Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Bosse

Se svensk TV från Thailand

Recommended Posts

Du behöver en stor parabol. Rekommenderar en på minst 1.6 meter. Den ska ha en LNB (mikrovågshuvud) som tar emot Ku-bandet och rikta in den mot Thaicom 5.

Sen måste du ha en digitalbox med en Viacess dekoder. Den kan vara lite svår att få tag i Thailand (Thailändarna själva tittar bara på gratiskanalerna) och kostar lite mer än vanliga fri-boxar.

Sen måste du ha ett abonnemang på Svt World. Läs mer på

http://svt.se/2.42316/svenska

Själv köpte jag en box hemma i Sverige och tog med mig till Thailand. Den har dessutom en hårddisk så att man kan spela in och förskuta tiden. Smart tycker jag! Den är till salu om du vill köpa den.

Slingbox är kanon när man reser runt (behöver ju inte ta med någon parabol...).

Men den kräver "rimlig" bandbredd. Runt 0,5 MBit/sek stadigt. För bra bild gärna mer. OBS att bandbredden måste finnas hela vägen från ditt hem i Sverige till Thailand.

Den stor fördelen med Slingbox är att man får alla kanaler som man har hemma i Sverige.

Paraboler är jättebilliga i Thailand. Det som kostar är box och abonnemang. Box ca: 1500-2000 kr inkl dekoder och CA-modul. Abonnemanget tror jag kostar ca: 900 kr/halvår.

Här är lite parabolgrejjor

http://www.eldsat.com/

En 6 fots parabol ca: 3000 B

LNB för Ku-bandet ca: 1400 B

Sen behövs mottagare, sladd och kanske fäste.

Skicka ett mail till Riffa Hänninen <riffa.hanninen@svt.se>

Det är hon som är chef för Svt World. Hon är jättetrevlig och mycket tillmötesgående med råd om det mesta. Hon har en hel del kontakter med installatörer i Thailand (hon har själv lägenhet på Lanta).

Wallenius tv som är rekomenderad av svt europa finns i Hua Hin 081 5501 058 Håkan i  Phuket 08140218661 och i Bangkok 081 8107 541