Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Ejje

Nytt krav på hur mycket pengar man måste ha för att släppas in.

Rekommendera Poster

Då kanske det blir färre trådar om växling här framöver ;)

vadå, måste jag ha med mig den summan (40.000 bath) i kontanter för att komma in?!

jag är kass på eng. förstod inte riktigt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt den texten så måste man ha 10-20.000 bath vid inresa beroende på vilken form av turist du är. Har inte hunnit/orkat forska vidare men inte helt säker på att detta stämmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt den texten så måste man ha 10-20.000 bath vid inresa beroende på vilken form av turist du är. Har inte hunnit/orkat forska vidare men inte helt säker på att detta stämmer.

de där 40.000 fick jag från att det stod att den summan gällde för familjer, iaf på nån av visumtyperna:)

Låter ju helkonstigt, iaf om man ska ha den summan i kontanter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man inte har pengarna på sig, blir man hemskickad igen eller kan man få en chans att ta ut pengarna, eller visa upp kontoutdrag eller något?

Vi vill inte ha så mycket kontanter på oss, men måste man så får vi väl lov att växla så mycket här hemma.

gäller detta alltså om man reser in med single entry turistvisum också?

nån som vet mer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl ta tullaren med sig till närmsta uttagsautomat och dra ut ett kontoutdrag.

Ska man ha kontanter i fickan så kan nog thailändarna känna sig säkra på att inte behöva bli utsatta för stöld. Turisterna har sina fickor fulla med pengar. ::) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeln är ingen nyhet, men att dom drar upp den till ytan igen kanske betyder att dom kommer att börja efterfråga turister om dom har pengar? Jag tvivlar på att detta kommer att kontrolles, men säker kan man inte vara.

Ta en bankomat-slip med saldo med på resan så blir det inga problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Regeln är ingen nyhet, men att dom drar upp den till ytan igen kanske betyder att dom kommer att börja efterfråga turister om dom har pengar? Jag tvivlar på att detta kommer att kontrolles, men säker kan man inte vara.

Ta en bankomat-slip med saldo med på resan så blir det inga problem.

Tack! Då vet jag hur vi ska göra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det står något om kontanter någonstans.

"The above funds may be held in any permitted currency"

Jag tolkar detta som om det är cash i valfri valuta man ska

kunna visa upp...?

10' bath/person eller 20' bath/familj.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det står något om kontanter någonstans.

"The above funds may be held in any permitted currency"

Jag tolkar detta som om det är cash i valfri valuta man ska

kunna visa upp...?

10' bath/person eller 20' bath/familj.

 

Det kan väl lika gärna betyda att du visar ett kontoutdrag där du kan visa att du har x antal svenska kronor. "Funds" betyder "ekonomiska medel", inte "kontanter".

Dessutom litar jag på vad Malee skriver. Jag tror hon har koll på det här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte se att det står något om kontanter någonstans.

"The above funds may be held in any permitted currency"

Jag tolkar detta som om det är cash i valfri valuta man ska

kunna visa upp...?

10' bath/person eller 20' bath/familj.

 

Det kan väl lika gärna betyda att du visar ett kontoutdrag där du kan visa att du har x antal svenska kronor. "Funds" betyder "ekonomiska medel", inte "kontanter".

Dessutom litar jag på vad Malee skriver. Jag tror hon har koll på det här.

Vem har sagt att Malee har fel...? Jag skriver bara hur jag tolkar texten. Ska sjäv dit i april så jag hoppas någon rapporterar. Undrar om thaitullare kan läsa av ett svenskt kontoutdrag ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan mycket väl ha fel! Någon som har tid kan dom väl ringa eller mejla ambassaden och fråga.

Thailändare kan läsa svenska kontoutdrag, åtminstone de som sitter på immigrationskontoren. Vilket hjälper föga om det är kontanter dom vill se. Om så är fallet är det urbota korkat tycker jag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som gör en höna av en fjäder. Det är en s.k. gammal regel som återigen vaknat upp, likaväl som att flygbolag eller andra vill se kortet man betalt resan eller hotellet med. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant och kom just tillbaka till Sverige i dag. Alla s.k. papperskopior fungerade klanderfritt utan något som helst vidare krav - förutom att man måste visa passet i tid och otid. Hyra moppe gick också bra med en fotostat av passet.

Att man måste visa upp en returbiljett för att få komma in i Thailand är också en bluff, jag har då aldrig behövt göra det någon som helst gång under de senaste 30 åren. Att overstay är speciellt dyrt eller farligt kan man ta med en liten nypa salt, se bara till att det ligger någon eller några 1000 bahtare i passet när du lämnar det i passkontrollen så brukar det lösa sig till det bästa.

Det finns många mer knep att lära ut men då kommer det säkert någon besserwisser som talar om att så få man inte eller så kan man inte göra.

Same same but diffrent - allt handlar om pengar och bondförstånd.

15 dagar landvägen löser man också enkelt med en tusenbahtare, kan också räcka med femhundring.

I Thailand handlar det om hur det fungerar, inte vilka regler som eventuellt ska gälla. Smörj bara rätt person vid rätt tillfälle och du slipper alla problem - var bara inte dumsnål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som gör en höna av en fjäder. Det är en s.k. gammal regel som återigen vaknat upp, likaväl som att flygbolag eller andra vill se kortet man betalt resan eller hotellet med. Själv har jag aldrig råkat ut för något sådant och kom just tillbaka till Sverige i dag. Alla s.k. papperskopior fungerade klanderfritt utan något som helst vidare krav - förutom att man måste visa passet i tid och otid. Hyra moppe gick också bra med en fotostat av passet.

Att man måste visa upp en returbiljett för att få komma in i Thailand är också en bluff, jag har då aldrig behövt göra det någon som helst gång under de senaste 30 åren. Att overstay är speciellt dyrt eller farligt kan man ta med en liten nypa salt, se bara till att det ligger någon eller några 1000 bahtare i passet när du lämnar det i passkontrollen så brukar det lösa sig till det bästa.

Det finns många mer knep att lära ut men då kommer det säkert någon besserwisser som talar om att så få man inte eller så kan man inte göra.

Same same but diffrent - allt handlar om pengar och bondförstånd.

15 dagar landvägen löser man också enkelt med en tusenbahtare, kan också räcka med femhundring.

I Thailand handlar det om hur det fungerar, inte vilka regler som eventuellt ska gälla. Smörj bara rätt person vid rätt tillfälle och du slipper alla problem - var bara inte dumsnål.

ANG det hightligtade: Det må vara bluff? men fakta är att minst 1 person vägrades komma på planet på ARLANDA av den anledningen i kombination av av sakna visum. Sug på den du  :)      :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är en s.k. gammal regel som återigen vaknat upp, likaväl som att flygbolag eller andra vill se kortet man betalt resan eller hotellet med.

Där har du tvärfel. Har man betalat sin biljett direkt hos flygbolaget  får man även vara beredd på att visa upp kortet. Bl.a TG har den policyn. Vet ej hur många sedlar man ska ha i passet för att undgå problem med detta, men du verkar insatt. Tips?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på att det var för att personen ifråga inte hade returbiljett, att det var just den anledningen. Det är mycket hörsägen och fria fantasier (halvsanningar ) som hux flux blir sant. Jag har råkat ut för många episoder under mina 35 års resande till bl.a Thailand och jag kan bara redogöra för vad jag själv råkat ut för eller inte råkat ut för.

Att vissa personer blivit nekade att gå ombord har oftast andra avgörande skäl. Oftast har de mer info vid incheckningen än vad vi anar och har man tidigare misskött sig so what. Får man problem till, i eller från Thailand har man oftast själv varit den vållande, har man skit i bagaget får man skylla sig själv.

När jag ändå är igång kan jag snacka lite skit om Thai som bolag. I natt på hemresan blev sätet bredvid mitt tomt, glad i hågen kunde jag då sitta lite på snedden och räta ut mitt dåliga ben. Då dök en i besättningen upp och undrade om jag kunde byta plats med en mamma med barn som satt trångt, det vore bra om hon fick tillgång till min plats plus extraplatsen som blivit ledig. Jag förklarade att med mitt styva ben så vore jag tacksam om jag slapp byta. Han fann sig snabbt och erbjöd mig då plats på andra våningen om jag bara lämnade dessa två. M.a.o. Thai kan man alltid lita på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du hundra på att det var för att personen ifråga inte hade returbiljett, att det var just den anledningen. Det är mycket hörsägen och fria fantasier (halvsanningar ) som hux flux blir sant. Jag har råkat ut för många episoder under mina 35 års resande till bl.a Thailand och jag kan bara redogöra för vad jag själv råkat ut för eller inte råkat ut för.

Att vissa personer blivit nekade att gå ombord har oftast andra avgörande skäl. Oftast har de mer info vid incheckningen än vad vi anar och har man tidigare misskött sig so what. Får man problem till, i eller från Thailand har man oftast själv varit den vållande, har man skit i bagaget får man skylla sig själv.

När jag ändå är igång kan jag snacka lite skit om Thai som bolag. I natt på hemresan blev sätet bredvid mitt tomt, glad i hågen kunde jag då sitta lite på snedden och räta ut mitt dåliga ben. Då dök en i besättningen upp och undrade om jag kunde byta plats med en mamma med barn som satt trångt, det vore bra om hon fick tillgång till min plats plus extraplatsen som blivit ledig. Jag förklarade att med mitt styva ben så vore jag tacksam om jag slapp byta. Han fann sig snabbt och erbjöd mig då plats på andra våningen om jag bara lämnade dessa två. M.a.o. Thai kan man alltid lita på.

Ja jag är 100 på det. Det är en av mina söners bästa kompisar  som skulle åkt i mellandagarna för att bl a hedra Tsunamidagen där han själv hade varit med, och förlorat resten av sin familj.

Jag skrev om det tidigare i en tråd utan att nämna detaljer som nu. Han hade köpt en enkelbiljett, hade inget visa utan tänkte köpa biljett tillbaka efter några veckor i Thailand. Han blev inte påslaäppt på på planet utan förlorade ca drygt 9000:- som biljett och 1:a hotelnatt kostat. Det är fakta Thats it.    :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan mycket väl ha fel! Någon som har tid kan dom väl ringa eller mejla ambassaden och fråga.

Nä, nu blir jag besviken. Jag som alltid litar på allt du skriver här!  ;)

Skämt åtsido, eftersom jag vet att du har mycket kontakt med svenska turister så antog jag att du kanske kände till konkreta exempel som visade att det går bra med kontoutdrag eftersom du skrev att det inte blir några problem om man har det.

Men det borde som sagt gå att kolla upp någonstans. Jag kan bara intyga att det i förrgår fortfarande vare sig efterfrågades kontanter eller kontoutdrag. En släkting till mig anlände till Thailand då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×