Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Patrickf72

Första gången till Thailand

Rekommendera Poster

Nu bär det snart av för vår första resa någonsin till Thailand. Vi åker den 19/12 för tre veckor i Khao Lak. Våra tre tjejer på snart 2, 6 & 8 är med. Vi tar tacksamt emot tips om vad vi skall ha med och inte. Vad köper vi där? Vi tänkte resa så lätt som möjligt för att köpa det som behövs. Men, skall man ta med myggmedel? Badskor? Klänningar? Medicin? Tacksam  :dan :Dför alla tips. Vi bor på Seaview. Tack på förhand. Skall bli så väldigt väldigt skönt att komma bort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Patrik

Ta med några ombyten med kläder till tjejerna resten hittar ni där om de är normalbyggda, det finns drivor av klänningar, kjolar och linnen osv. Badtofflor finns hur mycket som helst att köpa på plats.

Myggmedel finns att köpa där nere, ett tips är att ta med hostmedicin ner jag hittade ingen där nere när vi var nere tre i månader, dem hade massa mysko tabletter bara, men det beror ju lite på hur känsliga luftrör dina barn har.

Ta med eventuell välling och gröt pulver till två åringen om hon dricker välling det finns inte välling i Thailand, om hon gör det ta med en termos för att ha med lagom varmt vatten när ni är på utflyckt eller en heldag på stranden då vet ni att hon får rent vatten i vällingen eller till gröten.

Ha en trevlig resa och fråga på om det är nåt mer du undrar.

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bär det snart av för vår första resa någonsin till Thailand. Vi åker den 19/12 för tre veckor i Khao Lak. Våra tre tjejer på snart 2, 6 & 8 är med. Vi tar tacksamt emot tips om vad vi skall ha med och inte. Vad köper vi där? Vi tänkte resa så lätt som möjligt för att köpa det som behövs. Men, skall man ta med myggmedel? Badskor? Klänningar? Medicin? Tacksam  :dan :Dför alla tips. Vi bor på Seaview. Tack på förhand. Skall bli så väldigt väldigt skönt att komma bort.

Halloj!

Även om Khao lak inte är något shopping mecca finns det massor med affärer och gott om det du nämnde.

Jag skulle ta med solskydd och ett reseapotek till barnen. Anledningen till att jag tar med mig ipren/alvedon är att jag vet vad det är jag ger barnen om de blir sjuka. (De har effektiva läkemedel i Thailand absolut, men jag har inte koll på dem.) Vad som inte finns är de där blöjjorna man kan bada i, minns inte vad de heter. (De fanns inte att köpa förra året iallafall när vi var där.)Och de kan jag rekomendera för det är inte så kul när ens barn (läs min son)bajsar i poolen!

Annars kommer du att hitta allt du behöver och lite till i Khao lak! :)

Mvh Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu bär det snart av för vår första resa någonsin till Thailand. Vi åker den 19/12 för tre veckor i Khao Lak. Våra tre tjejer på snart 2, 6 & 8 är med. Vi tar tacksamt emot tips om vad vi skall ha med och inte. Vad köper vi där? Vi tänkte resa så lätt som möjligt för att köpa det som behövs. Men, skall man ta med myggmedel? Badskor? Klänningar? Medicin? Tacksam  :dan :Dför alla tips. Vi bor på Seaview. Tack på förhand. Skall bli så väldigt väldigt skönt att komma bort.

Halloj!

Även om Khao lak inte är något shopping mecca finns det massor med affärer och gott om det du nämnde.

Jag skulle ta med solskydd och ett reseapotek till barnen. Anledningen till att jag tar med mig ipren/alvedon är att jag vet vad det är jag ger barnen om de blir sjuka. (De har effektiva läkemedel i Thailand absolut, men jag har inte koll på dem.) Vad som inte finns är de där blöjjorna man kan bada i, minns inte vad de heter. (De fanns inte att köpa förra året iallafall när vi var där.)Och de kan jag rekomendera för det är inte så kul när ens barn (läs min son)bajsar i poolen!

Annars kommer du att hitta allt du behöver och lite till i Khao lak! :)

Mvh Mia

på tal om badblöjor så har Huggies engångs badblöjor - little swimmer tror jag dom heter. säljs där vanliga blöjor säljs.

sen kan man ju köp badbyxor, som fångar upp bajs.

vi har ett par av märket dolphine swimwear som är toppenbra, köpta i ett badhus som har babysim. de har dragsko i midja och ben så man lätt kan anpassa dem till sitt eget barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte julklappar eller papper att slå in lite med så ni får lite julkänsla till barnen , annars kanske det inte märks av så mkt där nere ...inte vet jag, var på phuket  i patong för 10 år sen och inte en tomte syndes till i december..fast hotellet bjöd på buffe på jul med lite inslag av skandinaviskt julbord, och hadde en otrolig lampdekoration runt hela området. Det enda jag saknade var julskinka på hårdbröd med äppelmos på ha ha

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

glöm inte julklappar eller papper att slå in lite med så ni får lite julkänsla till barnen , annars kanske det inte märks av så mkt där nere ...inte vet jag, var på phuket  i patong för 10 år sen och inte en tomte syndes till i december..fast hotellet bjöd på buffe på jul med lite inslag av skandinaviskt julbord, och hadde en otrolig lampdekoration runt hela området. Det enda jag saknade var julskinka på hårdbröd med äppelmos på ha ha

Åker man bort över julen med barn tycker jag nog det är ganska bra om man förbereder barnen på detta. Det spelar ingen roll hur mkt "jul-känsla" du försöker skapa, det blir ändå ingen....

Har firat två jular i thailand med mina ungar och visst...det är inte som hemma, men åndå minst lika bra. Vilka klasskompisar får åka på djuphavsfiske på lillejulafton och bada i poolen julafton  :dan

Vi har sagt att en månad i Thailand (december) är hela familjens julklapp...sen blir det inte så mycket klappar där nere...det är julafton varje dag istället  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Heltäckande "badoveraller" typ Second Skin eller liknande är nästan ett måste för dessa badmonster. :)

Detta för att säkerställa att de inte bränner sig och att man eventuellt skulle missa någon liten yta med Solskydd 50+ på dem.

De brukar se ut som en kortarmad och kortbent "våtdräkt" i ett ganska tunnt material med jättebra solskydd. Vi har haft det med oss båda resorna med barn och ångrar oss inte en minut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×