Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Ni (icke-thai) som bor i Thailand, vill ni bo kvar?

Ni (icke-thai) som bor i Thailand, vill och tänker ni bo kvar efter senaste tidens oroligheter?  

26 medlemmar har röstat

  1. 1. Ni (icke-thai) som bor i Thailand, vill och tänker ni bo kvar efter senaste tidens oroligheter?

    • Ja absolut (om inget EXTREMT händer)
      23
    • Nja, är mer tveksam än tidigare
      2
    • Njä, det lutar mot att jag flyttar tillbaka
      1
    • Jag flyttar tillbaka så fort jag kan
      2


Rekommendera Poster

spännande frågeställning, Finns en hel del som har och vill investera pengar där i Thailand och det skulle vara kul att ha lite uttömmande synpunkter just på rådande situation som "via tv" varit lokalt i bankok men finns det risk för större spridning mm? hoppas jag inte uppfattas som jag kidnappat tråden för det är inte min mening!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår ville jag inte bo kvar, men det har nästan gått över. Det kommer gå över helt om en vecka eller nåt då jag fått distans till alla hemskheter (tror jag i alla fall).

Richardrr: Jag hoppas eftertankens kranka blekhet slår till, men OM det sprider sig blir det nordöst och norr. I de södra delarna av landet finns inte samma sprickor. Hos oss på Phuket har medborgarna av tradition varit mer åt Demokrati-partiet-hållet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår ville jag inte bo kvar, men det har nästan gått över. Det kommer gå över helt om en vecka eller nåt då jag fått distans till alla hemskheter (tror jag i alla fall).

Richardrr: Jag hoppas eftertankens kranka blekhet slår till, men OM det sprider sig blir det nordöst och norr. I de södra delarna av landet finns inte samma sprickor. Hos oss på Phuket har medborgarna av tradition varit mer åt Demokrati-partiet-hållet.

Generellt satt tror jag det galler hela soder

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Väldigt glad att man lämnade Thailand i tid. Visserligen av andra orsaker än dom senaste händelserna. Det politiska våldet är svårt att prognostisera. Det kan explodera på nytt i morgon eller om 20 år. Men det finns alltid människor som tar risker. Det finns folk som bor brevid Katla (isländsk vulkan) också! Men jag tror en lugn period tar vid nu då allt normaliseras i väntan på vad som komma skall! Men ni som sitter i söder sitter säkert. Våldet (kriget) lär starta i norr och fronten flyttas söderut allt eftersom regeringssidan retirerar. Så även då inbördeskriget är ett faktum lär det dröja innan utlänningar behöver lämna landet. Jag tror det kan ta 5-10 år innan gulskjortorna är störtade och demokratin återinförs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kärringen min är hemma i Udon och ville ta bussen ner till Bangkok idag , men se det gick inte ! Det skulle gå om hon betalade 40000 baht och skulle hon ta sig ner ändå och om polisen tog henne så skulle det bli 2 års fängelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även fast jag bor i Bangkok som har varit oroligheternas centrum så kommer jag bo kvart utan tvekan.

Men att Thailand är ett ganska ostabilt land politiskt bör man vara medveten om. Om man ska bosätta sig här permanent. Förstår inte riktigt hur man kan göra som Hemvändaren. Att flytta hit utan att te reda på ordentliga fakta om landet och sen komma hem och spy galla över allt bara för att det inte riktigt var som på radhusgatan hemma i Blekingen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag blir kvar. Som många andra är jag illa beröd av det som hänt. Thailändarna i min omgivning har en överenskommelse att inte prata mer om det, inte just nu i varje fall. Det är för sorgligt och folk orkar inte med mer negativt tänkande här nu.

Jag är likadan. Trots allt kan kaos och konflikt leda till eftertanke och förändring. Varken Phak Prachathipat eller ledarna för UDD är några monster. Jag gissar faktiskt att de sistnämnda redan ångrar uppmaningen om att bränna ner Thailand och jag gissar att Demokraterna också analyserar sitt agerande som mötts av enorm nationell kritik.

Personligen hoppas jag på nyval och även om jag själv inte är någon anhängare av PTP så tror jag de kommer att vinna ett demokratiskt val och då hoppas jag att vi slipper se fler militära ingripanden och att Thailand kan gå vidare i en demokratisk riktning.

Hurvida detta är utopi eller realistiskt kan bara framtiden utvisa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bott och jobbat allt fran nordost till Bangkok till den mest djupaste sodern och varit med om bade mordforsok, hot, ran osv... Aven politiskt trubbel och var sjalv drabbad av flygplatsockupationen. Det flyttar ner for mycket folk som inte tar reda pa om det land dem tanker flytta till utan tanker drinkar, strander och kokosnotter. Manga av dessa ar blaagda svenskar som inte tar reda pa varken bu eller ba for om folk ger dem rad vad dem bor tanka pa far dem kommentaren att dem ar negativa. Sedan hander det nagot och detta folk borjar genast gnalla om vad fan ambassaden tanker gora och varfor inte myndigheter reagerar nar det hant dem nagonting. Det var den risken man tog nar man flyttade ner har, ar man sa genuint korkad att inte ta reda pa detta ja da.. "som nam nah".

Forutom politiskt trubbel ar det ganska vanligt att kontraktbrott sker och aven om du skulle ga till domstol gar dem oftast pa thailandarns sida aven om du har lagen pa din.Tuta pa tuktuk eller andra bilforare nar du ar arg ar inte att rekommendera da det skett incidenter med skjutvapen (oftast pga daligt omdome och lagt sjalvfortroende), du betalar 3 ggr mer and thailandare pga du ar vit, att i vissa omraden i Bangkok kan du t o m fa stryk pga du ar farang (Hant med ett antal vanner) etc etc.

Det ar mer an lagarna att plugga, varje land har sin kultur och bara for man ar vasterlanning betyder det inte att du kan gora vad som helst bara det ar lagligt. Visar du inte respekt pa deras satt kanske du forlorar ratt mycket da rykten sprider sig snabbt har.

Allt detta gor man genom att rejka , komma ner har par manader i taget, lev med lokalbefolkningen och forsok att forsta. Gillar man inte det ja da ar det lugnt for du bara rejkar.

Men hur manga flyttar inte ner har vips och blir sura eller forbannade for det var inte som dem hade tankt sig.

Tank igenom noga innan du flyttar ner till ett annat land, det kvittar om det ar Thailand eller Timbaktu. Ar det sa man kan klara detta atminstone dem negativa aspekterna jag har framfort ar man hjartligt valkommen och anpassningen kommer bli lattare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Bra skrivet Eremiten.

Man måste verkligen anpassa sig efter kulturen och "reglerna" här annars kan det bli krångel och i vissa fall en otrevligheter.

Däremot tycker jag att majoriteten av thailändarna behandlar oss faranger väldigt väl. Ömsesidig respekt alltså. Att det finns undantag bekräftar väl snarast regeln.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Även fast jag bor i Bangkok som har varit oroligheternas centrum så kommer jag bo kvart utan tvekan.

Men att Thailand är ett ganska ostabilt land politiskt bör man vara medveten om. Om man ska bosätta sig här permanent. Förstår inte riktigt hur man kan göra som Hemvändaren. Att flytta hit utan att te reda på ordentliga fakta om landet och sen komma hem och spy galla över allt bara för att det inte riktigt var som på radhusgatan hemma i Blekingen.

Haha, ja detta forum har ni mutat(pinkat) in ordentligt! Måste bara replikera. För det första så kan man omöjligt ta reda på allt innan man lever i det. Säkerligen kommer du dagligen på saker som är nya och irriterande dumma. Om du vill säga inte är både blåst, blind och döv. Finns ju sådana också!  ;)

Såja, nu ska vi vara glada och snälla. Snart lördagsgodis! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bott och jobbat allt fran nordost till Bangkok till den mest djupaste sodern och varit med om bade mordforsok, hot, ran osv... Aven politiskt trubbel och var sjalv drabbad av flygplatsockupationen. Det flyttar ner for mycket folk som inte tar reda pa om det land dem tanker flytta till utan tanker drinkar, strander och kokosnotter. Manga av dessa ar blaagda svenskar som inte tar reda pa varken bu eller ba for om folk ger dem rad vad dem bor tanka pa far dem kommentaren att dem ar negativa. Sedan hander det nagot och detta folk borjar genast gnalla om vad fan ambassaden tanker gora och varfor inte myndigheter reagerar nar det hant dem nagonting. Det var den risken man tog nar man flyttade ner har, ar man sa genuint korkad att inte ta reda pa detta ja da.. "som nam nah".

Forutom politiskt trubbel ar det ganska vanligt att kontraktbrott sker och aven om du skulle ga till domstol gar dem oftast pa thailandarns sida aven om du har lagen pa din.Tuta pa tuktuk eller andra bilforare nar du ar arg ar inte att rekommendera da det skett incidenter med skjutvapen (oftast pga daligt omdome och lagt sjalvfortroende), du betalar 3 ggr mer and thailandare pga du ar vit, att i vissa omraden i Bangkok kan du t o m fa stryk pga du ar farang (Hant med ett antal vanner) etc etc.

Det ar mer an lagarna att plugga, varje land har sin kultur och bara for man ar vasterlanning betyder det inte att du kan gora vad som helst bara det ar lagligt. Visar du inte respekt pa deras satt kanske du forlorar ratt mycket da rykten sprider sig snabbt har.

Allt detta gor man genom att rejka , komma ner har par manader i taget, lev med lokalbefolkningen och forsok att forsta. Gillar man inte det ja da ar det lugnt for du bara rejkar.

Men hur manga flyttar inte ner har vips och blir sura eller forbannade for det var inte som dem hade tankt sig.

Tank igenom noga innan du flyttar ner till ett annat land, det kvittar om det ar Thailand eller Timbaktu. Ar det sa man kan klara detta atminstone dem negativa aspekterna jag har framfort ar man hjartligt valkommen och anpassningen kommer bli lattare.

Bra skrivet Eremiten

Jag kom första gången till Thailand slutet på 70 talet när jag var ung, det jag vill är att dra mig tillbaka i Thailand, har bott i mitt älskade Pratunam och Hua Kwang just nu har jag en lägenhet i Lao Prau, Jag åkte tillbaka 10 April ganska hastigt, för vi sålt vår lilla försäljningsvagn, jag jobbar på sommrarna i Sverige eller Danmark och bor vintertid i BKK, tack och lov i denna vinter, men jag vill fortfarande bosätta mig i mitt älskade BKK när jag drar mig tillbaka, det är det jag kämpar för nuvarande och jag vet vilka problem som kan uppstå i BKK, jag satt tillsamans med min fru i Sanam Luang och sålde som ende farang och den första och kanske den siste, har sett och upplevt otroligt mycket på de halvåret så jag kunde skriva en bok om händelserna men det vill jag inte nu kommer jag att jobba och kanske ta hit min fru och åka tillbaka senhösten som jag brukar, jag hoppas att det inte är oroligt i BKK men jag vet att jag kommer att få tårar i mina ögon när jag ser mitt älskade Pratunam där Cenral World, Big C och Siam Paragon är nerbrännda

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag röstade på alternativ 1 även om jag i stundens hetta funderade en del. Skulle situationen inte förbättras utan förvärras under lång tid, ja då gissar jag att jag skulle tänka efter igen. Finns nog en del andra länder på jorden jag skulle trivas att bo i också men som det ser ut nu har jag inga planer på att byta land.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bra skrivet Eremiten  :kla

Goda råd för den som funderar på att bosätta sig här.

Undrar bara vilka områden i Bangkok vänner till dig fått stryk enbart för att dom varit faranger? Aldrig något som jag hört talas om eller blivit utsatt för.

Har själv bott här till och från sen 2002 och nu permanent sen två år tillbaka. Självklart finns det mkt som skulle kunna vara bättre men alla länder har sina bra och dåliga saker. I Thailands fall tycker jag fördelarna överväger nackdelarna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kunde man rösta också... Jag blir kvar, nu har lugnet lägrat sig igen. Men det är ett bedrägligt lugn, det bör man vara medveten om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Hej,

Om man skall tro denna lilla omröstning så verkar det som nästan alla svenskar blir kvar i Thailand och få blir hemvändare (om situationen inte skulle försämras radikalt).

Ja, det finns alltid entusiaster. Men jag tycker det säger en del om människor som blir kvar när det vankas krigstillstånd, kanske kan dom inte åka hem? Problem med passkontrollen må hända?  >:D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Om man skall tro denna lilla omröstning så verkar det som nästan alla svenskar blir kvar i Thailand och få blir hemvändare (om situationen inte skulle försämras radikalt).

Ja, det finns alltid entusiaster. Men jag tycker det säger en del om människor som blir kvar när det vankas krigstillstånd, kanske kan dom inte åka hem? Problem med passkontrollen må hända?  >:D

Borde val du veta som redan akt  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Hej,

Om man skall tro denna lilla omröstning så verkar det som nästan alla svenskar blir kvar i Thailand och få blir hemvändare (om situationen inte skulle försämras radikalt).

Ja, det finns alltid entusiaster. Men jag tycker det säger en del om människor som blir kvar när det vankas krigstillstånd, kanske kan dom inte åka hem? Problem med passkontrollen må hända?  >:D

Borde val du veta som redan akt  ::)

Haha, nemas problemas amigo. Dom bad mig hälsa till dig! Bästa eremit, varför bahagar du inte använda å,ä,ö? Är det rentav så att du sitter på ett neddekat internetcafe? Kanske sitter du rentav på en halvrutten plaststol med ett lysrör i pannan och funderar över hur det funkar i konungariket Thailand? Väldigt nyfiken är jag!! Oops, glöm inte att lägga i en ny polett.. 60 more minutes dude!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr inte käre backvändare, blev bara lat av sitta pa en fin klinik med AC och ett thailändskt tagentbord sedan det är inte bara jag som sitter i receoptionen och när jag kom hem till min ännu mer finare lägenhet orkar jag inte vända på fingerordningen.

Med dina ord gissar jag du satt fast i Trang eller något liknande och hoppades på en västerlänning hoppa förbi och dra dig ur skiten men som man bädda får man ligga. Du valde fel och nu skyller du på allt och alla för dina egna misstag, så patetiskt. Men det finns en liten tröst du är inte den förste jubel****** som misslyckats att förstå vare sig det funkar utomlands eller hemma och malplacerat sig. Jag önskar dig verkligen välkommen tillbaka till Sverige och hoppas du kan anpassa dig så snarast

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nog aldrig på ett forum sett bitterhet lysa igenom resonemanget så mycket som i Hemvändares fall.

Nu är det inte längre råd och brasklappar till medlemmar här på agendan, utan diverse angrepp på de som bor kvar i Thailand i syfte att försöka förlöjla. För mig blir effekten den motsatta.

Slut på argument kanske?! Man brukar väl klassa sånt som patetiskt. Kanske något vi bör försöka ignorera, eller vad säger du Eremiten?! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har nog aldrig på ett forum sett bitterhet lysa igenom resonemanget så mycket som i Hemvändares fall.

Nu är det inte längre råd och brasklappar till medlemmar här på agendan, utan diverse angrepp på de som bor kvar i Thailand i syfte att försöka förlöjla. För mig blir effekten den motsatta.

Slut på argument kanske?! Man brukar väl klassa sånt som patetiskt. Kanske något vi bör försöka ignorera, eller vad säger du Eremiten?! :D

Så sant så sant, hans bitterhet är verkligen något i hästväg, även bevis på avund.

Personligen tycker jag han tillför forumet mer och mer med tiden, nu början ju hans inlägg faktiskt bli läsvärda  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×