Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
kharma

Skolor på Koh Lanta?

Rekommendera Poster

Hej!

Vi planerar att tillbringa oct  2010- feb 2011 på Koh Lanta. Har upptäckt att det finns 2 olika skolor. Blir väldigt osäker på vad skillnaden är mellan dessa. Vi har 2 barn på 8 och 10 år gamla.

Tacksam för kommentarer och tips! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit i kontakt med båda skolorna.

Båda är proffsiga.

Vi har haft hyresgäster. både lärare och elevfamiljer, mest till Lilla Svenska Skolan.

* Anmäld egenreklam - ingen frågade här om lägenhet eller ville hyra en *

Pelle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ska också åka ner nästa säsong mellan jan-april och har två barn som kommer att vara 8 o 11 år då.

Jag har surfat runt på olika forum, varit inne på skolornas hemsidor och även haft mailkontakt med båda skolorna.

Vårat val blev till slut Lilla svenska skolan, och det känns jättebra.

Jag tror i och för sig att båda skolorna är bra, men vi fick bäst känsla för Lilla svenska skolan.

Lycka till!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska stor skillnad de båda skolorna emellan när det gäller presentation av bl.a. arbetsplan, uppnåendemål och kriterier, kvalitetsredovisning, likabehandlingsplan mm på respektive hemsida. Lanta Sanuk känns mer genomtänkt och strukturerat. Jag har ingen erfarenhet från någon utav skolorna, men jag är pedagog till yrket och får mer fortroende för Lanta Sanuk efter att ha jämfört de båda skolornas hemsidor lite mer ingående, därmed inte sagt att detta är rätt! Ni som har haft mailkontakt eller personlig kontakt har kanske fått en annan uppfattning. ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är ganska stor skillnad de båda skolorna emellan när det gäller presentation av bl.a. arbetsplan, uppnåendemål och kriterier, kvalitetsredovisning, likabehandlingsplan mm på respektive hemsida. Lanta Sanuk känns mer genomtänkt och strukturerat.  Ni som har haft mailkontakt eller personlig kontakt har kanske fått en annan uppfattning. ???

När jag valde skola till mina barn, var just arbetsplan, uppnåendemål osv det som avgjorde tillslut. Detta visade sig senare vara ett katastrofalt beslut. Bara för att det står vad de vill/ska uppnå betyder inte att de gör det...Detta var alltså en skola i sverige och inte någon av dem på Lanta (mina ungar gick i Kamala).

precis som du säger tycker jag att du/ni ska ha mer personlig kontakt och därefter beslut. Kolla oxå möjligheten att byta skola om det inte skulle funka...

Lycka till :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Mina barn har gått på Lilla Svenska skolan i tre omgångar sen hösten 2006 när skolan startades. Lilla Svenska skolan är en suveränt bra skola med fantastisk personal och rektor Helena. De ser verkligen till att alla elever trivs och får förutsättningar att göra ett bra arbete. Våra barns skola här i Sverige har alltid tyckt att samarbetet fungerat bra.

Tidigare år har jag träffat barn och föräldrar och lärare från Lanta Sanuk School, men tyvärr ingen detta läsår. De har också varit nöjda.

En mycket stor skillnad på skolorna har varit kostnaden. Lanta Sanuk har varit mycket dyrare tidigare år, nu vet jag inte, då vi trivts så jättebra och lyckats få plats på Lilla Svenska skolan, har jag aldrig kollat.

Jag tror att du blir jättenöjd oavsett vilken skola du väljer, men ta inte för givet att det finns platser under högsäsong, åtminstone inte på Lilla Svenska skolan som är mycket populärare.

Jag har träffat många som inte fått plats där och istället gått på Lanta Sanuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Valet föll till slut på Lilla Svenska skolan - och det känns jättebra!

Av en slump så fick jag via vänner höra av en mycket tung källa på Koh Lanta att vi gjort det bästa valet - skönt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, intressant läsnig om ert val av skola. Din tunga källa väger säkert tungt, har dock flera vänner med barn som gått på båda skolorna och alla är eniga om att Sanuk är att föredra om man kan tänka sig att betala lite mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en intressant trd som jag tänkte väcka igen.

Jag har haft mina barn på Lilla Svenska skolan coh älskar den skolan.

Vi skall ner igen och barnen skall gå i skola där nere och jag tycker det skulle vara jätte intresant att få höra lite om vad andra tycker om skolorna.

Det går väl inte säga ett den ena skolan är bättre än den andra men jag är nyfiken på för och nackdelarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kirbe

Hej! Förra terminen så hade Sanuk mycket kortare skoldagar än Lilla Svenska skolan. Den största skillnaden mellan skolorna tror jag, är att ägaren till Lilla Svenska skolan finns på plats och jobbar som rektor och är mycket engagerad i den dagliga verksamheten. När man går förbi Sanuk schools mycket tråkiga skolgård så är jag också glad att mina barn går på Lilla Svenska skolan. Gå in och titta på bilder från deras mysiga skolgård. De har en fantastisk familjär atmosfär på Lilla Svenska skolan. Träffade en familj som var lite besviken på Sanuk och skulle ha valt annorlunda om det varit nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×