Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mia

Har ni blivit blåsta på Blocket någon gång ?

Rekommendera Poster

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet. Berätta hur det går! banksekretessen borde ju brytas vid polisanmälan, så du kommer åt den j*n!

Eller är det så att det måste vara ett brott som ger minst två års fängelse vilket är fallet för att polisen ska få begära ut vem som ligger bakaom en viss IP-adress vid hot över internet, t ex?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej.

Blev blast pa blocket far nagra ar sedan pa ett xbox som "kopte". Forde over pengarna till snubben men inget xbox kom. Vi pratade i tele och mailade nagra ganger innan jag forde over pengarna.

Jag gick till banken och begarde att fa ut uppgifterna om bankkontot som jag fort over pengarna till, det va lite strul med det gick. Gjorde en polisanmalan och det visade sig att denna snubben hade lurat ca 80-andra och morkerantalet var stort. Snubben akte dit och fick nagra ar pa kaken, men tyvarr fick jag inga pengar eftersom han agde inget av varde. Pengarna gomde han nog sakert nanstans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har paketet dykt upp  ::)

Nej...tyvärr inte...

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet. Berätta hur det går! banksekretessen borde ju brytas vid polisanmälan, så du kommer åt den j*n!

Jag fick ett mail från blocket där det stod att de inte kunde lämna ut bedragaren men att de har allt sparat men att när polisanmälan är gjord så blir det offentlig handling...

Vi får se vad de menar med det... ;)

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet.

Det hamnar väl på hyllan som alla andra bedrägerianmälningar i Stockholm. Såg på nyheterna häromdagen att JO kritiserar stockholmspolisen för att 90% av alla bedrägerianmälningar efter ett år fortfarande inte är åtgärdade.

Hasse

Har googlat runt lite om detta med Blocket-bedragare...

Det blr fler o fler som åker dit...läste även om det på polisens hemsida.

Man har väl kanske märkt på senare år att det måste knytas åt just där.

De har ju t o m polis som jobbar heltid med bedragare på Blocket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har paketet dykt upp  ::)

Nej...tyvärr inte...

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet. Berätta hur det går! banksekretessen borde ju brytas vid polisanmälan, så du kommer åt den j*n!

Jag fick ett mail från blocket där det stod att de inte kunde lämna ut bedragaren men att de har allt sparat men att när polisanmälan är gjord så blir det offentlig handling...

Vi får se vad de menar med det... ;)

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet.

Det hamnar väl på hyllan som alla andra bedrägerianmälningar i Stockholm. Såg på nyheterna häromdagen att JO kritiserar stockholmspolisen för att 90% av alla bedrägerianmälningar efter ett år fortfarande inte är åtgärdade.

Hasse

Har googlat runt lite om detta med Blocket-bedragare...

Det blr fler o fler som åker dit...läste även om det på polisens hemsida.

Man har väl kanske märkt på senare år att det måste knytas åt just där.

De har ju t o m polis som jobbar heltid med bedragare på Blocket.

Det vore ju bra om dem kunde göra något, men det blir väl en "tvist" mellan er tvp som privatpersoner om summan inte är så stor och hur bevisar man vad. Hoppas varjefall att det går bra.

Du har ju hela hans namn, det är ju kalas  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har paketet dykt upp  ::)

Nej...tyvärr inte...

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet. Berätta hur det går! banksekretessen borde ju brytas vid polisanmälan, så du kommer åt den j*n!

Jag fick ett mail från blocket där det stod att de inte kunde lämna ut bedragaren men att de har allt sparat men att när polisanmälan är gjord så blir det offentlig handling...

Vi får se vad de menar med det... ;)

Nyfiken på hur polisen hanterar ärendet.

Det hamnar väl på hyllan som alla andra bedrägerianmälningar i Stockholm. Såg på nyheterna häromdagen att JO kritiserar stockholmspolisen för att 90% av alla bedrägerianmälningar efter ett år fortfarande inte är åtgärdade.

Hasse

Har googlat runt lite om detta med Blocket-bedragare...

Det blr fler o fler som åker dit...läste även om det på polisens hemsida.

Man har väl kanske märkt på senare år att det måste knytas åt just där.

De har ju t o m polis som jobbar heltid med bedragare på Blocket.

Det vore ju bra om dem kunde göra något, men det blir väl en "tvist" mellan er tvp som privatpersoner om summan inte är så stor och hur bevisar man vad. Hoppas varjefall att det går bra.

Du har ju hela hans namn, det är ju kalas  ;)

Bara det att namnet troligtvis inte stämmer... :-\

Sambon satt o ringde runt till boende i samma fastighet idag och de berättade att fler hade hört av sig o gjort samma sak...alltså ringt och frågat om X...

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Man kan ju undra hur mycket pengar det rör sig som han lurat av folk...?

Låt säga att det är 10st--- det är iaf 40.oookr... :o

Kanske den här killen som svarade bara är "målvakt"...det insinuerade polisen...

Verkar vara ganska organiserat så de tar nog i med hårdhandskarna vad gäller utredning.    ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Exakt !!!  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Exakt !!!  ;)

Hade du inte hans bankkonto nummer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Exakt !!!  ;)

Hade du inte hans bankkonto nummer?

Jo...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Eniro kan man regga ett kontantnummer på mobiltelefon hos de...hitta på vilket namn man vill och ta vilken adress som helst,,, :(

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Exakt !!!  ;)

Hade du inte hans bankkonto nummer?

Jo...

Då kan du väl kontrollera namnet också. Om du för över till ett konto och skriver "fel" namn godkänner ju inte banken överföringen!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote author=Endoo

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Då kan du väl kontrollera namnet också. Om du för över till ett konto och skriver "fel" namn godkänner ju inte banken överföringen!?

Bank överföring mellan olika banker kontrollerar inte namnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy va surt att det gick som det gick. Hoppas verkligen idioten åker dit så det ryker om det  >:(

Värsta är att jag själv säkert skulle kunna gå på samma nit om jag verkligen ville ha något på blocket.

Har köpt "off the record" av en säljare på Tradera och betalade 2000:- i förskott för en pryl, dock gick det bra.

Tradera känns iofs lite annorlunda än blocket och jag säljer mest saker och tar förskottsbetalning varje gång innan jag skickar saker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote author=Endoo

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Då kan du väl kontrollera namnet också. Om du för över till ett konto och skriver "fel" namn godkänner ju inte banken överföringen!?

Bank överföring mellan olika banker kontrollerar inte namnet

Lämnar banken inte ut sånt heller? Hur som så kan ju polisen kolla det om dem nu skulle orka bry sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det välorganiserat bedrägeri så är det ju troligt att kontot är registrerat på en målvakt som får några hundra för besväret och chansen att få tag på de riktiga bedragarna är nog minimal!

De plockar ut pengarna direkt de finns tillgängliga, när det hettar till går de vidare till någon annan!

Personen som är kontoinnehavare är typ A-lagare som inte fattar nåt och där finns inget att hämta!

Hoppas att det löser sig för dig på nåt sätt hur som helst!

Får du reda på vem det är så kan vi väl alla åka dit och ge honom en pungspark var åtminstone...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

[quote author=Endoo

Därför kan man nog också utgå från att både namn och adress är falsk......

Då kan du väl kontrollera namnet också. Om du för över till ett konto och skriver "fel" namn godkänner ju inte banken överföringen!?

Bank överföring mellan olika banker kontrollerar inte namnet

Lämnar banken inte ut sånt heller? Hur som så kan ju polisen kolla det om dem nu skulle orka bry sig.

SEkretess...och det är bara polisen som har tillgång till det, de har tystnadsplikt... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Igår kväll hade de ett långt inslag på tv4 nyheterna om just detta med bedrägerier på Blocket och andra sajter.

Nuförtiden är det mer organiserat precis som man förstått...med målvakter och allt vad man kan göra för att blåsa mest och bäst...

Vad dessa hemska människor inte fattar är att de blåser stackare som kanske sparat i åratal för en viss vara...en dröm...

Alla har det inte så fett med pengar.....

Grymma "människor"...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Mia,

Tyvärr finns det nog de som inte bryr sig de minsta (eller känner empati) inför "sina medmänniskors" situation.

Däremot brukar de nog ha en viss förmåga till just självömkan, så ju fler av dem som sätts dit, desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man följer detta borde risken minimeras att bli blåst på Blocket. Gick det inte att genomföra affären på detta sätt? Skyddar det säljaren mer än köparen?

http://www.blocket.se/security/index.htm?ca=2

Alla vet att de är en risk att skicka pengar i förskott...så även jag och ja...jag känner till allt det där med internetgiro och vice versa...

Har handlat många ggr på blockat och har hittills aldrig blivit blåst förrän nu som sagt...

Denna gång var det bråttom med pengar och för att han inte skulle sälja till ngn annan skickade jag i förskott... ;)

Vilket jag inte skulle gjort...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag jobbar på Eniro 118118, och hade en kund för någon timme sen (Kanske var du, Mia?) som ringe och undrade om Davids nummer och adress och förklarade situationen. Tyckte det var intressant, så jag Googlade lite efter samtalet och hittade denna tråd.

Allt Mia skrev i första posten var det jag fick fram i systemet. Numret står registrerat i Sveg, och Mia hittade samma e-postadress som jag såg.

Om det inte var du, Mia, som pratade med mig, så är det ännu en person som har blivit lurad av David.

Mvh

Alex

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag jobbar på Eniro 118118, och hade en kund för någon timme sen (Kanske var du, Mia?) som ringe och undrade om Davids nummer och adress och förklarade situationen. Tyckte det var intressant, så jag Googlade lite efter samtalet och hittade denna tråd.

Allt Mia skrev i första posten var det jag fick fram i systemet. Numret står registrerat i Sveg, och Mia hittade samma e-postadress som jag såg.

Om det inte var du, Mia, som pratade med mig, så är det ännu en person som har blivit lurad av David.

Mvh

Alex

Hoppsan....han kanske fortfarande håller på.

Jag har polisanmält..gjorde det förra veckan...

TYcker det är underligt att man kan regga en adress utan att uppge personnummer och att man är skriven på adressen...ta upp det med dina chefer...tror det är många bedragare som gör samma sak...utnyttjar Eniro på det sättet...det gör ju så att eniro framstår i dålig dager som kan skydda bedragare...eller hur ? :) och ter sig  inte längre som ett seriöst företag ...

Enligt boende på Svegadresen är det många som hört av sig liksom jag...och frågat efter denna person...

Han har inte bara blåst 2st....utan säkert 50...minst...

Detta är nog inte det enda aliaset han har...

Eller om han bara är målvakt till en mer organiserad härva...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mia, jag googlade runt lite och stötte på ditt inlägg. Jag, samt två till, har också blivit lurade, troligtvis av samma person/personer.

Snälla anmäl! Jag har nog en hel del information som, förhoppningsvis, kan hjälpa dig. Om vi bara samarbetar och står på oss så ska vi nog lyckas få dit dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×