Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
hermosa

Hjääälp!!! Åka vart i Thailand i november????

Recommended Posts

Hej alla glada!!! 

Ska åka till Bangkok 20 nov med min kille och våran 2-åring. Ska stanna i Bangkok i 2 dagar och sedan hade det varit tänkt att antingen åka till Kho Samet el Ko Samui, Men har hört att det e regnperiod i  Kho Samui vid denna tidpunkt. Åker för första gången Till  Thailang. Ska stanna i 15 dagar.Bättre på den västra sidan??? E helt ovetande om var man ska åka nu. Tacksam för alla svar!!!!!!!

Khao Lak bästa valet

Skriver du att Khao Lak är bästa valet för att du gillar Khao Lak eller för att du tror att det är bäst väder där? Det är ju ingen hemlighet att de flesta av oss somm åker dill Thailand vill ha sol.

November kan vara lite si och så överallt - svårt att råda. Samui brukar dock fortfarande ha monusnregn då. Skriver brukar, väder är väder och man vet aldrig något i förväg.

Ni kanske ska dela tiden mellan Koh Samet och Koh Chang. Eller Koh Samet och någon ort i söder; Phuket, Krabi eller Khao Lak.

vi var på Koh Lanta i okt/nov, och tyckte vädret var helt bra. Ingen strålande sol, och någon kort regnskur per dag. Men varmt och skönt.

den strålande solen saknade vi inte ett dugg, för oss var det perfekt väder.

Jag kan varmt rekomendera Khao lak, speciellt om du reser med ett litet barn. Vi var där Nov/dec förra åretoch åker tillbaka iJanuari.

Men...om du gillar trängsel på stranden och massor av försäljare som går zic zack mellan solstolar ja då är Khao lak helt fel.

I Khao lak har du fint väder, bra stränder, ingen trängsel men inte folktomt, många resturanger, många butiker men inget stort köpcentra.

Många trevliga utflykter och ett trevligt närområde gör Khao lak till ett bra resmål.

Mvh Mia

Jag kan varmt rekomendera Khao lak, speciellt om du reser med ett litet barn. Vi var där Nov/dec förra åretoch åker tillbaka iJanuari.

Men...om du gillar trängsel på stranden och massor av försäljare som går zic zack mellan solstolar ja då är Khao lak helt fel.

I Khao lak har du fint väder, bra stränder, ingen trängsel men inte folktomt, många resturanger, många butiker men inget stort köpcentra.

Många trevliga utflykter och ett trevligt närområde gör Khao lak till ett bra resmål.

Mvh Mia

Instämmer helt, men törs du lova fint väder?

Lova kan väl ingen göra vart man än åker i November. Men i slutet på november brukar det väl vara ok, vi hade mulet någon dag annars soldis eller soligt när vi var där i 16 dagar. Bara någon regnskur som var snabbt över.

November kan vara lite si och så överallt - svårt att råda. Samui brukar dock fortfarande ha monusnregn då. Skriver brukar, väder är väder och man vet aldrig något i förväg.

Ni kanske ska dela tiden mellan Koh Samet och Koh Chang. 

Håller med Malee...Koh Samet är lagom långt efter Bangkok å är en fin ö..lungt å tröttnar man så har man områden på fastlandet Ban Phe t.ex å avsåndet till Koh Chang.. är inte  såå jätte  långt men 15dgr - 2 (i Bangkok) gör att tiden går fort..

Jag skulle satsa på Koh Samet  :)

Ha en underbar resa

Phuket (Kata eller Karon).

/Jingo

Varför just Kata eller Karon av alla Phukets stränder?

Hasse

En vild gissning att han tycker om dom två ställena el. att dom passar i November?

Hasse undrar eftersom han promotar Nay Yang oavsett årstid som thailand bästa ställe oavsett, hehe.  ;)

Alltid lika kul med folk som rekommenderar just sin favoritplats utifrån sina kriterier, vissa utan att ha varit på andra ställen  :dan

Vi kör vidare.

Vet flera som tycker Khao Lak är för trist medan andra vill ha det så. Koh Lanta kan man ju se som ännu tristare eller ännu vackare och lugnare, beroende vart man väljer.

Samui i November, nja,, Det är som sagt var den sämsta tiden av alla om man ser till hur det brukar vara.

Phuket funkar lika bra vart som helst. Vill man ha en lång fin men enligt mig avsides och inte speciellt rolig i övrigt så Nai Yang. Längre söder ut finns det blandat stort som litet, befolkat til max eller till lite mindre max.

Koh Samet som andra sagt och Koh Chang funkar väl toppen det med. Det handlar nog mest om vad just NI söker och det kan nog bara ni ta reda på för här väller egenuppfattningen över :)

Hasse undrar eftersom han promotar Nay Yang oavsett årstid som thailand bästa ställe oavsett, hehe.  ;)

Alltid lika kul med folk som rekommenderar just sin favoritplats utifrån sina kriterier, vissa utan att ha varit på andra ställen  :dan

Promotar jag något, så är det Phuket, för övrigt enligt Aftonblades "superguide" om Thailand nu i okt i "världsklass". Där finns "stränder för alla smaker".Sén vad man skall välja på Phuket beror väl på vad man är ute efter. Nai Yang passar inte alla, det har jag också framhållit. Jag har aldrig "reservationslöst" rekommenderat Nai Yang eller något annat ställe. Därför undrade jag varför Jingo utan motivering rekommenderade Kata eller Karon till ett ungt på med en tvååring.

Sén var vi varit? Vi åker til Thailand regelbundet, en eller två ggr per år sedan 1999. Första gången sju veckor med utgångspunkt från Bankock. "Luffade" söderut och stannade till i Hua Hin, Koh Phangan, Krabi, Koh Lanta, Phiphi, Phuket (Karon) och via Kao Lak tillbaka till Bankock. Sedan reste vi runt i södra Thailand några år med utgångspunkt från Phuket, vi började och slutade i Nai Yang, det blev Lanta några gånger igen, Trang och Koh Muuk, Krabi, Kamala. Men sedan några år tillbaka har vi stannat i Nai Yang. Har då åkt runt en hel del med våra thailändska vänner på Phuket, inte bara till sträderna söderut utan även till ostsidan och över till Koh Yao Noi och till fastlandet uppe i Phangnga.

Så nu vet ni lite mer om mig när ni värderar mina inlägg...

Hasse

Men du har väl inte varit i Ban Krut ännu, Hasse ?  :dan Rekommenderas verkligen nästa gång ni funderar på "nya" ställen. Vi har varit i Nai Yang några gånger och bott hos Kathryn på By the Sea och jag håller med dig. Det är nog ett av de mysigare ställena på Phuket. Men jag tycker all byggnation blivit till det sämre, faktiskt.

Men du har väl inte varit i Ban Krut ännu, Hasse ?  :dan Rekommenderas verkligen nästa gång ni funderar på "nya" ställen. Vi har varit i Nai Yang några gånger och bott hos Kathryn på By the Sea och jag håller med dig. Det är nog ett av de mysigare ställena på Phuket. Men jag tycker all byggnation blivit till det sämre, faktiskt.

Nej, har inte varit i Ban Krut, heller inte i östra Thailand. Har inga planer på att åka dit heller, har vi tid n´ån gång så satsar vi nog på norra Thailand.

Sén har väl inte utvecklingen gått så hårt fram i Nai Yang som på många andra ställen, nationalparken har väl hindrat detta. Men som jag skrivit tidigare, allt förändras, frågan är om det blir bättre eller sämre. Inrikningen mot penningstarka charterturister, ryssar och ostasiater gör väl att vi så småningom söker oss någon annanstans, vi pratar ibland om Vietnam...

Hasse

Promotar jag något, så är det Phuket, för övrigt enligt Aftonblades "superguide" om Thailand nu i okt i "världsklass". Där finns "stränder för alla smaker".Sén vad man skall välja på Phuket beror väl på vad man är ute efter. Nai Yang passar inte alla, det har jag också framhållit. Jag har aldrig "reservationslöst" rekommenderat Nai Yang eller något annat ställe. Därför undrade jag varför Jingo utan motivering rekommenderade Kata eller Karon till ett ungt på med en tvååring.

Sén var vi varit? Vi åker til Thailand regelbundet, en eller två ggr per år sedan 1999. Första gången sju veckor med utgångspunkt från Bankock. "Luffade" söderut och stannade till i Hua Hin, Koh Phangan, Krabi, Koh Lanta, Phiphi, Phuket (Karon) och via Kao Lak tillbaka till Bankock. Sedan reste vi runt i södra Thailand några år med utgångspunkt från Phuket, vi började och slutade i Nai Yang, det blev Lanta några gånger igen, Trang och Koh Muuk, Krabi, Kamala. Men sedan några år tillbaka har vi stannat i Nai Yang. Har då åkt runt en hel del med våra thailändska vänner på Phuket, inte bara till sträderna söderut utan även till ostsidan och över till Koh Yao Noi och till fastlandet uppe i Phangnga.

Hasse

Det var inte mycket bakom min lilla gliring  mer än att du ofta kommenterar just när det handlar om nay Yang, men det är inte vidare konstigt om man brukar hålla till där  :)

Jag syftade inte på dig när jag sa att vissa hyllar ett ställe utan att ha varit på fler heller. Syftade inte på någon speciell bara konstaterade det.  :sun

Hasse

Det var inte mycket bakom min lilla gliring  mer än att du ofta kommenterar just när det handlar om nay Yang, men det är inte vidare konstigt om man brukar hålla till där  :)

Jag syftade inte på dig när jag sa att vissa hyllar ett ställe utan att ha varit på fler heller. Syftade inte på någon speciell bara konstaterade det.  :sun

Orsaken till att jag kommenterar och svarar på frågor om Nai Yang är att jag känner till stället ganska bra. Till skillnad från många andra undviker jag att svara på frågor där jag inte har något direkt att bidra med...

Hasse

Orsaken till att jag kommenterar och svarar på frågor om Nai Yang är att jag känner till stället ganska bra. Till skillnad från många andra undviker jag att svara på frågor där jag inte har något direkt att bidra med...

Hasse

Som jag skrev tycker jag inte det är så konstigt att man hoppar in när det handlar om ett ställe man brukar vara på.

Värst va folk va stingsliga idag, mitt inlägg var skrivet med glimten i ögat.

Höstmörkret som spökar och ger solbrist kanske  :-\

Har vi inte kommit lite långt från det ursprungliga ämnet; Var är det bäst i november?

??? ??? ??? ???

Jag skrev ju vad jag tyckte, lite nerkortat, de flesta ställena har ungefär lika men minst vid Koh Samet och koh Chang enligt statistik och det är ju vad man får titta på. Khao Lak och Phuket har mer än dubbelt så mycket regn i snitt både i mängd och antal regndagar i november.  :sun