Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Christine32

Bakslag vid ledighet från skolan

Rekommendera Poster

Grrrr.... nu känner jag mig riktigt arg >:D och behöver bara avreagera mig.

Familjen har i många år funderat på att åka till Thailand, men med tre stora barn blir det väldigt dyrt. Nu fyller jag jämt i mars -10, och ÄNTLIGEN har vi slagit till på en resa. Detta blir min födelsedagspresent! Som tur är fyller jag på sportlovet, och vi bygger på med några dagar på var sida, så vi kan vara borta i 14 dgr. Kollade i förväg vilka dagar det var prov för min mellanson som går i nian, innan vi bokade. Och vi lämnade ledighetsansökan till skolan redan i september. I god tid.

NU har lärare och rektor till yngste sonen, som går i femman, avstyrkt ledighetsansökan. Ska vi behöva lämna honom hemma! Vi har aldrig begärt ledigt förut. Har ni tips på argument för att få ledigt i alla fall? Vad händer om vi åker även om skolan sagt nej?  :-[ :-[

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det löjligaste på länge. Be om hemuppgifter så pojken kan jobba hemma i förväg, då ligger han lite före dom andra i klassen när ni åker o på samma ställe som dom andra i klassen när ni kommer hem. Så har vi gjort o det har aldrig varit några problem, vi har aldrig heller tagit med läxor åt barnen på resorna för dom har ju också semester.

Annars, åk ändå o ta självklart med pojken. Vad ska kunna hända? du är ju ändå förälder o vet barnets bästa. Stå på dig, annars gör nån annan det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller med "ruggan" åk...

Vi tog våra barn från 10 - 16 år (3:an 7:an 2st 9:an å 1st på andra året i gymn)

vi va borta i 6 veckor om jag inte minns helt fel så fick de ledigt i nära 20 dagar ( vi åkte kring jul å nyår) visst fick de lite läxor men mest lätta typ skriva om landet läsa böcker mm...

nä vad kan de göra om du tar med honom...det handlar ju inte om avgångsbetyg eller liknande...be om ett samtal med läraren å ifråga sätt vad det är som han missar som du inte kan hjälpa honom med både före å under resan ( eller vad skolan kan hjälpa honom med före resan)

lycka till...

ps tala gärna om hur det gick

kram//S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart ni ska åka, det är du som förälder som bestämmer. Ibland har vi i skolan makttendenser som ska motarbetas. Kolla om han kan göra något i förväg så du klappar skolan medhårs, så går det nog bra. Har varit med om detta så många gånger att det ska tjafsas men sedan går det bra. O jag jobbar i branschen.

ebba-lotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

fy vad frustrerande!!!

Tyvärr är det ju så att rektor har den makten att neka ledighet - OCH det är skolplikt vilken föräldrarna ansvarar för. Det kan i vissa fall gå så långt som till anmälan till soc eller polisen om föräldrarna inte ser till att barnen är i skolan. Nu har jag ju aldrig hört talas om att detta har hänt bara för en veckas "skolk" i samband med resa men det kan vara bra att veta principerna...

Det är ovanligt att elever på mellanstadiet blir nekade en vecka om de inte tidigare har stor frånvaro eller tagit ledigt tidigare. En del skolor har dock blivit hårdare pga allt fler reser med sina barn på skoltid och vill markera på detta sätt. De har tyvärr inte fattat vilket värde det är med nya perspektiv och hur värdefullt det är att vidga sina erfarenheter. Din son skulle ju kunna göra ett fördjupningsarbete om Thailand och hur det är att vara barn i Thailand, ta foton och göra vjuerom han sen skulle kunna redovisa för sin klass!

Jag tycker du ska ta ett djupt andetag - ta ett lugnt och sakligt snack med klassföreståndaren först för att höra hur de resonerar och sedan ett samtal med rektorn. Lyssna på deras argument och försök sedan lugnt och sakligt föra fram era synpunkter.

Hjälper inte detta finns två alternativ. Åk ändå , men förklara att ni gör detta för HELA familjens skull, tid tillsammans, nya perspektiv - Vad är det värsta som kan hända? Är ni fö en hyfsat välfungerande familj så stannar en ev anmälan till soc eller polis vid bara en anmälan (jag tror dock inte att skolan anmäler) - DOCK kan det både vara dåligt eller bra att som förälder visa på civil olydnad inför barnen - det ställningstagandet får du göra själv.

Andra alternativet är att kolla upp med skolverket hur de menar med skolplikt (det är den ni i så fall kommer att bli anmäld emot). Det finns ju hemundervisning OCH inom Sverige vet jag att det är ok att barnen har visat på skolgång i en annan skola tex i en annan stad. Vet inte hur det skulle fungera med att gå några dagar i Thailand på en skola där  - men förmodligen (lite krångligt ;) men möjligt).

Lycka till och se till att ni kommer iväg!

Det ska bli spännande att höra hur det går!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst livliness

Men gud så löjligt! Jag hade absolut åkt ändå. Man har rätt att ta ut ett visst antal veckor ledigt i skolan, kommer inte ihåg exakt hur många men jag vet att det är så. Alla 3 gånger jag reste under tiden jag gick i skolan hade jag aldrig några problem med att få ledigt, inte ens nu på högskolan som jag går på nu när jag ska iväg i december. Be om hemuppgifter osv som de andra har sagt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt till ledigheter i skolan? Näää, inte utöver sommar, höst, jul, sport, och påsklov. Någon rätt till att ta ut ytterligare ledigheter finns definitivt inte. Däremot välvilligt inställda lärare o rektorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Finland är det läroplikt inte skolplikt om det nu heter så. Ring till skolvärket och fråga. Det brukar väll vara så att man inte får extra stöd sedan när man kommer tillbaka om man inte riktigt hänger med andra i klassen. Men där får ju föräldrarna hjälpa till. Och nu när ni bara ska vara bårta en s kort tid förstår inte jag alls vad problemet ligger!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt till ledigheter i skolan? Näää, inte utöver sommar, höst, jul, sport, och påsklov. Någon rätt till att ta ut ytterligare ledigheter finns definitivt inte. Däremot välvilligt inställda lärare o rektorer.

"Av 3 kap 11 § skollagen följer att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter.

Rektorn eller den rektorn bestämmer får bevilja sådan ledighet sammanlagt högst tio skoldagar under ett läsår.

Om det finns synnerliga skäl, får styrelsen bevilja längre ledighet än som följer av andra stycket."

Har man inte jätteproblem i skolan och livsnödvändiga viktiga prov (vilket man inte brukar ha i åk 5) så tycker jag att rektorn och lärarna är minst sagt osamarbetsvilliga...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips: ÅK!!!!!

Förra året så fick min dotter ledigt för att åka till Thailand av speciella skäl. Läraren sa då att vi ju skulle åka ändå.

Hennes klasskompisar (två syskon i samma klass) fick INTE ledigt. Trots det träffades vi båda familjerna i Thailand och inget hände de två syskonen.

Formellt kan säkert skolan "hämnas" men vad skulle dom egentligen få ut av det?

Lyd tidigare råd och se till att sonen får med sig skoluppgifter men stanna INTE hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det vara så att de har de nationella proven under den tiden?

Nationella proven kan man gör ändå...man behöver inte göra exakta datum om det inte funkar för eleven.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åker också på sportlovet och ska även vara borta veckan före, dottern går också i femman och missar förmodligen något nationellt prov. Vi blev beviljade ledigt , visserligen lämnade vi in den precis vid skolstart och då visste dom nog inte när nationella proven skulle vara. Fast dom som är sjuka och missar får göra dom en annan dag så det måste väll gå för dom som är lediga också. Jag vet att det finns dom som blivit nekade ledighet som då har frågat skolchefen i det området och då blivit beviljade ledighet. Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan väll försöka prata med Rektorn personligen och höra varför han/hon har tagit detta beslutet och vad han/hon grundar det på.

Brukar gå att lösa sånt här om man pratar med personen personligen.

Annars kan man ju alltid bli "sjuk" före och efter ett lov ;)

Själklart ska ni fira födelsedagen tillsammans i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, tack för alla medkännande svar. Tänkte väl att fler måste ha begärt ledigt - när man åker så långt räcker ju inte en vecka. Det är nationella prov läraren hänvisar till. Vi har skickat ett vädjande mejl till läraren nu, blir det fortfarande nobben tänker jag försöka med han får göra ett arbete om Thailand att redovisa när han kommer tillbaka. Tack för det tipset!

Även om det går att bara sticka/skolka känns det ju inte så bra att ha det i fatet inför ev framtida "förhandlingar".  :nau Han kommer att gå i samma skola några år till...

Jag återkommer så småningom med hur det gått. (Vi har fortfarande inte fått svar angående sonen som går i nian heller, fast där fick jag provdatumen i förväg och planerade in ledigheten efter dem.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Morr... så onödligt det känns. Du har gjort allt du kan för att resan inte ska påverka dina barns skolgång för mkt. Ändå så ska det krånglas.... Hoppas verkligen det löser sig utan några sura miner, annars instämmer jag med alla de andra. ÅK!!

Förmodligen kommer din son lära sig massor nya saker i Thailand (säkert mer än på den veckan i skolan) Han får öva på engelska, möta en annan kultur och människor, räkna ut hur mycket en svensk krona är värd i bath, testa ny mat dessutom vara ute i friska luften och simma och bada. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det löser sig säkert.

Mina barn har faktiskt fått ha en liten redovisning om Thailand inför sina klasskompisar när de kommit tillbaka, vilket varit uppskattat. Be om läxor i god tid så de är ikapp redan innan de åker, ang. Nationella prov så borde de kunna göra dom vid annat tillfälle. Prata med rektorn och förklara läget. Vet att det finns vissa skolor som kan vara kinkiga, som tur är har vi inte haft några problem, det underlättar iof sig om barnet brukar hänga med bra i vanliga fall. Resande är en utbildning i sig med olika kultur, miljö och språk, nämn gärna det.

Vill det sig illa så är det bara att åka ändå, inte kul, för de kan inte gärna stoppa er.

Jag har idag fyllt i ledighetsansökan (3dgr) för mina grabbar, högstadie o gymnasie, så vem vet jag kanske spyr galla om ett tag också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte 3½ vecka under feb-mar i år. Dottern som gick i 5:an blev ju såklart nekad ledighet. Det var som de sa "rektorns skyldighet att icke bevilja så lång tid, dessutom under nationella prov".

Vi hade ju redan bokat resa så jag sa ju rakt ut att vi åker ändå. Det förstod ju dom också, och de tyckte inte att det skulle bli några problem. Hon ligger jättebra med i skolan så det underlättar ju såklart.

Dottern fick med sig hemuppgifter och de nationella proven gjorde hon efter skoltid!

Ett samtal med rektor och lärare borde ju lösa det hela! Det är nog så at  de SKA inte bevilja, men med lite diskussion så löser det sig säkerligen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmmm, har du fyllt i ledighetsansökan för gymnasiet också, Valltomta? När jag ringde dit och bad om en ledighetsblankett, sa de att såna finns inte, för de ger av princip inte någon ledigt på gymnasienivå över huvud taget.

Men den skolgången är väl ändå frivillig - skolplikten slutar väl efter nian? Så där tänkte jag bara tar ett snack med mentorn, och sonen får själv ansvara för att han inte missar något. Nä, nu tar jag det lugnt, och försöker klara av en unge i taget. Annars åker bara gubben, jag och katten (kanske inte den sistnämne när jag tänker efter....)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fanns en ledighetsansökan på skolans hemsida i alla fall, den har jag fyllt i. Bäst att fylla i så han inte riskerar bli utan studiebidrag pga olovlig frånvaro.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så vist att bara åka utan tillåtelse. Skolplikten är ju faktiskt en lag över barn som inte ens föräldrar kan kontrollera. Visst är det försvarbart att resa bort men om rektorn är en grinig jävel så kanske han gör någonting av det?

Det beror nog mycket på hur pass eleven ligger till i skolan. Det är skolans skyldighet att alla barn blir utbildade, inte föräldrarnas. Givetvis kan man då få uppgifter med sig, men det är igen skolans ansvar.

Utdrag ur Grundskoleförordningen 6 kap 8 §

Av 3 kap. 11 § skollagen (1985:1100) följer att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter.

Rektorn eller den rektorn bestämmer får bevilja sådan ledighet sammanlagt högst tio skoldagar under ett läsår.

Om det finns synnerliga skäl, får styrelsen bevilja längre ledighet än som följer av andra stycket.

Det bästa är nog som redan föreslagits att prata personligen med rektorn för att komma överens om varför och vad du kan göra.

Vad gäller gymnasiet så är det helt rätt att allt ansvar ligger på eleven men att han kan förlora studiebidraget. Igen, prata med lärarna.

Två veckor på gymnasiet är ganska mycket studier.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det så vist att bara åka utan tillåtelse. Skolplikten är ju faktiskt en lag över barn som inte ens föräldrar kan kontrollera. Visst är det försvarbart att resa bort men om rektorn är en grinig jävel så kanske han gör någonting av det?

Det beror nog mycket på hur pass eleven ligger till i skolan. Det är skolans skyldighet att alla barn blir utbildade, inte föräldrarnas. Givetvis kan man då få uppgifter med sig, men det är igen skolans ansvar.

Utdrag ur Grundskoleförordningen 6 kap 8 §

Av 3 kap. 11 § skollagen (1985:1100) följer att en skolpliktig elev får beviljas kortare ledighet för enskilda angelägenheter.

Rektorn eller den rektorn bestämmer får bevilja sådan ledighet sammanlagt högst tio skoldagar under ett läsår.

Om det finns synnerliga skäl, får styrelsen bevilja längre ledighet än som följer av andra stycket.

Det bästa är nog som redan föreslagits att prata personligen med rektorn för att komma överens om varför och vad du kan göra.

Vad gäller gymnasiet så är det helt rätt att allt ansvar ligger på eleven men att han kan förlora studiebidraget. Igen, prata med lärarna.

Två veckor på gymnasiet är ganska mycket studier.

Därför har vi valt att åka vid årsskiftet denna gång så det handlar bara om de tre första dagarna på terminen, det brukar vara ganska lugnt i skolan då. Hoppas vi slipper tjafsa denna gång, är oerhört bortskämda med smidiga lärare/ rektorer sedan tidigare. Som tur är så har grabbarna lätt för sig i skolan också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter heldumt att neka er att åka. Såklart ni ska åka oavsett vad de säger. De kan inte hindra er. För att skolan ska göra en polisanmälan ska det hela ha gått jättelångt. Först ska de faktiskt anmäla till socialtjänsten. Sedan görs inget om barnet inte kommer på några veckor, det är om det handlar om flera månader, med mycket påtryckningar som de tar till storsläggan, om de ens gör det då.

Vi gjorde några gånger så, när vi semestrade och inte hann hem innan sommarlovet var slut att jag dagen innan skolan började, så ringde jag till en av lärarna och sa att vi var där vi var, dvs utomlands någonstans, och att vi kommer så fort vi kan, utan att stressa hem. Hon lovade då att kontakta de andra barnens lärare. Det gick jättebra. Sedan berättade jag för rektorn, i ett annat sammanhang hur jag tänkte, då sa han bara att han ändå tyckte att jag borde ha lämnat in en ansökan, eftersom det ska mycket till för att inte acceptera att en elev följer med familjen på semester. Ex att barnet varit bort jättemycket från skolan samt att familjen ofta åker på ordinarie skoltid. Men inget problem om det blir en gång/år i "normalfallet".

Så åk ni, och njut av er resa, både nu med planeringen och när ni är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

säger precis som flera andra här...ÅK!!

vi blev nekade av ena sonens rektor för ett par år sedan när vi skulle åka till Syafrika, pratade med rektorn och sa att vi kommer att åka i alla fall och varför då hålla på att stula? frågade hur mycket han skulle göra i hemarbete, för att göra en lång historia kort så åkte vi och sonen gjorde ett litet arbete som han redovisade för klassen. Efter sa klassföreståndaren att han lärt sig ofantligt mycket engelska, geografi mmm... :kla

Precis som någon annan sagt de lär sig saker på resor som de aldrig kan lära sig annars.

Nu åker vi till Thailand för första gången under december och för att inte yngste sonens rektor skulle få "för sig något" frågade jag direkt när jag lämnade in ansökan vad som ska vara klart till starten av vårterminen, han blev så ställd att han sa att det säger läraren och sedan skrev han på ansökan på en gång... :D

P.s Vår äldste son dog för 2,5 år sedan och då vi pratade strax innan han dog så sa han: mamma, jag är sååå lycklig att jag fick komma till Sydafrika (en dröm han haft i många år...)jag lärde mig mer där än jag har gjort under hela min skolgång...

Hoppas ni får en underbar resa!! KRAM på er o lycka till.... :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×