Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst änglar

Qatar ?

Rekommendera Poster

Vi flyger med Qatar, pga av att de är ett 5 stjärnigt bolag med mycket bra service. Thai är säkert bra de med, direktflyg till Bangkok är nog värt ganska mycket. Bra val bägge!

Vad gäller att flyga till Phuket med Qatar så är det först en mellanlandning i Doha och en kort landning för tankning och troligeb byte av besättning i Kuala Lumpur.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Thai flyger direkt till bkk med Boing 747 400 Världens bästa ingenjörs konstruktion. Det snabbaste trafikflygplanet idag, det skiljer ca. 50 min på sträckan Köpenhamn - Bangkok mot andra stora trafikflygplan (Airbus, Boing 767).

Boing 747 (Jumbo Jet) är det mest prövade och använda flygplanet i hela världen.

När det var nytt och skulle provflygas en gång i tiden sa testpiloten, att han aldrig fluget ett så perfekt och lättfluget flygplan och att inget behöver ändras eller förbättras.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Därför att Airbus är billigare och mindre, ganska svårt att fylla ett stort flygplan som Boing 747 med 450 stolar 365 dagar per år här Skandinavien.

Den nya generationens flygplan tex. Airbus är mer ekonomiska att operera. Varför? Jo därför att man gör dom lättare = Kanske = försvagningar på sikt. Motorer som är nya bränslesnåla = Inte prövade så länge etc.

Men vi vet svaret om 20 år om det var lika kvalite` som Boing 747'an 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En teknikchef på SVT sa en gång i tiden, apropå färg-tv, att det enda vi kan satsa på är svartvit-tv för den är färdigutvecklad.

Förlåt utvikningen men kunde inte låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Senaste stora flygolyckan med ett modernt stort trafikflygplan var en Airbus från AirFrance som startade från Rio till Paris, bröt av sitt stjärtparti på grund av ett åskoväder, det har aldrig hänt en Boing 747 Jumbo Jet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En Boeing 747 består av sex miljoner delar som konstrueras i 33 olika länder.

Det har skett väldigt många olyckor med detta plan. De flesta beror på fel i designen av planet, och på grund av piloten. Totalt 3729 personer har dött i 69 olyckor. I genomsnitt är det alltså 54 personer per olycka som dör. Och eftersom planet kan ta 569 personer som mest, är planet relativt säkert. Men planet har kapats 30 gånger sen den först rullade ut ur hangaren på sjuttiotalet, vilket är mer än de flesta flygplan."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"En Boeing 747 består av sex miljoner delar som konstrueras i 33 olika länder.

Det har skett väldigt många olyckor med detta plan. De flesta beror på fel i designen av planet, och på grund av piloten. Totalt 3729 personer har dött i 69 olyckor. I genomsnitt är det alltså 54 personer per olycka som dör. Och eftersom planet kan ta 569 personer som mest, är planet relativt säkert. Men planet har kapats 30 gånger sen den först rullade ut ur hangaren på sjuttiotalet, vilket är mer än de flesta flygplan."

Intressant!  :kla Föredrar i alla fall AIRBUS...de är i alla fall tystare och enligt många cabin crew jag pratat med, bla på qatar  :pra  så är arbetsmiljön bättre på AIRBUS. en mycket viktig aspekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste stora flygolyckan med ett modernt stort trafikflygplan var en Airbus från AirFrance som startade från Rio till Paris, bröt av sitt stjärtparti på grund av ett åskoväder, det har aldrig hänt en Boing 747 Jumbo Jet.

Faktum är att Airbus A330 endast har varit med om två dödsolyckor med passagerare (+ en testflygning). Dels den du nämner och dels Afriqiyah i maj 2010. Detta med totalt 726 byggda A330.

Boeing 747 har däremot varit med om 24 dödsolyckor, dock med nästan dubbelt så många plan byggda som A330.

Båda flygplanstyperna hör till de säkraste i världen, men statistiskt är alltså A330 säkrare än 747.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är förvirringen total och jag är inte lika säker på mitt val längre...

Pest eller kolera alltså...

Eller som välja mellan vanilj el jordgubbsglass.. ;)

- kanske inte så mycket att hänga upp sig på..??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste stora flygolyckan med ett modernt stort trafikflygplan var en Airbus från AirFrance som startade från Rio till Paris, bröt av sitt stjärtparti på grund av ett åskoväder, det har aldrig hänt en Boing 747 Jumbo Jet.

Faktum är att Airbus A330 endast har varit med om två dödsolyckor med passagerare (+ en testflygning). Dels den du nämner och dels Afriqiyah i maj 2010. Detta med totalt 726 byggda A330.

Boeing 747 har däremot varit med om 24 dödsolyckor, dock med nästan dubbelt så många plan byggda som A330.

Båda flygplanstyperna hör till de säkraste i världen, men statistiskt är alltså A330 säkrare än 747.

Fast å andra sidan har väl 747:an funnits sen 1969 (om jag minns rätt) och har säkert mångdubbelt antal flygtimmar vilket gör statistiken "lite" diffus där ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är förvirringen total och jag är inte lika säker på mitt val längre...

Pest eller kolera alltså...

Eller som välja mellan vanilj el jordgubbsglass.. ;)

- kanske inte så mycket att hänga upp sig på..??

Sant, väldigt sant.

Får se vem som har bäst pris när jag fått "Go" på min semesteransökan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Senaste stora flygolyckan med ett modernt stort trafikflygplan var en Airbus från AirFrance som startade från Rio till Paris, bröt av sitt stjärtparti på grund av ett åskoväder, det har aldrig hänt en Boing 747 Jumbo Jet.

Faktum är att Airbus A330 endast har varit med om två dödsolyckor med passagerare (+ en testflygning). Dels den du nämner och dels Afriqiyah i maj 2010. Detta med totalt 726 byggda A330.

Boeing 747 har däremot varit med om 24 dödsolyckor, dock med nästan dubbelt så många plan byggda som A330.

Båda flygplanstyperna hör till de säkraste i världen, men statistiskt är alltså A330 säkrare än 747.

Fast å andra sidan har väl 747:an funnits sen 1969 (om jag minns rätt) och har säkert mångdubbelt antal flygtimmar vilket gör statistiken "lite" diffus där ;)

Givetvis har du helt rätt. Statistik kan man vrida och vända hur man vill och min egentliga mening var att slå hål på "Viking"s påstående om att Airbus är livsfarliga och Boeing säkra.

En mer rättvis jämförelse hade självklart varit att bara jämföra A330 med 747-400, vilken gick i trafik 1989 och har tillverkats i 694 exemplar.

I en sådan jämförelse har båda modellerna varit med i två dödsolyckor vardera och borde således klassas som lika säkra. Då har jag inte haft med i beräkningen att A330 har förbrukat många fler flygtimmar per år de senaste åren, men låt gå för det. Totala antalet dödsfall har jag inte heller räknat med, eftersom den parametern också förvränger statistiken.

Slutsats: Airbus vs. Boeing = 1 - 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket siffror.

Min flygrädsla ligger nog vid närmare eftertanke i mitt kontrollbehov. Gillar inte ens att åka bil när det inte är jag själv som kör. Enda gången jag känner mig säker i ett plan är när jag flyger i jobbet (Försvarsmakten). Kan vara för att flyga Hercules känns som att flyga stridsvagn.

Qatar verkar dock väldigt schysst medan thai tycks ha blivit lite slitet. Någon som flugit senaste månaden och kan ge lite senaste nytt?

Qatar Vs. Thai?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket siffror.

Min flygrädsla ligger nog vid närmare eftertanke i mitt kontrollbehov. Gillar inte ens att åka bil när det inte är jag själv som kör. Enda gången jag känner mig säker i ett plan är när jag flyger i jobbet (Försvarsmakten). Kan vara för att flyga Hercules känns som att flyga stridsvagn.

Qatar verkar dock väldigt schysst medan thai tycks ha blivit lite slitet. Någon som flugit senaste månaden och kan ge lite senaste nytt?

Qatar Vs. Thai?

Inte tänkt på att gå i behandling för din flygrädsla....jag menar, istället för att försöka hitta säkrast flygplan..?  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket siffror.

Min flygrädsla ligger nog vid närmare eftertanke i mitt kontrollbehov. Gillar inte ens att åka bil när det inte är jag själv som kör. Enda gången jag känner mig säker i ett plan är när jag flyger i jobbet (Försvarsmakten). Kan vara för att flyga Hercules känns som att flyga stridsvagn.

Qatar verkar dock väldigt schysst medan thai tycks ha blivit lite slitet. Någon som flugit senaste månaden och kan ge lite senaste nytt?

Qatar Vs. Thai?

Inte tänkt på att gå i behandling för din flygrädsla....jag menar, istället för att försöka hitta säkrast flygplan..?  :-\

Ärligt talat. Nej, absolut inte. Jag är övertygad om att det är en vanesak. Flög relativt frekvent under några veckor och då blev det bättre. Med andra ord så har det varit värre ;) Det är inte så att jag sitter och hyperventilerar på planet. Jag kan bara inte slappna av heller. Vilket jag är väldigt ovan vid. Ser mig själv som en väldigt lugn person vanligtvis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket siffror.

Min flygrädsla ligger nog vid närmare eftertanke i mitt kontrollbehov. Gillar inte ens att åka bil när det inte är jag själv som kör. Enda gången jag känner mig säker i ett plan är när jag flyger i jobbet (Försvarsmakten). Kan vara för att flyga Hercules känns som att flyga stridsvagn.

Qatar verkar dock väldigt schysst medan thai tycks ha blivit lite slitet. Någon som flugit senaste månaden och kan ge lite senaste nytt?

Qatar Vs. Thai?

Du behöver nog inte oroa dig. Det är säkert 100 gånger större chans att du dör påvägen till flygplatsen (eller för den delen - från den, i Thailand) än på flygresan. Flyg är det absolut säkraste transportmedlet, betydligt säkrare än t.ex bil - eller tuktuk i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flyger ofta, både i jobb och privat och känner mig alltid trygg.

Men väljer noga vilka jag flygger med, skulle aldrig flyga med kinesiska, afrikanska eller ryska bolag. De har dålig olycksstatistik och vill inte ta risker i onödan.

TUK TUK i Thailand ska ingen åka, om man inte är självmordsbenägen, Taxi i Thailand är ett gränsfall, verkar som att de stackarna kör dygnet runt. Vi har ofta råket ut för chaufförer som nätt och jämnt håller sig vakna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket siffror.

Min flygrädsla ligger nog vid närmare eftertanke i mitt kontrollbehov. Gillar inte ens att åka bil när det inte är jag själv som kör. Enda gången jag känner mig säker i ett plan är när jag flyger i jobbet (Försvarsmakten). Kan vara för att flyga Hercules känns som att flyga stridsvagn.

Qatar verkar dock väldigt schysst medan thai tycks ha blivit lite slitet. Någon som flugit senaste månaden och kan ge lite senaste nytt?

Qatar Vs. Thai?

Är i Thailand för tillfället och jag flög med Qatar. Mycket trevlig personal. Mycket bra service och mat. Men Thai är inte mycket sämre förutom underhållningen och de gamla 747 kärrorna från arlanda. de har dock beställt nya plan, oklart när de kommer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×