Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Jingo

Koh Samui- familjen Jingo- 110 dgr kvar

Recommended Posts

Del 2, Samui, First Bungalow Hotel

Samui, First Hotel Chaweng på stranden Chaweng Noi var en fullträff lägesmässigt och när vi väl bott in oss, men en flopp i mottagandet.

Efter ett dygns resa stod det 9 trötta svenskar som bara ville ha sina rum.

Trots att vi bokat 10 månader innan kom det som en nyhet för receptionen när vi ville checka in. Pinsamt. Efter en kvarts rynkade pannor och samtal med chefsperson fixade dom fram fyra rum för första natten. Vi fick ett cigarrstinkande rum, nästa par fick dubbelrum där varken AC, toa eller dusch funkade. Ungdomarna som skulle ha ett trebäddsrum fick en bungalow på stranden att sova i, på morgonen fick dom ställa alla grejerna i receptionen tills nytt rum var fixat sent på eftermiddagen. Vi åkte ut direkt efter frukost från cigarrummet men vi fick ett bra ersättningsrum. Vid bokningen hade vi utryckt tydliga önskemål om att vi ville ha alla rummen i närheten av varandra. Självklart innebar det att vi fick dom så långt ifrån varandra det bara gick.

Dom enklaste rummen i huvudbyggnaden har utsikt tre meter in i nästa huskropp med sopvagnarna nedanför. Det gäller rummen på bägge sidor av korridoren. Det som av Sembo kallas huvudbyggnad är inklämt mellan två andra byggnader. Balkongerna är i stort sett oanvändbara. Resten av anläggningen är helt ok med mycket bättre läge på rummen. Men varning för rummen i â€huvudbyggnaden†som inte är någon huvudbyggnad utan enbart en rumsbyggnad med gym och klädaffär på bottenvåningen.

Kan tipsa om att strandbaren mot en â€extraavgift†bokar upp solstolar åt gästerna på stranden på morgnarna. Då ingår det att man slänger bort handdukarna för dom som bokar själva. Vi vart lite i luven på en lirare som kastade bort våra grejor när vi lagt ut handdukar på stolar och sedan gått och käkat frukost. När vi kom tillbaka låg handdukarna i en hög på stranden.

Garvar lite åt din berättelse! var det fullt krig med att hinna få handdukarna på plats så fort som möjligt a la charter?

Konstigt även det där med att man specifikt har mailat och önskat något, och sedan är det stört omöjligt väl på plats? Undrar hur de jobbar, first come-first serve liksom?

Ni fick behålla spriten verkar det som? Några problem sedan på inrikessträckan när de kollat påsårna i Zürich? (eller de öppnade dem kanske inte?)

Var resan bra i övrigt?

Några kul utflykter?

Vi fick behålla spriten som vi hade med från Arlanda till Bkk. Den omvända vägen fick vi lämna den flaska min son köpt på flygplatsen i BKK när vi kom till Zürich. Det var något om att man inte fick ta med sprit in till EU ens om den var plombad.

Handdukarna på strandstolarna var faktiskt en väldig kamp varje morgon. Kl 8 var alla stolar upptagna. När vi upptäkte att killen i baren sprang runt och la ut till vissa gäster blev vi lite sura.

/Jingo

Thailand är Thailand och man kan bara förvånas. Som exempel, för 1 timme sen kom vi hem, stannade och skulle käka nudlar. Min tjej beställde och sa att vi ville ha med fisk bullar av de 3 olika slag dem har där och inget fläsk. Efter 2 minuter frågar dem igen för dem inte fattat eller minns trots att dem antecknade. När vi får in maten har vi bara fått en typ av fiksbullar inte alla 3 sorter., När vi säger till igen fick vi en sort till, fortfarande inte alla tre men det sket vi i.

Detta lilla ställe (och många fler) har alltid svårt att förstå fast dem är Thai, "mai mi samång" helt enkelt som min tjej utrycker det.  :)

Tror inte jag känner någon som semestrat här utan lite lustigheter av dessa slag.

Förövrigt har jag, om jag minns rätt, härt en hel del dålit om Sembo. Låter i övrigt som ett lite lustigt hotell  :P

Jag skulle inte tveka att kasta bort någons handduk om personen i fråga inte ens är eller varit på plats mer än för att "boka" stolen. Den företeelsen är bra jäkla sjuk tycker jag.

Hoppas utflykterna va mindre stökiga...

Del 3 Chaweng

Chaweng var större(läs även längre) än jag fattat, en bra bit att gå, vi kom knappt halvvägs på en halvtimme. Vårt hotell låg på gränsen mellan Chaweng och Chaweng Noi vilket var ett perfekt läge om man vill ha nära till â€staden†men ända bo där det är lite lugnt. Taxina vart billigare ju solbrändare vi vart så det blev ju enkelt val gå/ taxi.

Måste säga att det var övergående bra standard på matställena. Håller The Chef (längst ner på Chaweng mitt emot Samui Paradise hotel) och den första strandrestaurangen på Chaweng Noi (av tot tre räknat norrifrån) som de absoluta topparna. Vi var även på ett 40 bht-ställe mitt i stan som var helt ok. Där fick man dricka ur flaskan men billigt och gott var det. Det låg en 4-5 st. 40 bht ställen samlat på en sidogata. 

Till lunch var strandsäljarna med en liten grillåda och en kyllåda helt outstanding. Vi åt deras kycklingspett (10-20 bht), grillade majs(50 bht) och vårrullar(30 bht) varje dag. Inga magåkommor alls utan det var hur bra som helst

Vi gillar att äta på olika ställen varje kväll och efter det bara slö-shoppa något bara för att det är så kul att förhandla med säljarna i marknadsstånden. Jag blev väldigt förvånad då det visade sig att väldigt många indier var säljare inte alls så många thailändare som tidigare. När jag började pruta sa dom på svenska â€Billigare än Ullared†när jag prutade vidare drog dom till med â€Fuck offâ€. Bara att gå vidare till ett marknadsstånd med en thaisäljare istället. Eftersom vi skulle vidare till BKK skulle vi ju inte shoppa så mycket men det är så kul att deala så det vart lite smågrejer ändå.

Vi var på thaiboxing på Petchbuncha stadium, det var och hygglig nivå men knappast värt de 1000 bht som inträdet kostade. Vi missade tyvärr Pro Pramuk som är en gammal stjärna, han körde även på Koh Pangan efter att vi åkt därifrån. AoNang Stadium klart mer prisvärt, halva priset och fler matcher.

Tycker även att mängden â€barer av tveksam karaktär†var mer påtaglig än i ex. AoNanag där man inte märkte så mycket av det. Tjejerna var mer tjatiga än de indiska skräddarna och det vill inte säga lite. Dom var på sönerna hela tiden.

Som jag skrev på den andra tråden var de många bandagerade turister som haltade omkring i stan. Verkar vara många moppe/mc olyckor, helt i onödan. När vi såg hur turisterna sicksackade mellan de thailändska bilarna blir man ju inte förvånad.

De vi också såg var många thailändare med gipsade tummar. En svensk som bor i Chaweng vi pratade med sa att det hade med maffian att göra. Det skulle vara ett mord om dagen (?) på Samui som hade med maffian att göra enligt honom. Låter ju skrämmande.

/Jingo

Del 4, Bangkok

Vi hade hört att man ska planera sin vistelse innan man kommer till Bkk. Det gjorde vi, så taggade till tänderna anlände vi till Hotel Narai på Silom Road som visade sig vara ett bättre utgångsläge än vi trott. Nära Skytrain som var räddningen för att hitta runt i virrvarret.

1, PatPong. Enligt tidningen Vagabond "föredetta porr träsk som numera är rena familjemarknaden på kvällarna." Nåja, föredetta var nog en överdrift. Vi blev omgående erbjudna ett antal obskyra shower, ex. "Pingpong show" och gatan bestod av rödskinande barer med vidöppna dörrar och thaitjejer som dansade synnerligen lättklädda. Men billiga klockor, t-shirts, kepsar och väskor fanns det.

2, Restaurang "Triple 2". Precis brevid hotell Narai finns en restaurang Triple 2 som har en helt fantastisk buffé bestående av tahiländska rätter, Sushi, seafood bbq, kött bbq, lite franska rätter och ett bra desertbord. Är man minst fyra pers ingår dessutom en flaska vin. Pris 600 bht.

Helt suveränt tips från expressen. Missa inte.

3, V9 bar, 37-våningen på Hotel Sofitel, Silom road. Jättebra skybar med otrolig utsikt över ett Bkk i skymningen. Drinkar 280 bht och vänlig personal. Helt ok även om det inte är högst i Bkk.

4. MBK, tokshopping. Vi tycker att ni har varit stränga mot MBK, för oss som var i Bkk första gången var MBK helt suveränt. Dock klev vi av Skytrain och rätt in i butiken Tokuo som är ett â€Åhlensvaruhus†inne på MBK. Hela gänget blev jättebesvikna och undrade vad som var så fantastiskt med det här. Sedan upptäkte vi ett 1000 tal småbutiker utanför varuhuset då var vi med i matchen igen. T-shirt 99 bht, jeans 4-500 bht bra kvalitet och inhemska märken, Armani-jacka 2000 bht, skjortor 200 bht, backsensor till bilen som låter som en häxpipa 400 bht m.m.

En heldag som hustrun tyckte var klart bättre än vad skriverierna har sagt, vi andra håller med. Den andra 50-åring köpte t.o.m. ett täcke till sängen och bar hem.

5, flodtur. Skytrain till Saphan Taksin, där köper man ett dagkort för 150 bht sen åker man mellan kajerna och tittar på Grand Palace och andra sevärdheter. Båtarna går var 10-de minut. Varning för lirare som försöker sälja på turisterna en â€privat båt†för 2-4000 bht för 2 timmar. Det är rent bondfångeri och dom har samma tröjor som dom som säljer biljetter till turbåten. Företaget heter  â€Chao Praya touristboat†och stannar vid ett tiotal kajer längs floden och går fram och tillbaka hela dagen.

5. Seaworld aquarium (bottenvåningen på Siam Paragon)

En massa akvarium med tropiska fiskar från asien. I inträdesbiljetten ingår en obegriplig â€bakom kulisserna tur†där guiden talar obegriplig engelska i en mic med knastrande högtalare. En liten båttur på 3-5 minuter där man får se en del fiskar genom en glasskiva i båtbotten. Ett frimärksstort fotografi från entren. Sist men inte minst en mugg cola och popcorn. Klart inriktat på småbarn men många fantastiska fiskar att se på så det är värt ett besök.

6. Billiga gatukök. Vi ville passa på att handla den billigaste maten vi kunde hitta. Det var på en sidogata full med â€köksmopeder†och andra tingestar som det gick att laga mat på. Vi provade kycklinglår, vårrullar, kokoskakor och padthai, allt smakade bra och kostade mellan 10-20 bht styck.