Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Alsun

Dengue feber

Recommended Posts

Nu har vi slagit ett tråkigt rekord och det är på plats att varna lite extra. Det är t o m så allvarligt att sköterskor har gått runt för att inspektera trädgårdar och informera om stillastående vatten, det har jag aldrig varit med om förut. Jag är faktiskt själv lite skärrad eftersom jag har haft det förut och oddsen då är mycket sämre för den värsta varianten. Dom har forskat i många år nu men vaccinet tycks aldrig bli klart.

Smörj in er gott folk, jag smörjer mig nu och har även myggspiraler tända runt huset vid skymningen.

http://www.phuketgazette.net/archives/articles/2010/article8887.html

Ja smörjde inte in mej en ända gång nu när jag var i Thailand å ja fick inte ett ända myggbett... Ja va iof bara i Pattaya och på Koh Samui.

Problemet e ju att dengumyggan även e framme på dagen å då är ju inte de första man tänker på att spruta myggmedel på sej.

Uscha inge’ kul! Vi hade faktiskt stoppa-myggen-inspektörer här för några år sedan som kollade runt. I år har jag inte sett några, men det kan bero på att vi numer har mur...  :P

En jobbkompis kom hem från Thailand nyligen, hade suspekta blödningar. Har hört om liknande utbrott  i Malaysia. Absolut viktigt att skydda sig då det är betydligt farligare om man drabbas igen.

Man bör särskilja "dengue fever" och "dengue hemorrhagic fever" (DHF) där det är den senare som kan vara riktigt farlig.

Denguefeber

Det finns fyra denguevarianter (strängar) kallade DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4. En person kan infekteras av flera av varianterna men en av varianterna drabbar huvudsakligen barn (minns inte vilken och kan inte fråga frugan eftersom hon sover).

DHF

Dengue hemorrhagic fever är riktigt farlig och kan egentligen betraktas som en egen sjukdom i sig. DHF kan vara dödlig. Följande symptom är vanliga:

# Feber

# Huvudvärk

# Halsont

# Buksmärtor

# Illamående

# Andningsbesvär

# Hosta

# Blödningar

Göran

Uscha inge’ kul! Vi hade faktiskt stoppa-myggen-inspektörer här för några år sedan som kollade runt. I år har jag inte sett några, men det kan bero på att vi numer har mur...  :P

Jag var hemma och såg tre damer stå utanför muren spanandes så jag gick och frågade vad dom ville. När dom väl var inne kontrollerade dom hela trädgården och noterade husnummer och förhörde sig om hur många som bodde här. Min närmsta granne var inte hemma och där står det verkligen vattenkärl överallt. Det är bra med inspektioner men det blir lite halvdant om inte ALLA hus kontrolleras. Damerna pratade dessutom bara thai så när jag kom ut var dom på väg att lämna vårat hus och vände först när jag frågade på thai. Alltså måste man vara hemma och dessutom prata thai vilket minimerar deras egna uttalanden om krafttag.

Man bör särskilja "dengue fever" och "dengue hemorrhagic fever" (DHF) där det är den senare som kan vara riktigt farlig.

Det finns fyra denguevarianter (strängar) kallade DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4.

Vi har just nu alla fyra varianterna

Hej,

Jag har nu minst fem svenska vänner som åkt på detta de senaste två-tre åren och givetvis några thai också.

På med myggspray på ben och anklar om ni sitter på utomhusrestauranger, även på dagen. Långbyxor är förstås ett alternativ. Var försiktig med att öppna fönster och dörrar länge om de inte har myggnät. Myggor har ju en tendens att åka in och vänta med att suga blod tills när man sover.

Jag är försiktig själv och i just detta fall lever jag som jag lär. Efter trafiken (som är absolut värst) är detta det jag är nojigast för i Thailand. Är man lite försiktig och medveten eliminerar man riskerna rejält!

Ps. Vår snälla och smarta landägare har tagit bort fontänen och vattensamlingen på området. Sedan dess är antalet mygg  ordentligt reducerat.

Oj vilken hemsk vebersjuka! Ja det blir verkligen att köpa myggolja! Har hört att mygg-A är bra. Finns på apoteket.

Vi har bra och mycket billigare preparat här nere själv använder jag en lotion som inte känns så klistrig som flera sprayer

Hej,

De flesta myggmedel innehåller samma substans DEET eller picaridin/icaridin och är koncentrationen av denna lika stark är nog skillnaden försvinnande liten.

Mer "naturliga" myggmedel baserade på citronella etc finns ju med, men min personliga erfarenhet säger mig att de inte fungerar riktigt lika bra som de med mer artificiella kemikalier.

En skvätt diskmedel i vattensammlingar tar bort ytspänning och då får myggen svårare att kläckas :dan

Ja det stämmer jag har även fått några små kulor att lägga i vattnet för att ta död på ev mygglarver, problemet är dock när vattensamlingarna är hos grannen och dom inte tycks förstå faran. Det ingick i arbetsuppgiften för damerna som besökte oss att informera om detta men som sagt dom träffade inte många grannar  :cr

Oj vilken hemsk vebersjuka! Ja det blir verkligen att köpa myggolja! Har hört att mygg-A är bra. Finns på apoteket.

Vi har bra och mycket billigare preparat här nere själv använder jag en lotion som inte känns så klistrig som flera sprayer

Vad använder du för myggmedel. Vi brukar använda Sketolen. Finns i två färger och vi vet inte skillnaden på dom. I vintras köpte vi Sketolen lotion som verkade ok.

Är lotion lika bra som spray. Vore kul att veta vad du använder som bor där.

Hej,

De flesta myggmedel innehåller samma substans DEET eller picaridin/icaridin och är koncentrationen av denna lika stark är nog skillnaden försvinnande liten.

Mer "naturliga" myggmedel baserade på citronella etc finns ju med, men min personliga erfarenhet säger mig att de inte fungerar riktigt lika bra som de med mer artificiella kemikalier.

Ja DEET har jag hört talas om. Får se till att det finns några % av den i medlet man köper då.

Det finns fyra denguevarianter (strängar) kallade DEN-1, DEN-2, DEN-3 och DEN-4.

Vi har just nu alla fyra varianterna

Har du hört om något fall av DHF dianostiserats?

Göran

Här är en artikel från The Nation. Frugan nämnde i morse att 30 personer avlidit i dendue eller kolera och i det fall det var dengue måste det i de flesta fall röra sig om DHF, sa hon. Hon är ju så att säga i branschen och borde veta.

Göran

Dengue and cholera outbreaks bring warnings after 30 die

By Pongphon Sarnsamak

The Nation

BANGKOK: -- The Public Health Ministry has ordered its officials across the country to keep a close eye on the outbreak of two communicable diseases, dengue fever and cholera, following reports these illnesses have killed 30 people over the past six months.

Minister Jurin Laksanawisit said 26,185 dengue fever infection cases had been reported and six people had died during the past week alone. Two victims were in Songkhla province and one each in Nakhon Si Thammarat, Nakhon Ratchasima, Udon Thani, and Chai Nat.

The Ministry reported the Central region was the hardest hit with 9,823 cases, followed by 6,976 in the South, 6,579 in the Northeast, and 2,807 in the North.

Deputy Health Minister Pannasiri Kullanartsiri said people aged between 15 and 24 were the most vulnerable to dengue fever infection, followed by children between 10 to 14, and those from 5 to 9.

Jurin added he had also ordered public health officials to monitor the spread of cholera after reports of five deaths. Three cases were in Pattani and the rest in Songkhla and Tak.

Officials reported 982 people infected by the food-borne disease during the past six months. Among the infected, 708 were Thai, and 274 migrant workers.

Southern region has the highest number of people infected with cholera with 505 cases, followed by the North with 279, the Northeast with 166, and the Central region with 32 cases.

A cholera outbreak in 2007 infected 986 people and seven people died. The number of infections was reduced in 2008 to 200, and in 2009 to 300 cases, with 2-3 deaths a year.

The Public Health Ministry has issued a warning to people to protect themselves from infection by eating cooked and hot food, using a middle spoon and washing hands frequently.

For exported food products, Department of Disease Control's director-general Dr Manit Teeratantikanont said the department had strictly checked bacterial contamination among exports. Any food products with bacteria contamination would not be allowed to leave the country.

Ja det är samma text som jag länkade till i trådstarten, dock hämtat från The Nation via Phuket Gazette. Jag visste inte om det var ok att lägga in en hel artikel med tanke på upphovsrätten så därför lade jag bara in en länk.

Precis som din fru säger så förstod jag på min knaggliga thailändska att det är mer allvar nu när sköterskorna besökte mig och informerade.

Vi brukar använda Sketolen. Finns i två färger och vi vet inte skillnaden på dom. I vintras köpte vi Sketolen lotion som verkade ok.

Skillnaden är hur länge medlet är effektivt. Den gröna, som jag har framför mig, är effektiv i sju timmar, den andra några timmar längre om jag minns rätt.

Hasse

Verkar som om man får undvika Thailand framöver.

Får uppenbarligen salmonella varje gång och alla myggJÄVLAR verkar älska mitt blod.

Även om jag kontinuerligt använder MyggA så får jag massa myggbett hela tiden, inte minst på nätterna. En himla soppa helt enkelt ;)

Får uppenbarligen salmonella varje gång och alla myggJÄVLAR verkar älska mitt blod.

Även om jag kontinuerligt använder MyggA så får jag massa myggbett hela tiden, inte minst på nätterna. En himla soppa helt enkelt ;)

Mygg när man ska sova kan verkligen vara ett  :C Har du testat att spraya rummet med insektsspray innan du ger dig ut på kvällen? Luktar apa men det har försvunnit tills man kommer hem. Varenda en man kan ta kol på är ju ett plus. Sedan gäller det ju som vanligt att hålla bomtätt, öppna minimalt när man går in och ut osv. Men jag antar att du inte sover med fönstren öppna?!

;)

Hej,

Lösningen är väl att bo i rum där myggen inte kommer in (fönster med hela myggnät etc) och undvik att ha dörrarna öppna för mycket, om än alls (undantaget när man går in och ut).

Så gör jag hemma och har nästan aldrig mygg i sovrummet.

Mygg när man ska sova kan verkligen vara ett  :C Har du testat att spraya rummet med insektsspray innan du ger dig ut på kvällen? Luktar apa men det har försvunnit tills man kommer hem. Varenda en man kan ta kol på är ju ett plus. Sedan gäller det ju som vanligt att hålla bomtätt, öppna minimalt när man går in och ut osv. Men jag antar att du inte sover med fönstren öppna?!

;)

Precis så gör jag också,sen är jag otroligt noga med snabba dörrpassager. Reser jag till lite mer icke turistiska platser tar jag med mig myggnät.

Nu är det verkligen allvar för idag kom dom och rökte av hela området, det ska väldigt mycket till innan vår "kommunledning" spenderar pengar som inte direkt gagnar dom själva.

Förra året försökte många att få ut dom för att bekämpa utan någon respons men idag kom dom fyra personer  :o