara får per automatik. I sakfrågor må man ha olika uppfattning men att ge med sig bara för sakens skull gör jag inte. Då tycker jag det är mycket mer hederligt att avsluta diskussionen med att påpeka att man har särskilda uppfattningar i frågan. Göran Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted July 13, 2010 Den yngre genarationen börjar allt att förstå, och ifråga sätta mer och mer har jag märkt Share this post Link to post Share on other sites
PerBKK 0 Report post Posted July 13, 2010 Den yngre genarationen börjar allt att förstå, och ifråga sätta mer och mer har jag märkt Äntligen! Som Fylking hade sagt Share this post Link to post Share on other sites
Siranie 0 Report post Posted September 2, 2010 Ett gammalt tråd men det var kul att läsa era inlägg. Då har jag lite att berätta här också, som thaitjej och jobbade en tid i Bangkok och hade en svensktjej med mig som lärling. 1. att tafsa. Thaitjejer tafsar på andra tjejer. De i restaurangen klämde lite här och var på mitt fläsk och på M. som var mullig och hade verkligen stora tuttar. Först var det mer som en lek, sen blev det för mycket och M. blev sur. Hon sa inte ifrån och jag fick tala om för thaitjejerna att det var inte ok. 2. att tala om vad man tycker t ex "vad tjock du är", "ät inte för mycket för du blir tjock", "f-n va hon/han ser ut". M. blev så sur att man talade om för henne att hon var tjock och det var inte bra att vara tjock men hon var söt å det fick hon höra ofta ute. Men M. var verkligen tjock. Kommer man hem till en svensk så säger man ju inte "gud va du har lagt på dig", vilket man gör det så gärna i Thailand. Till och med försäljerna säger sånna grejer. Och jag fick tala om för thaitjejerna å folk att det var inte ok att säga till en farang. 3. att prata om kungafamiljen. No no no, jag började prata eller ville ha en diskussion å min vännina försökte tysta mig. Det pratas inte, iaf inte offentligt men hemma mellan fyra väggar så är det helt annat. Kungen, inget skitsnack och inte heller om prinsessan "Pra-teap" men de övriga familjemedlemar så är det så mycket skit å hemligheter, tydligen vet alla om nånting men det får man förstått inte säga fritt. Yttrande frihet... not. 4. att respektera de äldre. Tur att jag har en modern mamma fast hon är också lite gammalmodig av sig när det gäller vissa saker. Jag respekterar inga andra äldre vuxna än mina egna. Gick på en husinvigningsfest hos en thaifamilj i Sthlm, men munkar och hela köret. Det var en tjock äldre dam som tyckte att hon hade rätt att tala om att vi "barn" skulle lämna plats åt henne. Att vi yngre redan kröp runt på golvet på alla fyra för man skulle inte gå där alla vuxna satt. Satt nån på en stol så skulle man gå med böjda rygg, alltså ALDRIG ha sitt huvud över en vuxen och är en lång så får man böja sig när man går. Ok, allt det här har jag redan i ryggraden å funkar per automatik. Men f-n talar inte om för mig vad jag skall göra å inte bara för att du är äldre, och såklart så fick jag vara "snäll" så att mamma inte skulle tappa ansiktet, eller att någon kan säga att jag har en dålig mamma som har uppfostrat mig fel... hmm. Suck. Yes, respekt är något man förtjäna men i Thailand så fick man som barn också smaka på pinnen om man inte visade respekt för de äldre. 5. att inte tappa humöret eller gräla i publik. Herrugud, jag blev utjagad ur en klädsbutik i Saun Lum Night Bazaar. Försäljerska låg i en stol och snackade i telefon, brydde sig inte om mig. Sen sa hon "ska du ha eller?" med en ton som man uppfattade som "dags att gå". Då blev hon lite sur för jag gick, så jag frågade vad klänningen kostade, fick priset och så sa jag att jag kan lika gärna köpa på Platinum (för hon köpte säkert därifrån för 3ggr mindre). Då jäklar.. hon blev asförbannad på mig!!! Jag tyckte att hon kunde försöka köpslå med mig men nej, hon reagerade som en galning å jag bara gick min väg. Men nej, hon kom efter mig och skrek efter mig inför alla andra att jag var "I-baa!" å att jag sa si å så. Min kompis tyckte att vi skulle gå fort innan hon ta med sig sina vänner. Bah! 6. Klädsel. Min kompis kom över och jag sa att vi åker till MBK. Hon gick hem och byte om, hon sa att hon måste piffa upp sig för man vill inte vara sämre... Samma var det med China town, då skulle hon hem å klä ned sig, för annars blir det dyrt att handla. 7. Pengar och killar. De flesta thaitjejer jag känner får pengar av sina killar, det har blivit som ett måste eller så förväntar de sig det iaf. Min barndomsvän frågade mig om min svenska kille ger mig några pengar. Sa att vi bor ju redan ihop å delar på allt och NEJ han ger mig inga kontanter. Och jag tycker varför skall man be en kille om pengar när man har egna. Hon tyckte att det var självklart att en kille skall ge, att man hjälps åt. Alla thai jag känner tycker att jag är frispråkig, att jag inte är så thai av mig och mitt farang sätt att tänka bör jag tona ner. När jag sen talade om att de bör vara mer självständiga, så får man höra "jag är inte som du". 8. Min styvpappa ser ut som en blond gorilla. Och thaimän vill tydligen ha hår på armar, och de tafsar gärna på pappas arm å känner på pälsen. Vad har ni att säga om detta? Share this post Link to post Share on other sites
Eremiten 0 Report post Posted September 2, 2010 Ett gammalt tråd men det var kul att läsa era inlägg. Då har jag lite att berätta här också, som thaitjej och jobbade en tid i Bangkok och hade en svensktjej med mig som lärling. 1. att tafsa. Thaitjejer tafsar på andra tjejer. De i restaurangen klämde lite här och var på mitt fläsk och på M. som var mullig och hade verkligen stora tuttar. Först var det mer som en lek, sen blev det för mycket och M. blev sur. Hon sa inte ifrån och jag fick tala om för thaitjejerna att det var inte ok. 2. att tala om vad man tycker t ex "vad tjock du är", "ät inte för mycket för du blir tjock", "f-n va hon/han ser ut". M. blev så sur att man talade om för henne att hon var tjock och det var inte bra att vara tjock men hon var söt å det fick hon höra ofta ute. Men M. var verkligen tjock. Kommer man hem till en svensk så säger man ju inte "gud va du har lagt på dig", vilket man gör det så gärna i Thailand. Till och med försäljerna säger sånna grejer. Och jag fick tala om för thaitjejerna å folk att det var inte ok att säga till en farang. 3. att prata om kungafamiljen. No no no, jag började prata eller ville ha en diskussion å min vännina försökte tysta mig. Det pratas inte, iaf inte offentligt men hemma mellan fyra väggar så är det helt annat. Kungen, inget skitsnack och inte heller om prinsessan "Pra-teap" men de övriga familjemedlemar så är det så mycket skit å hemligheter, tydligen vet alla om nånting men det får man förstått inte säga fritt. Yttrande frihet... not. 4. att respektera de äldre. Tur att jag har en modern mamma fast hon är också lite gammalmodig av sig när det gäller vissa saker. Jag respekterar inga andra äldre vuxna än mina egna. Gick på en husinvigningsfest hos en thaifamilj i Sthlm, men munkar och hela köret. Det var en tjock äldre dam som tyckte att hon hade rätt att tala om att vi "barn" skulle lämna plats åt henne. Att vi yngre redan kröp runt på golvet på alla fyra för man skulle inte gå där alla vuxna satt. Satt nån på en stol så skulle man gå med böjda rygg, alltså ALDRIG ha sitt huvud över en vuxen och är en lång så får man böja sig när man går. Ok, allt det här har jag redan i ryggraden å funkar per automatik. Men f-n talar inte om för mig vad jag skall göra å inte bara för att du är äldre, och såklart så fick jag vara "snäll" så att mamma inte skulle tappa ansiktet, eller att någon kan säga att jag har en dålig mamma som har uppfostrat mig fel... hmm. Suck. Yes, respekt är något man förtjäna men i Thailand så fick man som barn också smaka på pinnen om man inte visade respekt för de äldre. 5. att inte tappa humöret eller gräla i publik. Herrugud, jag blev utjagad ur en klädsbutik i Saun Lum Night Bazaar. Försäljerska låg i en stol och snackade i telefon, brydde sig inte om mig. Sen sa hon "ska du ha eller?" med en ton som man uppfattade som "dags att gå". Då blev hon lite sur för jag gick, så jag frågade vad klänningen kostade, fick priset och så sa jag att jag kan lika gärna köpa på Platinum (för hon köpte säkert därifrån för 3ggr mindre). Då jäklar.. hon blev asförbannad på mig!!! Jag tyckte att hon kunde försöka köpslå med mig men nej, hon reagerade som en galning å jag bara gick min väg. Men nej, hon kom efter mig och skrek efter mig inför alla andra att jag var "I-baa!" å att jag sa si å så. Min kompis tyckte att vi skulle gå fort innan hon ta med sig sina vänner. Bah! 6. Klädsel. Min kompis kom över och jag sa att vi åker till MBK. Hon gick hem och byte om, hon sa att hon måste piffa upp sig för man vill inte vara sämre... Samma var det med China town, då skulle hon hem å klä ned sig, för annars blir det dyrt att handla. 7. Pengar och killar. De flesta thaitjejer jag känner får pengar av sina killar, det har blivit som ett måste eller så förväntar de sig det iaf. Min barndomsvän frågade mig om min svenska kille ger mig några pengar. Sa att vi bor ju redan ihop å delar på allt och NEJ han ger mig inga kontanter. Och jag tycker varför skall man be en kille om pengar när man har egna. Hon tyckte att det var självklart att en kille skall ge, att man hjälps åt. Alla thai jag känner tycker att jag är frispråkig, att jag inte är så thai av mig och mitt farang sätt att tänka bör jag tona ner. När jag sen talade om att de bör vara mer självständiga, så får man höra "jag är inte som du". 8. Min styvpappa ser ut som en blond gorilla. Och thaimän vill tydligen ha hår på armar, och de tafsar gärna på pappas arm å känner på pälsen. Vad har ni att säga om detta? Känner igen detta då jag har hört liknande från tjejens kusiner. Men.. mja nog svårt att klå detta Share this post Link to post Share on other sites
50ae 0 Report post Posted October 12, 2010 Ställer sig upp när filmen börjar i bio salongen det är mycket viktig... även jag glömt när jag var där sist man vill inte råka illa ut eller få fängelse + böter Någon som är villig att testa? Share this post Link to post Share on other sites
Chryzaliz 1 Report post Posted October 12, 2010 Jag var på en stor konsert i Pattaya för ett par veckor sedan med bl.a. Bodyslam och Sek Loso. När alla dessa tusentals människor var på väg ut från området så började nationalsången ljuda ur högtalarna. Det var häftigt att se hur hela folkhavet tvärstannade och vände sig om mot de vajande flaggorna på storbildsskärmarna. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted October 12, 2010 Jag var på en stor konsert i Pattaya för ett par veckor sedan med bl.a. Bodyslam och Sek Loso. När alla dessa tusentals människor var på väg ut från området så började nationalsången ljuda ur högtalarna. Det var häftigt att se hur hela folkhavet tvärstannade och vände sig om mot de vajande flaggorna på storbildsskärmarna. Applicera det på Svenskar och hakkorsen kommer på köpet :-\ Säger inte att "kärlek" till en nation behöver vara dålig även om jag anser det vara en aning begränsande i större samanhang. Men det är intressant hur samma fanomen kan skifta i reaktion hos en och samma idivid. Share this post Link to post Share on other sites
50ae 0 Report post Posted October 12, 2010 Men Nazisterna stödjer väl inte Kungen av något slag? Bara för att Thai har respekt för kungen när sången spelas betyder väl inte att dem är nationalister? Det går inte att jämföra det tycker jag. Förövrig när kl är 06:00, 08:00 eller 18:00 ska man helst stanna upp... det hade jag lärt mig. Även om jag kommer ihåg det just då när jag var där senast Bra att veta, kanske inte när du åker bil, kör motorcykel eller nåt men vid andra tillfälle. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted October 12, 2010 Men Nazisterna stödjer väl inte Kungen av något slag? Bara för att Thai har respekt för kungen när sången spelas betyder väl inte att dem är nationalister? Det går inte att jämföra det tycker jag. Förövrig när kl är 06:00, 08:00 eller 18:00 ska man helst stanna upp... det hade jag lärt mig. Även om jag kommer ihåg det just då när jag var där senast Bra att veta, kanske inte när du åker bil, kör motorcykel eller nåt men vid andra tillfälle. Jag menar inte att det finns ett samband mellan nazism och att thailändare dyrkar kungen, absolut inte. Men skulle vi utrycka något sådan i Sverige om så bara för vår flagga skulle individerna bli stämplade direkt. Det är möjligt att man kanske inte behöver vara nationalist för att man dyrkar sin kung, har inte funderat något vidare över just den möjligheten men kungen representerar landet så jag skulle säga att det i mångt och mycket till en extremt hög grad går hand i hand. I Thailand är det fråga om nationalism i hög grad, inte knske aktivt på individuell nivå kanske men systematisk "hjärntvättning" pågår från tidig ålder skulle jag bestämt säga. Bra eller dåligt, upp till var och en att avgöra. Share this post Link to post Share on other sites
50ae 0 Report post Posted October 12, 2010 Kan du förklara hur dem har blivit hjärntvättad? Ingen är tvungna att göra något alls. Kungen i Thailand har gjort massa saker för fattig folket det är väl anledning att han är så älskad, om nu kännedom om det. Sen kan du ju jämföra om folk blir hjärntvättad nu och kommer tycka om den nya kungen dvs nuvarande prins? Man måste först förstå varför folket respektera honom och inte prata ut i det blå. För mig själv, har inte så stor betydelse. Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted October 12, 2010 Kan du förklara hur dem har blivit hjärntvättad? Ingen är tvungna att göra något alls. Kungen i Thailand har gjort massa saker för fattig folket det är väl anledning att han är så älskad, om nu kännedom om det. Sen kan du ju jämföra om folk blir hjärntvättad nu och kommer tycka om den nya kungen dvs nuvarande prins? Man måste först förstå varför folket respektera honom och inte prata ut i det blå. För mig själv, har inte så stor betydelse. Jag pratar om nationalismen i sig inte om kungen är bra eller ej. Vad fok tycker i den frågan betyder inget alls eftersom man inte har rätt till en egen åsikt i det ämnet. Det jag menar med hjärntvätt är tex att det är uppställning för nationalsång varje dag i skolan. Att skolan i princip enbart lär ut Thai historia och media ger en propaganda bild om att landet är något det inte riktigt alltid är. Har du annan åsikt så får det va så, det här är min och jag tycker inte man behöver titta så noga eller vara speciellt lyhörd för att se de sakerna Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted October 12, 2010 håller med endoo till fullo! inget fel i att älska sitt land, men ren nationalism är aldrig bra och ofta rent ut sagt farligt. Share this post Link to post Share on other sites
pellebl 0 Report post Posted October 12, 2010 All fanatism är av ondo oavsett om det gäller nationalism, politik, religion, sport, kultur, motion, bantning eller vad det nu kan vara. Share this post Link to post Share on other sites