Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Viking

Flytta till Thailand och köpa någon rörelse.

Rekommendera Poster

Gäst Viking

Hej, Jag är 52 år, nyskild, det strular på min nuvarande arbetsplats, ev. uppsägningar eller stora försämringar i arbetstider och lön.

Har varit en del i Thailand, trivs runt Phuket, men är öppen för annan plats.

Har längtat i många år att flytta till Thailand och köpa någon rörelse, inte för att bli rik, utan mera som att ha något att göra.

När jag säljer huset så har jag 2 milj SEK i handen.(Ingen pension ännu).

Någon som kan ge mig tips och råd vad jag skall göra???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker 2 mille  borde räcka bra i Thailand fram till pensionen och säkert få över pengar om du vill bosätta dig där.

Jag skulle hellre satsa pengar i aktier i några företag på börsen än försöka tjäna pengar på en egen rörelse i Thailand.

Börsen gick upp 50% förra året och det hade ju inte varit fel och varit med på den uppgången då :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Det är sant att börsen är ett alternativ, men nästa år kanske den går ner 50%. Smile

Sedan är det inte kul så att ligga på stranden varje dag....

Skulle vilja veta vilka brancher man bör undvika i Thailand. Och vilka som är någorlunda okey......

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Investera pengarna i Brummers multistrategifond, där har det varit 10% avkastning per år sedan start för 8 år sedan.

Fonden placerar du i en kapitalförsäkring så slipper du undan med enbart 0,8397% i ungefärlig årlig beskattning.

Där har du 200000:- om året att leka med helt ok du kan till och med hyra mitt hus en månad eller två  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Samtliga västerlänningar jag känner i Thailand som (år efter år) kan försörja sig på sin verksamhet nästan lever för det de pysslar med. 60-80 timmarsveckor är mer regel än undantag.

Därför kan jag tycka att du gör rätt i att behålla en majoritet av dina besparingar, leva gott på dem och investera en mindre del i ett företag här i Thailand.

Vad som passar just dig beror nog helt på dina intressen, men jag kan ju ge några spontana tips på verksamheter:

1. En liten gratistidning (för turister) på orten vars inkomst genereras av hårdför annonsförsäljning riktad mot företag som vänder sig mot turism.

2. En glassbar som säljer äkta, hemmagjord gräddglass, med lokala smaker (mango, papaya, kokos, banan osv)

3. Ett gym i Khao Lak (hittade inget själv) :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ps. Det finns ju tusentals uppslag på företagsidéer även här, jag nämnde bara tre helt olika.

Det viktigaste är kanske:

1. Trivsel - Att man trivs med arbetssysslorna helt enkelt

2. Kompetens - Att man vet vad man sysslar med och kan erbjuda adekvat service (som blir och håller sig populär) eller en högkvalitativ produkt.

3. Ekonomisk bärighet - Att man har en sansad och realistisk budget och att utgifterna och driftkostnaderna inte blir för stora i förhållande till inkomsten (hyra, "keymoney", personal etc).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kanske köper liten guesthouse och även öppnar en liten restaurang på markplan för dina gäster..sälj även svensk husmanskost. lite lagom så man inte blir för trött..

kolla www.mamaison-hotel.com

säg till om du behöver hjälp ..jag kan prata flytande thailändska  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag kom på att jag borde flika in detta angående mina tidigare inlägg:

Generellt så går det ganska illa för många företag här just nu (pga av vikande turism och svag konjuktur) så skall man köpa ett befintligt företag finns chanser till rena kap under 2010.

Gå inte på eventuellt prat om överdrivna vinstchanser, såvida detta inte kan bevisas eller redogöras för på ett mycket trovärdigt sätt.

Det är kundernas marknad just nu!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik att köpa bar.

Flytta ner och känn dig för i minst ett halvår innan du satsar på rörelse.

Vad ar det for fel pa barer, finns gott om svenskar som ager barer pa Mallo... ursakta Phuket...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik att köpa bar.

Flytta ner och känn dig för i minst ett halvår innan du satsar på rörelse.

Vad ar det for fel pa barer, finns gott om svenskar som ager barer pa Mallo... ursakta Phuket...

Kanske finns en risk med att man dricker upp den lilla lönsamhet man lyckas få i hop  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Tackar alla för bra tips och information.

Har också hört att det är lite neråt i affärerna där just nu.

I bland behöver man ett bollplank med ider och synpunkter.

Något som intresserar mig mycket är fiske, tänkt lite på köpa en båt typ "Big gamefishing" någon som vet hur den marknaden är och vilka risker?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik att köpa bar.

Flytta ner och känn dig för i minst ett halvår innan du satsar på rörelse.

Vad ar det for fel pa barer, finns gott om svenskar som ager barer pa Mallo... ursakta Phuket...

Och det finns gott om alkolister också  ::) Det finns en del som klarar av att äga bar - men det finns alltför många som precis som Sköndal säger, dricker upp vinsten :P

Fiske; På Phuket finns massor av såna företag, även svenskägda. Åk ner och kolla runt, det är som CT säger, läge att köpa ett färdigt företag nästa år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Köpa en bar har nog sina risker, känner Kenta på Soi Eric (Swedish bar) han känar nog lite, men dom andra där inne kippar nog efter andan,, det är en bar till salu på Soi Eric, men tror inte det går med 2 Swedish bar där....

Problemet med fiskebåt är att man måste ha ett Thai skipper certificate, ett sådant yrkes certifikat är inte så lätt att få, man måste ha ett intyg på att ha jobbat 2 år på en Thai reg båt, har jag läst.

Tacksam om någon har mer information om Thai skipper certificate, om man kan gå runt bestämmelserna.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte Kenta en kompanjon förra året?

Vad jag förstår så är dom två Kentor på den baren, en göteborgare och en skåning. Jag träffade dock bara göteborgsvarianten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Undvik att köpa bar.

Flytta ner och känn dig för i minst ett halvår innan du satsar på rörelse.

Vad ar det for fel pa barer, finns gott om svenskar som ager barer pa Mallo... ursakta Phuket...

Kanske finns en risk med att man dricker upp den lilla lönsamhet man lyckas få i hop  ;)

Mm trodde val var darfor de byggde upp barer just for supa upp det... ser ingen annan anledning ;) men samma som oppna europeisk restaurang med samma mat som alla andra, maste saga flesta som kommer hit och investerar ar inte kreativa och vet nog oftast inte vad dem ger sig in i utan vill ha sabai sabai som flesta soderlanningar har nere. Tips ar "Think outside the box" nagot som ett samhalle inte har men behover, garanterat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte Kenta en kompanjon förra året?

Vad jag förstår så är dom två Kentor på den baren, en göteborgare och en skåning. Jag träffade dock bara göteborgsvarianten.

Tackar för svaret. Jag träffade faktiskt båda två när jag var där i mars, både den äldre och den yngre. Trevliga båda två enligt mitt tycke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick inte Kenta en kompanjon förra året?

Vad jag förstår så är dom två Kentor på den baren, en göteborgare och en skåning. Jag träffade dock bara göteborgsvarianten.

Hahaha, göteborgsvarianten, det va humor det!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Viking

Jo, nya delägaren Kenta kommer från Helsingborg, trevlig kille som också jobbar  på en fiskebåt i Hong kong.

Det är alltid mycket folk som spenderarbyxorna på i den baren, trogen kundkrets.

Men skulle inte vilja ha en bar på Soi Eric, man får inte ändra på något i dom barerna från ursprungs inredningen, lite tråkigt.

Österikaren (han med plåstret på näsan) som äger Soi Eric vill ha barerna i orginal skick.

(Det sägs att han fick skadan på näsan av sin hund som bet honom, det kommer alltid att vara ett hål i näsan som han döljer med ett plåster :))

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×