Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Songkran

Billiga hus i Thailand

Recommended Posts

Guest Hemvändare

Glöm inte att köpa marken det står på bara.. ;)

Som utlänning måste man investera 40 miljoner baht och hoppas på ministergodkännande för att kunna få tillstånd att äga upp till en rai mark i förutbestämda områden.

Jag har hittils inte lyckats hitta någon privatperson som gjort den här investeringen.

Göran

Guest Hemvändare

Som utlänning måste man investera 40 miljoner baht och hoppas på ministergodkännande för att kunna få tillstånd att äga upp till en rai mark i förutbestämda områden.

Jag har hittils inte lyckats hitta någon privatperson som gjort den här investeringen.

Göran

Hoppsan, man kan alltså köpa dom billiga husen men inte marken dom står på.. Men man kan leasa marken kanske? Men tänk om marken byter ägare, eller ägaren går bort? Vad händer då med mitt hus?  :o

En leasing kan registreras hos land office på maximalt trettio år. Den registreras då på baksidan av lagfarten. Om marken byter ägare kvarstår ändå leasingrätten. Det är ungefär på samma sätt som de servitut som finns i Sverige men här är det fråga om en tidsbegränsad rätt. Utan registrering är det max tre år som gällar oavsett vad som överenskommits.

Det finns möjlighet till ytterligare en trettioårsperiod men den är privat mellan markägare (den ursprungliga) och leasingtagaren. Om marken byter ägare under den första leasingperioden förfaller den rätten.

Notera! Om huset inte registrerats hos land office är markägaren att se som ägare till byggnaderna på tomten. Många svenskar som har leasing här i Thailand leasar faktiskt också husen trots att de tror att de äger dem.

Göran

Hej,

Exakt! Låt oss göra ett räkneexempel med en fiktiv familj.

Familjen Bengtsson vill köpa hus i Thailand. Säljaren (som har provisionslön) är smart och får fam Bengtsson att tro att de äger huset, fast de egentligen bara leasar det samt marken på trettio år. De betalar 5 miljoner baht för detta, dvs en svensk miljon för två sovrum, bilplats och tillgång till en gemensam pool på området.

I själva verket betalar de alltså en förskottshyra på nästan 14,000 baht i månaden PLUS el, vatten och ev skötsel av området. Dvs ungefär samma summa (beroende på ort och läge) de hade fått betala för att hyra motsvarande på månadsbasis.

Göran

Hoppsan, man kan alltså köpa dom billiga husen men inte marken dom står på.. Men man kan leasa marken kanske? Men tänk om marken byter ägare, eller ägaren går bort? Vad händer då med mitt hus?  :o

Hoppsan!! Då vet vi varför du är så otroligt negativ till ALLT som har med Thailand att göra! Du blev blåst på ditt hus, för du "glömde" skriva på dom nödvändiga papperen.....  Och så skyller du på Thailand, för att du inte läste på innan. ;) ;)

Guest Hemvändare

Göran

Hoppsan!! Då vet vi varför du är så otroligt negativ till ALLT som har med Thailand att göra! Du blev blåst på ditt hus, för du "glömde" skriva på dom nödvändiga papperen.....  Och så skyller du på Thailand, för att du inte läste på innan. ;) ;)

Hehe, jag måste tyvärr göra dig besviken, min läggning räddade mig från ditt scenario Lelle men annars gillar jag din rallarsving, den kom oväntat och verkar väl lagrad..  ;)

Songkran.JO, man ska komma utanför lite tätorter o turistorter, det rör sig då om de där priserna. Men har man råd kan man ju köpa en villa i Phuket t.ex, men rätt dyrt nu, men man ska ta bakvägen, kontakt genom nån thailändare man känner etc.

Guest Rob

Lite kul se hur billigt man skulle kunna köpa hus utanför turistorterna i Thailand  :)

http://www.udonrealestate.com/housesale.asp#udonthani

Huset nedan a 150.000 kr

10314p01.JPG

Jag tycker inte att det ser billigt ut. 750 000 bath kan man nog få något bättre för.

Jag tror att folk har blivit vilseledda av bobubblan i Sverige minsann.

Et hus i Thailand koster fra 300 000 Baht og oppover for selve huset. Det som påvirker prisen er størrelsen på eiendommen og hvor i Thailand den er, og hvor sentralt eiendommen er.

Et hus som er på 100 m2, og som ligger i et sentralt område i Isan og med en eiendom på ca. 1 mål behøver ikke å koste mere enn 1,5 mill. Baht. Men et tilsvarende hus i Pattaya vil kanskje koste noe sånt som 3 mill.