Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Wikan

Politiskt kaos hotar när kungen dör

Rekommendera Poster

Hej,

Allt kan hända. Jag har svårt att tänka mig någon person som är så älskad av sin befolkning som thailands kung.

jag hoppas givetvis att han blir bättre! Han är snart 82 år, det skall man inte glömma i sammanhanget.

Ps. Bara ett tips i all välmening. Var försiktiga att yttra er om detta i Thailand. Man skall enbart benämna honom med stor vördnad, annars är det bäst att låta bli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den dagen han dör tycker jag synd om alla turister eftersom hela Thailand lär bli torrlagt då.

I november förra året bommade dom alla barer en helg på Phuket eftersom kungens syrra hade dött 100 dagar tidigare  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Allt kan hända. Jag har svårt att tänka mig någon person som är så älskad av sin befolkning som thailands kung.

Kim Il Sung i Nordkorea. När han dog grät tom fåglarna. När halvgudskungen och kuppivrare nummer ett dör kommer vi säkert att få se något liknande. Det är ju väl känt att kungen har makt över vädret osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Liknelsen saknar relevans tycker jag. Systemet i Thailand (en konstitutionell monarki med marknadsliberal regering) kan väl knappast jämföras med kommunistdikaturen Nordkorea.

Jag förstår förstås liknelsen mellan två dyrkade män (man kan ju undra hur frivilligt det är i Nordkorea) men annars tycker jag liknelserna bleknar. Speciellt ur ett historiskt, politiskt perspektiv.

Jag är republikan i grunden men har respekt för invånarna i mitt nya hemland och deras tankar angående ämnet.

Därmed har jag sagt mitt angående detta ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom i slang med en snubbe från UK som var golfpro på touren. Han och hans familj hade Phuket som utgångspunkt under vintermånaderna. De hyrde alltid, då han bestämt hävdade att köpa i Thailand var en stor risk, när den sittande kungen går bort.

Tydligen är kronprinsen inte helt stabil och golfsnubben menade på att sannolikheten att farangerna skulle få det jobbigt, när han kom till makten, var stor. No big fan off europeans…

Någon som har samma känsla?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr har jag hört mycket liknade versioner här i Kamala. Det pratas lite om detta här och var just nu. Kronprinsen har inte bara emot faranger, han har även alkoholproblem samt stora spelskulder och han står dessutom i stor skuld till Taksin som betalat stora summor för honom angående spelskulderna och detta innebär ju att denne Taksin med stor sannolikhet återvänder när kungen dör och prinsen då eventeullt tar över?

Detta är vad som sägs här bland farangerna på lunchkrogen, personligen har jag ingen aning, är näst intill nyinflyttad!

Ann i Kamala

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom i slang med en snubbe från UK som var golfpro på touren. Han och hans familj hade Phuket som utgångspunkt under vintermånaderna. De hyrde alltid, då han bestämt hävdade att köpa i Thailand var en stor risk, när den sittande kungen går bort.

Tydligen är kronprinsen inte helt stabil och golfsnubben menade på att sannolikheten att farangerna skulle få det jobbigt, när han kom till makten, var stor. No big fan off europeans…

Någon som har samma känsla?

försök prata med thailändarna??? vi faranger brukar förvränga och misstolka allt som vi hör.. speciellt i Thailand, och speciellt på semestern, då vi är lite mer godtrogna och lätt lurade, kanske ::)

Sen förstås finns det en massa olika åsikter även bland thailändarna. Men dom älskar deras kung, punkt slut.

Jag tror det skulle bli värre för oss gäster i Thailand ifall mr T kommer tillbaka till makten. Det var ju under hans mandat period som det propagerade allra mest för att ta makten ifrån utländska företag och investerare. Men det är som sagt vinklade ord.

Hur som helst så finns det ju makter i Thailand som skulle tjäna på hans  bortgång. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Liknelsen saknar relevans tycker jag. Systemet i Thailand (en konstitutionell monarki med marknadsliberal regering) kan väl knappast jämföras med kommunistdikaturen Nordkorea.

Jag förstår förstås liknelsen mellan två dyrkade män (man kan ju undra hur frivilligt det är i Nordkorea) men annars tycker jag liknelserna bleknar. Speciellt ur ett historiskt, politiskt perspektiv.

Jag är republikan i grunden men har respekt för invånarna i mitt nya hemland och deras tankar angående ämnet.

Därmed har jag sagt mitt angående detta ;)

Ja, du får ju tycka vad du vill, till skillnad mot thailändare som endast får tycka en sak om kungen. Så vare sig thailändare eller koreaner är fria att tycka vad de vill. Jämförelsen med Nordkorea är glasklar eftersom båda statschefernas popularitet är produkter av väl genomförd propaganda. Hade informationen om vad kungen verkligen gjort och vilka åsikter han står för pumpats ut i media varje dag hade han inte varit speciellt populär. Att så många västerlänningar faller för indoktrineringen är märkligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och indoktrineringen för republikaner är lika konstig eller?

uppenbarligen har monarkin (trotts sina begränsningar och brister) fungerat väl för Thailand för utan den hade dom nog mer politiskt sätt liknat Burma idag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja tyvärr har jag hört mycket liknade versioner här i Kamala. Det pratas lite om detta här och var just nu. Kronprinsen har inte bara emot faranger, han har även alkoholproblem samt stora spelskulder och han står dessutom i stor skuld till Taksin som betalat stora summor för honom angående spelskulderna och detta innebär ju att denne Taksin med stor sannolikhet återvänder när kungen dör och prinsen då eventeullt tar över?

Detta är vad som sägs här bland farangerna på lunchkrogen, personligen har jag ingen aning, är näst intill nyinflyttad!

Ann i Kamala

Om det är sant att prinsen är skyldig Thaksin en massa pengar kommer han väl antagligen att motarbeta en återkomst av doktorn. Om han å andra sidan känner för att betala tillbaka sina skulder så är det ju inget problem eftersom han kommer att vara den rikaste monarken i världen. Förstår inte vilken roll det spelar om prinsen inte tycker om faranger eller inte. Hans stora problem är ju att ingen thailändare tycker om honom förutom den där spacklade paddan som går på PAD-begravningar. Han kommer knappast vara i en maktposition att råda över beslut som har någon inverkan på faranger och deras eventuella hus i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

och indoktrineringen för republikaner är lika konstig eller?

uppenbarligen har monarkin (trotts sina begränsningar och brister) fungerat väl för Thailand för utan den hade dom nog mer politiskt sätt liknat Burma idag.

Finns ingen indoktrinering för republikaner i Thailand så jag vet inte vad du pratar om. Att yttra sig positivt om ett republikanskt Thailand strider mot grundlagen och resulterar i fängelse. Det finns ju ingen som vet hur Thailand hade sett ut utan monarkin men politiskt liknar Thailand idag Burma mer än vad det liknar en väl fungerande demokrati.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror inte att hela thailändska folket är hjärntvättat, snarare tvärtom det finns ju starka åsikter bland thailändare om både det ena och det andra. Ta demonstrationerna tex.

Angående beslut tagna ifrån monarker i detta land???

Jag har för mig att tuk tuk förbjöds av den thailändska regeringen, men att kungen legaliserade tuk tuk.

Anledningen enligt min flickvän är att det är svårt för en del att få tag på taxi när dem handlat starkt luktande matvaror. Tuk tuk är däremot ett farlig färdmedel och skadar och dödar mängder av människor varje dag. Kolla en extra gång varför ni ser den thailändska kungen porträtt uppsatt på varenda tuk tuk.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag pratade enbart om republikanska åsikter (dina)

Snacka om att ha förutfattade meningar om andras åsikter. Bara för att jag är kritisk mot ett kungahus innebär inte det att jag är republikan. Är din värld verkligen så svart och vit?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, du får ju tycka vad du vill, till skillnad mot thailändare som endast får tycka en sak om kungen. Så vare sig thailändare eller koreaner är fria att tycka vad de vill. Jämförelsen med Nordkorea är glasklar eftersom båda statschefernas popularitet är produkter av väl genomförd propaganda. Hade informationen om vad kungen verkligen gjort och vilka åsikter han står för pumpats ut i media varje dag hade han inte varit speciellt populär. Att så många västerlänningar faller för indoktrineringen är märkligt.

Jag känner mig nödd att ge Jonte ett medhåll.

Nyckelorden är Propaganda och Indoktrinering.

Den sista meningen är mig ett mysterium också. Eller inte. De flesta är nog inte så intresserade av historia utan lyssnar på vad som sägs. Och det som sägs är ju som sagt färgat av årtionden av propaganda.

Det viktiga är inte vad man tycker eller inte tycker, det viktiga är att man inte får diskutera saken alls.

Nordkorea kan jag inte så mycket om, så vad som händer där har jag ingen åsikt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

där tror (hoppas) jag du är ute å cyklar! tror nog dom flesta Thailands intresserade människorna har en ganska nyanserad bild över deras kungahus (och nu menar jag folk med ett intresse, inte folk som gillar att spendera några veckor på en strand per år)

men att jämföra diktaturer mot Thailand, ja det är bara billiga slag under bältet, visst är Thailand långt ifrån en västerländsk demokrati (något dom nog aldrig kommer bli så länge vi lever om dom nu vill det) men att jämföra med korea, burma är ju bara löjligt? länder utan opposition eller någon somhelst fri press. . bra liknelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gjorde ju inte JAG någon jämförelse med Nordkorea. Tyckte jag var rätt klar med att jag höll med Jonte angående det han säger om kungahuset och inget annat.

Om du ställer en fråga här på forumet om hur kungen nått den position i samhället han har, hur många tror du då ens kommer i närheten av ett riktigt svar?

Jag kan naturligtvis vara helt ute och cykla, men jag tror inte många procent kommer i närheten av sanningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja självfallet buntade jag ihop era två inlägg utan att sära på svaret vidare bra, ursäkta för det!

kan någon komma i närheten av ett riktigt svar? vems syn på det är rätt eller fel? är vår åsikt mer värd för vi får läsa förbjudna böcker? lyssna på andra spekulationer? Men ja folk med intresse kan självfallet ge mer nyanserade svar.

om frågan ställs här nej, men tror inte heller jätte många här har ett så jätte stort intresse för Thailand mer än att det är varmt och har god mat! något som iaf i mina ögon inte är ett riktigt intresse för ett land. något som skiner igenom ganska fort så fort det händer något .. inte frågor om vad är det som pågår? utan "vad händer med min semester" inget ont om det! men inte i min kategori "intresserade"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man lär sig att man tar sig lättast fram genom thailand om man låter bli att luska i kungen och bara acceptera vad folk säger. För hur mycket man än disskuterar och bevisar så övertalar man inte någon att det kanske inte är sant att kungen faktiskt kan spela alla instrument, inte en person som har trott det i tio år. Nej man skaffar man sig bara ovänner. Det är iaf vad jag har lärt mig :)

Det är uppenbar propaganda men gubben har ju faktiskt gjort mycket bra också, så varför inte låta honom hållas de sista åren och låta honom dö som han har levat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×