Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Malee

Undantagstillstånd i Bangkok

Rekommendera Poster

För min egen del så går våldsamma demonstrationer och skön semester INTE ihop.

Särskilt med tanke på att en  Thailandsresa kostar en hel del pengar.

Var och en väljer själv givetvis. Men demonstrationerna är inte VÅLDSAMMA (hittills) och det är det jag vill framhålla.

bkk info, vet att du bor i bkk, men är du den personen som kan rekomendera folk att göra något som vårat UD och bkk Ambassad säger att man inte ska göra? Rekomendationen är att man ska hålla sig undan från folksamlingar och vara mycket lyhörd till vad som kan hända. Till exempel ett fullskaligt angrepp från militären för att stävja dom röda....Inte så jäkla kul att vara den där svensken som går omkring för att lätta upp stämningen. Ursäkta min relativt otrevliga framtoning. Men mitt förslag till er som är därnere eller ska dit, håll er undan från bkk och folksamlingar med politiska budskap...

Tack för kaffet

UD och ambassaden vill naturligtvis ha ryggen fri. Den dagen, om den nu inträffar, med ett fullskaligt angrepp från militären, ska jag också hålla mig inne. Men jag tänker vänta tills så blir fallet. Flera på forumet vill varna folk, men än så länge har ingenting hänt, som skadat någon turist eller icke inblandad människa. Jag antar att det är av omtanke, men många verkar gilla att spekulera i det värsta scenariot. Journalister har ju det som yrke. Lite balans i rapporteringen kan vara på sin plats och som perspektiv vill jag påpeka att risken för att råka illa ut, är mycket större i Stockholm, om något av fotbollslagen där har en hemmamatch. Hur många av er undviker, eller varnar vänner o bekanta från att åka till Sth beroende på att AIK spelar match, kan man ju fråga sig? Bara som en jämförelse....

Men det handlar också hur man är som person. Tillhör man den försiktiga typen kanske man inte alls ska åka till Thailand. Det finns mycket annat som också är farligt i så fall.

Håller med till hundra procent. Bra skrivit  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske ska förtydliga mig lite. Så vitt jag vet har alla våldsamheter som tidigare tagit rum i huvudstaden varit isolerade händelser. Så hur dåligt det än kan bli så ska man ha väldigt mycket otur för att hamna i händelsernas centrum. Givetvis ska man inte vara helt naiv så att hålla ett öga på vad som händer och framförallt var det händer rekommenderas givetvis.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var även idag inne i centrala delarna av Bangkok. Fortfarande mycket rödtröjor i rörelse runt Central World som håller stängt tillsvidare.

På väg hem gick jag förbi när rödtröjorna försökte tränga sig in på polissjukhuset. Några hundra kravallklädda poliser stod uppradade inne på

gården för att skydda byggnaden. Men dom retirerade sen och rödtröjorna höll sig innanför avspärrningarna och nöjde sig med att ropa ut segern.

Några kvarter bort höll stadslivet på som vanligt en fredags eftermiddag. Siam Paragon, Siam Square, Discovery och Siam Center håller nu öppet som vanligt.

Och det var mycket folk ute på stan.

Vill man undvika demonstrationerna sa ska man hålla sig borta från området mellan Central World fram till Siam Paragon.

Vill återigen poängtera att det inte är någon fara för allmänheten att vistas i Bangkok. Bara att undvik ovan nämnda områden om man känner sig orolig.

Skönt att se så många Bangkokbor ute på stan idag och att livet återgår till det normala.

Längre och uppdaterade rapporter samt bilder från idag finns upplagda på min blogg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kravallstyrkor, både polis och militär håller på att försöka ta tillbaka staden. Vattenkanonen, tårgas och gummikulor har använts. Vid bron har de snart lyckats och vid scenen i de centrala delen pågår skuffning för fullt.

BTS, dvs skytrain har stängt. Inga tåg går alls.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Militärens och regeringens talesmän ber allmänheten att hålla sig ifrån de aktuella demonstrationsplatserna tills läget är under kontroll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det pågår regelrätta strider i Bangkok. I en korsning nära Khao San Road blandas tårgas, gummikulor, bomber och granater. Dessutom skjuter dom skarpt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

7 personer dödade, över 300 skadade. Däribland en japansk journalist som sköts i bröstet. Bland de skadade finns både turister, journalister och fotografer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp efter rödtröjornas ledare uppmanat dom att attackera sky train så stängde samtliga BTS stationer från kl 15 i eftermiddags.

Vad som hittills har varit relativt lugna protester har nu utmynnat i ordentliga oroligheter sedan militären gått in på bred front för att trycka tillbaka rödtröjorna innan songkran firandet börjar i huvudstaden nästa vecka.

Ni som är i Bangkok och ska förflytta er över stan följ nyheterna på

http://www.nationmultimedia.com/ eller http://www.bangkokpost.com/

Eller ring TAT hotline för direkt upplysningar på tel: 1672

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De rödas ledare uppmande de sina att stänga till in- och utgångarna till de Skytrain-stationer i demonstrations-området så att kravallstyrkorna inte kunde komma åt dom därifrån.

De som följt demonstrationen från början har alla haft klart för sig att den lugna demonstrationen bara var lugn på ytan. Det stod klart rätt tidigt när man lyssnade på de olika grupperingarna, sättet de agiterade och hur långt de stod från varandra. Vad ingen visste var när det skulla braka åt helv---. Jag trodde tex att regeringsstyrkorna skulle gå in tidigare, därför varnade jag för att ge sig in i demonstrant-täta områden redan för några dagar sedan. Det var fel, då var det lugnt. Men tyvärr var känslan rätt, och tyvärr tror jag inte heller att det är slut på eländet. Jag vill hemskt gärna ha fel och att det nu lugnar ned sig.

Songkranfirandet är inställt i hela Bangkok (även om folk säkerligen kommer att leka vattenkrig ändå). Dödssiffrorna är nu uppe i 8. Över 500 personer skadade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter riktigt obehagligt det som händer. Jag har varit i Bkk tidigare år under oroligheter när Svenska tidningar blåste upp allt stort, men det var ingenting mot vad det verkar vara nu. Hur länge orkar de röda strida tror ni? Blåser militären dem ur stan med sina vapen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Någon som vet vad som avbeställningsskydd gäller när man betalat med kort (europeiska försäkringar) om våldet trappas upp ytterligare och UD avråder?

Reser 19:e till Samui via BKK (bara byte vid flygplatsen).

Lider med alla drabbade turister och inte minst Thailändarna själva, men ville ändå lyfta frågan?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej !

Jag tror att dessa händelser rent juridiskt går under Force Majeure, dvs man får inget på försäkringen. När de Gula ockuperade flygplatsen förra gången så var dock Thai Airways shyssta och både ombokade kostandsfritt eller betalade tillbaka biljettkostnaden. Det var ock inget som dom hade behövt göra då demonstrationer, naturkatastrofer etc går som Force Majeure.

Rätta mig om jag har fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Songkranfirandet är inställt i hela Bangkok (även om folk säkerligen kommer att leka vattenkrig ändå). Dödssiffrorna är nu uppe i 8. Över 500 personer skadade.

Ironiskt nog så kanske det inte blir fler döda än andra år med tanke på dödssiffrorna under songkranfirandena, om det nu blir inställt på de flesta platser i Bkk...    :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Hemvändare

Tycker definitivt att man INTE ska åka till Thailand eller andra diktaturer. Att åka till sådana länder och med det gynna deras ekonomi bidrar bara till att förlänga diktaturen och folkets lidande. Gör inte det. Stöd demokratin - åk inte dit. Åk när legitimt folkvalda styrelseskick råder.  :nau

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

hej !

Jag tror att dessa händelser rent juridiskt går under Force Majeure, dvs man får inget på försäkringen. När de Gula ockuperade flygplatsen förra gången så var dock Thai Airways shyssta och både ombokade kostandsfritt eller betalade tillbaka biljettkostnaden. Det var ock inget som dom hade behövt göra då demonstrationer, naturkatastrofer etc går som Force Majeure.

Rätta mig om jag har fel.

Det va väl vad jag själv misstänkte, men så länge dom inte rör flygplatsen så är det nog ingen fara att mellanlanda där, men kanske smart att undvika gatorna i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej !

Jag tror att dessa händelser rent juridiskt går under Force Majeure, dvs man får inget på försäkringen. När de Gula ockuperade flygplatsen förra gången så var dock Thai Airways shyssta och både ombokade kostandsfritt eller betalade tillbaka biljettkostnaden. Det var ock inget som dom hade behövt göra då demonstrationer, naturkatastrofer etc går som Force Majeure.

Rätta mig om jag har fel.

Det va väl vad jag själv misstänkte, men så länge dom inte rör flygplatsen så är det nog ingen fara att mellanlanda där, men kanske smart att undvika gatorna i Bangkok.

Flygplatsen tror jag faktiskt inte det är någon större fara för. Rent politiskt och taktiskt tror jag att De Röda inser att det är mycket dålig PR. De kan nog uppnå det de vill på många andra sätt. Jag vet att otroligt många Thailändare var mycket arga på De Gulas val av att ockupera flygplatsen trots att de normalt sympatiserade med Gult. Mycket pengar för för hotell, restauranger, barer kommunikationer m.m. gick ner pga detta.

Personligen är jag inte tillräckligt insatt i thailändsk politik för att ha en bestämd åsikt. Men döda sin egen befolkning kommer alltid att vara ett nederlag för den som bestämmer. Det är kört nu, bara en tidsfråga.

Dags för nästa marionett :C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan, jag laddade på mitt BTS kort i onsdags  >:D

Var i BKK från tisdag till torsdagkväll och tyckte definitivt

att stämningen var upptrappad, det kändes att något var på gång.

Militären hade posteringar på ett flertal ställen mot flygplatsen

och det blev mer ju närmare flygplatsen man kom.

Såg mycket miltärpolis runt om i staden, på andra ställen än just

regeringsbyggnaderna.

Tror att det skulle kunna bli riktigt sorgligt om det händer något

med kungen nu, han är ju lite krasslig som bekant.

TT

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt hjärta gråter för Thailand och människorna-hur kan det gå så fel.

Hoppas och ber till Buddha att situationen blir bättre.

Tack Malee för att du bevakar och håller oss ajour.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker definitivt att man INTE ska åka till Thailand eller andra diktaturer. Att åka till sådana länder och med det gynna deras ekonomi bidrar bara till att förlänga diktaturen och folkets lidande. Gör inte det. Stöd demokratin - åk inte dit. Åk när legitimt folkvalda styrelseskick råder.  :nau

Pa vilket satt gynnar det Thailandaren nar du valjer att INTE aka. Det ar den gemene Thailandarens affarer som drabbas.

Och pa vilket satt stottar du folkets kamp for rattvisa har da?

Borjar trottna pa folk som bara sitter och laser tidningar istallet for uppleva saker och ting och sedan tror dem vet allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte heller att flygplatsen är i fara. Men jag vågar inte garantera någonting då situationen kan vippa åt det ena eller andra hållet mycket snabbt.

Om vi har tur lugnar läget ned sig. Men sorg och ilska är känslomässiga kusiner så man vet inte vad som händer. I morse var de småbråk vid satellitstationen igen (de röd retirerade) och imorgon tänker de röda bära runt de döda i en procession i Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu meddelas att de röda inte retirerat från satellitstationen utan lyckats övertala personalen på ThaiCom att sända deras TVsignal. Hur det är och blir vet man inte, allt ändras minut för minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet döda skall enligt tidningarna nu vara uppe i 19 och över 800 skadade.

Åker för övrigt till Bangkok den 19:e innan resan till Sverige den 22:a

Kanske läge att planera om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antalet döda skall enligt tidningarna nu vara uppe i 19 och över 800 skadade.

Åker för övrigt till Bangkok den 19:e innan resan till Sverige den 22:a

Kanske läge att planera om.

Hade du tänkt stanna länge i Bkk ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Chryzaliz, du kommer ju tillbaka. Ta Bangkok nästa gång (fast jag hoppas det är över innan 19 april). Mia: 19 - 22 april blir 3 dgar  ;)

Jag har inte bokat resan ner än, jag avvaktar in i det sista.

Hinner det bli fullt på flyget så går bussarna till Bangkok precis utanför dörren, hur många som helst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×