Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

"Varning" till er som har företag i Thailand, eller har planer att starta ett

Rekommendera Poster

Hej,

Som ni kanske redan vet har det utförts "razzior" hos en hel drös av firmor i Thailand där man kollat licenser i deras datorer. De som ertappats med olagliga versioner av Windows etc har åkt på riktigt dryga böter. Vissa i miljonklassen!!!

Bara en liten "varning" för er med firma alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Olagliga versioner av windows? Menar du att dessa företagare har tankat ner versioner utan licenser?

Finns väl inte många som köper windows idag om man inte köper en ny dator då. Om jag har vista på en dator och formaterar om den till XP, kan jag få böter då om jag har laddat ner XP istället för att köpt den med utgångspunkt att jag driver företag i Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det later mer som hyckleri, kan det ha med att gora att Microsoft haller pa satta upp en bransch i Bangkok med 15 000 anstallda? :)

Da kommer storebror Thailand in och visar att man har lag och ordning, nar man sket i det fran borjan och gynnade kopieringen istallet. Ja LOS, ibland ar har detta landet mer hyckleri an USA.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Menar du att dessa företagare har tankat ner versioner utan licenser?

Majoriteten av alla datorer i Thailand innehåller pirat-Windows redan från butik. :P

Min gissning är att 95% av alla privatpersoner och 90% av alla mindre företag har icke-licenserade operativsystem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Menar du att dessa företagare har tankat ner versioner utan licenser?

Majoriteten av alla datorer i Thailand innehåller pirat-Windows redan från butik. :P

Min gissning är att 95% av alla privatpersoner och 90% av alla mindre företag har icke-licenserade operativsystem.

Och vi ar nagra av dem...?  ::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Menar du att dessa företagare har tankat ner versioner utan licenser?

Majoriteten av alla datorer i Thailand innehåller pirat-Windows redan från butik. :P

Min gissning är att 95% av alla privatpersoner och 90% av alla mindre företag har icke-licenserade operativsystem.

Jag undrar vad det kan ocksa bero pa, Vad kostar ett windows paket och hur mycket tjanar en normal thailandare. Standard lon for arkitekt som min svarbror ar ligger runt 20 000 baht och den lonen ar anda "considered good"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Och vi ar nagra av dem...?

Jag kör mac och har inget Windows alls.

Jag är nämligen lite skraj för dessa kontroller och har licenserat OS.

Använder dessutom Gimp (www.gimp.org) istället för Photoshop.

Ps. Lösningen heter ju annars Linux.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha,

Nu fick jag veta att en "erkänd" företagare här pratat med Microsofts representanter i Bangkok och de säger sig vara helt helt ovetande om några razzior.

Må det vara en gigantisk scam, med den lokala polisen inblandad?!

Personligen kan jag inte säga bu eller bä... ...Än!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror nog inte det är en scam. Men naturligtvis kan jag ha fel.

OK att det inte är MS som ligger bakom, men det ligger väl i tiden lite detta att visa att man gör något åt piratkopiering av programvara? Även om det bara är spel för gallerierna för det mesta.

USA trycker ju på och hotar svartlista.

Sen var böterna tar vägen, det är ju en helt annan sak.

Ser inte något fel i att de kollar upp företag. Men vad jag hört är att de även drabbat småföretagere, det kanske jag inte tycker är den första gruppen de borde rikta in sig på.

Men stora exporterande företag som kör olagliga program, de tycker jag ska sättas dit. Varför ska de ha fördelar gentemot andra företag, främst då i andra länder, som betalar för sin prggramvara?

När det började komma nyheter om detta så installerade jag faktiskt Linux på min dator hemma som kom med olicensierat XP när jag köpte den, även om jag inte var direkt nervös för att de skulle komma hem till mig och titta. Hade länge funderat på Linux men aldrig fått tummen ur. Så TACK thailändska polisen. Nu har jag Ubuntu installerat och jag älskar det.

Har fortfarande kvar XP dock, men har en känsla av att det ryker inom kort när jag får tid att omorganisera mina hårddiskar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I varje fall i Phuket och Samui. Förmodligen även andra orter. Kanske vet någon annan?!

Jag har hört Chiang Mai och Pattaya också i tillägg till Bangkok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×