Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
wall80

vett och etikett i Thailand

Recommended Posts

Som många vet så ska jag snart åka iväg på semester till Bangtao. (15dagar kvar)  :D

Något som jag tycker är väldigt viktigt är att ta seden dit man kommer.

Det finns vissa saker man bör undvika att göra i Thailand. Tex..

Att INTE klappa någon på huvudet.

Att INTE trampa på tappade/rullande mynt för att stoppa dem.

Att INTE peka med fötterna.

Kom med fler tips som man bör tänka på så man inte hamnar i knasiga situationer i onödan.//Robb

Hej,

Inte spela säckpipa hela natten på tåget i sovvagn

Inte råna banker eller guldsmedsaffärer

Inte uträtta sina behov i folks trädgårdar

Inte utsätta polismän för mjukglassattacker

Inte gå naken på restaurang

Inte syssla med kulstötnings-träning inne i lägenhet

sunt förnuft är allt du behöver å förståelse för att du är gäst i ett land.

behövs inga pekpinnar och regler för att uppföra sig väl.

sen kan det ju självklart vara intressant att lära sig dom kulturella skillnaderna men då är det väl kanske mer intressant VARFÖR man inte ska göra vissa saker.

ingen kommer bli arg eller upprörd om du klappar ett barn på huvudet, alla på turistorterna är väl medvetna om att vi gör det enbart i ett gott syfte.

respekt, hänsyn och artighet är allt som behövs för att uppföra sig bättre än på tok för många som besöker Thailand.

Ja det jag startade var just dem kulturella skillnaderna och inte massa annat trams! Som jag skrev i slutet... Ge gärna fler tips!

Alltså! Fler tips på kulturella skillnader och skriv då gärna varför.

Det behöver du inte om du inte vill ,men på mindre ställen när du ser att thailändarna gör det ,då bör man också göra det

ja det var verkligen en sanning med modifikation, ta av sig skorna å gå in på seven då kommer nog folk undra hur man är funtad.

men står det massa skor utanför så kan man ju följa exemplet. . åter igen . . sunt förnuft.

Nejdu, det garanterar jag dig att du inte gör. någon rojalist kanske berättar för dig varför du inte ska göra så men något fängelse får du inte se.

hångla eller taffsa inte på din partner/tillfällig bekant offentligt. thailändare visar sällan känslor offentligt. en liten puss och hålla i handen är ok. detta gäller framför allt snubbar som raggar upp thaibrudar. man kan riktigt se hur jobbigt brudarna tycker att det är när snubbarna slickar dem i hela fejjan och tar dem på röven etc.

sola helst inte topless (tjejer)

gå ej till restaurang (syftar på på stranden) i bikini eller badbyxor!!

besök inte de stora shoppingmallen iförd flipflops, linne eller andra strandrelaterade kläder. flipflops är ok om resten av outfitten är lämpad för lite finare ställen.

tänk på att ni är i ett buddhistiskt land!

Ja det där med att höja rösten när man prutar och sånt ska man verkligen ta till sig har jag hört!.

Tom: Ja jag får lösa det på något sätt.  :D

Gällande klädsel i Bangkok så det ofta "smart casual" som gäller. Det räcker med långa byxor och kortärmad skjorta/pikétröja för herrar för att få bättre respekt och bemötande. Och på de flesta restauranger med högre nivå än gatukök så slipper man eventuell nobben i dörren.

Har sett alltför ofta killar bli nobbade i dörren på nattklubbar i badshorts, linne och flip-flops. räcker med jeans, t-shirt på de flesta nattklubbar.

Okej någon nattklubb lär det inte bli för mig ändå men bra att veta för det är säker många som föredrar lång/kort shorts som slutar strax ovanför vristen.

man kan riktigt se hur jobbigt brudarna tycker att det är när snubbarna slickar dem i hela fejjan och tar dem på röven etc.

Jag spenderar mycket liten tid på ställen där dessa folk rör sig men dem finns ju lte överallt och om det är någon som tafsar så är det ju just thaitjejerna.

Ruffsar man till håret på en vuxen thai så blir det problem.

Gör normalt folk det på folk man inte känner i Sverige, eller på vuxna man känner???

jag hade reagerat ganska negativt om någon jag inte kände mycket väl gjorde det på mig med och om någon jag kände väl gjorde det så måste det vara i en mycket speciell situation.

Sen har det inte att göra med att jag anser att det är min högsta punkt eller så. Kanske är det bara jag som inte skulle gilla det.

skäll inte ut en thailändare offentligt. det klarar de inte och du förolämpar dem kraftigt.

Visst förolämpar du dom om du skäller men det är du själv som förlorar mest eftersom dom kommer att se ner på dig efter det. En som har tappat humöret offentligt får leva med det lääänge. Även om dom som vanligt ler åt dig senare så ska du vara glad för att du inte kan läsa deras tankar  ;)

Jag håller med dig Endoo! Men infon om det hela är iallafall bra. Kan tillochmed säga att jag hatar att bli rörd på mitt huvud.