Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Guest änglar

Jetski maffian ???

Recommended Posts

Mitt överslag i valutaräkning byggde på att det kunde kosta upp till 1500 Bath för 30 min, som det stod här ovanför.

Forex valutaomvandlare säger att man får betala 354,30 SEK för det i dag. Dubbbla 30 min till en timma, och vipps vi har ett timpris över 690kr. Så lurad på växlingen håller jag inte med om.

Prislistan för jetski har jag däremot ingen aning om.  :cool

Mitt överslag i valutaräkning byggde på att det kunde kosta upp till 1500 Bath för 30 min, som det stod här ovanför.

Forex valutaomvandlare säger att man får betala 354,30 SEK för det i dag. Dubbbla 30 min till en timma, och vipps vi har ett timpris över 690kr. Så lurad på växlingen håller jag inte med om.

Prislistan för jetski har jag däremot ingen aning om.   :cool

Nä jag förstod at du räknade så , men 1500 för jetski är för mycke och kör man en timme är 3000 än mer för mycke :)

Växlar man på forex är man lurad  :cool

Vi betalade 1500 på Kata Noi. Svindyrt men det fanns ingen chans att få ner priset.

Aa det va svindyrt. Ni kom kanske i ett läga då det va full rulle eller så såg dem att ni va för sugna  :)

Är det fler som pyntat 1500??

Hej

Jag har bott på samui i 5 år och känner dom här grabbarna som håller på o skinna folk på pengar genom jetski, Det handlar många veckor om 1-2 st om dagen som dom säger att jetskin är skadad och har dom verkligen skadat den så kräver dom pengar som är helt vansinnigt.5 st engelsmän senast som gjort 3 st små små repor knappt synbara och dom fick betala 55000 bath och många krävs på hundratals tusen bath. Känner också gubben som dom skickar efter som pratar engelska en liten tjock man som berättar att det är bara o betala annars polisen,och kommer polisen så är det så att han får en del av kakan också så därför gör dom inget åt det. Detta har pågått under många år nu och dtär maffian på samui som styr detta!! SÅ VAD NI GÖR HYR INTE JETSKI PÅ SAMUI OCH SPECIELLT INTE PÅ CHAWENG BEACH!!!!

Har hyrt ATV, Jetski och Moped hur najs uthyrare som helst. Brukar oftas bli rekommenderad av folk som hyr ut stolar och som serverar mat på stranded.

Tycker att som kunde också borde titta lite nogrann innan man hyr

Guest Jonas70

Hej

Jag har bott på samui i 5 år och känner dom här grabbarna som håller på o skinna folk på pengar genom jetski, Det handlar många veckor om 1-2 st om dagen som dom säger att jetskin är skadad och har dom verkligen skadat den så kräver dom pengar som är helt vansinnigt.5 st engelsmän senast som gjort 3 st små små repor knappt synbara och dom fick betala 55000 bath och många krävs på hundratals tusen bath. Känner också gubben som dom skickar efter som pratar engelska en liten tjock man som berättar att det är bara o betala annars polisen,och kommer polisen så är det så att han får en del av kakan också så därför gör dom inget åt det. Detta har pågått under många år nu och dtär maffian på samui som styr detta!! SÅ VAD NI GÖR HYR INTE JETSKI PÅ SAMUI OCH SPECIELLT INTE PÅ CHAWENG BEACH!!!!

Är det fortfarande familjen Moon som styr stora delar på ön?

Vi betalade 1500 på Kata Noi. Svindyrt men det fanns ingen chans att få ner priset.

Aa det va svindyrt. Ni kom kanske i ett läga då det va full rulle eller så såg dem att ni va för sugna  :)

Är det fler som pyntat 1500??

När jag hyrt i pattaya så har dom haft olika storlekar på jetskis. Tror priset varierade mellan 1000-1500 baht.

Låt bli att hyra av dom satans rövarna

Instämmer till fullo! Aldrig hyra utan en ren fotografisk genomgång, vittnen och  turistpolis intill ;)>:D... F..n vad man blir trött...

I Fredags blev vi vittne till hur Jetskimaffian verkar.

Vi låg på Surin beach då det kom ett Belgiskt par som ville hyra en jetski,vilket de även gjorde.

När dom hade åkt ca:5minuter kom de tillbaka till stranden och det pep en "varningssignal" från jetski´n.

Och uthyraren utbrast "nooooo" och pekade på en liten skavank på fronten.

Belgaren blev vansinnig,och det blev en hård ordväxling.

Dom skulle ha 20000bath för skadan,och han vägrade betala och ville ha dit polisen.

Polisen kom dit och "medlade" och slutligen fick han betala 10000Bath för skadan+uthyrningskostnaden.

Efter ett tag kom turistpolisen dit och knäppte en massa kort på maskinen och skrev ner serienummer mm.

Har aldrig hyrt en jetski i thailand och kommer aldrig att göra det heller.

Guest Jonas70

Pojken fick åka med en av ythyrarna som vi pratat endel med och sett dagligen under 2 mån.

Tyckte att det kändes säkrare, med tanke på vad tråden handlar om, samt att som kör dagligen och bättre.

post-0-14768712676644_thumb.jpg

Har nämnt det tidigare, hyr i Kamala i så fall. Har aldrig hört något liknande här och känner personligen till flera av de som håller i det här. Hoppas det även förblir en bra zon på den fronten framöver. Det enda problem jag någonsin hört och sett här är när puckon tror de kan åka massa extra minuter och sen bete sig illa.

Otroligt tragiskt fenomen i sig kring jetskis i Thailand. Helt klart en alldeles för lukrativ business.

Har åkt massor med jetski i Thailand, så sent som 3 gånger förra månaden, en gång i Kata och två i Patong. Någon försäkring att tala om fanns inte. Såg ingen kontrovers denna gång men det såg vi förra gången i Thailand (2009) på Kata Noi. Vet inte vem som hade rätt men polis tillkallades etc.

Helt rätt att fotografera och inspektera jetskin före. Ger också en klar signal till uthyrarna att om ni inte gjort något har ni på fötterna.

Se dock upp om ni kör i Patong-bukten, på vänster sida finns det plötsligt mycket grunt vatten med koraller. Våra jetskis skrapade där det var grunt (cirka 50 meter ute i vattnet från land och helt oväntat, vi saktade ner när det syntes och åkte sen mycket långsamt) och vi var skitskraja för att åka på en masa baht på grund av det men klarade oss trots de noga granskade efteråt, nog bara tur att det inte blev någon synlig skada...

Vidare fanns det fisknät (markerade med vita plastdunkar) och röda stora maneter i vattnet över hela Patong-bukten. Kändes inte tryggt att köra där.

Uthyrarna där borde varna för det. Såg samtidigt turister som körde långt över tiden (låg på stranden nära uthyrarna och de fick vinka och åka ut flera gånger för att hämta turister som gått över tiden). Men såg inga bråk i år. Nog en balansgång där men fördömer helt uthyrare som sätter i system att påstå skador och ska tjäna massor med pengar på det.

Alldedes nyligen hemkommen, några svenskar vi träffade berättade att de blivit vittnen till hur jetski uthyrare på patong beach försökte tvinga en japansk kille i 20 års åldern på pengar.

Han o hans flickvän hade kört och när de kom iland så tog dom tjejen o körde ut med i vattnet o gav sig på killen o krävde pengar.

Killen kom o sprang med en hög med thaiare efter sig o bad andra turister om hjälp.

Hur det slutade vet jag inte riktigt men i ca 1 1/2timme så höll dom på o styrde iaf. Läskigt!!!

Vi hyrde på Kata noi och på Kata beach o klarade oss denna gång....

Sluta upp med att hyra jet ski så är hela problemet löst. Som bonus skonar man naturen, man slipper riskera att bli överkörd när man badar och man slipper höra oljudet och får därigenom en lugn och skön dag på stranden till allas trevnad ;)

Sluta upp med att hyra jet ski så är hela problemet löst. Som bonus skonar man naturen, man slipper riskera att bli överkörd när man badar och man slipper höra oljudet och får därigenom en lugn och skön dag på stranden till allas trevnad ;)

Håller med dig till 100 procent!Ett jävla otyg är det.

Håller med dig hille! Som tur är finns det ännu jetski-befriade öar:)