Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Martin

Sök på forumet ändrat

Rekommendera Poster

När man sökte i formuläret längs upp, så

- sökte man i hela forumet om man tittade på första sidan av forumet

- sökte man i avdelningen om man tittade på en viss avdelning/kategori

- sökte i ämnet om man tittade på ett ämne/tråd

Detta gjorde många förvillade, även om det är standardinställning.

Har ändrat detta att formuläret söker av HELA forumet, oavsett om man tittar på framsidan, någon avdelning/kategori eller ämne.

Även sökformuläret har modifierats lite till att ge bättre resultat på begäran från ett par medlemmar.

Hoppas det hjälper till för att söka information så länge ...  :look:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu när jag gick in på forumet så var det 4 st frågor om boende på Koh Tao bara på dom första 20 trådarna!!!

Blir så less när jag kommer in här och det startars nya trådar för varje fråga...

Kan vi inte försöka hålla den här tråden högst upp hela tiden med förslag på hur man söker mm för att dom nya ska kunna gå in här och inse att man inte behöver skapa en ny tråd för nåt som det redan finns tråd på!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan vi inte försöka hålla den här tråden högst upp hela tiden med förslag på hur man söker mm för att dom nya ska kunna gå in här och inse att man inte behöver skapa en ny tråd för nåt som det redan finns tråd på!!

Som på alla forum på nätet så är det så att nya medlemmar oftast är dåliga på att använda sökfunktionen och om denna tråd är uppe eller inte, kommer det inte spela något roll ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte hur man ska hitta i Sök. Om jag söker på t ex "utflykter Ko Lanta" så får jag upp 17 sidor med orden "Ko", "utflykter" och "Lanta" markerade. Hittar inte min fråga utan att läsa hela dagen. Vad gör jag för fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte hur man ska hitta i Sök. Om jag söker på t ex "utflykter Ko Lanta" så får jag upp 17 sidor med orden "Ko", "utflykter" och "Lanta" markerade. Hittar inte min fråga utan att läsa hela dagen. Vad gör jag för fel?

Har aldrig riktigt fattat sökfunktionen här.

Funkar bättre att googla med utflykter Ko Lanta site:www.thailandforum.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag tror vi "skämts bort" en del av främst Google. För tio år sedan fick man generellt betydligt mindre relevanta sökresultat än idag där, för att inte tala om AltaVista och de andra pionjärerna (när det begav sig).

Ett litet tips är väl att eliminera ord som mångdubblar mängden ovidkommande träffar, såsom: "ko, koh, soi, nakhon, khao, island, beach, had, haad, hat".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag använder avancerad sök och avmarkerar alla kategorier och sen markerar endast en kategori får jag ändå upp sökresultat från de avmarkerade kategorierna.

Nyss använde jag sökord "Pattaya" och valde kategorin "Utflykter, sport, aktiviteter". Men jag får ändå upp resultat i alla möjliga kategorier.

Edit: Testade nu att bocka i rutan "Sök endast i ämnesrubriker" som det tipsas om i denna tråd och då får jag bara resultat från vald kategori. Men det är ju inte helt solklart att man måste ha den fylld för att få resultat i rätt kategori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej EPT,

Jag testade nyss och det fungerar som det skall - först. Endast resultat från "Utflykter, sport, aktiviteter" dyker upp om jag endast markerat denna kategori att söka i. Efter att jag testat några gånger till i Chrome och FireFox visar det sig att något buggar. Resultatet kan bli rätt ibland och ibland söker den i allt. Gissar att det är något med javascriptet som markerar eller avmarkerar kategorier. Får titta på det ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej EPT,

Jag testade nyss och det fungerar som det skall - först. Endast resultat från "Utflykter, sport, aktiviteter" dyker upp om jag endast markerat denna kategori att söka i. Efter att jag testat några gånger till i Chrome och FireFox visar det sig att något buggar. Resultatet kan bli rätt ibland och ibland söker den i allt. Gissar att det är något med javascriptet som markerar eller avmarkerar kategorier. Får titta på det ...

Ja, jag använder chrome.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×