Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
vitoc

3 Killar, 2 veckor - Reskassa - Samt hur göra med uttag?

Rekommendera Poster

Hej,

Vi är 3 killar som tänker åka till Phuket i Augusti månad, inte riktigt bestämt oss för om det blir Karon beach Eller patong Beach ännu.

Vi vill ju självklart festa ganska bra, men vissa dagar kan det vara skönt att bara slappa.. men, det är inte det tråden ska handla om.

Utan det skall handla om pengar... Jag vet att det finns 1000 trådar om det, och jag har läst i princip varenda en. Men blir inget klokare för det.

Vissa säger

"För 1000:- kan du leva som en kung, för 500:- som en prins"

"Räkna med minst 1000:- per dag"

"Du klarar dig på 100:- per dag om du äter thailändskt"

Kan hålla på i en evighet..

Ingen utav oss är egentligen det minsta instresserade utav att åka runt bland öar, eller dyka, eller större utflykter.

Det vi är ute efter är att slappna av, och göra roliga saker (i våra ögon)

tex:

GoCart

Bungyjump

Shooting range

Dricka öl.

Hotell + frukost är betalt.

Så frågan här är ganska enkel, hur mycket pengar behöver man för detta?

Samt vet någon vad dom sakerna jag skrev kostar? (öl har jag redan kollat upp!)

Nästa fråga gäller: Växla hemma, ta ut i bankomat, etc.

Även här finns det en uppsjö med trådar. Men aldrig något mer klart förutom att fler förespråkar uttag på plats, istället för att växla hemma.

Vilket kort är bäst att ta med sig?

Jag själv har 3st olika (Ica, Visa Swedbank, Mastercard Swedbank)

Om man ska ta ut allt på plats, vilken "färg" (bank) ska man ta ut hos? Är det bättre med Kort X på bank Y?

Mvh

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Bea

Ett spartips.Hinka bärs på Håkans bar (om den fortfarande är öppen).Köper du två öl får du en ris a la Malta gratis.Kan ej kombineras med andra erbjudanden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett spartips.Hinka bärs på Håkans bar (om den fortfarande är öppen).Köper du två öl får du en ris a la Malta gratis.Kan ej kombineras med andra erbjudanden.

:rolling on the floor:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jadu!

Du har ju redan svarat själv på hur mycket pengar du kommer att behöva!

Du kommer ju inte få bättre svar helt enkelt, beroende på att det inte går att svara på frågan...

Jag ska åka till ICA och handla, hur mycket pengar behöver jag ta med mig?

Men för att göra det enkelt för dig!

Räkna med 1000:- per dag.

Växla några tusenlappar var och dela på växlingskostnaden här hemma.

Ta med dig alla kort och ta ut på valfri ATM med vilket kort du vill. ICA kort ingen uttagavgift, men avgift 150THB. Visakortet uttagsavgift men ingen ATM-avgift!

Går på ett ut alltså!

Chang är billigare och innehåller mer alkohol!

Skippa knarket!

Resten får du räkna ut själv!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Personligen skulle jag inte åka med en budget under 1000kr/dagen speciellt om det gäller en kortare resa på 2-3 veckor.

Om ni nu ska till phuket så är det absolut Patong ni skall välja med tanke på era intressen. Annars är ju Pattis det ideala stället för ett gäng grabbar som vill festa och aktivera sig med gokart osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska man bara ligga på stranden och ta det lungt, äta thaimat och inte festa så hårt, då kostar det inte så många hundringar om dagen. Men det låter inte som om ni bara bill ligga och slappa. Då kostar det betydligt mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har di aldrig lyckats göra slut på 5000 baht på en dag på bara nöjen. är ju knappt ja lyckas shoppa för så mycket på en dag..

Ja skulle säga 3000 baht per dag kanske ca 1000 för fest 500 för mat 3500 för övrigt.. shopping kommer utöver det...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kommer tyvärr inte ihåg priset men det var ganska dyrt på shooting rangen, speciellt om man skulle skjuta med större puffror.

Sen är det ju maten som kan blir rätt dyr om man käkar mycket biff o pommes.

Har en kompis som verkar ha samma intresse som er och som gjorde av med ca 1000 sek/dag i Patong. Utekvällarna tog halva kassan ungefär!!

Mitt tips är att räkna med 1000 sek/dag som någon tidigare skrev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har di aldrig lyckats göra slut på 5000 baht på en dag på bara nöjen. är ju knappt ja lyckas shoppa för så mycket på en dag..

Ja skulle säga 3000 baht per dag kanske ca 1000 för fest 500 för mat 3500 för övrigt.. shopping kommer utöver det...

inte så svårt att bränna pengar... har lyckats bränna 15000 baht på 1.5 timme, allting e ju relativt..

MVH: PerBKK

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte kan trolla fram mera pengar, vilket dom flesta inte kan. Sa har du ju dom pengar du har.

Ak dit och lev det liv du tycker det ar vart. Det gar att leva for 1000:- per dag utan problem om man vill spendera sa mycket. Ta ut 10,000 eller 20,000bht i taget och hall koll pa hur manga ganger du har tagit ut pengar. Rakna sen med att 20,000 ar ca 5,000SEK sa ligger du lite i overkant. Easy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×