tezze 0 Report post Posted October 30, 2009 Nu har jag sökt runt i forumet men jag hittar inget direkt svar på min fråga.( fick ju kritik för att jag inte sökte i forumet först) Jag har ju fattat att man kan välja säte om man checkar in via webben 36tim innan avfärd men nu undrar jag hur är det med incheckningen på arlanda för man det över disk eller via dataskärm? Och kan man välja plats om man checkar in på arlanda? Åker ju med qatar på måndag. tack för svar Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted October 30, 2009 du kan välja plats från arlanda.. du checkar in som vanligt.. själv fick jag inte det sätet jag hade valt ändå! Share this post Link to post Share on other sites
Öland 0 Report post Posted October 30, 2009 har hört att dom kan splitta hela familjen därför har jag försökt att boka platser men går bet. vi åker med turkich i dec Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted October 30, 2009 jag fick flytta just pga. att det kom en hel familj som inte hade förbokat. . men så snäll är jag så ja gick med på det å så var dom vänliga att berätta att det ingick spädbarn så ja kunde välja en ny plats långt därifrån så ja sov gott Share this post Link to post Share on other sites
Eja 0 Report post Posted October 30, 2009 Nu har jag sökt runt i forumet men jag hittar inget direkt svar på min fråga.( fick ju kritik för att jag inte sökte i forumet först) Jag har ju fattat att man kan välja säte om man checkar in via webben 36tim innan avfärd men nu undrar jag hur är det med incheckningen på arlanda för man det över disk eller via dataskärm? Och kan man välja plats om man checkar in på arlanda? Åker ju med qatar på måndag. tack för svar Vi åker också med Quatar och vi bokade via nätet. Jag ville dock ändra på de platser jag valt så jag ringde Qatar kontor i Stockholm och de fixade de platser jag vill ha direkt. På Seaturo Seat Map kan du ta fram hur det flygplan som du ska åka med ser ut. Det är ju lättare att bestämma var man ska sitta om man vet det. Share this post Link to post Share on other sites
anka68 0 Report post Posted October 30, 2009 Vi hade bokat platser men pga att vårat flyg var jätteförsenat från Göteborg till Frankfurt så blev ändå hela familjen utplacerade på helt olika platser. Dom hade väl gett bort våra platser i tron att vi inte skulle dyka upp. Det var en jättejobbig resa för vi hade ingen koll alls på vart våra killar höll hus. Även mindre kul när man är flygrädd Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted October 30, 2009 Förbokade plats inatt på TUI, det kostar extra men då är man säker på att familjen inte splittras, på en långflygning vill man gärna sitta tillsammans som familj. Småbarnsfamiljer seatas först sedan fördelas platserna bokningsvis så långt det går = ingen garanti att man får sitta tillsammans. På Thai kostar det inte extra att seata sig i förväg. TUI är ju ett charterflyg så det kostar extra beroende på vilken slags plats du vill boka. Share this post Link to post Share on other sites
Eja 0 Report post Posted October 30, 2009 Det kostar naturligtvis inget extra att förboka på Qatar Air. Share this post Link to post Share on other sites
Guest lauri Report post Posted October 30, 2009 Gå in på Qatar airways hemsida, klicka på My Booking och gå vidare därifrån med booking referens (sex tecken, kan vara både bokstäver och nummer) och ditt efternamn. Så småningom så kommer du till en sida där du kan välja plats. Annars så kan du välja plats på Arlanda. Share this post Link to post Share on other sites
kristina_83 0 Report post Posted October 30, 2009 Har bokat sittplats, men flyger med Thomas Cook Airlines. Fick betala 195 kr per plats, inte mycket pengar... Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted October 31, 2009 Har bokat sittplats, men flyger med Thomas Cook Airlines. Fick betala 195 kr per plats, inte mycket pengar... jag använde just ditt ord sittplats när jag berättade för sönerna att jag bokat sittplats. De och frågade om vi bara hade ståplats innan Share this post Link to post Share on other sites
tezze 0 Report post Posted October 31, 2009 Gå in på Qatar airways hemsida, klicka på My Booking och gå vidare därifrån med booking referens (sex tecken, kan vara både bokstäver och nummer) och ditt efternamn. Så småningom så kommer du till en sida där du kan välja plats. Annars så kan du välja plats på Arlanda. Jag kan inte komma in där. Vad gör jag för fel? Skriver in bokningnr som är 6st tecken och mitt efternamn men jag kommer inte in. Blir lite orolig nu så att det verkligen finns en bokning åt oss. Share this post Link to post Share on other sites
Mimo 13 Report post Posted October 31, 2009 Tezze, har du bokat direkt genom Qatar eller via en resebyrå/sajt? Man kan bara se den bokning man gjort direkt hos bolaget hos de flesta flygbolagen. Vi har tex bokat via travelpartner och kan inte se våran bokning genom Finnairs system men ser att den finns via check my trip och har bokat platser via Travelpartner. Hoppas att det löser sig! Share this post Link to post Share on other sites
tezze 0 Report post Posted October 31, 2009 Tezze, har du bokat direkt genom Qatar eller via en resebyrå/sajt? Man kan bara se den bokning man gjort direkt hos bolaget hos de flesta flygbolagen. Vi har tex bokat via travelpartner och kan inte se våran bokning genom Finnairs system men ser att den finns via check my trip och har bokat platser via Travelpartner. Hoppas att det löser sig! Vi har bokat genom resia så då är det väl därför antar jag. Men jag får väl välja säte när jag väl kommer till arlanda. Visst behöver de bara reservationsnr eller e-ticket nr. Share this post Link to post Share on other sites
tezze 0 Report post Posted October 31, 2009 Gick in på resias viewtrip sida och där kunde man tyvärr inte välja säte. JA ja det är inte hela världen. Tack för hjälpen Share this post Link to post Share on other sites
kristina_83 0 Report post Posted October 31, 2009 Har bokat sittplats, men flyger med Thomas Cook Airlines. Fick betala 195 kr per plats, inte mycket pengar... jag använde just ditt ord sittplats när jag berättade för sönerna att jag bokat sittplats. De och frågade om vi bara hade ståplats innan Ja, det låter ju lite dumt när man säger att man bokat "sittplats". Men vi ville inte chansa denna gången, vi har tidigare haft otur med sittplatser, inte fått sitta bredvid varandra osv. Eller så sitter man bredvid någon som sover så man knappt kommer förbi Share this post Link to post Share on other sites
kingkong 0 Report post Posted October 31, 2009 bokning siterna håller på flygbolagets biljettnr/boknings nr och lämnar ut boknings nr för sitt eget system, samt att de ofta vill ta betalt för tjänsten att hjälpa "kunden" med att boka platserna. Prova att få ut flygbolagets nr för att tex boka in det på bonuskortet. Share this post Link to post Share on other sites
majja 0 Report post Posted November 1, 2009 Gå in på Qatar airways hemsida, klicka på My Booking och gå vidare därifrån med booking referens (sex tecken, kan vara både bokstäver och nummer) och ditt efternamn. Så småningom så kommer du till en sida där du kan välja plats. Annars så kan du välja plats på Arlanda. Jag kan inte komma in där. Vad gör jag för fel? Skriver in bokningnr som är 6st tecken och mitt efternamn men jag kommer inte in. Blir lite orolig nu så att det verkligen finns en bokning åt oss. Jag kommer inte heller in när jag försöker, måste vara nåt fel på sidan. Share this post Link to post Share on other sites
Mimo 13 Report post Posted November 1, 2009 Hoppas att ni får ok säten iallafall! Share this post Link to post Share on other sites
chrillle 0 Report post Posted November 1, 2009 Är det någon som ver hur man gör för å välja säte,flyger med finnair 30dec 23.50.Är det vanligt att man inte får sitta jämte varann (2pers)när man flyger med finnair. Share this post Link to post Share on other sites
hille 2 Report post Posted November 1, 2009 Man kan ringa direkt till finnair och boka säte, det finns ett svenskt kontor, kolla hemsidan. Men annars brukar det inte vara ngt problem att få sitta tillsammans med finnair. Vi har haft motsatt upplevelse på thai, där skiljer man ibland även barn från föräldrar. Share this post Link to post Share on other sites
Mimo 13 Report post Posted November 1, 2009 Vilka har du bokat genom Crille? Jag har bokat genom Travelpartner och fick boka mina sittplatser genom dem, inte direkt hos finnair(men det funkar säkert). Vi flyger i Januari och det var redan många bokade platser på vårat plan. Share this post Link to post Share on other sites
maggan_zerena 0 Report post Posted November 2, 2009 Ring Finnairs kontor så fixar de det. Det gjorde jag. tfn 0771-781100 Share this post Link to post Share on other sites
smurfis 0 Report post Posted November 2, 2009 jag ska flyga med turkish i mars och fick svar från mr jet att man bara kan boka 90 dagar innan. hoppas verkligen det stämmer så vi får välja först (har lååååånga ben) Share this post Link to post Share on other sites
maggan_zerena 0 Report post Posted November 2, 2009 Vi bokade våra biljetter i augusti och bokade platserna samma dag. 4 månader före avresan Share this post Link to post Share on other sites