Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jonsi

Hjälp med tips från erfarna - många frågor!!

Rekommendera Poster

Vi ska resa till Thailand med en 3,5-åring och en 1,5 åring i januari-februari 2011 och planerar att vara borta 6 veckor.

Eftersom jag är lite Tsunami-nojjig har det hela tiden lutat åt östkusten och då Rayong-området, ev Koh Samet eller Koh Chang.

Nu velar vi lite, när man läser i forumet verkar det som att de flesta trots allt reser runt bland öarna runt Phuket och Koh Lanta. 

Vi vill inte bo 6 veckor på ett ställe, men inte heller kuska runt för mycket. Syftet är att umgås i familjen, vara tillsammans helt enkelt. Vi har rest mycket tidigare och har inte behov med den här resan att upptäcka och äventyra. Dock är vi lite oroliga för att bli uttråkade, och vill nog flytta på oss en eller ett par gånger.

Vi vill bo skapligt bekvämt, pool känns viktigt eftersom vi ogärna hänger på stranden i solen för mycket med de små.

Samtidigt är vi inte villiga att betala hur mycket som helst. Vi har kollat runt en hel del  och det verkar som att resortsen åtminstone på östkusten som motsvarar våra krav kostar runt 1000-lappen (SKR) per natt, vilket vi tycker är lite mycket.

Frågor:

- Nån som besökt både öst- och västkusten och kan berätta om ev för/nackdelar med dessa?

- Skall man förboka eller kan man räkna med att det finns rum även under högsäsongen? Vi vill ogärna kuska runt och leta med ungarna, kan tänka oss att förboka första veckan och sedan leta på plats (om det alls finns rum att hitta alltså) alternativt boka allt i förväg.

- Nån som hyrt hus och kan se fördelarna med det kontra hotell? Verkar ändå som att det blir billigare.

- Ge gärna tips på resorts där ni fått boende för fyra personer runt 500/dygn. Som sagt vill vi ha pool, och helst inte för litet rum då man ska hålla till där en del under de soligaste timmarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gillar starkt den delan av landet! Förutom Koh Chang och Samet så har du ju det på land som Mae Ramphueng beach och Mae Phim.

Förutom att bara vara där så kan man ju tex passa på att:

besöka Ban Phe och dess marknad.

ta en tur därifrån till Ko Samet.

Gå på en resturang i underbar miljö och som har spa men ändå jättebra priser: Classic Forest Restaurang - Tamnanpar Natural Spar:

http://www.tamnanpar-rayong.com/jungleintro-eng.htm

Ta en längre tur och simma med delfiner: http://swimwithdolphins.information.in.th/location.html

Om ingen annan hinner före kan jag återkomma med lite hotel- och hustips.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

oavsett om nån hinner före får du mycket gärna komma med boende-tips! Alla mottages tacksamt, tycker det finns hur  mycket som helst att välja på och svårt att bedöma utifrån hotellens hemsidor vad som är "sant".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en del/många stränder finns det ju även gott om träd på som ger skugga så det går att kombinera bad i havet med strand och skugga. Så var det tex vid Mae Ramphueng beach och så var det väll även så vid Mae Phim.

Mitt boendetips vid Mae Ramphueng finns det tyvärr inte längre kontaktuppgifter på via nätet men det ligger precis brevid VP Guesthouse: www.rayongbeach.com/index.html

Stället heter Maera Beach Club och fördelen med det stället är att de har en väldigt bra terass och sen är det enda hotellet med egen strand. Dock ingen pool.

Förutom att vi gillade lugnet och stranden så är det jäkligt billigt där både vad gäller boende och mat!

De har bytt ägare sen vi var där så jag har tyvärr inget telefonnummer eller dyl heller.

Vill man bo vid en snäppet livligare del av Mae Ramphueng så finns ställen som www.manotshouse.com

När jag menar snäppet livligare menar jag verkligen inte att det är livligt utan att ni kanske har mer än en familj som grannar...

På helgerna blir det dock fart på alla ställena då Thailändarna själva tar helg och det nrukar vara kul!

Pool finns det dock vid Mae Phim, oavsett om ni hyr hus eller bor på hotell.

Vill ni ha bästa hotellet med tanke på pool skulle jag säga: www.lomtalaychalet.com

Men även www.tamarindresort.com är ett alternativ.

Det är inte överdrivet dyrt heller.

Det går också att hyra hus vid Mae Phim där det finns pool och nära till strand, men det är en bit ifrån alla trevliga Thairesturanger odyl som ligger brevid hotellen.

Googlar du på hus och Mae Phim lär du hitta en hel del. Ett exempel är http://thailandhuset.siteon.se som även har en del bra info + ordnar en del utflykter.

Sen har ni ju nära till Ko Samet så åk ditt några dagar. Ni skulle ju även kunna ta Koh Chang även om det är lite längre dit.

Sen går det ju att ta en sväng in till Rayong och för den delen ligger ju även Pattaya ganska nära så det går att ta en sväng dit för shopping odyl om man vill.

Sist vi var där stannade vi i området ca fyra veckor. Jag själv som gillar både lugn och lite mer fart skulle inte stanna längs kusten sex veckor nu när jag redan sett stora delar av den men det beror främst på att jag är rastlös. Nästa resa vi gör lär innehålla ca 3-4 veckor där och sen drar vi ner till Phuket. Men skulle jag våga slappna av och inte känna att jag måste se nytt hela tiden och dessutom klarar mig bra utan fart och shopping så skulle det kunna bli sex underbara veckor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

TACK för tips!!

Usch, vi velar - vill ju som sagt i första hand bara ha det mysigt med familjen, men känner samtidigt att veckorna gärna får innehålla en del liv också. Rayong-området känns lockande för att det verkar vara lite mindre exploaterat, samtidigt som "Kanarie-ö"-känslan som jag hört är på Koh Lanta etc kanske också kan vara lite kul när man ska vara borta så länge.

Precis som du är vi nog lite rastlösa och som sagt oroliga att det blir långtråkigt. Verkar vara lättare att ta sig runt bland öarna på västkusten än i Rayong-området där det verkar längre mellan samhällen, restauranger o dyl. Har jag fel?

Hur förflyttar ni er till Phuket? Från Bankok gissar jag? Hur bokar ni flyg inrikes, gör ni det på plats eller hemifrån?

Förbokar ni boende eller fixar ni det på plats?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Koh Lanta är bra när du reser med små barn. OK att det finns mycket svenskar där, men absolut mindre Kanarieöarkänsla än på Kata, Kamala mfl ställen. Klong Dao beach är jättebra när du har små barn, då den är både bred och långgrund. Det finns ett bra utbud av restauranger på den stranden, det är nära till Saladan och lite shopping att roa sig med ibland och många bra matställen. Sen kan du åka ner efter ön och se nya stränder och nya restauranger. Det är inga stora avstånd. Koh Lanta är naturskyddat så det får inte byggas på stranden och ställas ut solstolar. På Klong Dao stranden finns flest människor i mitten i närheten av de stora resorterna, men det är långa sträckor av stranden som är folktom. Longbeach är också mysigt, men mindre lämpligt med små barn. Klong Nin är också fint. På ungefär 2-2,5 tim kan du ta dig med bil/buss till Krabi town, Ao Nang eller åt andra hållet till Trang för utflykter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har varit i Siambukten de senaste 3 gångerna vi varit i Thailand och vi tycker det är suveränt. Ett lugnt och behagligt tempo och betydligt billigare än västsidan. Senast var vi på Koh Chang.

Jag skulle börja på Koh Chang,ta lite ö utflykter, sen köra Ban Phe, strax utanför finns ett jättemysigt litet hotell som heter Siri Home on Sea, bra boende, pool,max 20 meter till stranden och hotellet har en suverän restaurang. Därefter Koh Samet i kanske en vecka och om möjligt skulle jag avsluta med Koh Samui. Då skulle jag få in alla mina favoritplatser på en resa!

Det kan vara lite bökigt att ta sej till Koh Samui men hur man gör vet andra bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt så kan ni få bra sex veckor däruppe och det går ju att ta Pattay en stund om man vill shoppa loss osv. Vill man inte bo mitt i den smeten kan man ju bo i Jomtien och sen enkelt åka in till själva Pattaya på dagarna.

Från Mae Ramphueng beach är det ju inte ens så många timmar till Bangkok.

Jag har inte varit på Koh Lanta själv men min bild är att om ni funderar på att slopa Siambukten för att det finns för lite saker att göra där så hittar ni inte mer på Koh Lanta.

Andra som har varit på båda ställena får gärna protestera om jag har fel men jag har träffat familjer som varit borta på längre resor som lämnat Koh Lanta för de upplevde det som för lugnt.

När vi ska flytta oss ner till Phuket denna gång tar vi flyg från antingen Pattaya eller Bangkok, har ej satt ner foten ännu.

Förra gången då vi hade tre månader på oss tog vi några stopp på vägen och körde minibuss ner. Med stopp menar jag nästan två veckor i Hua Hin, en vecka i Ban Krut och drygt en vecka på Ko Samui. Hade jag varit borta lika länge nästa gång skulle jag kunna tänka mig samma princip igen men kanske andra ställen men jag tror inte jag skulle göra det på sex veckor men det skulle ju gå om man vill.

Ko Samui är också en underbar ö men vår favorit blev Phuket som vi först inte tänkt åka till i huvudtaget på grund av allt vi hört. Vår bild var att allt var förstört av turism men så är det ju inte, Phuket är stort och då kan hitta allt du vill och inte vill. Så är det även på Samui.

Både flyg och boende bokar vi i förväg. Vet att man inte skulle behöva det men vi hade specifika krav på allt från spjälsäng, conecting rooms, AC osv. Finner man det charmigt att upptäcka saker lite mer spontant går det säkert men med småbarn valde vi annorlunda. Jag tror vi tjänade prismässigt på det för när jag kollade runt lite på plats så fanns det inte jämnt så mycket ledigt som uppfyllde våra krav och det som fanns kostade mkt mer än det vi hittat hemifrån.

En anledning till att det blev billigare var det du nämner om hus, vi hyrde hus på två (eller var det tre) ställen. Jag skulle satsa på hus om det finns där ni vill. Hus i svenskbyar upplever jag däremot ofta som nästan lika dyra som hotell+ att de kan ligga en bit ifrån. Jag vet att det finns undantag. OM priset är det samma så satsa på hotel säger jag.

Hur som ska du veta att ni kommer få det jäkligt nice!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst änglar

Vi åker till Mae Phim 16/6 och har hyrt ett hus där i 10 dagar. Har aldrig varit där innan. Vi kommer att besöka både Rayong , Koh samet ,  och kanske även Pattaya. men vi får se vad vi känner för när vi är där. Efter 10 dagar så åker vi tillbaka till Bangkok och flyger över till koh samui i 4 v. Där ska vi också passa på att se kao tao , koh pangang

( kommer inte ihåg hur de stavas) Vi har tidigare varit i Phuket och Hua hin . Men inget av dom lockar oss tillbaka. Vi vill ha lite fart och fläkt blandat med lite lugn. Så jag tror att denna kombination blir super. Vi upplever Phuket  och då syftar jag på Kata , Karon , Patong som lite för svenskt för oss och dyrare en på många andra ställen. Men dom säger ju att Koh samui ska vara som Phuket. Så det blir spännande att se. Lycka till med beslutsångesten .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar flyga mellan U-Tapao och Samui, lite smådyrt men smidigt, några andra alternativ finns inte om man inte vill offra en hel dag + natt och komma lite billigare undan.

Skillnaden mellan Samui och Phuket är större än skillnaden mellan Samet och Samui.

Phuket är charterresenärernas halvö, dessutom är tempot mer uppdrivet.

På 90 talet var Phuket ett paradis - men idag ett mindre turistghetto, på både gott och ont, ja även Samui är på väg åt samma håll.

Ämnar ni stanna till i Pattaya har ni ett perfekt boende på Areca Lodge, läget är bra. Nära till allt + rätt pris, bra frukost och fina rum, eller Evergreen - nybyggt grannhotell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Evert: Jag kikade in på Arecas hemsida (hemskt långsam...), och det såg ju superbra ut, med lekplats t o m! Vi har egentligen inte haft en tanke på Pattaya, är inte det den värsta stan av dem alla vad gäller prostitution? Känns sådär att åka dit med barnen. Å andra sidan, min familj var där när jag var elva, och visst noterade jag barerna men jag hade ju liksom inte nån koll på vad det egentligen innebar. Så nån skada lär de väl inte ta, vi kommer ju inte ta med dem på barrunda om nätterna! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Phuket och då framförallt Bangla road på Patong är betydligt värre. Visst finns det gott om barer men tjejerna är på barerna och stöter absolut inte på någon eller några som passerar. Vi var nere en vecka för någon månad sedan och jag fick inte ett enda "erbjudande", brudarna var betydligt mer på alerten på Chaweng på Koh Samui än på Pattaya. Det är shoppingen, bl.a. Mike shopping och Thailand market som ligger nära Areca som gör att vi finner det lämpligt att bo där, dessutom är det nära till fina matställen, ok det finns några utmärkta fiskrestauranger nere på Walking street men dit åker man songtaew för 20 baht.

Den s.k. prostitution sköts på ett sådant sätt att om man vill kan man lätt undvika den, ja helt undvika att märka något, allt är upp till betraktaren. Sätt dig på en bar tar några öl och börja frottera dig med flickorna runt omkring dig så visst kommer du då att få erbjudande, det är upp till dig själv.

Ser du bara till att du inte skaffar någon direkt ögonkontakt med någon glädjeflicka så blir du heller inte antastad, dessutom är barnfamiljer direkt inget att satsa på.

De personer som klankar ned på Pattaya har oftast aldrig satt sin fot där. Visst havsbadet är helkass, endast en grusstrand med massor av solstolar under parasoll, grumligt vatten. I Pattaya badar man i hotellets pool eller tar färjan ut till Koh Larn, där är det helt ok att bada.

Sanningen att säga så är inte ens havsbadet nere vid Jomtien någon höjdare om man tidigare varit på Koh Samet eller Koh Samui.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Måste ju förespråka östsidan eftersom vi har hus i Ban Phe ;) Ett tips är att kombinera båda sidorna. I feb i år åkte vi först en vecka till Phuket, Kamala. Sedan åkte vi till huset i 3 veckor. Var en jättebra resa, först få lite liv och rörelse och sedan till lugnet i Ban Phe! Passade oss jättebra + att det kostade inte nåt x-tra nästan. Kommer nog göra samma rutt i vinter igen!!  :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips!

Vad blev ert val? Vi åker till denna sida i feb (är jag nästan helt säker på nu) Var där för ett år sen men det blir nog detsamma i år. Kanske åker över till Koh Samui, Phangan också. Bra tips på boende där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget direkt billigt boende men i mitt tycke verkligen prisvärt. Al's resort på Chaweng beach Koh Samui. Läget är optimalt, mitt på den långa "vackra" Chawengstranden dessutom nära till allt annat som kan vara av intresse.

För övrigt finns det boenden i överflöd och med lite dj-la anamma kan man pruta ned priserna ganska rejält inte minst på Koh Phangan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi brukar flyga mellan U-Tapao och Samui, lite smådyrt men smidigt, några andra alternativ finns inte om man inte vill offra en hel dag + natt och komma lite billigare undan.

Skillnaden mellan Samui och Phuket är större än skillnaden mellan Samet och Samui.

Phuket är charterresenärernas halvö, dessutom är tempot mer uppdrivet.

På 90 talet var Phuket ett paradis - men idag ett mindre turistghetto, på både gott och ont, ja även Samui är på väg åt samma håll.

Ämnar ni stanna till i Pattaya har ni ett perfekt boende på Areca Lodge, läget är bra. Nära till allt + rätt pris, bra frukost och fina rum, eller Evergreen - nybyggt grannhotell.

När blev Phuket en halvö  Det har alltid varit en ö och Sarasin bron blev byggd 1965

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×