Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
engard

ÄNTLIGEN (med tips)

Rekommendera Poster

Nu har fakturan och resplan kommit upp på kylskåpet :D Den "första etappen" av resan är avklarad, dvs kampen med att hitta bra och billiga biljetter. Vi åker i  mitten av juni o blir borta en månad.

"Den andra etappen" är planeringen av resan. Den ändras nästan alltid och är väldigt ungefärlig men är lika rolig som "Etapp 1 och 3". (3=själva resan)

För att skriva av mig lite delger jag er planeringen och kommer samtidigt med lite tips. ;D

1)Anländer Bbk tidig morgon och stannar ca 2 nätter varav åtminstånde 1 måltid äts på

* Cabbage & Condoms (Sukhumvit, soi 12) underbar restaurang med vacker uteservering, billigt o kanonkäk. Dessutom för en bra sak :kla

2)Buss ner till Trat o hälsar på vänner en dag.

3)Färjan till Koh Chang där vi stannar ung en vecka, beroende på väder och vind.

* Vi bor och äter på Blue Lagoon, längst bort på Klong Prao. Ya lagar den bästa maten på Koh Chang och har även matlagningskurser. Finns enkla billiga hyddor utmed lagunen.

4) Från Koh Chang till Laem Sok och

*Ban Pu Resort and Spa. En räk och krabbfarm med lite lyx (eg för medelklass thai) och oftast helt utan andra "Långnäsor". Finns billigt boende (från 1200 Bht) med AC o TV utmed dammen, trädgården eller havet. Kalaskäk om man gillar seafood. Restaurang på en stor pir i vattnet.

4) Bussen upp igen till Bkk och tågstationen för att ta nattåget till Suratthani.

5) Färjan från Donsak till Koh Phangan där vi bor på

* Mae Had där snorklingen är bra även sommartid och där vi är långt borta från Fullmoonpartyn. Vi bor på

* Royal Orchid. Trevlig personal, bra och billiga hyddor (finns dyrare) och hyfsat käk.

Här stannar vi förmodligen resten av tiden innan vi tar färja över till Koh Samui, bor en natt på Mae Nam och tar det senaste flyget till Bkk för att flyga tbx till Sverige på natten. :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter alldeles...underbart...

Den som ändå kunde vara ledig mer än drygt två veckor. Går inte ens under sommaren. :'(

Kontorsråtta som man är så ska både leverantörerna ha sina pengar och de anställda vill ha lite också. Efter två veckor har man ett berg att komma tillbaka till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Margareta

Engard

Har du bott på Blue Lagoon tidigare på Koh Chang? Du tyckte maten var bra där och billiga bungalows, hur mycket kostar de? Finns det AC? Hur har du bokat? finns någon hemsida? Vi åker till Bangkok om två veckor, 2 nätter där och ska sedan ta oss ner till Koh Chang. Bor på Sukhumvit road, Manhattan. Långt ??? till busstationen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engard

Har du bott på Blue Lagoon tidigare på Koh Chang? Du tyckte maten var bra där och billiga bungalows, hur mycket kostar de? Finns det AC? Hur har du bokat? finns någon hemsida? Vi åker till Bangkok om två veckor, 2 nätter där och ska sedan ta oss ner till Koh Chang. Bor på Sukhumvit road, Manhattan. Långt ??? till busstationen?

Har känt fam Nopprawan som äger Blue Lagoon i snart 7 år och således bott där lika länge (när vi är på KC). Skulle tro att dom billigaste "bungarna" idag kostar 500 bht. Dom ligger utmed lagunen och har ingen A/C. Finns en dyrare variant som är planerat att bli A/C i men vet inte hur långt dom kommit med det. Dom är iaf större och i sten (betong). Ya´s matlagningskurs finns på nån av Koh Chang-sidorna och om du söker på Blue Lagoon+koh chang får du upp deras site. Tror dock inte att man kan boka den vägen. Finns gott om AC-hotell på Klong Prao om ni vill ha det å sen kan ni ju käka hos Ya.

Manhattan är ett helt ok hotell, för det priset, med ett kanonläge nära SkyTrain, shopping o Cabbage&Condoms. Inte alls långt till busstationen, lätt o billigt med taxi.

Trevlig resa ! :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engard

Har du bott på Blue Lagoon tidigare på Koh Chang? Du tyckte maten var bra där och billiga bungalows, hur mycket kostar de? Finns det AC? Hur har du bokat? finns någon hemsida? Vi åker till Bangkok om två veckor, 2 nätter där och ska sedan ta oss ner till Koh Chang. Bor på Sukhumvit road, Manhattan. Långt ??? till busstationen?

Även vi ska ju till Koh Chang ungefär samtidigt.

Jag har också noterat Blue Lagoon i min "resebok" så vi kanske ses där.

Tack för tipset förresten, Engard. :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Engard

Har du bott på Blue Lagoon tidigare på Koh Chang? Du tyckte maten var bra där och billiga bungalows, hur mycket kostar de? Finns det AC? Hur har du bokat? finns någon hemsida? Vi åker till Bangkok om två veckor, 2 nätter där och ska sedan ta oss ner till Koh Chang. Bor på Sukhumvit road, Manhattan. Långt ??? till busstationen?

Även vi ska ju till Koh Chang ungefär samtidigt.

Jag har också noterat Blue Lagoon i min "resebok" så vi kanske ses där.

Tack för tipset förresten, Engard. :kla

Det vore kul :glad o vassego ;D Du kan väl skriva om din resa på tråden "din nästa resa" som jag startat... ;D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×